Zycie Warszawy, sierpień 1978 (XXXV/180-206)

1978-08-01 / nr. 180

ggdEM^awy NR 180 (10877) W WTOREK, 1 SIERPNIA 1978 R. CENA l ZŁ Nagroda prezesa Rady Ministrów dla twórców nowoczesnej tłoczni w FSC (P) 31 lipca prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz przyjął grupę pracowników Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie, projektantów biur technologicznych projektowo„Motopro(A) DOKOŃCZENIE NA STR. fi Piotr Jaroszewicz przyjął delegację Zgromadzenia Narodowego Algierii (P) 31 lipca prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz przyjął przebywającą w Polsce delegację Ludowego Zgromadzenia Narodowego Algierskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej, na której czele stoi przewodniczący zgromadzenia — Rabah Bitat. W czasie rozmowy poruszono niektóre zagadnienia dalszego rozwoju wszechstronnej współpracy gospodarczej i wymiany handlowej między Polską i Algierią. Omówiono także możliwości i perspektywy dalszego rozwijania kontaktów między obu krajami w innych dziedzinach, w tym również w dziedzinie współpracy międzyparlamentarnej. W spotkaniu udział wzięli: szef kancelarii Sejmu — Kazimierz Świtała i poseł na Sejm - Wojciech Żukrowski. Obecny był amabsador Algierii w Polsce — Ali Abdallaoui. Zagospodarowanie Wisły - dzieło którego realizacja stała się możliwa w socjalistyczne! Polsce Inauguracyjne posiedzenie Komitetu Rady Ministrów do spraw zagospodarowania Wisły (P) Jak informuje rzecznik prasowy rządu — 31 lipca br odbyło się inauguracyjne posiedzenie Komitetu Rady Ministrów do spraw zagospodarowania Wisły. Obrady otworzył czloncl Biura Politycznego KC PZPR, prezes Rady Ministrów Pioti Jaroszewicz W posiedzeniu udział wzięli członkowie Biura Politycznego KC PZPR: sekretarz KC PZPR Edward Babiuch i minister Obrony Narodowej Wojciech Jaruzelski, zastępca członka Biura Politycznego (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Przemówienie Piotra Jaroszewicza str. 2 Czas Wisły (P) Chcemy z Wisły pić wodę, chcemy ją szeroko rozlewać po polach i łąkach dla potrzeb rolnictwa, chcemy po niej żeglować, chcemy, aby obracała turbiny wielkich elektrowni, chcemy nad Wisłą wypoczywać, cieszyć się jej pięknem i nie obawiać się jej groźnej potęgi, Wisła wraz z dopływami może sprostać tym żądaniom pod warunkiem racjonalnego działania, które uwzględni wszystkie te potrzeby. Inwestycje w gospodarce wodnej mogą i po(R) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Fot. Ryszard Przedworski 34 rocznica Powstania Warszawskiego Uroczysty koncert w Teatrze Polskim (P) Przed 34 laty — 1 sierpnia 1944 r. rozpoczęło się Powstanie Warszawskie — wielki zryw zbrojny mieszkańców okupowanej stolicy przeciwko hitlerowskiemu najeźdźcy. Przez 63 dni bojownicy powstania — żołnierze AK oraz innych formacji, reprezentujących wszystkie nurty antyfaszystowskiego ruchu oporu, toczyli bohaterską, nierówną walkę z przeważającymi siłami wroga, ofiarnie wspomagani przez ludność cywilną Warszawy. Poległo 16 tys. żołnierzy-powstańców, 25 tys. zostało rannych. Hitlerowscy ludobójcy zamordowali ok. 180 tys. mieszkańców i zamienili miasto w morze ruin. 81 lipca, w przeddzień 34 rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego w Teatrze Polskim w Warszawie odbył się uroczysty wieczór zorganizowany przez Stołeczny Komitet FJN i stołeczną organizację ZBoWiD. Salę teatru wypełnili byli żołnierze i dowódcy oddziałów powstańczych, reprezentanci młodego pokolenia: żołnierze Ludowego Wojska Polskiego, aktywiści organizacji młodzieżowych, przedstawiciele warszawskich zakładów pracy. O- becni byli przedstawiciele władz stolicy. Nawiązując w swym