Zycie Warszawy, kwiecień 1982 (XXXIX/65-89)

1982-04-01 / nr. 65

mmmmmm NR 65 (11970) W CZWARTEK 1 KWIETNIA 1982 R. DZIŚ STRON 10 CENA 4 ZŁ PZPR wspólnie z ZSL i SD jest orędowniczką socjalistycznej odnowy oraz porozumienia narodowego Plenarne obrady NK ZSL Referat R. Malinowskiego * Wystąpienie W. Jaruzelskiego (P) Węzłowe problemy działalności ZSL w świetle aktualnej sytuacji społeczno-politycznej były 31 marca głównym tematem VII plenarnego posiedzenia Naczelnego Komitetu ZSL. Obradom, na które przybył I sekretarz KC PZPR. premier, przewodniczący WRON gen. armii Wojciech Jaruzelski, przewodniczył prezes NK ZSL — Roman Malinowski. Obecny był sekretarz KC PZPR — Zbigniew Michałek plenum NK odbywa się w niezwykle trudnej i złożonej sytuacji ekonomicznej i społeczno-politycznej. ZŚL wraz z PZPR ł SD oraz innymi siłami patriotycznymi .stojącymi na grun7 cie Konstytucji PRL. konsekwentnie od sierpnia 1980 r. opowiadało się za polityczną formą rozwiązywania nabrzmiałych sprzeczności i konfliktów. Z uporem i cierpliwością — powiedział — poszukiwaliśmy dróg porozumienia narodowego, torowaliśmy drogę socjalistycznej odnowie, głębokim re-formom w naszym kraju. Dobrze znamy wielki, osobisty wkład i inspirującą rolę oraz determinację gen. Jaruzelskiego na rzecz socjalistycznej odnowy i odrodzenia narodowego, głębokich reform społeczno-politycznych i gospodarczych dostosowanych do naszyclx narodowych i społecznych aspiracji, usuwania wszelkich zjawisk zła w naszym życiu, tworzeniu wielostronnych płaszczyzn porozumienia narodowego. Wysiłki te były coraz bardziej blokowane przez siły ekstremalne. antysocjalistyczne, które wykorzystując i podsycając niezadowolenie społeczne parły do konfrontacji, do przejęcia władzy, a tym samym — zmiany układu sił w Europie. Końcowe miesiące 1981 r. — to coraz szybsze staczanie się ciężko chorej gospodarki w kierunku przepaści. Proces ten musiał być zatrzymany i został zatrzymany. Wprowadzenie stanu wojennego uratowało kraj przed anarchią, rozpadem państwa polskiego, bratobójczą walka, przed zagrożeniem pokoju w Europie. Prawda ta jest coraz bardziej uświadamiana także za granica. Ze zrozumieniem — powiedział prezes NK ZSL — przyjęli ogłoszenie stanu wojennego mieszkańcy wsi. Stronnictwo nasze uznało stan wojenny za konieczny i poparło program Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego. Zaznaczając, iż ta suwerenna decyzja spotkała się z restrykcjami ekonomicznymi i nie przebierającą w środkach anty(DOKONCZENTE NA STR. 2) Referat R. Malinowskiego Wygłaszając referat Malinowski podkreślił, Roman iż VII Plony dla siebie i na rynek 450 tysięcy ton owoców i warzyw z działek ki (P) (Informacja własna). Działpracownicze, perspektywy ich rozwoju i przydatność, zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej — były tematem konferencji prasowej w Biurze Prasowym Rządu. Jak poinformował przewodniczący Krajowej Rady Polskiego Związku Działkowców, Eugeniusz Kondracki — mamy obecnie W Polsce 5 600 ogrodów działkowych, które zajmują 31 fys. ha. Korzysta z mich ok. 655 tys. rodzin, najwięcej