Zycie Warszawy, lipiec 1977 (XXXIV/154-177)

1977-07-01 / nr. 154

NR 154 (10514) W PIĄTEK, 1 LIPCA 1977 R, CENA 1 ZŁ Posiedzenie Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej EDWARD GIEREK: wszystko co podejmujemy, co planujemy ma jeden tylko cel - pomyślność jednostki i zbiorowości Poselska debata o wykonania planu i budżetu w roku 1976 Przemówienie prezesa Rady Ministrów Piotra Jaroszewicza Absolutorium dla rzędu ♦ Zmiana ustawy o dyscyplinie wojskowej ♦ Odpowiedzi ministrów na interpelacje poselskie (P) 30 czerwca Sejm PRL odbył kolejne, ostatnie w sesji wiosennej posiedzenie, na którym zatwierdził sprawozdania rządu z wykonania Planu Społeczno-Gospodarczego Rozwoju Kraju i Budżetu w 1976 r. oraz udzielił rządowi absolutorium za rok ubiegły. W debacie na te tematy wystąpiło 22 posłów — reprezentantów Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, klubów i kół poselskich. Podkreślano, że rok ubiegły — mimo wielu trudności, jakie musieliśmy pokonać — był kolejnym krokiem naprzód w realizacji nakreślonego przez VII Zjazd partii programu dalszego społeczno-gospodarczego rozwoju kraju. Na posiedzeniu przemówienie wygłosili: I sekretarz KC PZPR — Edward Gierek i prezes Rady Ministrów — Piotr Jaroszewicz. Sejm uchwalił ustawę zmieniającą ustawę o dyscyplinie wojskowej oraz o odpowiedzialności żołnierzy za przewinienia dyscyplinarne i za naruszenia honoru i godności żołnierskiej. Izba wysłuchała rówież odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie. Sprawozdawcy PAP relacjonują: Posiedzenie Sejmu rozpoczęło się o godzinie 10. Obiady otworzył wicemarszałek Sejmu — Andrzej Werblan, W ławach Rady Państwa zajęli miejsca Edward Gierek i przewodniczący Rady — Henryk Jabłoński. dli W ławach rządowych zasieczłonkowie gabinetu prezesem Rudy Ministrów u z Piotrem Jaroszewiczem. Minutą ciszy posłowie uczcili pamięć niedawno zmarłego posła Ryszarda Wójcika. W pierwszym punkcie .porządku dziennego — w imieniu sejmowej Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów głos zabrał sprawozdawca generalny pos. Roman Malinowski (ZSL), który podkreślił. że podstawowe zadania Narodowego Planu Spolec zno -G o s ood a rezegő Rozwo - ju i Budżetu Państwa w 197G r. ne zostały pomyślnie wykona(omówienie wystąpienia przekazujemy na str. Z.) Następnie rozpoczął?, się debata poselska. Jako pierwszy głos zabrał poseł Ryszard Najsznerski (PZPR) Poświęcił on swe wystąpienie problemom gospodarki surowcowo-paliwowej i materiałowej. Podkreślił m.in. dobre wyniki górnictwa w ubiegłym roku oraz wskazał na konieczność dalszego unowocześnienia wyposażenia kopalni i organizacji pracy. Omówił także nie które zagadnienia dotyczące realizacji zadań w przemyśle chemicznym, zwracając uwagę m. in. na znaczenie dalszego rozszerzania produkcji dla rolnictwa, w tym zwłaszcza nawozów azotowych i fosforowych. Mówca podkreślił konieczność bardziej racjonalnego oszczędnego zużywania paliw i i energii przez wszystkich użytkowników oraz pełnego i rytmicznego oddawania do użytku nowych inwestycji w tej dziedzinie gospodarki. Poseł Henryk Rafalski (ZSL) przedstawił ocenę wykonania planu i budżetu resortu zdrowia i opieki społecznej oraz Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki — dokonana przez sej ’.nowa Komisję Zdrowia i Kultury Fizycznej. W 1976 r. — stwierdził mówca — nastąpiła dalsza poprawa opieki zdrowotnej i pomocy społecznej m.in. dzięki doskonaleniu struktury i dziaial-ności służby zdrowia oraz unowocześnianiu i rozszerzaniu sieci placówek lecznictwa, rehabilitacji, domów opieki, przychodni i żłobków. Poseł wskazał na potrzebę wzmocnienia dyscypliny i realizacji planu inwestycyjnego w resorcie zdrowia, poprawy wyposażenia placówek opieki zdrowotnej i podjęcia skuteczniejszych działań na rzecz racjonalizacji