wystąpieniu do wydarzeń sprzed 34 lat I zastępca prezydenta m.st. Warszawy Stanisław Bielecki podkreślił, że co roku wracamy pamięcią do tamtych bohaterskich dni walki warszawiaków z okupantem hitlerowskim, składamy hołd tym wszystkim, którzy w dniach powstania oddali życie za wolność stolicy. Dziś Warszawa jest (B) DOKOŃCZENIE NA STR. I PIERWSZY SIERPNIA (A) Wtedy też był wtorek, 1 sierpnia 1944 r. Przed godziną „W”, godziną siedemnastą. spieszyli ulicami na miejsca koncentracji warszawscy powstańcy, Co roku, 1 sierpnia, ciągną mieszkańcy Warszawy na miejsca wiecznego spoczynku powstańców. Wieczorem, jak w dni zaduszkowe, płoną na mogiłach, na miejscach straceń znicze i nagrobkowe lampy — znak wiecznej pamięci. Pamięć rodzinna łączy się z pamięcią narodową. Najstarsze pokolenie przyklęka przy grobach swoich najbliższych — mężów, rodziców, dzieci; ci, którzy przeżyli walki, odwiedzają groby przyjaciół; najmłodsze pokolenie, dla którego czasy dziadów sa już odległa historia. idzie 1 sierpnia na warszawskie cmentarze ze swymi kilkuletnimi dziećmi, bo to już jest tradycja, bo przed laty oni tak samo nrowadzeni byli przez swoich rodziców. I to jest właśnie cenne, że z biegiem lat pamięć współczesnych przekazywana jest nowym pokoleniom, staje sie własnością narodową. Na wszystkich warszawskich i podwarszawskich cmentarzach płoną 1 sierpnia światła. Nie ma (ego dnia zapomnianych powstańczych mogił, jeśli nie najbliżsi — to obcy położą wiązankę kwiatów Pielgrzymka ludzi przesuwa sie od grobu do grobu. Na tabliczkach wypisane nazwiska pseudonimy, daty urodzin > śmierci. Jakże tragiczna .iesi wymowa tych dat! Jakże wiele w powstańczych mogiłach Icżj młodzieży' Niewielu z tych młodych zdążyło poznać życie, niewielu zdążyło wykazać swoje zdolności. Opłakujemy śmierć młodziutkiego poety Krzysztofa Kamila Bażyńskiego, poległego 4 sierpnia 1944 r. przed Pałacem Blanka. Kto wie, ilu wśród poległych było przyszłych artystów ców, ilu wspaniałych wynalazdoskonałych wychowawców. ilu zwyczajnych, uczciwych ludzi, którzy mogli swoja prace, swoje rece i umysł poświecić dobru Kraju. Patriotyzm ma to do siebie, że jest wariościa trwałą, a nie chwilowym uniesieniem, przelotnym błyskiem. Patriotyzm w latach wojny wymagał ofiar ostatecznych, ofiary życia; w czasach pokoju — wymaga ofiamej pracy. Ci, co przeżyli walke, stanęli do pracy, w różnych zawodach, na różnych stanowiskach. Jakże często brakowało nam umysłów i rąk tych, którzy polegli. Historia nadała poległym w walce kształt bohaterstwa, podniosła ich na pomniki. Chwała śmierci heroicznej przesłoniła ich krótkie życie, w którym zabrakło przyszłości. A cież była to zwyczajna przemłodzież, taka sama jak dzisiejsza, ci składający kwiaty na grobach jakże podobni są do tamtych, poległych. Los sprawił, że młodość jednych przypadła na okres najokrutniejszej ze wszystkich dotychczasowych wojen, młodość drugich — na życie w wolnej Polsce. Składamy kwiaty na grobach bliskich i dalekich, opłakujemy ludzi najbliższych i nieznanych. Żal osobisty splata się nierozerwalnie z pamięcią i żalem wspólnym, całego narodu.