Zycie Warszawy, październik 1978 (XXXV/233-258)

1978-10-02 / nr. 233

Przewodniczący Rady Państwa przyjął ambasadora Polski w Austrii Przewodniczący Rady Państwa Kenryk Jabłoński przyjął 30 września br. nowo mianowanego ambasadora PRL w Republice Austrii Andrzeja Jedynaka. Święto Gwinei—depesza z Polski Z okazji święta narodowego Republiki Gwinei, przypadającego w dniu 2 października, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depesze gratulacyjną do prezydenta Republiki Ahmeda Sekou Toure. Spotkanie b. uczestników bitwy pod Lenino 1 bm. zakończyło sie w Szczecinie dwudniowe spotkanie b. żołnierzy 1 Dywizji im. Tadeusza Kościuszki, uczestników bitwy pod Lenino, mieszkających na Pomorzu Zachodnim — zorganizowane z okazji 35-lecia Ludowego Wojska Polskiego. Blisko 189 uczestników spotkania otrzymało pamiątkowe medale, odwiedziło jednostkę 12 Dywizji Zmechanizowanej im. Armii Ludowej, gdzie zaznajomiło sie ze zbiorami zgromadzonymi w sali tradycji, sprzętem i uzbrojeniem oraz formami szkolenia. Wzięli także udział w spotkaniach z żołnierzami. Uczestnicy bitwy pod Lenino złożyli kwiaty w miejscach pamięci narodowej na ziemi szczecińskiej, Bułgarsko-polskie porozumienie o współpracy w dziedzinie chemii SOFIA. Bułgarska agencja BTA pisze: Bułgaria i Polska podpisały porozumienie o koordynacji nakładów inwestycyjnych i wzajemnych dostaw w dziedzinie przemysłu chemicznego na okres po 1980 r. Dzięki rozszerzającej sie integracji miedzy Obydwoma krajami wymiana produktów chemicznych powinna jsiągnąć sumę 120—150 min rubli. Pomyślnie realizowane sa dwa porozumienia na lata 1976—1930 — o specjalizacji I kooperacji w przemyśle farmaceutycznym i _ w dziedzinie produkcji barwników. Przewiduje sie. że w bieżącym roku Bułgaria dostarczy Polsce preparatów farmaceutyczych na sumę 8 min rubli. Polska otrzymuje z Bułgarii głównie antybiotyki a także inne środki lecznicze Komitet Wykonawczy RWPG obradował w Ułan Bator UŁAN BATOR. 1 bm. w Ułan Bator zakończyło się 87 posiedzenie Komitetu Wykonawczego Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, w którym uczestniczyły delegacje krajów członkowskich RWPG — Bułgarii, Czechosłowacji, Kuby, Mongolii, NRD, Polski, Rumunii, Węgier, Wietnamu i Związku Radzieckiego — a także Jugosławii. Tematem obrad były m.in. aktualne problemy związane z realizacją kompleksowego programu socjalistycznej integracji gospodarczej oraz ocena realizacji postanowień XXXII sesji RWPG. 4 października pogrzeb Jana Pawła I RZYM. W środę 4 października odbędzie sie pogrzeb papieża Jana Pawła I W sobotę 14 października rozpocznie sie konklawe. na którym kardy nałowie-elektorzy dokonają wyboru nowego papieża Oto najważniejsze decyzje pierwszej kongregacji ogólnej kardynałów, która zebrała sie w sobotę 30 września w Watykanie. Z całego świata napływają depesze kondolencyjne na ręce kardynała-kamerlinga Jeana Villot. Wśród nich depesza od Leonida Breżniewa. Spotkanie Gromyko - Carter WASZYNGTON. Członek Biura Politycznego KC KPZR. minister spraw zagranicznych ZSRR. Andriej Gromyko spotkał sie 30 września w Białym Domu z prezydentem USA. Jirnmy Carterem. W czasie spotkania dokonano wymiany poglądów na temat obecnego stanu stosunków radziecko-amerykańskich. Obie strony opowiedziały się za poprawa stosunków miedzy ZSRR i USA oraz ich konstruktywnym i stabilnym rozwojem. Szczególną uwagę zwrócono na sprawy dotyczące ograniczenia strategicznych zbrojeń ofensywnych. W związku