Zycie Warszawy, lipiec 1980 (XXXVII/154-178)

1980-07-01 / nr. 154

mmmmm NB 154 (11465) W WTOREK, 1 LIPCA 1980 K» DZIŚ STRON 10 CENA 1 ZŁ Obradowało III Plenum KC PZPR Referat Biura Politycznego „Zadania w sprawie dalszego rozwoju i doskonalenia ochrony zdrowia społeczeństwa” Przemówienie Edwarda Gierka W obradach plenum uczestniczyli zaproszeni wybitni uczeni i praktycy, specjaliści ar różnych dziedzin medycyny, przedstawiciele resortów, aktywu terenowego, centralnych instytucji, PAN, instytutów naukowo-badawczych. Uczestnicy posiedzenia otrzymali wcześniej projekt „Wytycznych KĆ PZPR w sprawie dalszego rozwoju i doskonalenia ochrony zdrowia społeczeństwa” Na porządku dziennym obrad i referat Biura Politycznego KC PZPR „Zadania w sprawie dalszego rozwoju doskonalenia ochrony zdrowia i społeczeństwa”: dyskusja; przyjęcie uchwały, Obrady otworzył I sekretarz KC PZPR Edward Gierek. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, Biuro Polityczne proponuje — powiedział — aby dzisiejsze plenarne posiedzenie Komitetu Centralnego poświęcić, w całości problemom ochrony zdrowia społeczeństwa. Sprawy te są niezmiernie ważne dla całego narodu, dla dalszej jego pomyślności i rozwoju. Sprawy te przedstawiamy po raz pierwszy pod dyskusje Komitetu Centralnego w działalności naszej partii. Wymagają one głębokiej uwagi, wymagają nieustannej troski wszystkich instancji i wszystkich organizacji partyjnych. W pierwszym punkcie obrad referat Biura Politycznego Komitetu .. Centralnego PZPR „Zadania w sprawie dalszego rozwoju i doskonalenia ochrony zdrowia społeczeństwa” wygłosił członek Biura Politycznego, sekretarz KC Stanisław Kania. Po referacie rozpoczęła sie dyskusja. Zabrali w niej głos: członek KC, X sekretarz KW we Wrocławiu — Ludwik Drożdż; dyrektor Instytutu Matki i Dziecka — prof. Krystyna Bożkowa; członek KC, spawacz, brygadzista w Stoczni Gdańskiej im. Lenina — Jan Łabęcki; dyrektor Instytutu Onkologii w Warszawie — prof, Tadeusz Koszaro wski; członek KC, wojewoda katowicki — Zdzisław Legomski; członek KC, rolnik ze wsi Świesz, woj. włocławskie — Stanisław Sołtysiński; prof. Halina Szwarc 7 Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego w Warszawie; członek KC, I sekretarz KW w Nowym Sączu — Henryk Kostecki; zastępca członka KC, mistrz szwalni w Zakładach Przemysłu Dziewiarskiego „Femina” w Łodzi — Jadwiga Nowakowska; kierownik przychodni rejonowej w Olsztynie — Emilia Klimek; zastępca członka KC, rektor Akademii Medycznej w Białymstoku prof. Konstanty Wiśniewski; dyrektor zakładów „Polfa” w Jeleniej Górze — Bolesław Jaskólski; członek KC, górnik, instruktor strzałowy w kopalni węgla kamiennego „Wałbrzych” w Wałbrzychu — Józef Adamek; członek KC, ministei zdrowia i opieki społecznej — prof. Marian Śliwiński; szef służby zdrowia, z-ca głównego kwatermistrza WP — gen. bryg. prof. Jerzy Bończak; dyrektor Instytutu Chprób Wewnętrznych Akademii Medycznej w Katowicach — prof. Kornel Gibiński; zastępca członka KC, (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) (P) Podczas obrad (P) W Warszawie odbyło się 30 czerwca br. III plenarne posiedzenie Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robot niczej. Obradom przewodniczył I sekretarz KC — Edward Gierek. Fot. CAF — Henryk Rosiak 2. 