(D. K.) Nadal gorąco Informada własna (P) Polska znajduje się wciąż pod wpływem rozległego wyżu z centrum nad bałtyckimi republikami Zw. Radzieckiego. W poniedziałek w południe termometry wskazywały od 23 st. w Kłodzku do 30 st. w Szczecinie. W Warszawie było 27 st. Na Kasprowym Wierchu notowano 11 st., na Śnieżce 13 st. Coraz cieplejsza jest woda w Bałtyku: w Kołobrzegu miała ona 16 st., w Ustce 17 st., ale już w Gdyni i w Swinojuściu zmierzono 19 st., a na Helu 20 st.. W Tolkmieku na Zalewie Wiślanym woda miała 22 st. Nadal zapowiada się Temperatura maksymalna upał. ma dziś wynieść od 25 st. w południowo-wschodniej części kraju do 31 st. na zachodzie. Zachmurzenie niewielkie, tylko na południowym zachodzie i południu lokalne burze i opady przelotne. Przynajmniej do 5 bm. nie przewiduje się większych zmian pogody. (CAD) Prognoza pogody (P) Jak informuje IMiGW w Warszawie będzie zachmurzenie małe i umiarkowane. Temp. maks. w dzień ok. 28 st. (PAP) KALENDARIUM • Wtorek jest 213 dniem 1978 roku. Do końca roku pozostało 152 dni, w tym 127 roboczych. • Słońce wzeszło o godz. 4.56, zajdzie O godz. 20.28. • Imieniny obchodzą: Piotr i Justyna. (CAD) (P) 31 lipca odleciała do stolicy Kuby Hawany 61-osobowa grupa harcerskiego zespołu „Gawęda”. Wystąpi on podczas obchodów Dnia Polskiego Festiwalu, z programem „Piosenki w kolorze tęczy", w którym m. in. zaśpiewa dwie piosenki w języku hiszpańskim, (p) Fot. Ryszard Przedworski Święto narodowe Szwajcarii Depesza z Polski (Pi Z okazji święta narodowego Konfederacji Szwajcarskiej, przypadającego w dniu 1 sierpnia. przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjna do prezydenta Konfederacji Szwajcarskiej Willi Ritscharda. (PAP) Skoszono 31 tys. hektarów zbóż ♦ Zbiory rzepaku na półmetku Słońce sprzyja żniwiarzom Informacja własno (P) Tempo prac żniwnych wzrasta z dnia na dzień. Dotychczas skoszono ponad 350 tysięcy hektarów żyta. Żęto go głównie snopowiązałkami, kosiarkami, żniwiarkami, kosami przede wszystkim w gospodarstwach indywidualnych. Teraz, gdy ziarno już podeschło, na poła zaczynają wychodzić kombajny: znak, że żniwa zaczynają się na serio. skoszone zboża na ponad 1,7 min hektarów pól. Opóźnienie powoduje duże spiętrzenie prac, gdyż trzeba po prostu „zgubić” dwa tygodnie. Dla plonów zbóż natomiast jest w zasadzie korzystne, bowiem rośliny mogły wykorzystać okres deszczowej pogody dalszy rozwój. Tak wiec na o- późnienie stwarza głównie problemy organizacyjne. Na półmetku znajdują sie zbiory rzepaku. Najwięcej skoszono i zebrano dotychczas w województwach centralnych. W głównym rejonie uprawy tej i rośliny na Pomorzu Zachodnim Wybrzeżu Gdańskim zbiory dopiero się zaczynają. Tam jednak głównymi producentami są gospodarstwa państwowe, zbierające przy pomocy kombajnów; prace powinny wiec pójść szybko. Zbiera sie iuż z pól ostatnie snopy jęczmienia ozimego, zboża jeszcze niezbyt popularnego w naszym kraju, które uprawia-Opóźnienie, jak już nieraz pisaliśmy, jest znaczne. Rok temu o tej porze były już ne było w tym roku na około 70 tys. ha. Już tej jesieni zasieje się go znacznie więcej. W wielu rejonach dał on bowiem bardzo dobre plony sięgające często ponad 50 kwintali z hektara. Udaje się on dobrze na glebach pośrednich między pszennymi a żytnimi, na których sieje się zazwyczaj żyto, dające sporo niższy od jęczmienia plon. Dodatkową zaletą tej rośliny jest jej wczesne dojrzewanie, co pozwala uniknąć takiego jak w tym roku spiętrzenia prac polowych. Opóźnia się też drugi pokos siana. Dotychczas skoszono ok. 400 tys. łąk, podczas gdy rok temu skoszono trawy na ponad 570 tys. h.a. Na polach pracuje już więki szość maszyn. O ile kombajny snopowiązalki przygotowano dość dobrze, nieco gorzej niż w roku ubiegłym przedstawia się sprawność samochodów dostawczych. przyczep, ładowaczy itp. Blisko 20 proc. z nich z powodu braku części zamiennych stoi bezczynnie. Wydane niedawno zarządzenie premiera dla resortów dotyczące zaopatrzenia w środki produkcji i części zamienne powinno się przyczynić do poprawy jeśli tylko zainteresowane resorty poważnie podejdą do powierzonych im zadań. Dotyczy to nie tylko Ministerstwa Maszyn Ciężkich i Rolniczych, ale także