Zycie Warszawy, kwiecień 1979 (XXXVI/75-98)

1979-04-02 / nr. 75

NR 75 <11080) W PONIEDZIAŁEK, 2 KWIETNIA 1979 R. DZIŚ STRON 12 ' CENA 1 ZŁ Pomyślność Polski, wszystkich jej obywateli tworzymy wspólną, rzetelną pracą Plenarna sesja OK FJN Wystąpienie Henryka Jabłońskiego (P) „Pomyślność Polski, wszystkich jej obywateli tworzymy wspólną, rzetelną pracą” — pod takim hasłem odbyła się 31 marca w Warszawie plenarna sesja Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu. Stała się ona płaszczyzną do określania — na tle ubiegłorocznego, wszechstronnego dorobku ogniw frontu — kierunków i form udziału społeczeństwa w realizacji tegorocznych zadań związanych z dalszym społeczno-gospodarczym rozwojem kraju. Obrady otworzył członek Biura Politycznego KC PZPR, przewodniczący Rady Państwa, przewodniczący OK FJN — Henryk Jabłoński. W sesji uczestniczyli: członkowie Biura Politycznego t sekretariatu KC PZPR: Edward Babiuch, Jan Szydlak, J6zef Tejchma, Zdzisław Kurowski. Obecni 'byli członkowie kierownictw: NK ZSL z wiceprzewodniczącym NK — Zdzisławem Tomalem i CK SD z przewodniczącym CK Tadeuszem W. Młyńczakiem. Zebrani chwila ciszy uczcili pamięć zmarłych w ostatnim okresie członków plenum OK FJN, zasłużonych działaczy społecznych: Jana Domańskiego, Józefa Macichowskiego, Jana Mietkowskiego, Stanisława Mojkowskiego, Mieczysława Pawlikowskiego, Bolesława Piaseckiego i Zbigniewa ZałuskieReferat „O zadaniach komitetów FJN i samorządu miesz-kańców w roku 1979” wygłosi! Henryk Jabłoński. Skrót przemówienia przewodniczącego Rady Państwa Wielostronna była działalność komitetów Frontu Jedności Narodu w ubiegłym roku. Uczestniczyły one w ważnych kampaniach politycznych o zasięgu ogólnokrajowym; przyczyniały się poprzez rozwó; form pracy samorządów do pogłębiania demokracji socjalistycznej; współdziałały z organami władzy i administracji państwowej oraz organizacjami społecznymi w rozwiązywaniu problemów lokalnych i w pracy polityczno-wychowawczej organizowały różnego rodzaju czyny społeczne Ud, Niektóre rezultaty tej działalności mają charakter wymierny, inne nie dadzą się o-kreślić w postaci konkretnych faktów czy liczb. Wszystkie one jednak służyły umacnianiu jedności Polaków, jedności w umiłowaniu tego, co nam wszystkim powin.no być najdroższe — ojczyzny, jedności w rozumieniu naszych wobec obowiązków, w działaniu niej dla wspólnego dobra. W tym świetle materialne osiągnięcia poszczególnych środowisk, dokonane czynem zbiorowym, pod kierownictwem komitetów FJN w 1978 r., nabierają znaczenia poważnie przekraczającego ich bezpośrednio wymierna wartość. Wystarczy garść wybranych przykładów, by teżę tę zilustrować. 11 milionów zasadzonych drzew i 18 milionów krzewów — to cenne uzupełnienie naszego zielonego majątku. Czyny społeczne wartości 13,5 miliarda złotych — to istotny wkład w rozwiązywanie bardzo ważnych problemów lokalnych Oznacza to bowiem ponad 1106 (Al DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Sodzenie ziemniaków. Na Opolszczyźnie trwają prace połowę w kombinacie PGR Namysłów. Na ponad 1500 ha zasiano już owies, jęczmień, rośliny strączkowe i lucernę. Na zdjęciu: sadzenie ziemniaków. Pracuje brygada Eugeniusza Jeziornego. \ Fot. CAF — Okoński Sukces PRO Wrak „Aisy" podniesiony (P) 1 bm. wydobyto wrak norweskiego frachtowca m/s „Aisa” który 13 października 1978 