3. Uchwala III Plenum KC PZPR (P) Komitet Centralny Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej uznaje wytyczne w sprawie dalszego rozwoju i doskonalenia ochrony zdrowia społeczeństwa łącznie z wy ■ stąpieniem I sekretarza KC PZPR tow. Edwarda Gierka i referatem Biura Politycznego za podstawę działania partii. Komitet Centralny postanawia: I. /Zobowiązać Biuro Polityczne oraz wszystkie instancje i organizacje Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej dc podjęcia działań zapewniających pełną realizację zadań zawartych w wytycznych; Zalecić rządowi zatwierdzenie programu realizacji zadań wynikających z postanowień III Plenum KC PZPR oraz zapewnienie środków materialnych dla jego realizacji; Uznać za celowe uchwalenie przez Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej ustawy o ochronie zdrowia społeczeństwa oraz przeprowadzenie debaty poselskiej i rozpatrzenie rządowego programu ochrony zdrowia. Kłuli poselski PZPR wystąpi z odpowiednimi inicjatywami w tej sprawie. Komitet Centralny Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej zwraca się do wszystkich Polek i Polaków, do pracowników służby zdrowia i opieki społecznej, pracowników wszystkich działów gospodarki narodowej, ludzi nauki członków stronnictw politycznych, związków7 zawodowych i wszystkich organizacji społecznych skupionych we Fronci« Jedności Narodu, by swym twórczym wysiłkiem przyczyniali się do tworzenia jak najlepszych warunków sprzyjających ochronie zdrowia całego społeczeństwa. KOMITET CENTRALNY POLSKIEJ ZJEDNOCZONEJ PARTII ROBOTNICZEJ Warszawa. 30 czerwca 1080 a Przemówienie Edwarda Gierka — str. 3 Referat Biorą Politycznego KC PZPR str. 2 Dyskusja — str. 2, 4 i 5 Minister obrony narodowe] PRL udał się do Libii (P) 30 czerwca, na zaproszenie dowódcy sił zbrojnych Libijskiej Arabskiej Dżamahiriji Ludowó-Soejalistycznej — brygadiera Abu Bakéra Junisa Dzabera, cztonek Biura Politycznego KC PZPR, minister obrony narodowej gen. armii Wojciech Jaruzelski udał się na czeie polskiej delegacji z kilkudniową, oficjalna rewizytą do Libii. (PAP) Handel — „Życie" — przemysł Zeszytu szkolne maja pierwszeństwo 100-kartkowe dla akademików .Transportowe wahadło papieru toaletowego • Wyprzedzić zaopatrzeniowca (P) Jak stoimy z papierem — nie potrzeba chyba wyjaśniać, a zwłaszcza czytelnikom gazet i czasopism, nikomu które ostatnio chudną w oczach. W tej jednak sytuacji, szczególnego znaczenia nabiera sposób rozdysponowania papieru do wyrobu różnych artykułów, zwłaszcza tych, których poszukujemy w sklepach papierniczych. Szczęśliwym zbiegiem okoliczności, centrala handlu tymi artykułami oraz Zjednoczenie Przemysłu Papierniczego w jednym stoją domu — w Łodzi, przy ul. Więckowskiego — co stanowi duże ułatwienie w manewrowaniu niemal na bieżąco dostępną pulą papierową i we względnie szybkim reagowaniu na najpilniejsze potrzeby rynku. Za najważniejsze obecnie zadanie obie strony uznały zgodnie, zagwarantowanie na najbliższy rok szkolny dostatecznej liczby zeszytów 16- i 32-kartkowych. Pamiętamy zapewne wszyscy, jakie były z tym perturbacje w roku ubiegłym, pomimo że przed poprzednim sezonem szkolnym