Zycie Warszawy, sierpień 1979 (XXXVI/178-204)

1979-08-01 / nr. 178

smmsmm NB 178 (11183) W ŚRODA, 1 SIERPNIA 1979 R. DZIŚ STRON 12 CENA 1 ZŁ Spotkanie Edwarda GierkaI i Gustavem Husakiem MOSKWA (PAP). W dniu 31 lipca br. odbyło się na Krymie przyjacielskie spotkanie I sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka z sekretarzem generalnym KC KPCz, prezydentem CSRS Gustavem Husakiem. W czasie spotkania omówione zostały zagadnienia współpracy pomiędzy obu partiami oraz państwami. Przedyskutowano także ważniejsze problemy międzynarodowe. (P) Piotr Jaroszewicz przyjął Kurta Skalnika (P) 31 lipca prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz przyjąi przebywającego z wizytą w Polsce szefa służby kancelarii prezydenta prasowe; Austrii, radcę ministerialnego dr Kurta Skalnika W czasie spotkania, w którym wziął udział rzecznik prasowy rządu Włodzimierz Janiurek omówiono aktualne zagadnienia współpracy ' polsko-austriackie; oraz perspektywy jej dalszego rozwoju. W czasie rozmowy poruszono także niektóre problemy związane z działalnością środków masowej informacji oraz państwowych służb prasowych w Polsce i Austrii. (PAP) Więcej węgla dla kraju i na eksport Dobre wyniki górników „Zabrza” i „Nowej Rudy’ (P) O 1,5 tys. tón węgla więcej niż w ub.r. wydobywają obecnie każdego dnia górnicy kop. „Zabrze”. Ten należący do największych w polskim przemyśle węglowym zakład dostarcza systematycznie po 20,5 tys. ton paliwa na dobę. Do przodujących w kopalni należy brygadń ścianowa Norberta Szewerdy z oddziału G-15, pracująca z obudową zmechanizowaną „Glinik 08/22”. Zespól ten od kilku miesięcy urabia po-2.200 ton węgla dziennie, legitymując się średnią wydajnością 52 tony na dniówkę robotnika; W przededniu Lipcowego Święta, dla uczczenia jubileuszu 35-lecia PRL i zbliżającego się VIII Zjazdu PZPR, brygada Szewerdy podjęła kolejny czyn produkcyjny, zobowiązując się do uzyskiwania w ciągu najbliższych 3 miesięcy co najmniej po 320 metrów postępu w ścianie. Bardzo dobre wyniki osiągnęli w lipcu br. górnicy kopalń wałbrzyskiego zagłębia. Do 30 lipca br. cztery kopalnie wałbrzyskie wydobyły blisko 300 tysięcy ton węgla koksującego, przekraczając znacznie ustalone zadania wydobywcze. Szczególnie dobre wyniki osiągnęli w lipcu górnicy kopalni „Nowa Ruda”, którzy wydobyli ponad 100 tysięcy ton węgla. Pomyślne wyniki wydobywcze lipca br. uzyskane przez wałbrzyskich górników umożliwiły dalszy postęp w realizacji ambitnego zobowiązania podjętego dla uczczenia 35-lecia PRL: dostarczenia dodatkowo 10 tys. ton węgla koksującego. (PAP) Posiedzenie Biura Politycznego Komitetu Centralnego PZPR (P) Biuro Polityczne KC PZPR na posiedzeniu w dniu 31 lipca wysłuchało informacji o aktualnej sytuacji w rolnictwie oraz zaakceptowało wnioski wynikające z narad rejonowych w Łomży i Lesznie. Podkreślono potrzebę dalszej konsekwentnej realizacji postanowień XV Plenum KC PZPR. Stwierdzono, że prace żniwne mimo przelotnych opadów deszczu, przebiegają sprawnie. Ogółem skoszono dotychczas zboże z około 2 milionów hektarów. Pogoda sprzyja wykonywaniu prac pożniwnych — — podórywek i wapnowania gleb. Zachodzi potrzeba rozszerzenia siewu poplonów, które powinny zająć dwukrotnie większą powierzchnię niż w latach poprzednich. , Ze względu na trudną sytuację paszową w każdej gminie i wsi należy zwiększyć produkcję kiszonek i ; zapewnić zgromadzenie maksymalnych zasobów pasz na