Zycie Warszawy, styczeń 1978 (XXXV/1-26)

1978-01-02 / nr. 1

Musimy zdobyć się na wyższą sprawność we wszelkich poczynaniach, działać bardzo gospodarnie i skutecznie Przemówienie noworoczne Edwarda Gierka DRODZY RODACY! W uroczysty sylwestrowy wieczór, kiedy zamykamy ostatnią' kartę tegorocznego kalendarza, zwracam się dc Was' ze słowami serdecznych pozdrowień. Jednoczymy się dziś w gronie najbliższych i przyjaciół, połączeni wspólną pracą, wspólnymi pragnieniami i nadziejami. Polskie serca biją zgodnym rytmem w poczuciu umiłowania Ojczyzny. Tradycyjnym zwyczajem ogarniamy spojrzeniem rok, który odchodzi. I mówimy sobie otwarcie — był to rok niełatwy. Dokonaliśmy jednak dalszego postępu na drodze budowy Polski silnej i nowoczesnej- Mamy powody do Satysfakcji i.dumy z owoców wielkiego, ogólnonarodowego wysiłku. Wzrosła produkcja przemysłowa i wydajność pracy, kolejny krok ku nowoczesności uczyniło polskie rolnictwo. Kraj nasz wzbogacił się o nowe zakłady przemysłowe, o nowe osiedla mieszkaniowe i obiekty użyteczności publicznej. Wzrósł zakres opieki nad ludźmi w podeszłym wieku, nad weteranami walki i pracy w mieście i na wsi. Poprawiły się warunki pracy i wypoczynku. Dorobek naszego narodu powiększyły nowe, cenne prace polskich uczonych, dzieła twórców kultury i sztuki. Dokonaliśmy wiele, ale znacznie więcej mamy do zrobienia. Nasze powszednie życie nie jest wolne od trosk i kłopotów. Są nam one dobrze znane, wspólnie je przeżywamy. Staramy się robić wszystko, aby .je łagodzić i usuwać. Rosną uzasadnione aspiracje naszego narodu, a przecież wciąż jeszcze odrabiamy wiekowe zapóżnienia i straszliwe wojenne straty. Musimy więc, jako naród, jako społeczeństwo, zdobyć się na wyższą sprawność we wszelkich poczynaniach, działać bardzo gospodarnie i skutecznie. Nie ma innej drogi jak praca i tylko praca — coraz lepsza, wydajniejsza, mądrzej zorganizowana. Tę oczywista prawdę dobrze rozumie nasz naród. Z całego serca dziękuję Wam drodzy Rodacy, za wszystko, co w mijającym roku daliście Ojczyźnie, DRODZY PRZYJACIELE! Naród nasz wie szczególnie dobrze, co znaczą słowa — pokój i wolność, jaką wartość mają dla człowieka — prawo do pokojowego życia, do pracy, do wszechstronnego rozwoju, do demokracji i sprawiedliwości. Rok miniony utrwalił tendencje do pokojowej współpracy i odprężenia między narodami, przybliżył urzeczywistnienie zasad przyjętych w Helsinkach. Był to dla naszego kraju rok wielu ważnych wizyt i rozmów na najwyższym szczeblu. Polska wnosi godny wkład w dzieło budowy trwałego pokoju. Umacniamy jedność i zacieśniamy współpracę z bratnimi krajami socjalistycznymi. Rozwijamy wzajemnie korzystne stosunki gospodarcze, utrzymujemy kontakty z licznymi krajami na całym świecie. Na forum międzynarodowym prowadzimy aktywną działalność na rzecz odprężenia i przyjaznej współpracy. Polityka ta dobrze służy interesom naszego kraju, umacnia autorytet i pozycję Polski w świecie. U progu nowego roku, który — wierzę głęboko — będzie także rokiem pokoju, zwracamy się z najlepszymi pozdrowieniami ku naszym najbliższym przyjaciołom i sojusznikom. Obchodziliśmy niedawno wespół z bratnim narodem radzieckim, z całą postępową ludzkością 60 rocznicę Wielkiej Socjalistycznej Rewolucji Październikowej. Życzymy gorąco ludziom radzieckim dalszych wielkich osiągnięć na drodze budownictwa komunistycznego. Ślemy gorące pozdrowienia narodom całej wspólnoty socjalistycznej. W życzeniach pokoju i pomyślności łączymy się dziś ze