w woj. wałbrzyskim, katowickim, wrocławskim, warszawskim, szczecińskim, gdańskim i poznańskim. Mimo że nie są to liczby małe wciąż jeszcze ogród działkowy, podobnie jaik mieszkanie. stanowi dobro deficytowe. na które popyt hadal znacznie ’przewyższa podaż. We wtorkowym ,,Życiu” pisaliśmy o dwóch nowych uehwałach Rady Ministrów, które nakreślają szczegółowy ’program rozwoju ogrodów działkowych do Iroku 1985 i ustalają zakres obowiązków wszystkich zainteresowanych. Realizacja tych Uchwał wymaga nowych terenów i no-wych rozwiązań. Polski Związek Działkowców obok tradycyjnych już ogrodów organizuje od pewnego czasu 'także ogrody w PGR-ach dla tamtejszych pracowników. Niejednokrotnie pisaliśmy o tym, że produkcja ogrodów działkowych w znacznym stopniu wzbogaca nasz ubogi, zie(A) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 (P) Rozpoczął się sezon aziuin.owy i w związku z tym ogromną frekwencją cieszą się sklepy sprzedające. nasiona, drzewka i krzewy. Niestety, w tym roku wybór jest ograniczony. Fot. CAF — Henryk Rosiak Piłkarze Śląska powiększają przewagę (P) W środę odbyła (sie XXI kolejka spotkań piłkarskiej ekstraklasy. Lider tabeli Śląsk Wrocław 'pokonał u siebie Szombierki Bytom 3:0 (3:0). 20 tys. widzów obejrzano mecz pomiędzy Górnikiem i Legia w Zabrzu. Gospodarze obieli prowadzenie w 36 min. po rzucie ■wolnym wykonanymi przez Tadeusza Dolneao. Wyrównał na 1:1 Andrzej Bumcol. W Warszawie doszło do niespodzianki. Słabo ostatnio spisujący sie Lech wygrał 1:0 a Gwardią. Przebudził sie wreszcie zagrożony spadkiem Ruch Chorzów. Zwyciężył na swoim boisku Zasłebie Sosnowiec 4:0. Kolejny (remis w meczu Wyjazdowym zanotowała szczecińska Pogoń. z Tvm razem uzyskana wynik 2:2 Motorem w Lublinie. ’W Mielcu Stal pokonała Wisie Kraków 1:0. Arka wygrała w Gdyni z ŁKS 1:0. W Łodzi Widzew zremisował z Bałtykiem 1:1. W tabeli prowadzi Śląsk — 28 pkt.. przed Widzewem i Pogonią — po 26 okt Ryirale Polaków W „Espaina- 82”. piłkarze Peru, pokonali w Limie reprezentacje Chile 1:0 (szersze Informacje str. 6) KALENDARIUM O Czwartek jest 91 dniem 1982 r. Do końca rdku pozostały 274 dni. 9 Wschód Słońca godz. 6.11. zachód godz. 19.09. Czwartek jest dłuższy ód najkrótszego dnia w roku o 5 godzin i 16 minut. 9 Imieniny obchodzą: Grażyna i Zbigniew. ★ w Piątek jest 92 dniem 1892 roku. Do końca roku pozostały 273 dni. 9 Wschód Słońca godz. 6.09, zachód godz. 19.11. Piątek będzie dłuższy od najkrótszego dnia w roku o 5 godzin i 16 minut. • Imieniny obchodzą: Franci, szek i Władysław. (CAD! Przemówienie W. Jaruzelskiego str. 2 Powołano komisję ds. zatrudnienia obywateli polskich za granicą (P) Biuro Prasowe Rządu informuje: prezes Rady Ministrów powołał komisję międzyresortową do spraw zatrudnienia obywateli polskich za granicą, Zadaniem komisji będzie m.in. opracowywanie propozycji dotyczących kierunków polityki zatrudnienia obywateli polskich za granica jak również przedstawienie lub opiniowanie propozycji rozwiązań dotyczących prowadzenia rekrutacji kandydatów do pracy, warunków socjalno-bytowych załóg i ochrony prawnej obywateli