z tym rozpatrzono pozostające nadal do uzgodnienia kwestie. Jak pisze agencja TASS. była to pożyteczna wymiana poglądów. Obie strony przedstawiły niektóre nowe racje w celu znalezienia możliwych do przyjęcia rozwiązań omawianych problemów. Wyrażono obopólny zamiar doprowadzenia do końca prac nad przygotowaniem porozumienia w sprawie ograniczenia strategicznych zbrojeń ofensywnych. Postanowiono kontynuowaó rozmowy w konkretnych sprawach, dotyczących tego porozumienia. Na spotkaniu rozpatrzono także niektóre inne kwestie ograniczenia zbrojeń, w tym również dotyczące rozmów na temat redukcji sił zbrojnych i zbrojeń w Europie Środkowej oraz całkowitego zaprzestania prób z bronią jądrową. Poruszono również niektóre problemy międzynarodowe. 1 bm. Andriej Gromyko spotkał się z sekretarzem stanu USA — Cy rasem Vance'em, z którym omówił problemy stosunków radziecko-amerykańskich, a przede wszystkim sprawy związane z zawarciem porozumienia o ograniczeniu ofensywnych zbrojeń strategicznych. Katastrofalna powódź w Indiach 3 min ludzi odciętych od świata DELHI. W Indiach, w wyniku nowej, drugiej w tym miesiącu. katastrofalnej powodzi w Bengal« Zachodnim zginęło prawdopodobnie co najmniej 500 osób. Dokładne dane nie sa jeszcze znane. Ulewne deszcze o niespotykanych rozmiarach, jakie padaja od środy, spowodowały straszliwa powódź w 12 spośród 16 okręgów tego położonego w północno-wschodniej części Indii stanu liczącego 51 min mieszkańców. Rzeki, które wystąpiły z brzegów zalały na głębokość do 2 metrów obszary zamieszkałe przez 15 min ludzi. Stolica Bengalu Zachodniego 9-milionowa Kalkuta była nadal sparaliżowana przez powódź Ekipy ratownicze pomogły w ewakuacji 150 tys. osób pozbawionych dachu nad głowa. Znalazły one schronienie w szkołach i 230 specjalnych obozach. Podano, że stracono kontakt z 30 łodziami ratowniczymi, na których znajdowało sie ponad 200 żołnierzy. Powódź objęła obszar o powierzchni 35 tysięcy kilometrów kwadratowych, zamieszkany przez 14.8 min osób. Z tej liczby 3 miliony osób sa odcięte od świata, tzn. koczuję na dachach domów, nasypach kolejowych i innych wyżej położonych terenach. lub nawet na wierzchołkach drzew i najczęściej nie mają żywności ani wody pitnej. Do soboty, wskutek niskiego pułapu chmur, ulew i burz nie można było zrzucać żywności z samolotów i śmigłowców. Wobec zerwania kilku mostów i rozmycia nasypów kolejowych w Kalkucie, pociaei i autobusy międzymiastowe nadal prawie nie kursują i metropolia pozostaje odcięta od świata, 88 osób zginęło 1 bm. gdy autobus pasażerski spadł z błotnistej drogi do wypełnionego woda kanału w odległości 30 km od Kalkuty. Bardzo poważne szkody poniósł przemysł Zachodniego Bengali:. Huta w Durgapurze wznowi produkcję dopiero za kilka tygodni Wskutek zatopienia 52 kopalń, dzienne wydobycie węgla zmniejszyło się o 64 tysięcy ton. Indyjska agencja UNI informuje o nowej powodzi w stanach Uttar Pradesz i Bihar m mmmmm NR 233 (10930) W PONIEDZIAŁEK, 2 PAŹDZIERNIKA 1978 R. CENA 1 ZŁ By wojny nie rodziły się w umysłach łudzi Idea Edwarda Gierka o wychowaniu dla życia w pokoju upowszechniona na forum Narodów Zjednoczonych Informacjo własno (P) Delegacje 150 państw7 w Organizacji Narodów Zjednoczonych otrzymały pod koniec zeszłego tygodnia tekst polskiego projektu deklaracji „O wychowaniu społeczeństw w duchu pokoju”. Sekretarz generalny ONZ Kurt Waldheim powitał z zadowoleniem polską inicjatywę jako krok. który mógiby się przyczynić