wszystkimi narodami świata DRODZY TOWARZYSZE I OBYWATELE! U progu nowego roku zwracam się z gorącymi, najserdeczniejszymi życzeniami noworocznymi do polskiej klasy robotniczej, do górników i hutników, metalowców i stoczniowców, włókniarzy i budowlanych, do ludzi polskiej pracowitej wsi, do inżynierów, uczonych, twórców kultury, nauczycieli, do całej polskiej inteligencji* Słowa najwyższego szacunku kieruję ku polskim kobietom, żonom i matkom, których codzienna, zapobiegliwość i miłość daje szczęście i ciepło naszym domom. Niechaj wszystkie polskie rodziny pozostaną źródłem i ostoją wartości, które zawsze wyzwalały twórcze zdolności naszego narodu, dawały mu siłę w walce i pracy dla dobra Ojczyzny. Gorące pozdrowienia przekażmy tym, którzy w tę sylwestrową noc pracują dla dobra ogółu: w hutach i zakładach przemysłowych, w portach, na drogach i kolejach naszego kraju; pracownikom służby zdrowia, służb komunalnych, energetyki i łączności. Pozdrówmy pełniących obronną służbę żołnierzy Wojska Polskiego, a także strzegących ładu ł porządku pracowników Milicji Obywatelskiej i Służby Bezpieczeństwa. Pozdrówmy tych, którzy dziś z dala Od Ojczyzny w. innych krajach i na innych lądach, morzach i oceanach sercem; i myślą, są razem z nami Pozdrowienia i życzenia kieruję do członków i kandydatów Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, do członków Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego i Stronnictwa Demokratycznego, wszystkich działaczy Frontu Jedności Narodu. Zwracam się ku milionom Polaków rozsianych po całym świecie. Złóżmy im wszyscy najlepsze życzenia płynące z poczucia patriotycznej jedności naszej wielkiej polskiej rodziny. POLKI I POLACY! DRODZY PRZYJACIELE! Za kilka godzin powitamy nowy' 1978 rok. Rok naszych wspólnych zadań. nadziei, oczekiwań. Rozejrzyjmy się wokół — ileż rąk sprawnych i światłych umysłów, ileż serc i zapału, ileż pomysłów i twórczych inicjatyw. Wierzę głęboko, że osiągniemy hasze narodowe. cele i dążenia, jeśli potrafimy ten wielki potencjał wykorzystać, jeśli umocnimy to, co jest wartością najwyższą — patriotyczną jedność wszystkich Polaków w służbie Ojczyzny. Życzę Wam, drodzy Rodacy, spełnienia nadziei i oczekiwań związanych 2 nowym rokiem. Życzę wszystkiego najlepszego Wam, Waszym Najbliższym. Waszym domom i rodzinom. Fol. CAF — Matuszewski mmmmm NR 1 (10698) W PONIEDZIAŁEK, 2 STYCZNIA 1978 R. CENA 1 ZŁ Henryk Jabłoński wśród załogi zakładów „Waryńskiego" (A) 31 grudnia — w ostatnim dniu 1977 r. — członek Biura Politycznego KC PZPR, przewodniczący Rady Państwa — Henryk Jabłoński odwiedził za. łogę Warszawskich Zakładów Maszyn Budowlanych im. Ludwika Waryńskiego. Przewodni, czący Rady Państwa należy dc organizacji partyjnej tych za. kładów'. W czasie odwiedzin w jednym z najważniejszych wydziałów produkcyjnych zakładów — wy. dziale mechanicznym — Henryk Jabłoński złożył pracownikom serdeczne życzenia noworoczne; w serdecznych rozmowach z robotnikami interesował się problemami produkcyjnymi oraz warunkami socjalno-bytowymi załogi., Następnie odbyło się spotkanie z aktywem społeczno-politycznym i gospodarczym zakładów. Przewodniczącego Rady Państwa poinformowano o osięgnięciach załogi w 1977 r. Rok ten był okresem egzaminu dobrze zdanego przez załogę. Wykonano wszystkie zadania planowe oraz zobowiązania eks(A) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Piotr Jaroszewicz w FSO i Centrum Samołotów Lekkich (A) Członek Biura Politycznego KC