handel dysponował jeszczę pewnymi zapasami, trzeba było awaryjnie sprowadzać 16-kartkowe zeszyty z Finlandii, Teraz więc, przemysł papierniczy zobowiązał się dc pełnej realizacji zapotrzebowania handlu na ten właśnie artykuł, ale może się z tego wywiązać jedynie kosztem innych zeszytów. Padł więc wyrok na 60- i 60-kartkowe bruliony akademickie, których dostawy będą mniejsze.. Jedyne, co się udało handlowcom wytargować w tej sprawie, to zwiększenie brulionów 60-kartkowych liczby kosz-tem 80-kartkowych, bo te ostatnie mogą i być z powodzeniem zastąpione przez 100-kartkowe zeszyty, produkowane w *tołunkowo dużych ilościach. Te zeszytowe manipulacje, jakkolwiek mogą się wydać sprawą błahą na tle ogólnej sytuacji na rynku papierniczym — pokazują jednak, że trzeba i warto imać się nawet całkiem małych sposobów, ażeby to, czym dysponujemy, zagospodarować racjonalnie. Rzecz bowiem nie tylko w samym p«tpierze, lecz także w możliwościach przetwórczych przemysłu. Na zeszyty otrzymał on w tym roku o 2,6 tys. ton papieru więcej, niż w ubiegłym, dostawy I półrocza wykonał w ponad 90 procentach (w ub. roku w tym czasie były Ra poziomie 50 proc.). Handlowcy więc spodziewają się, że nie tylko zapewnią pełne zaopatrzenie» sklepów w zeszyty na szczyt ich zakupów, czyli na dzień 1 sierpnia, ale że zdołają odbudować choć w części, upłynnione w roku ubiegłym de dna, zapasy. Jednakże zeszyty — to był jedyny z tzw. szkolnych artykułów. którego pełnej realizacji podjął się przemysł kluczowy. Z pozostałymi handel musiał radzić sobie sam. Tak więc np. z surowca uzyskanego dodatkowo ze Zjednoczenia Przemysłu Papierniczego zlecono czterem spółdzielniom produkcję 1,5 min bloków rysunkowych, co powinno złagodzić ich rażące w roku ub. niedobory. Z papieru własnego uruchomiono takżę w spółdzielczości produkcję 500 tys. bloków technicznych, w po(B) DOKOŃCZENIE NA STR. 5 Święta Burundi, Kanady i Ruandy Depesze z Polski (P), Z okazji święta narodowego Republiki Burundi, przypadającego w dniu 1 lipca, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do prezydenta republiki Jean-Baptiste Bagaży. (PAP) (P) Z okazji święta narodowego Kanady, przypadającego w dniu 1 lipca, przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do gubernatora generalnego Kanady Edwarda Richarda Schreyera. (PAP). (P) Z okazji święta narodowego Republiki Ruándyjskiej przypadającego w dniu 1 lipca, przewodniczący Rady Państwa. Henryk Jabłoński wystosował depeszę gratulacyjną do prezydenta republiki gen. Juvenala Habyadmany. (PAP) Rokowania ZSRR—RFN w Moskwie Przemówienia Leonida Breżniewa i Helmuta Schmidta na Kremlu do Moskwy kanclerz RFN Helmut Schmidt i wicekanclerz oraż minister spraw zagranicznych RFN, Hans-Dietrich Genscher. ‘ Na lotnisku, udekorowanym flagami RFN i ZSRR, gości powitał Leonid . Breżniew, Alekśiej Kosygin oraz inne oficjalne osobistości radzieckie. 