do realizacji głównego cełu ludzkości — ukształtowania pokojowej przyszłości świata u Dążenia do takiego celu legły podstaw Karty Narodów Zjednoczonych. Idea wychowania społeczeństw w duchu pokoju została po raz pierwszy zaprezentowana z trybuny ONZ w przemówieniu I sekretarza KC PZPR, Edwarda Gierka wygłoszonym 10 października 1974 roku. Przywódca naszegc narodu powiedział wówczas na forum Narodów Zjednoczonych w imieniu Polski: „Ü- czyńmy 2e sprawy wychowania młodych pokoleń dla życia w pokoju i przyjaźni między narodami jeden z największych celów, nadając praktyczny kształt głęboko humanist rcz-nym ideałom zawartym w Karcie Narodów Zjednoczonych. Wprowadzajmy je do programów oświatowych i wychowawczych we wszystkich krajach.” Projekt deklaracji o wychowaniu w duchu pokoju jest konkretnym rozwinięciem tej idei. Dekiaracja „wzywa uroczyście wszystkie państwa, aby w swojej działalności kierowały się uznaniem nadrzędnej doniosłości i konieczności ustanowienia, utrzymania i umocnienia sprawiedliwego i trwałego pokoju d!a obecnych i przyszłych pokoleń”. (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 Prasa CSRS o polskiej propozycji w ONZ Od stałego korespondenta LESZKA WYRWICZA Prag». 1 października (P) Polska propozycja deklaracji o wychowaniu narodów dla życia w pokoju, wzbudziło tu żywe zainteresowanie. Organ KC KPCz „Rude Pravo” nazwał tę propozycję dokumentem o doniosłym znaczeniu, który przyczynić się może do umocnienia wzajemnego zaufania miedzy narodami, zagwarantowania każdemu narodowi (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 Czy transport podoła obowiązkom? Trzeba nadrobić zaległości — wykonać zadania IV kwartału Informacja własna (P) Transport wkracza w trudny okres przewozów jesiennozimowych. Warunki atmosferyczne będą utrudniały prace przy załadunku i rozładunku towarów. Analiza wykonania zadań za pierwsze 9 miesię v br. nie jest pomyślna dis transportu. Nie przewiezione zakładanej ilości masy towarowej. Zadania, jakie stoją przed transportem na najbliższe miesiące są ogromne trzeba przewieźć zaplanowaną ilość towarów o ráz starać sic nadrobić zaległości minionych miesięcy Właśnie tym sprawom była poświecona narada w Urzędzie Rady Ministrów, której przewodniczył wicepremier Jan Szydlak W pierwszych 9 miesiącach transport przewiózł ponad 1.2 mid ton.. ładunków. Stanowi to wzrost o 52 min ton {5,3 proc.) w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Chociaż w pierwszych trzech kwartałach przewozy znacznie wzrosły, jednak nie w takim stopniu jak planowano. Około 1.9 min ton ładunków mniej. niż zakładano przewiozły koleje, transport samochodowy nie przewiózł około 20 min ton towarów. Ocena wykonania zadań za pierwsze trzy kwartały wykazuje drugie niepokojące' zjawisko. Otóż transport nie wywiązał sie z zadań przewozowych w kilku rodzajach ładunków o podstawowym znaczeniu dla gospodarki. Najgorzej sytuacja wysiada z węglom. Aktualny stan zapasów wesla. który czeka na wywiezienie, wynosi ponad 2,6 min ton. W ostatnim kwartale trzeba będzie wywieźć z kopalń okol» 50 min ton węgla kamiennego. W przyszłym roku wydobycie węgla wzrośnie o około 8 min ton. Aby podołać zadaniom bieżącym i przyszłym, transport musi tuż teraz dziennie przewozić okotp 470 ty», ton węgla. Nie przewieziono również planowanej ilości materiałów budowlanych. zwłaszcza cementu, rudy, drewna i nawozów sztucznych. Tak teiec zadania, jakie stoia przed transportem na najbliższe