zatrudnienia w służbie zdrowia dla usprawnienia jej pracy. Mówiąc o postępie w rozwoju turystyki poseł postulował stworzenie możliwości bardziej elastycznego wykorzystania centralnego funduszu turystyki i wypoczynku. Poseł Edward Wiśniewski (SD stwierdził, że jak wynika rozpoznania członków Komisji j Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług — możliwości dalszej poprawy zaopatrzenia w artykuły spożywcze zależą m.in. od poprawy ich jakości, od lepszego przechowywania produktów spożywczych — zarówno w zakładach przetwórczych, jak i w placówkach handlowych. Władze terenowe powinny zwiększyć zainteresowanie terminowym ■wykonawstwem inwestycji handlu artykułami spożywczymi Pogłębiający się niedobór pracowników w handlu (DALSZY CIĄG NA STR. 4) CAF — Matuszewski dm Sprawy najdonioślejsze (P> Sejm stanowi forum, na którym stawiane są najdonioślejsze sprawy Polski i Polaków Tak było i wczoraj — Sejm zebrał się dla dokonania oceny pracy rządu w roku ubiegłym, co jest doniosłym aktem. Wystąpienie Edwarda Gierka nadało obradom Sejmu dodatkowej wielkiej rangi. I sekretarz KC PZPR podjął bowiem sprawy najdonioślejsze — naszego miejsca w świecie, osiągniętego dzięki wytrwałemu wysiłkowi całego narodu, naszej pozycji w walce o pokój, postęp i równoprawna współpracę międzynarodową. Z całą siła podkreślił nasz socjalistyczny humanizm, udział wT walce prawa człowieka, o dobro ludzo kości. Zgodnie z wolnościowymi tradycjami narodu polskiego i socjalistycznymi zasadami jesteśmy zawsze po stronie tych, którzy wałczą o swe narodowe i społeczne wyzwolenie. Udzielając rządowi absolutorium za rok ubiegły Sejm pozytywnie ocenił jego działalność. Jest to godne dwóch przyczyn. podkreślenia z Po pierwsze rok 1976 był pierwszym rokiem nowej pięciolatki, stąd jego szczególna waga jako okresu wyjście wego, tworzącego podstawę dalszych procesów. Po drugie warunki realizacji Narodowego Planu Społeczno-Gospodarczego Rozwoju i Budżetu Państwa były w roku ubiegłym trudniejsze niż w latach poprzednich. Przyczyny tych trudności są znane. Były to trudności zarówno wewnętrzne — kolejny rok nieurodzaju w rolnictwie, jak i zewnętrzne — komplikacje na rynkach międzynarodowych, li pokonywaniu tych trudności decydującą rolę odegrała szybka reakcja w postaci uchwał, podjętych na IV, V i VI plenarnycłi posiedzeniach KC PZPR, koncentracja rządu na rozwiązywaniu problemów równowragi rynkowej, rolnictwa i handlu zagranicznego, wysoka aktywność ludzi pracy. Dlatego tei, mimo obiektywnych i subiektywnych arze(DOKONCZENIE NA STR. 2] Przemówienie Edwarda Gierka sir. 3 Przemówienie Piotra Jaroszewicza - sir. 2 Polsko-czechosłowackie partnerstwo gospodarcze Zwiększenie wymiany artykułów rynkowycłi Od stałego korespondenta LESZKA WYRW! CZA Praga, 30 czerwca (P) Polska tyjno-rządowa, delegacja parktóra pod przewodnictwem I sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka i premiera Piotra Jaroszewicza rozpoczyna wkrótce wizytę przyjaźni w Czechosłowacji, przyjeżdża do tego kraju w okresie nie spotykanej dotąd wszechstronnych intensyfikacji kontaktów politycznych, społecznych, gospodarczych i kulturalno-naukowyeh między naszymi krajami Wystarczy tylko przypomnieć marcowe spotkanie i rozmowy Edwarda Gierka i Gustawa Husaka w Zakopanem, robocza wizytę w CSRS premiera Piotra Jai-oszeWicza z maja br. poprzedzoną rozmowami, ekspertów czy wreszcie na początku br. wizytę złożona polskiego ministra spraw zagranicznych Emila Wojtaszka, aby wyliczyć najważniejsze. Stale zacieśniające się kontakty na linii Warszawa—-Praga wyrażają się w dziedzinie gospodarczej m.in. poszukiwaniem i realizacją dodatkowych wzajemnych dostaw poza ustaleniami obowiązującego protokołu handlowego. Na przykład w wyniku rozmów wicepremierów Tadeusza Pyki i Rudolfa Roehliczka w b.r. zwiększone zostaną o kwotę 8 min rubli wzajemne dostawy towarów rynkowych. Towary te wzbogaca półki, sklepów w obu krajach. Jednocześnie niektóre duże placówki handlowe spoza Warszawy i Pragi nawiązały już ścisła współpracę i same między sobą dokonują wymiany nadwyżek towarowych. Tydzień sprzedaży. polskich towarów uzyskanych w drodze wymiany z naszymi domami towarowymi (DOKOŃCZENIE NA STR. 6) Uczelnie przyjmą 70 tysięcy młodzieży START PO INDEKSY Információ własna (A) Rozpoczęły się egzaminy wstępne na wyższe uczelnie. 