30 czerwca rozpoczęły się na Kremlu rokowania między Leonidem- TBreżniewem, Ałeksiejem Kosyginem i Andriejem Gromy ką ze stroriy,. ZSRR oraz Helmutem Schmidtem i Hansem-Dietrichem Genscherem ze strony RFN. \ Dokonano szczerej tj pogłębiającej wymiany poglądów na kluczowe problemy obecijej sytuacji międzynarodowej} a także na problemy stosunków dwustronnych między ZSRR a RFN. L. Breżniew podkreślił konsekwentny charakter , radzieckiej polityki zagranicznej zmierzającej do zapewniania powszechnego pokoju i bezpieczeństwa, do zachowania odprężenia jako przewodniej tendencji rozwoju sytuacji międzynarodowej także w latach osiemdziesiątych. Opowiedział się on za niezłomną kontynuacją prącesu rozpoczętego przez Konferencję Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, za realizacją dalszych kroków w celu umocnienia zaufania i wzajemnego zrozumienia między państwami—sygnatariuszami Aktu Końcowego. L. Breżniew omówił problemy dotyczące zwołania konferencji (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 MOSKWA (PAP). W poniedziałek na zaproszenie przywódców radzieckich przybyli W lipcu festiwal polonijnych zespołów folklorystycznych w Rzeszowie (P) Największą tegoroczną polonijną imprezą artystyczną, prawdziwym świętem polskiej pieśni i tańca będzie V światowy festiwal polonijnych zespołów folklorystycznych, który w drugiej połowie lipca odbędzie się w Rzeszowie. Honorowy patronat nad tym wielkim spotkaniem naszych rodaków kultywujących w różnych krajach tradycje ojczystej kultury objął przewodniczący Rady Państwa — Henryk Jabłoński. (PAP) Pomoc dla eksportu (P) —• Panie Dyrektorze, obserwowałem na Targach Poznańskich niezwykłą aktywnośi Pana, oraz kolegów z „Calandy”, którzy z Panem przyjechali z Holandii, a także pracowników Waszego biura w Warszawie. Czym wywołana była ta targowa krzątanina? — Mówiąc najkrócej, rzeczywiście dwoiliśmy się i troili aby wykorzystać obecność na targach dyrektorów polskich central handlowych, a także zjednoczeń i zakładów przemysłowych dla uzgodnień dostaw, bądź pozyskania nowych partnerów. — Czyżby więc wysiłek pracowników spółki koncentrował się nie tyle na tym, jak towat 'fy&łnmą Hsm z Henrykiem Cugą dyrektorem polsko-holenderskiej cmíllfi i'alanriu" MU Vim f 1 v HIUIIUU sprzedać, ale jak go od producentów zdobyć? — Rzecz jasna, praca na rynkach zagranicznych nie jest ostatnio łatwiejsza, przeciwnie, handlowcy muszą poświęcać więcej wysiłku i energii na to, by nawiązać kontakty i znaleźć korzystne możliwości sprzedaży, ale cała ta praca za granicą pójdzie na marne, jeśli zawiedzie zaplecze krajowe, a więc dostawy. Dlatego też ostatnio, znając realia producentów w kraju, staramy się im pomagać w działalności eksportowej. (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 5 Jan Paweł SI rozpoczął wizytę w Brazylii RZYM, BRASILIA (PAP). Papież Jan Paweł II rozpoczął 30 czerwca siódmą w czasie swego pontyfikatu i najdłuższą podróż1 zagraniczną. Rano odleciał on z Rzymu do Brazylii, skąd powróci dę Watykanu 12 lipca po przebyciu ponad 30 tys. km i odwiedzeniu 13 miast Brazylii. Papież odwiedzi m.in. stan Kurytyba, gdzie spotka się z miejscową bardzo liczną Polonią. Podróż do kraju o najliczniejszej w świecie społeczności wiernych jest, jak podkreśla się w Watykanie, przede wszystkim pielgrzymką religijną, ale mieć ona będzie również poważne znaczenie polityczno-społeczne, co wynika z sytuacji wewnętrznej Brazylii, nacechowanej olbrzymimi kontrastami społecznymi. Pozareligijne znaczenie podróży wiąże się także ze szczególną pozycją