miesiące nie sa łatwe. Kolei ma przetransportować ponad 121 min ton ładunków. Stanowi (o wzrost ó 3 min (Bł DOKOŃCZENIE NA STR. 1 (A) W uczelniach wyższych pierwsze dni października miną pod Centralna znakiem uroczystości inauguracja zajęć akademickich odbędzie się dzisiaj jednakże każda z pozostałych naszych uczelni każdy z jej wydziałów powitai ją kolejny rok pracy w równie odświętnej atmosferze. Będzie to rok, jak poprzednie, wypełniony praca dydaktyczną, wychowawczą. badawczo-naukową. Tym razem jednak szczególny nacisk postanowiono położyć na wyraźne podniesienie poziomo kształcenia i wychowania młodzieży akademickiej. Chodzi wice o poprawę dydaktyki. jej skuteczności. Zajęcia będą prowadzone w sposób bardziej atrakcyjny i nowoczesny, przy wykorzystaniu nie tylko technicznych środków nauczania, w które uczelnie zostały już sowicie wyposażone, lecz także nowych metod przekazywania wiedzy i kształcenia określonych umiejętności. Troskliwa opieka otoczy się młodzież szczególnie uzdolnioną. Stanowi ona 10—13 proc. _ społeczności akademickiej, a niestety, nie zawsze ma odpowiednią opiekę, nie zawsze wymaga się od niej tyle. na He ją stać. Metody pracy z najzdolniejszymi studentami dawno zostały wymyślone. trzeba je wiec tylko stosować. Kształcenie młodzieży wiąże się też z działalnością naukowo-badawczą uczelni. Teoretycznie. Niewiele jest jeszcze uczcłnianych instytutów. które naprawdę chętnie widza studentów w swoich pracowniach. Zbyt odświętny charakter mają też, choć jak wszędzie i tu są wvjatki, kontakty naukowców z członkami studenckich kół naukowych. A przecież tu właśnie rosną ich następcy. najlepsze kadry specjalistów. Poziom wiedzy tych najzdolniejszych zależy właśnie od wczesnych i ścisłych powiązań z działalnością badawczo-naukową uczelni. Wreszcie, sprawy związane i wychowaniem młodzieży, które powinny znaleźć się W centrum uwagi nauczycieli akademickich. Chodzi o to, aby troska o kształtowanie odpowiednich postaw przyszłej inteligencji towarzyszyła codziennej pracy wykładowców. Oczywiście, nie sposób tu pominąć roli, jaką odgrywają właściwie prowadzone zajęcia z przedmiotów ideologicznych. politycznych, społecznych oraz wpływu, jaki może wywierać dobra organizacja studencka. Najważniejsze w wychowawczym oddziaływaniu uczetni sa jednak postawy jej własnych pracowników, naukowych. dydaktycznych i administracyjnych. W tak uroczystym dniu inauguracji zajęć w wyższych uczelniach, wszystkim ich pracownikom życzymy spełnienia postawionych pized sobą celów, a studentom — zadowolenia i satysfakcji z wyników w naucr i z, równie kształcącej, pracy społecznej. Wszak „Gaudeamus” jest pieśnią niosącą radość z możliwości uczenia się... (BEM) „Gaudeamus” brzmi radośnie Zamiast „babiego lata” — chłodna, dżdżysta jesień Informacja własna (P) Zamiast „babiego lata” mamy chłodną i dżdżystą jesień. Obszar Polski znajduję się w zasięgu rozległego niżu, przeważa więc zachmurzenie duże z opadami deszczu. Lokalnie w ńićdżłełę wystąpiły mgły i zamglenia. burze i grąd. W południe termometry wskazywały: od 4 st. w Suwałkach i Olsztynie do 12 st. we Wrocławiu i Przemyślu: w Warszawie notowano 10 st. W- Beskidach wiał halny. Prędkość wiatru w wyższych partiach gór dochodziła w porywach do 25 m na sekundę. Halny uszkodził wiele napowietrznych sieci energetycznych, a także przerwał łączność telefoniczną ze schroniskami na Skrzycznem, Wielkiej Rajczy. Leskowcu i Przegibku • Żywczańskim. W