PZPR, premier Piotr Jaroszewicz ostatni dzień 1977 r. spędził wśród pracowników Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu oraz w Centrum Naukowo-Produkcyjnym Samolotów Lekkich na Okęciu. Podczas obu wizyt obecny był sekretarz KC, I sekretarz Komitetu Warszawskiego PZPR, Alojzy Karkoszka. Serdeczna atmosfera panowała w FSO, której pracą P. Jaroszewicz interesuje się na bieżąco. jako członek fabrycznej organizacji partyjnej. W rozmowie z najlepszymi pracownikami, takimi jak no. .mistrz Hen(B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Jochen Danneberg zwyciężył w Ga-Pa (P) W Garmiseh Partenkirchen odbył sję drugi konkurs narciarskiego turnieju czterech skoczni. Wygrał faworyt imprezy, Jochen Danneberg (NRD), który uzyskał 95 i 93,5 ni. Danneberg wyprzedził rywali aż o 14 pkt.. on też prowadzi w klasyfikacji łącznej. Polacy zajęli odległe miejsca W Zakopanem odbyły się narciarskie biegi sylwestrowe Wśród kobiet (dystans 6 km! zwyciężyła niespodziewani* Eleonora Kułaga (MKS Duszniki). wśród, mężczyzn (dystani 12 km) wygrał wyraźnie Jóżei Łuszczek (Start Zakopane). Natomiast lekkoatletyczny bieg sylwestrowy w Sao Paulo zakończył się zwycięstwem Kolumbijczyka Domingo Tibaduizy. Rekordzista świata w biegu na 10 km, Kenijczyk Samson Kimombwa, był dopiero 28 Inf, sportowe — str. 4 i 5. Doniosłe znaczenie dla ożywionego dialogu polsko-amerykańskiego Prezydent USA zakończył oficjalną wizytę w Polsce (A) Prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki Jimmy Carter zakończył 31 grudnia oficjalną wizytę, jaką złożył w naszym kraju na zaproszenie najwyższych władz Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Była to wizyta o doniosłym znaczeniu dia ożywionego dialogu polsko-amerykańskiego, który służy zarówno rozwijaniu dwustronnych stosunków opartych na tradycjach przyjaźni obu narodów, jak i wnosi ważki wkład w dzieło stałej poprawy atmosfery międzynarodowej, przyczyniając się do rozszerzenia konstruktywnej współpracy państw c odmiennych ustrojach. Dano temu wyraz podczas spotkań I sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka i prezydenta USA Jimmy Cartera oraz pro. wadz-onych pod ich przewodnictwem rozmów plenarnych — z udziałem członków najwyższych władz PRL i amerykańskich osobistości. Polska potwierdziła wagę, jaką przywiązuje do niewzruszo. nych kanonów swej polityki, realizowanej wspólnie ze Związkiem Radzieckim i innymi krajami socjalistycznymi, zmierza, jącej do pogłębienia • proc: sów odprężenia i ogarnięcia nimi wszystkich dziedzin, w tym mi. litarnej. do zapewnienia ' wszystkim narodom trwałego pokoju i warunków twórczej pracy -— w klimacie wzajemnego szacunku i zaufania. Sprawozdawcy PAP relacjonują: lotnisko Okęcie w Warszawie udekorowane jest flagami Stanów Zjednoczonych i Pol. siki. Na frontonie dworca lotniczego naols w językach obu narodów: „Warszawa żegna dostojnych amerykańskich gości” Obok — godła Stanów Zjedno. ezonych i Polski. Inny transpa. rent głosi: „Niech żyje przy. jaźń narodów Polski i Stanów Zjednoczonych Ameryki”. Na lotnisko przybyła delegacja społeczeństwa stolicy z cho. rągiewkami o barwach narodo. wych obu krajów. Obecna jesl duża grupa dziennikarzy polskie! i zagranicznych,, w tym ekipy amerykańskie, które relacjonowały pobyt prezydenta USA w Polsce. Wśród sprawozdawców — ■wysłannicy kronik filmowych oraz stacji telewizyjnych i radiowych. O godz. 8.45 w honorowej asyście motocyklistów wjeżdża na płytę lotniska kolumna