1 łipca, a w akademiach medycznych już 30 czerwca, dziesiątki tysięcy młodzieży przystąpiło do zdawania pierwszego z przedmiotów kierunkowych. 2 łipca — egzamin pisemny z języków obcych. Na niektórych kierunkach 4 bm. odbędą się egzaminy pisemne z drugiego przedmiotu kierunkowego. A po krótkiej przerwie — odpowiedzi ustne. Tak więc, kandydaci mają przed sobą ciężkis dni. Chcąc dostać się na upragnione studia muszą jak najlepiej zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności. Oczywiście tematy i pytania egzaminacyjne nie wyjdą poza programy szkolne. Egzaminatorzy zwykli jednak najwyżej ocenić odpowiedzi, które świadczą o erudycji zdającego, o umiejętnościach logicznego myślenia, o jego wysokim poziomie intelektualnym. Kandydaci zdają sobie zapewne sprawę z tego, że stają do poważnego konkursu. A jak w każdym, tak i w tym, są zwycięzcy i zwyciężeni, lepsi i gorsi, bardziej i mniej odporni psychicznie. Nie na wszystkich rzecz jasna kierunkach, nie na wszystkich uczelniach, konkurencja jest jednakowa. Do najbardziej oblężonych uczelni należy Uniwersytet Warszawski, O jedno miejsce ubiega się tu średnio pięciu kandydatów. Praktycznie zatem dostaną się tylko ci, którzy z egzaminów kierunkowych otrzymają średnią ocenę 4,5—4,75. Dobre i bardzo dobre wyniki z egzaminów zdecydują też o przyjęciu na wiele kierunków w uczelniach Prognoza pogody (P) Jak podaje IMLGW w Warszawie będzie zachmurzenie na ogół umiarkowane. Temp. maiks. 21 st. Wiatry słabe i umiarkowane (3—6 m/sek) północno-zachodnie i zachodnie KALENDARIUM • Piątek jest 182 dniem 1977 r. Do końca roku pozostało 183 dni, iv tym 154 dni robocze. ® Słońce wzeszło o godz. 4.18, a zajdzie o godz. 21.01. Wschód Księżyca godz. 20.51 — zachód godz. 4.55. Piątek będzie krótszy od najdłuższego dnia w roku o 5 minut. • Imieniny obchodzą: Halina i Marian, (j. 1.) technicznych, medycznych, ekonomicznych, rolniczych, żeby nie wspominać już o artystyćznvf'h. Oczywiście, zgodnie z regulaminem przyjęć na studia dzienne, osoby, które zdobędą średnią 4,1 mają indeks zapewniony. Nierzadko jednak, będzie się to wiązać z przejściem na inny, pokrewny kierunek studiów lub do innej uczelni. W połowie sierpnia zostaną też podane adresy uczelni, w których pozostaną jeszcze wolne miejsca, i które We wrześniu przeprowadzą dodatkową rekrutację. Nie wiadomo jeszcze, ilu dokładnie kandydatów przystępuje w tych dniach do egzaminów. Prawdopodobnie tak jak w ubiegłych latach będzie ich ok. ISO tys. A zatem średnio w skali kraju o 10 miejsc będzie się ubiegało 25 osób. Jak zwykle jednak największe kłopoty i komisjom egzaminacyjnym i samym kandydatom sprawi rozkład zgłoszeń nierównomiemy na poszczególne kierunki. Tłok jest od lat na prawie, historii sztuki, kulturoznawstwie, biologii, neda(A) DOKOŃCZENIE NA STR. 5 Dziś 10 stron I sekretarz KC PZPR spotkał się z przewodniczącym zachodnioniemieckiej SPD Konferencja prasowa Willy Brandta (P) 30 czerwca był kolejnym dniem wizyty Willy z Brandta w Polsce. Tego dnia przewodniczącym zachodnioniemieckiej SPD spotkał się I sekretarz KC PZPR — Edward Gierek. W siedzibie Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich w Warszawie odbyła się konferencja prasowa Willy Brandta, w czasie której podzielił się on