Tatrach leje deszcz; w wyższych partiach pada śnieg. — Jaką pogodę przewiduje w październiku Biuro Prognoz Długoterminowych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wod<C) DOKOŃCZENIE NA STB. 2 Pierwsza porażka piłkarzy Widzewa Legie zremisowała i feien 1:1 (P) W sobotnio-niedzielnych meczach o mistrzostwo ekstraklasy piłkarskiej pierwszą porażkę poniósł prowadzący w tabeli zespół Widzewa. Łodzianie przegrali z Lechem Poznań 1:2. Mecz odbył się w Częstochowie, gdyż Widzew — zgodnie z nałożoną karą — rozgrywać musi swoje spotkania poza Łodzią, Stołeczna Legia zremisowała z Ruchem Chorzów 1:1. Natomiast Gwardia przegrała w Krakowie z Wisłą 1:3. ó — Pogoń Pozostałe wyniki: GKS Katowice Szczecin 2:1 Odra Opole — ŁKS Łódź 1:9 Szombierki Bytom — Arka Gdynia 0:1 Śląsk Wrocław — Polonia Bytom 2:0 Stal Mielec — Zagłębie Sosnowiec 1:1. W tabeli nadal prowadzi Widzew — 16 pkt., przed Legią 14 pkt. i Ruchem — 13 pkt. Nadal znakomicie spisują się w rozgrywkach IX ligi piłkarze Ursusa Odnieśli oni ósme zwycięstwo, pokonując Raków Częstochowa 2:1. Ursus oczywiście nadal prowadzi w tabeli grupy II. Nasi siatkarze zajęli dopier* ósme miejsce w mistrzostwach świata, które zakończyły się w Rzymie. W ostatnich meczach Polacy przegrali z Brazylią 0:3 oraz z ChRL 2:3. Z prac Prezydium Rządu informacja o rozmowach polsko-bułgarskich * Zakładowa działalność socjalna i bytowa * Rozwój usług i handlu na wsi * Bodowa warszawskiego zintegrowanego zespołu magazynów (A) Jak informuje rzecznik prasowy rządu — 29 września br. Prezydium Rządu wysłuchało informacji o przebiegu i wynikach rozmów polsko-bułgarskich prowadzonych w Warszawie w dniach 11 i 12 września bież. roku pod przewodnictwem premierów Piotra Jaroszewicza i Stańko Todorowa. Prezydium Rządu dziło, że przyjaoielska stwierrobocza wizyta w Polsce członka Biura Politycznego KC BPK, przewodniczącego Rady Ministrów LRB oraz przeprowadzone w jej toku rozmowy i podpisane dokumenty 'mają istotne znaczenie dla dalszego . zacieśnienia tradycyjnie przyjaznych stosunków i wszechstronnej współpracy miedzy Polska i Bułgaria. Współpraca ta przyczynia się do osiagania postępu w społeczno-gospodarczym obu krajów. Rozmowy rozwoju i powzięte w ich toku ustalenia precyzują węzłowe kierunki oraz przedsięwzięcia zmierzające do poszerzenia i pogłębienia współpracy gospodarczej, handlowej i kulturalnej pomiędzy obu krajami i narodami. Przeprtnvarlzone rozmowy i ich rezultaty stanowią również ważki wkład w umacnianie jednoś-ci i zwartości całej wspólnoty państw socjalistycznych. Prezydium Rządu z zadowoleniem aprobowało wyniki rozmów. Prezydium Rza.du rozpatrzyło informację o stanie realizacji wytycznych Biura P lityez-nego KC PZPR, Prezydium Rządu i Prezydium CRZZ w sprawie poprawy warunków pracy oraz zakładowej działałności socjalnej i bytowej. Stwierdzono, iż w wyniku zwiększonych nakładów państwa, praca staje się z roku na rok bezpieczniejsza, bardziej higieniczna i mniej uciążliwa. W roku 1977 ograniczono lub zlikwidowano zagrożenia wy. (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Wykopki. Każda chwila bezdeszczowej pogody wykorzystywana )est przy pracach pclowych. Oto zbiór ziemniaków na polu Henryka Korzeniowskiego ze wsi Stanisławowa w woj. stołecznym. (A) CAF — Rosiak Pierwszy dzień czasu zimowego (P) 1 bm. o godz. 2.00 w nocy Cofnęliśmy wskazówki zegarów na godzinę 1.00. Tym samym zakończyło się w Polsce obowiązywanie tzw. czasu letniego i