okres zimowy. Niezbędne jest wykorzystanie miesięcy letnich i jesiennych dla intensyfikacji chowu bydła i zwrócenie szczególnej uwagi na zagospodarowanie cieląt. dań Obecnie do pilnych zanależy przygotowań, zakończenie do siewu rzepaku, którego uprawa powinna być znacznie rozszerzona. Ważne znaczenie ma przyspieszenie remontu maszyn i zakończę^ nie przygotowań do prac i siewów jesiennych w rolnictwie, a szczególnie zbioru roślin okopowych i i pastewnych oraz skupu c zagospodarowania pioów rnlnvch. W kolejnym punkcie obrad Biuro Polityczne dokonało oceny realizacji uchwały „W sprawie dalszych działań instancji partyjnych, administracji gospodarczej oraz związków zawodowych na rzecz poprawy warunków pracy, jej bezpieczeństwa i higieny” ze stycznia br, na przykładzie sytuacji w przemyśle lekkim i spożywczym. Szeroki zakres modernizacji i rozbudowy zakładów produkcyjnych dokonanej w ostatnich latach poprawił warunki pracy większości pracowników ocenianych przemysłów. W roku 1978 w stosunku do 1977 r. nastąpił spadek wypadków przy pracy o 4,7 proc. w przemyśle lekkim i o 2,8 proc. w przemyśle spożywczym i skupie Sześciomiesięczny okres wykonywania uchwały oceniono pozytywnie. Zakłady produkcyjne więcej uwagi poświęcają poprawie warunków pracy. Wzrosła organizatorska i kontrolna funkcja instancji partyjnych, związków zawodowych oraz organów samorządu robotniczego, W rozwiązywanie problemów ochrony pracy szerzej włącza się kadra techniniczna i organizacje społeczno-zawodowe. Biuro Polityczne podkreśliło, że unowocześnianiu produkcji musi nadal towarzyszyć troska, by nowe obiekty, maszyny i urządzenia odpowiadały wymogom bezpieczeństwa i higieny pracy, a wysiłek inwestycyjny państwa przynosił trwałą poprawę w tej dziedzinie. Zalecono kontynuowanie działań zmierzających do skutecznego usuwania zagrożeń wypadkowych. Zwrócono też uwagę nä konieczność kontroli stanu przygotowań zakładów produkcyjnych do okresu jesienno-zimowego w celu zapewnienia właściwych warunków pracy załóg. (PAP) Święto Szwajcarii Depesza z Polski (P) Z okazji święta narodowego Konfederacji Szwajcarskiej, przypadającego w dniu 1 »ierpnia, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do prezydenta Konfederacji Szwajcarskiej Hansa Huerlimanna. ĄhMĄ (Mo\Uf 35 rocznicę Powstania Warszawskiego RZYDZIESCI pięć lat mija ' od dnia; w którym wybuchło Powstanie Warszawskie, najbardziej bohaterski i najbardziej tragiczny zarazem rozdział w historii naszej stolicy, naszego kraju i naszego narodu. Kolejna rocznica skłania dc głębokiej refleksji i zadumy. Nie tylko nad losem tych, którzy legli pod gruzami w nierównej walce z rozbestwionym, hitlerowskim żołdactwem, ale i nad istotą i wynikami tego ogólnonarodowego, powszechnego zrywu, którego świadkiem była Warszawa podczas pamiętnych, sierpniowych i wrześniowych dni i nocy roku 1944. Powstanie zaczęło się w określonej i skomplikowanej sytuacji zarówno politycznej, jak i wojskowej. W obliczu nadciągającej ze Wschodu ofensywy wojsk radzieckich i walczących u jej boku oddziałów Ludowego Wojska Polskiego, dowództwo Armii Krajowej oraz delegatura londyńskiego rządu emigracyjnego na kraj postanowiły stworzyć w Warszawie poiitycznj „fakt dokonany”, przejmując} władzę w stolicy. Decyzja o wyznaczeniu „godziny W” zapadła bez porozumienia nie tylko J dowództwem nadciągających wojsk radzieckich i oddziałów generała Berlinga, ale również bez konsultacji