Zycie Warszawy, luty 1980 (XXXVII/27-51)

1980-02-01 / nr. 27

NR 27 (11338) W PIĄTEK, 1 LUTEGO 1980 R. DZIŚ STRON 10 CENA 1 ZŁ Ostatnie posiedzenie Sejmu VII kadencji Nowelizacja KPA i ustawy o Prokuraturze Ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska Ustawa o godle, barwach i hymnie PRL (P) 31 stycznia obradował Sejm PRL na swym ostatnim w tej sesji posiedzeniu. Sejm uchwalił: ustawę o Naczelnym Sądzie Administracyjnym oraz o zmianie ustawy KPA; akt ten — o wielkiej randze w dziedzinie umacniania praworządności — oznacza szeroką nowelizację Kodeksu Postępowania Administracyjnego; ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska, a więc dotyczącą spraw obchodzących wszystkich mieszkańców naszego kraju; i nowelizację ustawy o Prokuraturze PRL, Swą działalność prawotwórczą w bieżącej kadencji Sejm zakończył uchwaleniem ustawy o godle, barwach i hymnie PRL. Nawiązując w przemówieniu końcowym do zbliżającego się zakończenia pełnomocnictw Sejmu VII kadencji — marszałek Sejmu wskazał na szeroki zakres i wagę podejmowanych w tej kadencji prac, mówiąc zarazem o pracy nad zapewnieniem dalszego, pomyślnego rozwoju naszej ojczyzny, którego zasadnicze kierunki nakreśli zbliżający się VIII Zjazd PZPR. Sprawozdawcy sejmowi PAF relacjonują: Posiedzenie Sejmu rozpoczęło się o godz. 10.00. W ławach Rady Państwa — Edward Gierek wraz z przewodniczącym Rady Państwa Henrykiem Jabłońskim. W ławach rządowych — członkowie gabinetu z prezesem Rady Ministrów Piotrem Jaroszewiczem Obrady otworzył wicemarszałek Sejmu Andrzej Werblan. , Chwilą ciszy Izba uczciła pamięć zmarłego posła Kazimierza Baławajdera. Porządek obrad uzupełniono o punkt „Zmiana w składzie Rady Ministrów”. Nowelizacja KPA W pierwszym punkcie porządku dziennego — sprawozdanie komisji: Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Prac Ustawodawczych o poselskim projekcie ustawy nowelizującej Kodeks Postępowania Administracyjnego przedstawił pos. Sylwester Zawadzki (PZPR). Jako pierwsi w dyskusji nad sprawozdaniem zabrali głos — w imieniu Klubów Poselskich — posłowie: Adam Łopatka (PZPR), Edward Duda (ZSL) i Maria Budzanowska (SD). U- dzieiając pełnego poparcia projektowi ustawy nowelizującej Kodeks Postępowania Administracyjnego podkreślili, że zmiany oznaczają pogłębienie praworządności i demokratyzmu w postępowaniu administracyjnym. W głosowaniu Sejm uchwali! ustawę o Naczelnym Sądzie Administracyjnym oraz zmianie ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego. Ustawa o ochronie środowiska W kolejnym punkcie porządku obrad Izba rozpatrzyła nrojekt ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska. W imieniu Komisji Administracii. Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Komisji Prac Ustawodawczych — zreferował go pos. Marceli' Faska (SD) Po przerwie przewodnictwo obrad objął marszałek Sejmu Stanisław Gucwa. W głosowaniu Sejm uchwalił ustawę o ochronie i kształtowaniu środowiska. Nowelizacja ustawy o Prokuraturze PRL Z nowelizacją KPA wiązał się przedstawiony Sejmowi przez Radę Państwa projekt ustawy o zmianie ustawy o Prokuraturze PRL. Sprawozdanie Komisji Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości w tej sprawie przedłożył Izbie pos. Franciszek Sadurski (ZSL). Sejm uchwalił tę ustawę. Ustawa o godle, barwach i hymnie PRL W następnym punkcie porządku obrad głos zabrał pos. Ryszard Wojna (PZPR). „Nieczęsto w dziejach naszego parlamentaryzmu — powiedział — na porządku dnia stawiał temat skłaniający do tyłu historiozoficznych refleksji, dający asumpt do tak głębokiego pochylenia się nad tysiącletnimi dziejami państwa i narodu polskiego, nad tym, co wiąże je w nierozłączną całość, mimo różnych kolei losu i zmieniających się