r. zatonął w rejonie portu w Świnoujściu. Trwająca od prawie pięciu miesięcy akcja podnoszenia statku została zakończona powodzeniem. Cały kadłub m/s „Aisa” widoczny jest już nad powierzchnią wody. Następne etapy prac, to przeholowanie m/s „Aisa” w bardziej bezpieczne miejsce, po czym przystąpi się do załatania dziur powstałych w kadłubie. Na remont kapitałny statek przejdzie do szczecińskiej stoczni remontowej „Gryfia”. Ponieważ armator norweski 8 zrezygnował ze statku, zgodnie międzynarodowym prawem morskim przeszedł on na własność Szczecińskiego Urzędu Morskiego. (PAP) Śnieg na północy i w górach W kwietniu więcej opadów niż zwykle? Informacjo własna (P) Słoneczna, ciepła wiosna trwała bardzo krótko. Niemal cały kontynent europejski pokrywają ukiady niżowe. Niż dyktuje również pogodę w Polsce. Nastąpiło ochłodzenie. W niedzielne południe termometry wskazywały: od zera st. w Gdańsku, do 7 st. w Nowym Sączu. W tym samym czasie w Warszawie notowano 5 st. W wielu rejonach kraju wystąpiły opady deszczu, na północy śniegu. W centrum m.in. w Warszawie padał marznący deszcz. Mroźna i śnieżna zima powróciła w Tatry i Sudety. Na Kasprowym Wierchu i na Śnieżce termometry wskazywały w niedzielne popołudnie minus 7 st. Śnieg sypał przez ca-łą niemal sobotę, & także w niedzielę rano. Świeża pokrywa białego puchu sięga wysoko w górach od 10 do 15 cm. W partiach szczytowych wieje silny, porywisty wiatr powodujący zamiecie i zadymki. Na najbliższe dni synoptycy zapowiadają zachmurzenie duże z rozpogodzeniami. Nieco cieplej. Temperatura maksymalna w dzień od 5 st. na północy, do 8 st. w centrum i 12 st. na południu. W nocy od minus 2 st. do plus 3 st. Według prognoz meteorologicznych pogoda w kwietniu zgodna z wieloletnią nornsą. Więcej niż zwykle będzie opadów. Według przewidywań z opadem będzie 18 dni. Z temperaturą maksymalną powyżej 15 st. — 6 dni. a z temperaturą minimalną poniżej zera st. — 5 dni. (L.) Prognoza pogody (P) Jak podaje IMiGW, w Warszawie będzie zachmurzenie duże, okresami opady deszczu, w dzień większe przejaśnienia. Temp. maks. w dzień 6 st. KALENDARIUM • Poniedziałek jest 92 dniem 1979 r. Do końca roku pozostały 273 dni, to tym 228 dni roboczych. 0 Słońce wschodzi o godz. 6.10, a zachodzi o godz. 19.11. Poniedziałek będzie dłuższy od najkrótszego dnia w roku o 5 godzin i 14 minut. 0 Imieniny obchodzą: Franciszek i Władysław. 0 Wtorek jest 93 dniem 1979 r. Do końca roku pozostały 272 dni, w tym 227 roboczych. 0 Słońce wschodzi o godz. 6.07, a zachodzi o godz. 19.12. Wtorek będzie dłuższy od najkrótszego dnia w roku o 5 godzin i 18 minut. Imieniny obchodzi Ryszard. ÜI» Depesze Piotra Jaroszewicza do premierów Rumunii i Afganistanu (P) Prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz wystosował depeszę z serdecznymi gratulacjami do Ilie Verdet — w związku z powołaniem go na stanowisko premiera rządu Socjalistycznej Republiki Rumunii. (P) Prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz wystosował depeszę gratulacyjna do premiera rządu Demokratycznej Republiki Afganistanu Haffizullaha Amina w związku z powołaniem go na to stanowisko. (PAP) Zakończenie wizyty rumuńskiego ministra spraw zagranicznych (P) 1 bm. zakończyła się oficjalna, przyjacielska wizyta, jaką złożył w Polsce minister spraw zagranicznych Socjalistycznej Republiki Rumunii Stefan