samochodów. Z pierwszego wysia. dają prezydent Stanów Zjednoczonych Jimmy Carter i I sekretarz KC PZPR Edward Gierek. Przybywają również przewodniczący Rady' Państwa Henryk Jabłoński i prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz oraz osobistośoi amerykańskie towa. rzyszące prezydentowi w jego podróży do Polski (A) DOKOŃCZENIE NA STR.i Po amerykańskiej ADAM W. WYSOCKI (A) Ta amerykańska wizyta najwyższego szczebla dostarczyła Polsce i Polakom wiele uzasadnionej satysfakcji, wynikającej nie tylko z tego, iż prezydent Stanów Zjednoczonych rozpoczął swoją pierwszą, wielką podróż zagraniczną właśnie od pobytu w Warszawie. Spotkanie Jimmy Cartera z Polakami Polską, jego rozmowy z przy. i wódcami naszego kraju, a przede wszystkim jego osobiste kontakty z Edwardem Gierkiem wniosły wiele niewątpliwie cennych tów do pokojowego elemen, dialogu na linii Wschód-Zachód. Kon-sekwentnie pokojowa polityka Polski, ważnego sojusznika Związku Radzieckiego ważnego ogniwa socjalistyczi nej wspólnoty, nasze dobre, praktyczne doświadczenia w dziedzinie pokojowej współpracy i pokojowej koegzystencji ze wszystkimi państwami bez względu, na różnice społeczno-ustrojowe, wszystko to cieszy się dzisiaj zasłużonym szacunkiem w świecie i znalazło dobitne potwierdzenie tak w wypowiedziach prezydenta Cartera, jak i w licznych echach prasowych wckół wizyty. Gdy na piątkowej konferencji prasowej w Hotelu Victoria zapytałem prezydenta, jak ocenia stan współpracy i stosunków polskoamerykańskich, Jimmy Carter odpowiedział: „Mamy już dzisiaj dobre stosunki z Polską w dziedzinie wymiany kulturalnej, współpracy technologicznej i naukowej oraz szybko rosnącą wymianę handlową. Przed około czterema laty mieliśmy obroty w handlu z Polską tą wysokości około 500 min dolarów. W <B) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 Radosne powitanie Nowego Roku na m\M balach i w gronie najbliższych Pracowita noc sylwestrowa wielu załóg (P) Uroczyście i wesoło, na wielkich balach, prywatkach i w gronie najbliższych, a także przy stanowiskach pracy ze świadomością czekających nas odpowiedzialnych zadań witano w całym kraju Nowy Rok. Tej podniosłej chwili towarzyszyła refleksja — satysfakcja z tego co osiągnęliśmy w 1977 roku i nadzieja na spokojną, pomyślną przyszłość naszego narodu w nowym 1978 roku. Na sylwestrowych balach w wielkich ośrodkach miejskich i przemysłowych spotkali się w ten uroczysty wieczór przodownicy pracy. Zorganizowano setki tysięcy zabaw w domach kultury, restauracjach i kawiarniach, a także w o- 15 st. C. na Kasprowym Atak zimy Informacja własna (P) Na południu Polski nastąpił gwałtowny atak zimy. Przez kilka godzin szalała śnieżyca. Na wielu drogach woj. krośnieńskiego, jeleniogórskiego bielskiego utworzyły się metroi we zaspy. Zadymki i zamiecie śnieżne poważnie zakłóciły komunikację autobusową PKS. Obfite opady śniegu wystąpiły również w górach. Śnieg z radością powitali turyści i narciarze, którzy wybrali się do licznych miejscowości gói-skich z terenu całej Polski. ny Jak nas poinformował dyżurratownik zakopiańskiego GOPR Józef Uznański — Sylwester i Nowy Rok minął pod Giewontem spokojnie, poza tradycyjnymi już wypadkami narciarskimi — nie zanotowano (C) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 środkach wypoczynkowych, zwłaszcza w górach. W zimowej scenerii, na setkach zabaw sylwestrowych« pożegnali stary i powitali nowy 1978 rok mieszkańcy Śląska i Zagłębia. W salach Pałacu Kultury Zagłębia bawiło