wrażeniami z podróży po Polsce oraz omówił przebieg rozmów z I sekretarzem KC PZPR — Edwardem Gierkiem, Spotkanie I sekretarz KC PZPR Edward Gierek spotkał się w czwartek z przewodniczącym SPD, Willy Brandtem. W rozmowach udział wzięli członkowie Biura Politycznego i Sekretariatu KC PZPR: Edward Babiuch, Stefan Olszowski, Ryszard Frelek i Zdzisław Kurowski. Obecny był ambasador PRL w RFN Wacław Piątkowski. Ze strony RFN w spotkaniu uczestniczyli: minister stanu w federalnym urzędzie kanclerskim Hans Jurgen Wischnewski, członek komisji zagranicznej oraz komisji nauki i oświaty Bundestagu — Karsten Voigt, kierownik wydziału zagranicznego SPD — Hans Eberhard Dingels oraz ambasador RFN w Polsce Werner Ahrens. W bezpośrednich, szczerych rozmowach koncentrowano się głównie na dalszym rozwoju stosunków między Polską Rzecząoosoolita Ludową i Republiką Federalną Niemiec. Konferencja prasowa Wyrażając głębokie zadowolenie z możliwości ponownego odwiedzenia Polski i odbycia rozmowy z Edwardem Gierkiem. przewodniczący SPD nawiązał na wstęoie swego wystąpienia do ubiegłorocznej wizyty przywódcy Polski w RFN, stwierdzając, iż stanowiła ona doniosły krok na drodze normalizaeii miedzv obu kra-jami. Okres, który minął od tej wizyty zaznaczył się dalazym rozszerzeniem i pogłębieniem kontaktów i współpracy pomiędzy Polską i RFN. Najważniejszym zadaniem stojącym przed obu krajami jest dążenie do najlepszego wykorzystania wszystkich szans wynikających z zawartych dotychczas porozumień i postanowień. Leży to nie tylko w najlepiej pojętym interesie obu narodów, lecz także całego kontynentu europejskiego. Jest rzeczą oczywista — oświadczył w dalszym ciągu Willy Brandt — iż proces pełnej normalizacji stosunków uzależniony jest nie tylko od przezwyciężenia przeszłości, lecz _ również systematycznego i cierpliwego tworzenia klimatu wzajemnego zaufania, odważnego podejmowania nowych inicjatyw w fciedzinie politycznej, gospodarczej i kulturalnej. Duże możliwości kryją _ się m.in. w rozszerzeniu współpracy W dziedzinie gospodarki energetycznej, ochrony środowiska czy współpracy na rynkach trzecich. Nie wykorzystano jeszcze wszystkich szans, jakie kryją się w dalszym rozwoju kooperacji przemysłowej. Wskazuje na to imponujący rozwój gospodarczy Polski, którego świadectwem jest m. in. to wszystko, z czym zapoznano się na Wybrzeżu Gdańskim. Mówiąc o sprawie wprowadzenia w życie postanowień mieszanej komisji polsko-RFN- owskiej nowołaińej dla rewizji podręczników szkolnych Willy Brandt stwierdził, iż sprawa realizacji zaleceń tej komisji leży głęboko na sercu jemu i jege partii. Pierwsze kroki w tej dziedzinie uczynione zostały jtiż przez rządy Bremy i Hamburga. Obietnicę realizacji postano, wień historyków polskich i zachodnionienaieckich złożył rząd Nadreniii-Westfalii. Kraje te rządzone są przez SPD. Przechodząc do problemów międzynarodowych Willy Brandt wskazał na daleko idącą zbieżność poglądów co do _ kapitalnego znaczenia rokowań radzięcko-amerykańskich. Stan stosunków pomiędzy obu mocarstwami ma bowiem decydujący wpływ na Przebieg procesu od, prężenia. SPD — jak podkreśli! jej przewodniczący — przywiązuje dużą wage zarówno do pomyślnego przebiegu rozmów rozbrojeniowych jak też konferencji przygotowawczej w Belgradzie W czwartek, 30 czerwca Willy Brandt wraz. z małżonka i towarzyszącymi mu osobami zwiedził warszawska Starówkę i Muzeum Historyczne Warszawy. (PAP) Powołan*e Krajowego Obywatelskiego Komitetu GWiodśw Święta Odrodzenia Polski (P) 30 czerwca odbyło się posiedzenie prezydium Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu. Dla podkreślenia doniosłości przełomowego wydarzenia w dziejach naszego narodu jakim było utworzenie przed 33 laty ludowego państwa polskiego nadania obchodom tej rocznicy i charakteru patriotycznej