Andrei. Przyjęty komunikat omawia przebieg wizyty i charakteryzuje treść rozmów przeprowadzonych przez ministrów spraw zagranicznych PRL i SP.R — Emila Wojtaszka i Stefana Andrei. (PAP) (Omówienie wspólnego komunikatu — str. 2) Powódź w dorzeczu Bugu i Narwi Groźna sytuacja w rejonie Łomży i Ostrołęki Ponad 200 tys. ba ziemi pod wodą Informacja własna (P) Nadal trudna sytuacja powodziowa utrzymuje się w dorzeczu Bugu i Narwi. W obu rzekach przekroczone są znacznie stany alarmowe, przy czym w Narwi wody ciągle przybywa. Do tej pory najbardziej ucierpiało woj. ostrołęckie, gdzie w piątek ogłoszono stan klęski żywiołowej dla miast i gmin położonych wedłut- Bugu. W sumie w Ostrolęckiem pod wodą znalazło się 100 tys. ha użytków rolnych. Jest to trzecie województwo (obok konińskiego i łomżyńskiego), gdzie wezbrane rzeki zalały tak ogromny obszar. Ponadto zatopionych zostało tam blisko 80 wsi. Ewakuowano 732 gospodarstwa, a jeszcze 395 oczekuje takiej pomocy. W akcji ratunkowej bierze udział 4,5 tys. ludzi. Konieczność prowadzenia walki z powodzią na dwóch frontach (Bug i Narew) sprawia jednak że coraz bardziej daje się odczuć brak sprzętu, Zwłaszcza ciężkiego. W tych warunkach amfibie i pojazdy gąsienicowe sprowadza się z sąsiednich województw. Krytyczna sytuacja powodziowa panuje w samej Ostrołęce. Co prawda kulminacji fali spodziewają się tam dopiero za 2— 3 dni, ale i tak pod topiona została dzielnica Ostrotęka-Otok, Całą niedzielę mieszkańcy wojsko zabezpieczali drogi i u- i lice w mieście na długości ponad 3 km wzdłuż brzegu Narwi. Zagrożona przez wodę jest elektrociepłownia. Równie ciężko jest w woj. łomżyńskim, gdzie Narew zalała 900 gospodarstw oraz 105 tys, ha użytków rolnych. Uszkodzonych zostało 7 linii energetycznych, a 125 km dróg jest nieprzejezdnych. W Giełczynde i Kleszczach woda zalała dwie stacje pomp. W niebezpieczeństwie jest również pompownia w Sulinie, gdzie Narwi brakuje tylko 30 cm do przelania się przez koronę wału. Dodatkowo pogłębia trudności padający przez całą dobę deszcz. W tych warunkach na wszelki wypadek ewakuowano 40 rodzin z doliny Pisy i Narwi. W woj. białostockim sytuacja powodziowa przestała się pogarszać, ale i nie uległa poprawie. Pod wodą znajduje się 50 tys. ha ziemi oraz 50 wsi. W nocy z soboty na niedzielę wezbrana rzeka Supraśl przerwała drogę E-12 w miejscowości Wasilków. Przez cały dzień umacniano workami z piaskiem wyrwę w wale. Co prawda drogę udało się utrzymać, ale w Białymstoku zalanych zostało 5 pomp z 20 istniejących. W tych warunkach zmniejszono ilość wody pitnej dostarczanej dla miasta. Na terenie woj. ciechanowskiego, w dolnym odcinku Narwi, przerwany został wał ochronny na długości 30 m. w okolicy wsi Grabowiec. Woda zalała użytki rolne, a także pompownie w Borsukach, Gąsioro(B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Po referendum w Iranie Proklamowanie Repili Islamiiil TEHERAN (PAP). Przywódca szyitów irańskich, ajatollah Chomeini proklamował w niedzielę utworzenie Irańskiej Republiki Islamskiej. Decyzja ta ogłoszona została w oświadćzeniu Chomeiniego nadanym przez radiostację „Głos Rewolucji”. Muzułmański przywódca stwierdził, ie społeczeństwo Iranu jednomyślnie poparło w referendum idee utworzenia Republiki Islamskiej oraz zapowiedział, że dzień 1 kwietnia będzie odtąd nazwany jej imieniem. TEHERAN (PAP). Specjalny wysłannik PAP Ryszard Kapuściński pisze: W sobotę wieczorem zakończyło się na terenie całego Iranu głosowanie w dwudniowym referendum w sprawie utworzenia Republiki Islamskiej. Według wstępnych danych, jakie podała w niedzielę teherańska rozgłośnia radia „Głos Rewolucji” w głosowaniu wzięło udział około 18 milionów łudzi, tj. 95 proc. uprawnionych. Na podstawie częściowych danych szacuj^ się, że około 99 procent głosujących opowiedziało się za Republiką Islamską. Ogłoszenie danych oficjalnych ma nastąpić w najbliższy czwartek, jednakże nie oczekuje się, aby przytoczone wyżej liczby uległy większym zmianom. Zgodnie z oczekiwaniami, społeczeństwo irańskie wyraziło swoje poparcie dla Republiki Islamskiej, której projekt konstytucji ma być ogłoszony w najbliższym czasie. Głosowanie odbywało się w większości wypadków w atmosferze spokoju i powagi, w niektórych jednak miejscowościach zbrojne grupy agentów byiej policji politycznej — „Savak” usiłowały zdobyć i zniszczyć urny z głosami. Część obywateli — głównie z plemion koczowniczych przemierzających pustynie — nie oddała głosów, gdyż komisje wyborcze nie były w stanie do nich dotrzeć. Jak określają to miejscowi komentatorzy, referendum stanowi prawną akceptację zasadniczej zmiany ustrojowej', jaka dokonała się na początku tego roku w Iranie, w którym po dwóch i pół tysiącach lat rządów monarchicznych, doszło — w wyniku rewolucji — do obalenia monarchii i do utworzenia Republiki Islamskiej. Republika ta, jak deklarowały to już wielokrotnie władze rewolucyjne, będzie prowadzić politykę neutralizmu, uczestniczyć w ruchu państw niezaangażowanych i współpracować z wszystkimi krajami na zasadach równości. Uważa się tu, żę tak korzystne wyniki referendum wpłyną na dalszą stopniową stabilizację Iranu i umocnią jedność tego kraju, który przeżywa okres niepokojów i konfliktów wewnętrznych, spowodowanych statnio zbrojnymi wystąpieniaomi mniejszości narodowych, domagających się większych praw do samorządu wewnętrznego i własnej kultury, których odmawiał im reżim monarchiczny. (A) DOKOŃCZENIE NA STR.( Po awarii w Harrisburgu Komisja Atomowa wyłączyła 5 elektrowni Od stałego korespondenta MACIEJA SŁOTWINSKIEGO Nowy Jork, 30 marca (P) Wokół awarii elektrowni atomowej w Three Mile Island w Pensylwanii panuje duże zamieszanie, krzyżują się sprzeczne informacje. Nie wiadomo wciąż, co było przyczyną katastrofy, czy w porę podniesiono alarm, jak wielkie było skażenie, czy występuje ono nadal, jakie jest rzeczywiste niebezpieczeństwo dla żyda ludzkiego. Eksperci, przedstawiciele władz stanowych, federalnych przybyli na miejsce wypadku, uspokajają opinię publiczną, ale mówi się, że reaktor ostygnie całkowicie, czyli przestanie być ośrodkiem zagrożenia, być może po tygodniu. Wówczas dopiero będzie można przeprowadzić dokładną analizę wypadków i w pierwszym rzędzie zająć 3ię usunięciem dużej ilości radioaktywnej wody, zużytej na chłodzenie przegrzanego reaktora. Usunięcie tej wody nastręczy wiele trudności. Mówi się, ie awaria nie nastąpiła w samym reaktorze, lecz w jego systemie chłodzącym. Jedna z pomp uległa przypuszczalnie defektowi, za(Bl DOKOŃCZENIE NA STR. 8 Prace na Zamku Królewskim, Sala Konstytucji 3 Maja. Na rusztowaniach pracują pozłotnicy z Krakowskiej Pracowni Konserwacji Dziel Sztuki. Złocą oni górny