i aprobaty zachodnich aliantów, na których natychmiastową pomoc i wsparcie z powietrza tak bardzo liczy) sztab generała „Bora”. Swój osąd, surowy osąd wobec tych. którzy w tych warunkach zdecydowali się wydać rozkaz do zbrojnego powstania, mając do dyspozycji zaledwie paręset karabinów, pistoletów, granatów i nieco amunicji — historia już wydała. Cena, jaką za próbę stworzenia dokonanych” zapłacić „faktów musiała Warszawa i jaką, swoją krwią i cierpieniami, zapłacili warszawiacy, była ceną okrutnie i boleśnie wysoką. Najwyższą, jeśli idzie o straty tak ludzkie, jak i materialne. Z drugiej strony pamiętamy, że ofiara krwi, jaką w czasie 63 dni Powstania Warszawskiego złożyli uczestniczący w nim żołnierze ze wszystkich formacji — Armii Krajowej, Armii Ludowej i Gwardii Ludowej — nie była ofiarą daremną. W nierównej walce zadali oni hitlerowskim oddziałom policji i SS, a także ściągniętym z frontu doborowym jednostkom Wehrmachtu bardzo ciężkie straty w lu(A) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Nowe podwyżki cen we Włoszech RZYM (PAP). Od 1 sierpnia gazety codzienne we Włoszech kosztują o 20 proc. drożej. Cena dzienników będzie wynosić 30C lirów. Jest to już druga podwyżka cen w tym sektorze w ciągu bieżącego roku w marcu br. ceny, gazet wzrosły o 25 proc. Podwyżka cen gazet weszła w życie w kilka dni po podniesieniu cen benzyny (o 10 proc.: litr benzyny „super” kosztuje dziś 550 lirów), a także ropy i oleju opałowego. Od środy we Włoszech podwyższono także czynsze mieszkaniowe. Wzrosły również o 7 lirów za kWh opłaty za energię elektryczną. W nadchodzącym tygodniu spodziewana jest podwyżka cen lekarstw — średnio o 21 proc. (P) Nie wszystkie kasy na dworcach czynne . Tłok w pociągach i autobusach ♦ Opóźnienia Wyjazd na urlop nadal problemem Informacja własna (P) Środek lata, przełom lipca I sierpnia, pora powrotów 1 wyjazdów, koniec i poc^tek turnusów, tłok w autobusach i pociągach, tłumy ńa dworcach. 31 lipca byliśmy na trzech warszawskich dworcach. DWORZEC PKS PRZY UL, ŻYTNIEJ. Na cztery kasy sprzedające bilety, dwie są nieczynne. W tym kasa nr 1 która obsługuje szczególnie atrakcyjne kierunki: Mrągowo, Olsztyn, Szczytno, Mikołajki. Powody: doraźny — choroba personelu; permanentny — brak chętnych do pracy w kasie. Tłumaczenie to jednak ani na moment nie zmniejsza irytacji podróżnyph. Połowa nieczynnych kas sprawia, że pasażerowie zmuszeni, do kupna biletów u kierowców, szturmują drzwi autobusu. Wielu podróżnych narzeka na to. że informacje o tym. z którego peronu odjeżdża dany autobus nie zawsze' zgadzaja sie Z tym. co jest napisane na tablicach przy peronach. Zdenerwowanie wywołuje półgodzinne O- późnienie autobusu „Lux” do Krynicy. I jeszcze krótka wizyta w barze dworcowym. Co tu można zjeść? Króluje bigos popularny. Można dostać jeszcze tylko z kiełbasa i kiełbasę z musztarda. Według oceny pań dyżurujących. na Dworcu PKS jest dziś wyjątkowo spokojnie. Nie wiadomo czemu to przypisać: czy zróżnicowaniu terminów rozpoczęcia i zakończenia wczasów, czy niezbyt zachęcającej do wyjazdów pogodzie. Na DWORCU WSCHODNIM tłumy przed kąsami. Tu przecież rozpoczyna bieg wiele pociągów. Jednakże na 15 okienek kasowych aż 5 jest nieczynnych, mimo że za 40 minut odchodzą tak popularne pociągi jak np. do (C) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 (P) Na Dworcu Centralnym, mimo że prawie wszystkie kasy czynne, spore kolejki. Fot. Ryszard