przemysłu maszynowego. chemii, resortu komunikacji.. Rolnicy czekają na potrzebne do uprawy pożniwnej nawozy sztuczne, wapno, nasiona poplonów i ziarna zbóż ozimych. M XI Światowy festiwal Młodzieży i Studentów List Edwarda Gierka do uczestników DM w Pięciu centrach politycznych HAWANA (PAP). Sprawozdawcy PAP, Adolf Reut i Ryszard Rymaszewski piszą: Poniedziałek 31 lipca był trzecim roboczym dniem XI Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów w Hawanie. W pełni rozpoczęły się już dyskusje w poszczególnych centrach politycznych gram kultury i . sportowo-rekreacyjny, w którym biorą udział — wraz z delegatami na festiwal — mieszkańcy i młodzież Hawany. Najważniejszą formą politycznej debaty na festiwalu są komisje utworzone w 5 stałych centrach dyskusyjnych. W pierwszym centrum, którego przewodniczącym jest delegat z Polski, a poświęconym sprawom pokoju, odprężenia i rozbrojenia poruszono problematykę związaną z realizacją _ postanowień KBWE. Podkreślono rolę ONZ w dążeniu do rozbrojenia i nierozprzestrzeniania broni masowej zagłady. Uczestnicy tego forum dyskusyjnego akcentując problem rozbrojenia, wskazywali, że przeznaczenie przynajmniej części budżetów wojskowych krajów wysoko uprzemysłowionych na cele pokojowe poprawiłoby znacznie warunki życiowe ludów Afryki i Azji, i z powodzeniem służyłoby likwidacji zjawisk głodu, zacofania, nędzy i analfabetyzmu. W drugim centrum politycznym poświęconym problemom wałki przeciwko imperializmowi w jego różnych odmianach, uwaga uczestników koncentruje się m. in. na dramatycznej sytuacji narodu palestyńskiego. Panuje zgodność co do tego, że jedyne sprawiedliwe rozwiązanie problemu Bliskiego Wschodu możliwe jest pod warunkiem realizacji prawa arabskiego narodu palestyńskiego dc samostanowienia i do własnej ojczyzny. Stanowisko to zostało wypowiedziane również podczas wiecu solidarności z narodem palestyńskim na którym przemawiał Jaser Arafat. (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Przed międzynarodowym, młodzieżowym trybunałem „Młodzież oskarża imperializm” wystąpili pierwsi świadkowie. Odbywają się kolejne wiece solidarnościowe i spotkania przyjaźni młodzieży świata. Realizowany jest pro- Obrady KSR w Bełchatowie Szansa naszej energetyki Od naszego specjalnego wysłannika ANDRZEJA BOBÉRA (P) Trudna sytuacja energetyczna kraju powoduje konieczność podejmowania różnego rodzaju działań. Jednym z nich długofalowym jest budowa nowych elektrowni. Właśnie w Bełchatowie powstaje elektrownia, która będzie spalać miejscowy węgiel brunatny. Budowana równolegle kopalnia węgla brunatnego jest zadaniem skomplikowanym technicznie i organizacyjnie. Co trzeba robić, by otrzymać niej węgiel w planowanym terz minie, czyli w 1980 r.? — Oto podstawowy temat obrad Konferencji Samorządu Robotniczego KWB „Bełchatów” w budowie, która odbyła się w poniedziałek. Jak wiemy, już z wcześniejszych doniesień, pierwszy układ technologiczny tzw. ktz (koparka - taśmociąg - zwałowarka), pracuje już od dawna, zdejmując z ziemi nadkład, pod którym na głębokości 153 m zalega węgiel. Drugi układ technologiczny miał ruszyć 15 lipca br., niestety z uwagi na brak konstrukcji, maszyn i urządzeń, a także na kłopoty przedsiębiorstw budowlano-montażowych, termin ten został przesunięty. Ani generalny dostawca — przedsiębiorstwo „Polmag” — nie potrafił w planowanym terminie zagwarantować budowie konstrukcji przenośników i innych urządzeń, ani też przedsiębiorstwa podległe resortom budownictwa i górnictwa nie zorganizowały tu potrzebnego potencjału wykonawczego. Monitowani w tej sprawie przedstawiciele przedsiębiorstw, zaproszeni owych na KSR, różnie