gzyms. Ściany sali sq już pomalowane na różowo. O pracach na Zamku piszemy na str. * Na potrzeby energetyki z mgr. Henrykiem Miszkiewiczem '2Wf?n ^rektorem nacze'P Zjednoczenia Przemyśle Z/ll/iil Maszyn i Urządzeń Energetycznych JEGAF’ — Jaki był ceł powołania Zjednoczenia „MEGAT”, jakie zadania przed wami postawiono? — W skład powstałego w 1976 roku Zjednoczenia „MEGAT” weszły zakłady produkujące urządzenia do wytwarzania, rozdziału i przesyłania energii elektrycznej. Celem powstania Zjednoczenia „MEGAT” było stworzenie warunków technicznych i organizacyjnych dla właściwego rozwoju produkcji maszyn i urządzeń energetycznych, koordynacji planów poszczególnych przedsiębiorstw, czyli lepszego wykorzystania istniejącego potencjału produkcyjnego i lepszego zaopatrzenia gospodarki w urządzenia energetyczne. W br. wartość produkcji wyniesie ponad 23 mld złotych, zatrudniamy ponad 40 tys. pracowników. W zakładach zrzeszonych w zjednoczeniu produkuje się kotły energetyczne I ciepłownicze, turbiny, generatory, silniki o mocy powyżej, 100 kw, transformatory blokowe. sieciowe i rozdzielcze, aparaturę wysokiego napięcia i aparaturę rozdzielczą. Poza tym produkujemy wyposażenie elektryczne dla taboru kolejowego: silniki, prądnice, przetwornice i aparaturę trakcyjną, a także wybrane elementy wyposażenia statków — linie wałów napędowych, stery i śruby •— Rozwój energetyki polskiej opierać się więc będzie na urządzeniach z waszego zjednoczenia. Jaki zatem macie program działania na najbliższe latał —- Wszystkie nasze zakłady dostarczać będą energetyce maszyny i urządzenia o coraz wyższych parametrach technicznych i ekonomicznych. Świat zmierza do budowy coraz większych blo-ków energetycznych o coraz większej mocy, ze względu na to, że charakteryzują się one lepszą sprawnością energetyczną i zużywa się przy ich budowie mniej materiału na jednostkę mocy. Dla przykładu podam, że na wytworzenie 1 kWh turbinie o mocy 200 MW potrzew ba 2097 kilokalorii. natomiast w turbinie o mocy 360 MW’ na wytworzenie tej samej ilości energii potrzeba 1935 kilokalorii. Na moc jednego megawata w turbozespole o mocy 200 MW — przypada 8,7 tony materiałów, a w turbozespole o mocy 360 MW - 4,7 tony materiałów. Nasz program na najbliższe lata przewiduje właśnie budowę urządzeń o coraz większej mocy, urządzeń wydajniejszych i sprawniejszych. Nie sposób w tej krótkiej rozmowie omówić zamierzenia na najbliższe lata we wszystkich naszych zakładach, dlatego wspomnę tylko o naszych „potentatach”. Na przykład w naszym największym zakładzie elbląskim „Zamechu” w ub. roku wyprodukowano pierwszą turbinę o mocy 360 MW. Obecnie przygotowuje się tam dokumentację turbin o mocy 500 MW dla elektrowni jądrowych i turbin o mocy 600 MW dla elektrowni cieplnych. W ślad za produkcją turbin podąża produkcja generatorów we wrocławskim „Dolmelu”. W roku obecnym w zakładzie tym zostanie wyprodukowany pierwszy polski generator o mocy 360 MW. w fazie przygotowań jest produkcja generatorów o mocy 500 i 600 MW. Będziemy również produkować coraz większe i sprawniejsze kotły parowe. Aktualnie w kombinacie „RAFAKO” w Raciborzu wytwarza się kotły na węgiel brunatny i kamienny o wydajności 650 ton pary/h dla bloków o mocy 200 MW i o wydajności 1150 ton pary/ha dla 1C) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Piotr Jaroszewicz powrócił