ustrojów, jak przygotowany z inicjatywy poselskiej projekt „Ustawy o godle, barwach hymnie PRL”. Na tle dziejów i polskich symboli narodowych poseł przedstawił projekt tej ustawy — dzieło posłów reprezentujących w pełni Front jedności Narodu, zmierzające dc zapewnienia szczególnej ochrony i czci tym naszymi symbolom. W głosowaniu Sejm uchwalił Ustawę o godle, barwach i hymnie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Długotrwałą owacją i powstaniem z miejsc posłowie powitali ten doniosły akt prawa. Zmiany w składzie Rady Ministrów W kolejnym punkcie porządku dziennego prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz złożył wniosek o odwołanie ze stanowiska ministra handlu zagranicznego i gospodarki morskiej Jerzego Olszewskiego, przychylając się do jego prośby umotywowanej pogarszającym się stanem zdrowia. Kandydatura na stanowisko ministra handlu zagranicznego i gospodarki morskiej — stwierdził P. Jaroszewicz — zostanie przedłożona w terminie późniejszym. Funkcje kierownika resortu pełnić będzie nadal Ryszard Karski. Sejm odwołał J. Olszewskiego z zajmowanego przezeń stanowiska. Uchwała o zamknięciu bieżącej sesji Sejmu Następnie Sejm podjął uchwałę o zamknięciu bieżącej se-Na zakończenie obrad zabrał głos marszałek Sejmu Stanisław Gucwa. Zamykamy dziś 28 posiedzenie Sejmu — powiedział — ponieważ jednak do końca kadencji pozostają bez mała dwa miesiące, najbliższe tygodnie bed« więc nadal wypełnione pracą posłów w komisjach i w terenie, wśród wyborców. Pragnę jednak już dziś, wobec zbliżającego się zakończenia naszych pełnomocnictw, podkreślić szeroki zakres i wage prac podejmowanych przez Sejm VII kadencji. Działalność swą koncentrowaliśmy wokół realizacji programu VII Zjazdu PZPR, programu popartego przez ZSL i SD, przez wszystkie siły społeczne skupione we Froncie Jedności Narodu. Szczególnie wiele uwagi poświęciliśmy sprawom ekonomicznym naszego państwa. Ten kierunek działalności znalazł wyraz w tematyce plenarnych posiedzeń Sejmu oraz w pracach komisji sejmowych, w rozpatrywaniu planów gospodarczych i budżetu państwa o(A) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Mocny (P) „Przed wybranym Sejmem staną poważne zadania w dżie dżinie doskonalenia administracji państwowej ł systemu prawa, tak aby administracja była sprawna, a normy prawne lepiej chroniły życie społeczne od, działalności wrogiej i szkodliwej. Prawo państwowe powinno również skutecznie bronić obywatela przed bezdusznością i biurokratyzmem" — słowa te powiedział Edward Gierek u progu dobiegające) końca obecnej siódmej kadencji naszego parlamentu. Ostatnie posiedzenie plenarne Wysokiej Izby, które obszernie relacjonujemy, było mocnym akordem wieńczącym tę kadencję. Cztery ustawy, w tym dwie zrodzone z inicjatywy poselskiej. Ustawy o wielkim ciężarze gatunkowym, takie jak: nowelizacja Kodeksu Postępowania Administracyjnego, wprowadzenie sądowej kontroli decyzji administracyjnych ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska oraz akt prawny o symbolach narodu i państwa polskiego: orle białym, białoczerwonych barwach i Mazurku Dąbrowskiego. Znowelizowany kodeks reguluje ważną dziedzinę, dotyczącą bezpośrednich stosunków: urząd — obywatel. Co na tym zyskamy? Powtórzę za prof. Sylwestrem Zawadzkim: „Byłoby złudzeniem sądzić, że od momentu wejścia w życie nowelizacji kodeksu, każdy obywatel uzyska możliwość i to niezwłocznie, załatwienia każdej sprawy, z jaką i się do administracji zgłosi. Byłoby nieporozumieniem, gdyby traktować kodeks jako panaceum... Chodzi tu o coś innego, o gwarancje sprawiedliwego, sprawnego i praworządnego załatwienia spraw. Obywatel może więc oczekiwać, że jego sprawa będzie znacznie wnikliwiej i ze znacznie