Kościoła brazylijskiego. Znaczna część jego najliczniejszej w świecie hierarchii (B) DOKOŃCZENIE NA STR. ( Górnicy wydobyli 103,9 min ton węgla Zakłady pracy meldują o wykonaniu zadań I półrocza (P) Pomyślnymi wynikami zakończyły realizację wysokich zadań wydobywczych załogi kopalń węgla kamiennego. Rytmiczna praca górników zaowocowała wydobyciem 103,9 min ton węgla, w tym przeszło 40 tys ton dodatkowo. Na dobre wyniki pracy kopalni oprócz ofiarnej i zaangażowanej postawy kolektywów górniczych, duży wpływ ma systematyczny postęp techniczno-organizacyjny, uzbrajanie zakładów wydobywczych w nowoczesne, wysoko wydajne i bezpieczne maszyny i urządzenia, a zwłaszcza w zmechanizowane obudowy osłonowe (w br. kopalnie otrzymają 130 kompletów takich obudów), w nowoczesne, mocne kombajny do urabiania grubych i cienkich pokładów jyęgla, w przenośniki i inny sprzęt. Polepszeniu uległa również sytuacja materiałowa górnictwa, m. in. dzięki inicjatywom samych załóg kopalnianych, które problemom oszczędnej -gospodarki materiałami i surowcami poświęcają szczególnie wiele uwagi, regenerując części maszyn i urządzeń, kable, stalową obudowę, taśmy itp. Duże znaczenie miała także bardzo dobra praca transportu kolejowego. (C) DOKOŃCZENIE NA STR. S «•Szczyt wyjazdów. Mimo zmiany terminów rozpoczynania turnusów wczasowych, nadal na przełomie miesięcy ruch na dworcach jest największy. Z warszawskiego Dworca Centralnego najwięcej podróżnych wyjechało u) poniedziałek' w kierunku Świnoujścia, Trzebiatowa, Ustki, Gdyni. Również na Dworcu Zachodnim PKS ruch od piątku jest ogromny. Najbardziej obciążone są linie sezonowe — m.in. do Kołobrzegu, Krynicy Morskiej, Mikołajek, a także do Zakopanego, Kudowy Zdroju. W poniedziałek z Dworca Zachodniego odjechało ok. 400 autobusów dalekobieżnych — prawie każdy z kompletem pasażerów, (mi) Pot. Zdzisław Kwilecki „Maturzyści-80” Pierwsze posiedzenie jury polonistycznego konkursu „Życia” (P) Minął już termin nadsyłania zgłoszeń do konkursu „Życia Warszawy” na najlepsze prace maturalne z języka polskiego, 30 VI, odbyło się pierwsze posiedzenie jury, pod przewodnictwem doc. dr. Janusza Rohozińskiego, kierownika Zakładu Literatury Polskiej XX wieku na Wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. W skład sądu konkursowego wchodzą: dr Antoni Chojnacki — adiunkt Wydziału Filologii Polskiej UW, mgr Zbigniew Książczak — kierownik pracowni języka polskiego w Instytucie Programów Szkolnych Ministerstwa Oświaty i Wychowania, mgr Jan Lasocki — nauczyciel polonista, dr Anna Radziwiłł — nauczycielka języka polskiego, mgr Alina Sawicka — także nauczycielka języka polskiego, dr Alicja Stypka — polonistka, wizytatorka Kuratorium Oświaty i Wychowania Stołecznego Woj. Warszawskiego oraz z ramienia redakcji — red. red. Anna Kajówna i An. drzej Świecki. go, Członkowie sądu konkursoweprzez całe wakacje, będą mieli do przeczytania dziesiątki prac obowiązkowych, pisanych przez tegorocznych absolwentów szkół średnich na maturze i dyplomowych, często bardzo obszernych, opracowywanych podczas całego roku szkolnego, a następnie bronionych w ustnej części egzaminów dojrzałości. — Nazwiska „Maturzystów ■* 80” ogłosimy w pierwszych dniach września br.