Przedworski W centrum kraju żniwa minęły półmetek Na północy - początek koszenia zbóż Reporterska sonda „Życia” (P) Zmienna pogoda komplikuje nieco zbiór zbóż, jednak rolnicy wykorzystują każdą dogodną chwilę, by kontynuować koszenie. Najbardziej zaawansowane są prace połowę w centralnej części kraju. Na północy natomiast, tam gdzie zboża dojrzewają znacznie później, rolnicy dopiero przystępują do koszenia. zbóż. Koszenie idzie jednak sprawnie. Co dzień, jfeśli tylko nie pada, rolnicy ścirfają zboża na blisko 10 tysiącach hektarów pól Dotychczas — informuje nas zastępca dyrektora Wydziału Rolnictwa Urzędu Wojewódzkiego Władysław Jaroszewski — skoszono już zboża na blisko 70 proc. pól czyli na ponad 100 tys. hektarów. Do zbioru pozostało już tylko kilkadziesiąt hektarów żyta, połowa pszenicy, zaczyna się też kosić jęczmień jary. Najpóźniej zbierać się będzie dojrzewający dopiero owies. Jeśli pogoda dopisze żniwa potrwają jeszcze do połowy sierpnia. Plony tegoroczne nie będą najlepsze, rolnicy robią jednak wszystko, żeby zebrać to, co się urodzi. Niskie, słabo wyrośnięte zboża spowodowały, że większość z nich zbiera się snopowiązałkami, żni-W Sieradzkiem pogoda nie jest' dla żniwiarzy najlepsza. Pada co drugi dzień, co powoduje opóźnienia w zwózce wiarkami i innym drobnym sprzętem. Rolnicy chcą też w ten sposób zebrać jak najwięcej my. cennej w tym roku słoKombajnami skoszono dopiero zboża rosnące na ok. 700 hektarach pól. Zboża jednak dopiero dojrzewają do kombajnowego zbioru, w tych dniach na pola wyjedzde znacznie więcej „Bizonów” niż dotychczas. Słaby urodzaj zbóż spowodował, że rolnicy rozszerzyli znacznie, w porównaniu z latami ubiegłymi, powierzchnię (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 (P) Większość zbóż w woj. konińskim i sieradzkim skoszono dotychczas przy pomocy snopowiązalek. Fot. Marek Przybylik Modernizacja kolejnych ndcinków trasy E-7 Jedno jezdnia obwodnicy Grójca — już udostępniona kierowcom Informacja własna (P) Od kilku dni kierowcy podążający międzynarodową trasą E-7 korzystają z jednej jezdni nowo wznoszonej obwodnicy Grójca, który w ciągu ostatnich kim gardłem” lat był „wąstej ruchliwej arterii komunikacyjnej. Drogowcy z Rejonu Dróg Publicznych w Grójcu, którzy są wykonawcami liczącej blisko 11 km obwodnicy, nie ustają w pracy, gdyż do końca br. chcą przekazać do użytku również drugą jezdnię. Kierowcy z Warszawy jadący przez Radom w kierunku Bieszczadów jeszcze w tym roku będą mogli skorzystać z „obwodnicy rzeszowskiej” w Radomiu, która pozwoli na całkowite wyeliminowanie ruchu tranzytowego z zatłoczonego śródmieścia i skieruje go nową trasą. Część nowej drogi już od roku służy w ruchu lokalnym, w budowie znajduje się ostatni, ponad 4-kilometrowej długości odcinek, który wznoszą brygady Rejonu Dróg Publicznych w Radomiu przy pomocy specjalistycznych przedsiębiorstw inżynieryjnych z Kielc i Warszawy, Z myślą o usprawnieniu ruchu na zatłoczonej. trasie E-l pomiędzy Radomiem a stolica rozpoczęto przygotowania dc szybkiej budowy drugiej jezdni z Radomia do Jedlińska i Orońska. Nowe odcinki arterii traktowane jako trasy wylotowe z .miasta w kierunku Warszawy i Kielc, znacznie ułatwiłyby życie tysiącom kierowców, przybliżając jednocześnie moment połączenia Radomia z Warszawą wygodną, dwujezdniową arterią komunikacyjną. Odległość od Jedlińska do początku dwujezdniowej obwodnicy Grójca wynosi bowiem około 40 km. TMZ TYPstr. 