większą starannością przez organ administracji rozpatrzona. Można Uczyć, (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 (P) W lawach Rady Państwa Fot. CAF — Matuszewski Sondo „Życia”: Jak realizujemy wnioski z naszej dyskusji Stołeczny „Wedel” ♦ „Amino” Poinań ♦ Domy „Centrum” i PKS Warszawa (P) W wielu zakładach pracy od razu przystąpiono do wprowadzania w życie wniosków i postulatów zgłoszonych przez załogi w toku dyskusji przedzjazdowej, głównie tych, których realizacja zależy bezpośrednio od nich samych. Chodzi o to, by od pierwszych tygodni roku utrzymać dobry rytm produkcji, wcielać w życie te propozycje, które go wspomogą, poprawią warunki pracy. Jak realizujecie wnioski z waszej dyskusji' Reporterzy „Życia” relacjonować będą w najbliższych dniach odpowiedzi na to pytanie. Dziś zamieszczamy informacje ze stołecznego „Wedla”, poznańskiego „Amino”, a takie z Dornów „Centrum” i PKS z Warszawy. Codzienne drobiazgi „Podczas całej kampani. przedzjazdowej zgłoszono dziesiątki uwag, propozycji i wniosków — mówi Ryszard Czechowicz, I sekretarz KZ PZPR w Zakładach Przemysłu Cukierniczego im. 22 Lipca w Warszawie Przebieg dyskusji najpierw na plenum oceniliśmj Komitetu Zakładowego, później na posiedzeniu Konferencji Samorządu Robotniczego. Najważniejsze było ustalenie do kogo należy adresować postulaty. W drobnych sprawach wewnątrzzakładowych odpowiedzialne za realizację wniosków uczyniliśmy kierownictwo wydziałów. Problemy poważniejsze, wymagające czasu na ich rozwiązanie, wprowadziliśmy do zakładowych programów technicznych 1 socjalnych. Natomiast niektóre propozycje zdecydowaliśmy podjąć natychmiast...” „Wedel” ma własny sklep spożywczy. Dotychczas, kiedy pojawiały się w nim atrakcyjniejsze towary, kupowali je głównie ci, którzy mieli czas stać w kolejce, a więc przede wszystkim pracownicy biurowi. Powodowało to niezadowolenie pracowników bezpośrednio nych. pomijając już produkcyjfakt, że stanie w kolejce w godzinach pracy też budziło zastrzeżenie kierownictwa fabryki. Sprawa ta, chociaż na pozór drobna, wywoływała niepotrzebne emocje. Pracownicy fabryki zwracali także uwagę na fakt, że zarówno sklep zakładowy, jak i bufet, są zamknięte w tych samych godzinach, co utrudniało dokonywanie zakupów. Wystarczyła jedna decyzja, aby godziny pracy tych placówek dostosować do potrzeb pracowników. Dwie sprawy są w trakcie załatwiania. Otóż robotnicy kilka razy mówili o tym, że wózki przeznaczone do transportu wewnętrznego wybijają kółkami płytki z posadzki. Nieustanne naprawianie podłóg nie na wiele się zdało. Postawiono więc wniosek, aby, zamiast posadzki, zastosować wykładzinę, trwalszą 1 łatwiejszą w konserwacji. Dyrekcja fabryki nawiązała już kontakt z przedsiębiorstwem budowlanym, które taką wykładzinę położy. Postulowano również wyremontowanie domków gowych w fabrycznych kempinośrodkach wypoczynkowych na Mazurach. Zadanie to zostało uwzględnione przy ustalaniu (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 5 169 dni do olwareia XXII Igrzysk 5 tys. km przebiegnie sztafeta cii p'js'a Od stałego korespondenta JERZEGO SIERADćINSKIEGO Moskwa. 31 stycznia (P) Komitet Organizacyjny Olimpiady — 80 w porozumieniu z MKOl i komitetami olimpijskimi krajów, prze; które przebiegać będzie sztafeta olimpijska — ustalił dokładną trasę, jaką z greckie; Olimpii do Moskwy, a następnie do Leningradu, Kijowa, Mińska i Tallina dostarczony zostanie olimpijski ogień. Cała trasa liczy 5 tys. km. 19 czerwca br. z Olimpii wystartują greccy maratończycy ns pierwszy HiW-kilomctrowy odcinek przebiegający przez ich kraj. Pokonają ten dystans w ciągu 6 dni i w granicznym miasteczku Promathon przekażą olimpijski znicz sportowcom Bułgarii. Ci będą