się kilkuset przodowników pracy z Dąbrowy Górniczej i. sąsiednich miast W Krakowie największą salą balową była w noc sylwestrową hala sportowa „Wisły”. Powitało tu Nowy Rok ponad 1000 par. W pałacu „Pod baranami” bawili się przodownicy pracy regionu krakowskiego. Na ponad 200 balach i zabawach sylwestrowych powitali Nowy Rok igieszkańcy Trójmiasta. Dla wielu ludzi — załóg zakładów pracujących w ruchń ciągłym, pracowników i funkcjonariuszy różnorodnych służb, sylwestrowa noc upłynęła pod znakiem wytężonej pracy. W wielu hutach śląskich załogi dostarczyły na poczet tegorocznych zadań pierwsze tony wyrobów. Na wytężonej pracy upłynęła sylwestrowa noc w porcie szczecińskim. Ostatnią jednostką, która zawinęła do portu w starym roku był masowiec PŻM m/s „Katowice”, natomiast jako pierwszy w 1978 r. zameldował się m/s „Odra”. Marynarze tych i. innych statków spędzili sylwestrową noc na pokładach swych jednostek przy ciężkiej pracy. 500-osobowa załoga nocnej zmiany zakładów chemicznych w Policach wyprodukowała w ciągu nocy sylwestrowej 1300 ton kwasu siarkowego, blisko 500 ton kwasu fosforowego oraz 100 ton nawozów. 1 stycznia br. był pracowitym dniem dla dokerów Wybrzeża Gdańskiego. Z baz przeładunkowych Trójmiasta wyekspediowano ponad 80 tys. ton towarów, głównie węgla, rudy, siarki i drobnicy Normalna praca trwała w pierwszym dniu tego roku na stacjach przygranicznych PKP woj. białostockiego: w Geniuszach i Siemianówce. Załogi tych dwu „suchych” portów przeładowały ok. 8 tys. ton towarów pochodzących głównie ze Związku Radzieckiego. (PAP) (P) W Pałacu Kultury i Nuufct 3,5 tys. przodowników pracy spędzało Sylwestra na zaproszenie Warszawskiej Rady Związków Zawodowych. (Informacja, o zabawach w stolicy — str. 8) Fot. Zbigniew Furmai Dziś 10 stron Życzenia noworoczne w Belwederze (P) Tradycyjnym zwyczajem, w Sali Pompejańskiej w Belwederze wyłożona została 1 stycznia w godzinach popołudniowych księga życzeń noworocznych. , Życzenia pomyślnego i szczęśliwego nowego 1978 r. — dla Rady Państwa i jej przewodniczącego Henryka Jabłońskiego— wpisywały do’ księgi delegacje stronnictw politycznych. Frontu Jedności Narodu, organizacji społecznych i młodzieżowych. Do Belwederu przybyli, aby przekazać życzenia, przedstawiciele Wojska Polskiego, ZBoWiD, reprezentanci związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych, świata nauki, kultury, duchowieństwo różnych wyznań. Salę Pompejańską Belwederu odwiedziły również liczne osoby prywątne. Życzenia do księgi’ wpisali także szefowie i członkowie przedstawicielstw dyplomatycznych akredytowani w Polsce. Przy wpisywaniu życzeń obecny był sekretarz Rady Państwa Ludomir Stasiak. (PAP) Indyjski „Boeing-747” z 213 osobami na pokładzie wpadł do morza DELHI (PAP). Jak podaje Indyjska Agencja Prasowa Samabar, samolot pasażerski typu „Boeing-747”, nalężący do Indyjskiego Towarzystwa Lotniczego Air India, z 213 osobami na pokładzie spadł w niedzielę wieczorem do morza w pobliżu Bombaju, w kilka minut po wystartowaniu z międzynarodowego lotniska Santa Cruz w tym mieście. Według ostatnich doniesień napływających z Bombaju, nikt spośród 190 pasażerów i 23 członków załogi samolotu nie przeżył katastrofy. Nadal jednak prowadzone są poszukiwania przez 6 jednostek indyjskiej marynarki wojennej oraz 3 helikoptery. Przedstawiciele towarzystwa . lotniczego Air Iłdia nie podali "jeszcze .dokładnie jakiej narodowości "byli pasażerowie tego samolotu, jed(C) DOKOŃCZENIE NA STR. (