reagowali na zarzuty: np. z „Energopolu 3” obiecywali szybko nadrobić opóźnienia. Jak dotąd — górnicze załogi pracują bez zarzutu. Dość powiedzieć. iż mimo braku drugiego ciągu technologicznego (C) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 List Edwarda Gierka HAWANA (PAP). Do festiwalu młodzieży i studentów napływają depesze i listy gratulacyjne od przywódców wielu krajów. I sekretarz KC PZPR Edward Gierek w liście do uczestników festiwalu hawańskiego przekazał, delegatom młodzieży z całego świata serdeczne pozdrowienia, podkreślając znaczenie wkładu młodzieży do umocnienia procesu odprężenia oraz osiągnięcia wzajemnego zrozumienia i przyjaźni między narodami. (W) Mirosław Hermaszewski odleciał do Hawany (P) Pierwszy polski kosmonauta ppłk. Mirosław Hermaszewski udał się 31 lipca br. w godzinach wieczornych do Hawany. Będzie on tam gościem XI Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów „Hawana 78”. Na lotnisku Okęcie Mirosława Hermaszewskiego i jego żonę Emilię serdecznie żegnała warszawska młodzież, członkowie ZSMP, harcerze. Wręczył oni polskiemu kosmonaucie upominki m.in. miniaturę pomniks lotnika. Członkowie polskiegc zespołu harcerskiego „Kuźnica” odśpiewali piosenkę „Na pożegnanie — wszyscy razem”. W pożegnaniu uczestniczyli: kierownik Wydziału Organizacji Społecznych, Sportu i Turystyki — Zdzisław Andruszkiewicz oraz przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych PAN prof. Jan Rychlewski. (PAP) Jeden policjant i jeden Irakijczyk zabici Napad na ambasadę Iraku w Paryżu PARYŻ (PAP). W poniedziałek rano trzej uzbrojeni terroryści wtargnęli do ambasady irackiei w Paryżu, gdzie się zabarykadowali i przetrzymywali jako zakładników kilku pracowników ambasady. Jeden z napastników po krótkiej wymianie strzałów wewnątrz budynku prawdopodobnie uciekł. Policja znalazła w pobliżu na chodniku porzucona broń. Według relacji jednego z pracowników ambasady któremu udało się po strzelaninie wydostać z gmachu, przebieg opanowania ambasady był następujący: około godziny 10 rano do ambasady weszło trzech męż-Dziś 10 stron cżyzn. Jeden oświadczył, że chce udać się do attachatu wojskowego znajdującego się na drugim piętrze, bowiem ma tam sprawę Wraz z nim udał sie jeden z jego towarzyszy a trzeci pozostał w hallu i zaczął na oślep strzelać, po czym uciekł. Cala dzielnica została natychmiast obsadzona przez wzmocnione siły policyjne. Jednocześnie w siedzibie Ligi Arabskiej w Paryżu odbyło się w poniedziałek po południu spotkanie szefów misji dyplomatycznych siedmiu krajów arabskich oraz przedstawiciela OWP (ambasadorzy Syrii. Maroka, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Egiptu, Jemenu Północnego. Bah. rajnu. charge d’affaires Sudanu i przedstawiciel OWP). Celem spotkania było rozpoczęcie rozmów Terroryści uwolnili jednego i zakładników, ciężko rannego w głowę i w brzuch. Ambasador Iraku. al-Wandawi oświadczył, że — jeśli to będzie konieczne — wyrazi zgodę na wkroczenie (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 „Express Wieczorny” najlepszy w „Dniu bez błędów” (P) „Express Wieczorny” zajał pierwsze miejsce w tegorocznym „Dniu bez błędów”. Na drugim miejscu znalazło się „Życie Warszawy”. na trzecim — „Słowo Powszechne”. 31 lipca jury poddało analizie 10 gazet warszawskich, przejrzanych od strony merytorycznej przez językoznawców z Instytutu Jeżyka Polskiego UW. W skład jury wchodzili: prof dr Stanisław Skorupka. Włodzimierz Sokorski. Marian Pilot oraz z ramienia „Życia” zastępca redaktora naczelnego Eugeniusz Waszczuk oraz Andrzej Wróblewski. Artykuł, omawiajaev tegoroczny „Dzień bez błędów” zamieścimy niebawem. IBIS