mieli do przebiegnięcia 865 km i na Moście Przyjaźni łączącym dwa brzeg] Dunaju pomiędzy bułgarskim miastem Ruse i rumuńskim Giurgiu wręczą znicz maratończykom Rumunii, którzy 5 lipca dostarczą go na granicę ze Związkiem Radzieckim. Stąd rozpocznie się najdłuższy odcinek olimpijskiej sztafety; będzie on Uczył ponad 2 300 km i przebiegać ma przez terytoria trzech republik związkowych: Mołdawię, Ukrainę i Federacyjną Republikę Rosyjską. Na całej trasie sportowcowi niosącemu znicz towarzyszyć ma 22 biegnących wraz z nim maratończyków. W przeddzień otwarcia igrzysk, ogień olimpijski dostarczony zostanie przed gmach Rady Miejskiej Moskwy w samym centrum miasta. Stąd następnego (DOKOŃCZENIE NA STR. 6) Wystąpienia posłów-sprawozdawców oraz przebieg sejmowej debaty—str. 2—4 „Kurpiowski pierścień" dla stolicy — Panie dyrektorze, rozmawiałem z wieloma przedstawicielami władz wojewódzkich na temat rozwoju turystyki na Kurpiowszczyźnie. Moi rozmówcy podkreślali, że turystyka, po rolnictwie i przemyśle, jest najważniejszą gałęzią gospodarki województwa. Ale ziemia kurpiowska. która w dzisiejszym zindustrializowanyni święcie stanowi rzadko spotykany rezerwat przyrody i czystego powietrza, ma jeszcze znaczne braki, jeśli chodzi o bazę turystyczną. — Odpowiem nieco obszerniej na te pytania. Lasy na naszym terenie zajmują jedną trzecią powierzchni województwa. więc znacznie przekraczają przeA ciętną krajową Dominujące znaczenie mają tu lasy wchodzące w skład Puszczy Kurpiowskiej — Zielonej i Białej. Stanowią one szczątki dawnej. ogromnej, bo zajmującej obszar ponad 200 tysięcy hektarów puszczy, z której pozostały jeszcze unikalne nie tylko kraju, ale i w Europie fragmenw ty drzewostanów. Mamy tu kilka rezerwatów przyrody. Turysta znajdzie na Kurpiach kilkaset pomników przyrody, których nie zobaczy gdzie indziej, A więc 337 rzadkich drzew, dwie grupy modrzewi, dwie grupy jałowców i siedem jedynych w swoim rodzaju głazów narzutowych. Dzięki puszczy zachował się bogaty świat zwierzęcy. Można tu spotkać jelenie, sarny, dziki, lisy, tchórze, a także łosie i bobry. Sieć rzek uatrakcyjnia Kurpiowszczyznę turystom. Największymi rzekami sa Narew i Bug. Ale mamy również jeszcze inne atrakcyjne rzeki: Orzyc, Rozoga, Omułwia, Liwiec, Szkwa, Orz, Płodownica, Węgierka, Brok. Jest jeszcze kilka mniejszych rzek, w których również nie brakuje ryb. Jeśli dodamy do tego dostęp do Zalewu Zegrzyńskiego, własny zalew w Makowie Mazowieckim, wiele zbiorników retencyjnych, 5 basenów otwartych, 2 baseny kryte plus trzeci na ukończeniu oraz 600 hektarów zbiorników wodnych sztucznych i naturalnych, to wygląda to bardzo imponująco. — Tak, ale niestety te wielkie uroki Kurpiowszczyzny i bogactwo przyrody łatwo dostępnej dla turystów, nie idą w parze z zapleczem. Ciągle za mało jest hoteli i moteli, zajazdów i barów, — Właśnie chciałem o tym mówić. Największe tradycje turystyczne posiadają gminy Brok, Somianka, Rybienko, Baza noclegowa i gastronomiczna jest bal’d ziej równomierna i obejmuje teren całego województwa. Ale niestety, koncentruje się w miastach.. Tak samo kwatery prywatne. Dysponujemy 249 miejscami w hotelach, 100 w pensjonatach i 60 w domach wycieczkowych. (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 5 TfhZłMJaM Stanisławem Rosmalskini dyrektorem Wydziału Kultury Fizycznej A lUil i Turystyki Urzędu Wojewódzkiego w Ostrołęce Na Trasie ,,T . Po praskiej stronie Trasy Toruńskiej nieprzerwanie trwają prace budowlane. Na zdjęciu: spawanie konstrukcji stalowych na podpory wiaduktów przy zbiegu Trasy z ul. Stalingradzką. rot. Ryszard Przedworskl Edward G erek przylą! ambasada* Francji (P) 31 stycznia br. I sekretarz KC PZPR Edward Gierek przyjął ambasadora