rozpoczęliśmy czas zimowy, środkowoeuropejski. Rozróżnienie na czas zimowy i letni wprowadzone po kilkunastoletniej przerwie — w ostatnich dwóch latach, podyktowane było przede wszystkim potrzebą odciążenia naszej energetyki. Pierwszy dzień obowiązywania czasu zimowego przysporzył niektórym wiele kłopotów. Dotyczy to m.in. pasażerów komunikacji lotniczej, zwłaszcza w ruchu międzynarodowym. Informacje pijscwe, obwieszczenia PLL „Lot” mówiące o tym, że samoloty startujące z naszego kraju od 1 bm. odlatywać będą o godzinę wcześniej niż dotąd, nie do wszystkich dotarły. Nie miały tych problemów PKP i PKS. (PAP) Pofsko-übisski kontrakt na opracowanie planów urbanistycznych TRYPOLIS (PAP). W Trypolisie został podpisany polsko-libijski kontrakt o wartości ok. 33 min zł dew. na opracowanie planu regionalnego Trypolitanii, planu generalnego Trypolisu stolicy Libii oraz 78 planów urbanistycznych miast i osiedli znajdujących się na obszarze ok. 230 tvs. km kw. Projekt zawiera zakres kompleksowych opracowań geodezyjnych oraz pełna problematykę przewidzianą dla planów regionalnych oraz urbanistycznych. Podpisany kontrakt jest największym opracowaniem urbanistycznym wykonywanym przez Polaków poza granicami kraju. <P) Reporterska sonda „Żyda" Budowa mieszkan-na pierwszy plan (A) Budownictwo mieszkaniowe należy obecnie do najpilniejszych zadań społeczno-gospodarczych w naszym kraju. Stworzono mu wiele priorytetów, przyznano wiele dodatkowych środków. Jak przebiega realizacja tegorocznego planu budownictwa mieszkaniowego? w stolicy i województwie. Sa one prowadzone wprawdzie nieco lepiej niż w zeszłym roku nada! jednak budzi uzasadniony niepokój przebieg realizacji planu budownictwa mieszkaniowego i towarzyszącego Najwięcej troski przysparza brak rytmiczności w przekazywaniu do użytku bloków mieszkalnych, pawilonów handlowo-usługowych. szkół, przedszkoli. W sierpniu, przy bardzo niesprzyjającej pogodzie, ulewnych deszczach, które dla budowlanych sa równie dokuczliwe jak dla rolników. Zjednoczenie Budownictwa „Warszawa” wykonało 97 proc. miesięcznych zadań. a wiec nieco więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Efekty w postaci przekazywanych mieszkań w tym miesiącu były jednak bardzo skromne. Klucze do nowych lokali otrzymało tylko 336 rodzin. Lepsze wyniki osiągnęło Zjednoczenie Budownictwa Komunalnego. zajmujące sie m. in. układaniem podziemnej sieci uzbrojenia komunalnego. Wykonało ono plan sierpniowy w 103 proc. Poprzez reporterską sondę „Życia” szukamy odpowiedzi na to ważkie pytanie Warszawa Warszawiacy z uwaga śledzi postęp prac na placach budowy W sumie w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy br. budowlani przekazali w stolicy i województwie 9600 mieszkań, osiągając w ten sposób zaledwie 39.2 proc. planu rocznego. Do wykonania w pozostałych 4 miesiącach zostało im 14.800 mieszkań. (D) DOKOŃCZENIE NA STB. 2 12 zbiorników wodnych powstanie na Opolszczyźnie (P) Równocześnie z realizacją programu kompleksowego zagospodarowania Wisły i jej dorzeczy kontynuowane będą, rozpoczęte już w poprzednich Iataeh. prace nad pełnym zagospodarowaniem innych rzek, a przede wszysikim Odry. Np. w woj. opolskim opracowano perspektywiczny program rozwoju gospodarki wodnej do 1990 roku, w którym przewiduje się budowę w tym okresie 12 zbiorników wodnych o łącznej pojemności ponad 40 min m sześć. Część ujętych w programie zamierzeń jest sukcesywnie realizowana. (PAP) Dziś 12 stron