z Kuby do kroju (P) Po zakończeniu oficjalnej wizyty przyjaźni w Republice Kuby, 31 marca br. powrócił do kraju członek Biura Politycznego KC PZPR, prezes Rady Ministrów — Piotr Jaroszewicz. Na warszawskim lotnisku Okęcie, premiera witali członkowie najwyższych włada partyjnych i państwowych: Edward Babiuch, Mieczysław Jagielski, Wojciech Jaruzelski, Stanisław Kowalczyk, Tadeusz Wrzaszczyk, Longin Cegielski. Kazimierz Secomski, minister spraw zagranicznych Emil Wojtaszek. Obecny by! charge d’affaires a. i. Republiki Kuby w Polsce Pedro Hernandez Parente. Wraz z prezesem Rady Ministrów powróciły do kraju osoby towarzyszące mu podczas wizyty na Kubie. Opuszczając Republikę Kuby, P Jaroszewicz przesłał z pokładu samolotu depeszę do F. Castro, w której złożył serdeczne podziękowania za szczególna gościnność i dowody przyjaźni, z jakimi spotkał się na Kubie. Wizyta — czytamy w depeszy — przyczyni się do jeszcze mocniejszego zacieśnienia przyjaźni, braterstwa współpracy pomiędzy narodami i Polski i Kuby. (PAP) (Wspólny komunikat polskokubański na str. 6) Piłkarze Ruchu gromią IKS 6:0 Fibak pokonał Vilasa zultaty tak czy inaczej są zaskakujące, a największą niespodzianką jest wysokie zwycięstwo Ruchu nad ŁKS. Łodzianie stracili w Chorzowie 6 bramek, nie zdobywając nawet jednej. Ruch umocnił się na nozycji lidera tabeli. Warszawsko-bytomski pojedynek zakończył się remisowo: Legia pokonała w stolicy Polonię 3:0, w Bytomiu zespół Szombierek wygrał z Gwardią 1:0. Legia awansowała na drugie miejsce w tabeli, Gwardia wyprzedza Polonię, mając tyleż samo punktów, co szczecińska Pogoń po remisie w Poznaniu ż Lechem 0:0-Widzew wygrał 3:0 z GKS Katowice, Stal pokonała Wisłę 2:1, w gdyńskim meczu Arki z Zagłębiem nie było bramek, a rewelacyjna, jesienią Odra w piątym już meczu wiosennym nie zdobyła bramki, przegrywając 0:1 na swym boisku ze Śląskiem. Sensacyjnie zakończyło się spotkanie z cyklu rozsrywek o mistrzostwo Europy: Turcja — RFN. W Tzimirze nie było bramek. Jest to już drugi (poprzednio z Maltą) bezbramkowy remis drużyny RFN. Wojciech Fibak, wygrywając w Stuttgarcie turniej Grand Prix (pokonał w finale Vilasa 6:2, 6:2, 3:6, 6:2) zdobył piękną nagrodę — najnowszy model „Porsche’a” Na lodowiskach Katowic 1 Tych rozpoczęły się hokejowe mistrzostwa Europy juniorów. Nasi reprezentanci w meczu inauguracyjnym pokonali Włochów 8:0 (4:0, 1:0, 3:0). (P) Piłkarze naszej ekstraklasy, aby nie być posądzonymi o sprawienie „niedzieli cudów” primaaprilisową kolejkę mistrzowskich spotkań rozegrali w . ostatnim dudu marca. Re (P) Piłkarze warszawskiej Legii wygrali z bytomską Polonią 3:0 i awansowali na 11 miejsce w tabeli ekstraklasy. Fot> CAV Chiny odwlekają rozpoczęcie ro!:owari z Wietnamem HANOI. BERLIN. PARYŻ (PAP). Organ KC KPW, dziennik „Nhan Dan” zarzucił kołom rządzącym w Pekinie, które rozpętały agresywną wojnę przeciwko Socjalistycznej Republice Wietnamu, iż stwarzają coraz to nowe przeszkody, usiłując nie dopuścić do rozpoczęcia rokowań między SRW a ChRL na szczeblu wiceministrów spraw zagranicznych. Dziennik przypomina, Iż stanowisko rządu wietnamskiego w tej kwestii jest niezmienne i jednoznaczne — nawet wówczas, kiedy setki tysięcy chińskich żołnierzy dokonywały przestępstw na terytorium rząd Wietnamu gotów był SRW, do rozpoczęcia rokowań, pod wa(C) DOKOŃCZENIE NA STR, i