Republiki Francuskiej w Polsce Serge Boidevaix w związku z zakończeniem misji dyplomatycznej w naszym kraju. (PAP) I sekretarz KC PZPR przyjął ambasadora Pil w Jugosławii (P) 31 stycznia I sekretarz KC PZPR Edward Gierek przyjął ambasadora PRL w wiańskiej Federacyjnej JugosłoRepublice Socjalistycznej Wiktora Kineckiego. (PAP) Inauguracja XX rundy rokowań wiedeńskich w sprawie redukcji wojsk i zbrojeń w Europie Wystąpienie przedstawiciela Polski WIEDEN (PAP). Specjalny wysłannik PAP, Andrzej Rayzacher, pisze: 225 posiedzeniem plenarnym delegacji 19 państw Układu Warszawskiego i NATO zainaugurowano w Wiedniu w czwartek XX rundę rokowań w sprawie wzajemnej redukcji wojsk i zbrojeń w Europie Środkowej. Toczą się one od 7 lat nie przynosząc wyniku. Na posiedzeniu, a następnie konferencji prasowej, wystąpi! przewodniczący delegacji polskiej ambasador Tadeusz Strulak. Wskazując, że rokowania toczą się obecnie w nadzwyczaj skomplikowanej sytuacji międzynarodowej podkreślił, że powstała ona wbrew intencjom państw Układu Warszawskiego. W rezultacie grudniowej decyzji rady NATO, w zachodniej części uzgodnionej strefy redukcji ma być rozmieszczona znaczna część nowych amerykańskich nuklearnych broni średniego zasięgu. Jest to sprzeczne z celami rokowań wiedeńskich, które mają się przyczynić do zwiększenia stabilności i do umocnienia bezpieczeństwa i pokoju w Europie. Przedstawiciel PRL poddał krytyce przedstawione w końcu poprzedniej rundy rokowań nowe propozycje zachodnie. Wskazał, że Zachód Wycofał się z wielu wcześniej poczynionych przyrzeczeń, takich jak objęcie selektywnymi redukcjami również zbrojeń, z zapewnień, że w redukcjach we-zmą udział inni niż USA zachodni uczestnicy, oraz że w okresie między dwiema fazami redukcji nikt nie będzie powiększał swych wojsk. Bez tych gwarancji porozumienie nie jest możliwe. Skrytykował także zachodnie propozycje w sprawie kontroli i nadzoru jako komplikujące rokowania i wychodzące poza ich uzgodniony zakres merytoryczny i geograficzny. Ambasador Strulak podkreślił równocześnie, że Polska inne kraje socjalistyczne nadal i wierzą, iż postęp rokowań wciąż jest możliwy i zamierzają pracować w tym k’erunku. Wyraża się w tym ich stałe zainteresowanie utrzymaniem umocnieniem odprężenia w Eui ropie. (P) Odwilż wcałym kraju Informacja własna (P) Nadeszło zapowiadane przez synoptyków Obszar Polski znalazł ocieplenie. się w centrum rozległego niżu. W czwartek w południe najcieplej było w Zakopanem, gdzie termometry wskazywały plus 7 st. W Przemyślu termometry wskazywały 5 st. Najchłodniej było w górach: na Kasprowym Wierchu minus 2 st., na Śnieżce minus 3 st. W tym samym czasie w Warszawie notowano plus 4 st. W województwach zachodnich i południowych wystąpiły opady deszczu. Ocieplenie sprawiło, że w niższych partiach gór śnieg szybko topnieje. Znacznie pogorszyły się więc warunki narciarskie. Na najbliższe trzy dni synoptycy zapowiadają zachmurzenie duże z rozpogodzeniami Okresami opady początkowo śniegu z deszczem, potem śniegu. Nastąpi spadek temperatury maksymalnej do zera i minus 5 stopni a minimalnej do minus 5 i minus 10 st. A więc będzie nieco chłodniej. (1.) Prognoza pogedy (P) Jak podaję IMiGW, dziś w stolicy będzie zachmurzenie duże z opadami deszczu. Temperatura maksymalna w dzień 4 st.. Wiatr umiarkowany. (PAP) KALENDARIUM • Piątek jest 32 dniem 1980 roku. Do końca roku pozostały 334 dni, w tym 279 dni roboczych. • Słońce wschodzi o godz. 7.18, a zachodzi o godz. 16.22. • Imieniny obchodzą: Brygida i Ignacy. w Sobota jest 33 dniem 1980 roku. Do końca roku pozostało 333 dni, w tym 278 dni roboczych. • Słońce wschodzi o godz. 7.16, a zachodzi o godz. 16.24. • Imieniny obchodzą: Maria i Miłosław, (jl.l