manifestacji jedności Polaków — prezydium OK FJN powołało Krajowy Obywatelski Komitet Obchodów Święta Odrodzeni« Polski pod przewodnictwem Henryka Jabłońskiego — przewodniczącego Rady Państwa j przewodniczącego Ogólnopołskiego Komitetu FJN. Jednocześnie prezydium Ogólnopolskiego Komitetu FJN zaleciło powołanie obywatelskich komitetów obchodów święta odrodzenia Polski w całym kraju. Skład Krajowego Obywatelskiego Komitetu Obchodów Święta Odrodzenia Polski opublikowany będzie 1 łipca br. (PAP) Święia narodowe Burundi, Kanady i Rwandy Depesze z Polski (P) Z okazji święta narodowego Republiki Burundi, przypadającego w dniu 1 lipca, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do prezydenta republiki Jean-Baptiste Bagaży. (PAP) (P) Z okazji święta narodowego Kanady, przypadającego w dniu 1 lipca, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do gubernatora generalnego Kanady Jules Legera. (PAP) (P) Z okazji święta narodowego Republiki Rwandy, przypadającego w dniu 1 lipca, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do prezydenta republiki, generała Juwenala Habyarimany. (PAP) ★ Henryk Jabłoński zwiedzil wystawę pomników walki i męczeństwa (P) 30 czerwca br. przewodniczący Rady Państwa — Henryk Jabłoński zwiedził wystawę, zorganizowaną w Sali Kolumnowej Sejmu W związku 7. 30-leciem Rady Ochrony Pomników Walki Męczeństwa. Ekspozycja groi madzi blisko 100 miniatur pomników, których autorami są wybitni polscy artyści rzeźbiarze. Na wystawie zaprezentowano także mapy lokalizacji hitlerowskich obozów i ośrodków zagłady w Europie z lat 1933—1945 oraz mapy rozmieszczenia w naszym kraju Izb Pamięci Narodowej, będących ważnym elementem pogłębiania świadomości obywatelskiej i patriotycznego wychowania społeczeństwa. Inne plansze wystawy, której patronuje hasło „Los nasz dla was przestrogą ma być, nie legendą”, przypominają m. in. miejsca zbrodni hitlerowskich na naszych żiemiach -w latach 1939—1945, a także szlaki bojowe żołnierzy polskich na frontach II wojny światowej. Eksponowana jest również makieta powstającego ze społecznych składek pomnika-szpitala Centrum Zdrowia Dziecka w Międzylesiu. Obiekt ten, jedyny tego rodzaju w symbolem pamięci świecie, jest i zarazem hołdu poległym i zamordować nym w czasie II wojny świar towej dzieciom polskim i wielu innych narodowości. Wystawę uzupełniają liczne wydawnictwa Rady Ochrony Pomników Walki i Męczeństwa. (PAP) Sesje KSR dyskutują nad planami A jednak 10 min par butów z nowotarskiego „Podhala”! Od naszej specjalnej wysłanniczki TERESY BRODZK1EJ (P) Kombinat obuwniczy „Podhale" w Nowym Targu należy od wielu lat do najlepszych w kraju producentów obuwia, a jakość naszych fabryk obuwniczych mierzy się przede wszystkim jakością ich wyrobów. „Podhale” przez cztery poprzednie lata znajdowało się pod tym względem na pierwszym miejscu w przemyśle skórzanym. O jego pozycji lidera decydowała najmniejsza ilość reklamacji, najniższe kwoty płaconych z tego tytułu kar oraz fakt, że najwięcej znaków jakości otrzymywały właśnie buty z Nowego Targu. Konferencje Samorządu Robotniczego w tych zakładach biegły wiec do tej pory dość utartym trybem: kierownicy wydziałów. mistrzowie i brygadziści starali się wskazać drogi, sposoby, istniejące jeszcze rezerwy aby tylko utrzymać ów prymat nie ale umocnić, aby przyjęte przed dyrekcje i zjednoczenie plany i zadania produkcyjne skorygować „w górę” Odbyta w czwartek 30 czerwca KSR w „Podhalu” miała przebieg nieco inny. Po raz oierwszy ważyła się tu sprawa (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 5 Depesza gratulacyjna z okazji proklamowania Republiki Dżibuti (P) Z okazji proklamowania niepodległości Republiki Dżibuti przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do prezydenta republiki Hassana Gouleda. (PAP)