6 Kolumny historyczne str. 8-9 Prezes Rady Ministrów przyjął ambasadora PRL w ZSRR (P) Prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz przyjął ambasadora Polski w ZSRR Kazimierza Olszewskiego. (PAP) Przygotowania do układów o zakazie prób jądrowych i broni chemicznych Wspólne oświadczenia ZSRR, OSA i W. Brytanii w genewskim Komitecie Rozbrojeniowym GENEWA (PAP). Korespondent PAP, Jerzy Wańkowicz, pisze: 31 lipca ZSRR, W. Brytania i USA przedłożyły Komitetowi Rozbrojeniowemu wspólne oświadczenie stwierdzające, że osiągnęły dalszy postęp w trójstronnych rokowaniach nad wspólnym projektem międzynarodowego układu o całkowitym i powszechnym zakazie doświadczeń z bronią jądrową. Na tym samym posiedzeniu Komitetu Rozbrojeniowego szefowie delegacji ZSRR i USA^łrzedstawili wspólne oświadczenie, po twierdzające osiągnięcie postępu w dwustronnych rokowaniach nad międzynarodową konwencją o- zakazie badań, produkcji przechowywania broni chemicz i nej, oraz zniszczeniu jej zapasów Oświadczenia nawiązują d6 wspólnego komunikatu radzie cko-amerykańskiego. podpisane go 18 czerwca br. w Wiedniu przez Leonida Breżniewa i Jimmy Cartera. Podkreśla sie, że ZSRR i USA zamierzają wspólnie z W. Brytania działać na rzecz jak najszybszego zakon czenia przygotowań >do między-narodowego układu, przewidującego całkowity zakaz próbnych eksplozji jądrowych w każdym środowisku. We wspólnym komunikacie strony potwierdziły wagę powszechnego, całkowitego, podlegającego kontroli zakazu broni chemicznej i postanowiły zaktywizować wysiłki zrdierzaiace do przygotowania uzgodnione! propozycji w celu przedłożenia jej genewskiemu Komitetowi Rozbrojeniowemu. Dokument ZSRR. USA i W. Brytanii, dotyczący układu o całkowitym i powszechnym zakazi« doświadczeń z bronią jądrową, formułuje szereg uzgodnionych już zasad przyszłego porozumienia. Podkreśla się. że układ powinien wprowadzić zakaz wszystkich wybuchów eksperymentalnych broni jądrowej każdym środowisku; jeśli chodzi w o wybuchy realizowane w celach (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) Najcieplej na południu Informacio własna (P) Pochmurny i dość Chłodny tegoroczny lipiec mamy już ża sobą. Średnia temperatura miesiąca była niższa od przeciętnej o około 2—4 stopnie. Najchłodniej w lipcu było w północnej części kraju, gdzie nie zdarzył się ani - jeden dziei z temperaturą dobową wyższą od normy. W Warszawie średnia temperatura lipca wynosi 18,5 st„ w tym roku było tylko niespełna 15 st. W ostatnich dniach obserwujemy wzrost temperatury, najmniej odczuwalny • w dzielnicach północnych, najbardziej — na południu. We wtorek w południe termometry wskazywały od 17 st. w Łebie i w Ustce do 18 st. w Gdańsku i Suwałkach. 22 st. w Warszawie. Poznaniu i Jeleniej Górze oraz 26 st. w Nowym Sączu i Tarnowie. Na Śnieżce notowano 11 st., na Kasprowym Wierchu 12 st. Z prognoz meteorologicznych wynika, że w środę trzymywać się będzie zachmuurzenie duże z rozpogodzeniami; w południowo-zachodniej części Polski opady deszczu i burze, przemieszczające się stopniowo w. głąb kraju. Temperatura maksymalna od 20 st. na północy do 29 st. na południu i południowym wschodzie. W ciągu pierwszych trzech dni sierpnia przewidywane jest nadal zachmurzenie zmienne i okresami opady. Lokalnie burze. Temperatura maksymalna od 20 do 25 st., minimalna od 9 do 14 st. Wiatry umiarkowane i dość silne zachodnich. (CAD)z kierunków