polskich. Przewodniczącym komisji zostgł minister pracy, płac spraw socjalnych — Antoni Raj- : kiewicz. (PAP) Znów kilka dni cieplejszych Możliwe przelotne opady (P) (Informacja własna). O-chłodziło się. W środę o godz. 13 termometry wskazywały ©ć 3 st. w Kołobrzegu, do 8 st. w Warszawie i Kielcach oraz 9 st. w Ostrołęce, Białymstoku i Krakowie. Ńa Kasprowym Wierchu zmierzono minus 4 st,, na Śnieżce minus 5 st. Na północy zachmurzenie było małe; na pozostałym obszarze duże z rozpogodzeniami. Lokalnie na południu oraz w centrum notowano słabe opady deszczu i mżawki. Rozległy wyż znad Wysp Brytyjskich obejmuje nadal zasięgiem Polskę. W czwartek będzie zachmurzenie umiarkowane, od południa przechodzące w duże z opadami deszczu. Nieco cieplej: temperatura maksymalna od 5 st. na północy do 13 st. w województwach południowych; minimalna od minus 1 do plus 6 st. Wiatr słaby, wschodni. W dniach 2—3 bm. zachmurzenie powinno się zmniejszyć. Nie przewiduje się opadów. Dalszy wzrost temperatury: w dzień na północy wyniesie ona od 4 do 7 st., na południu na-wet 15 st.; w nocy odpowiednio — od minus 2 do plus 2 st. i od plus 4 do plus 6 st. W okresie 4—5 nm. ponowny wzrost zachmurzenia z opadami deszczu. Temperatura maksymalna od plus 2 st. w północnej części kraju do plus 8 śt. na południu. Minimalna — od minus 2 do plus 3 st. Wiatr umiarkowany, okresami dość silny z kierunków północnych. (CAD) Dobry I kwartał w górnictwie i energetyce (P) 31 marca br. odbyło się posiedzenie kolegium Ministerstwa Górnictwa i Energetyki, na którym omawiano m.in. wyniki produkcyjne, osiągnięte przez zakłady tego resortu w I kwartale br. W toku obrad podkreślono, że mimo trudności w zaopatrzeniu materiałowotechnicznym — produkcja przebiegała rytmicznie i miała tendencję wzrastającą. Jest to wynikiem m.in. poprawy dyscypliny pracy i zmniejszenia awaryjności urządzeń. W I kw. górnicy węgla kamiennego wydobyli 47,4 min ton tego surowca, tj. o 6,2 min ton więcej niż w tym samym okresie ub.r. Średnie wydobycie w tzw. dni dzienne czarne wyniosło 630,5 tys. ton węgla, a w soboty — 597,6 tys. ton. Dla porównania, w I kw. ub.r. średnie dziennie wydobycie w dni robocze wynosiło 607,6 tys. ton, a w soboty 228,7 tys. ton węgla. Najwyższe wydobycie uzyskano 30 marca br. i wyniosło ono 642.024 tys. ton. Poprawa sytuacji w górnictwie pozwoliła na zwiększenie dostaw węgla na potrzeby krajowe, przy jednoczesnym intensyfikowaniu eksportu. W kw. br. na dostawy dla zagraI nicznych kontrahentów przeznaczono ponad 6 min ton tego surowca, tj. o 4 min ton więcej niż w tj-m samym okresie ub.r. Pozytywne wyniki osiągają również górnicy węgła brunatnego. Wydobycie przebiegało rytmicznie i kształtowało się na poziomie I kw. ub.r. Zdjęto też ok. 39 min m sześć, nad<B> DOKOŃCZENIE NA STR. S Dziś, godz. 15—16 telefon 250-205 telefoniczna konsultacja „Życia’ Co dalej ósmoklasisto? (P) Już dziś, w czwartek, 1 bm. w godz. 15—16 wszyscy, którzy jeszcze nie zdecydowali się na wybór szkoły i są ciekawi szczegółów postępowania kwalifikacyjnego, będą mogli uzyskać szczegółowe informacje, wskazówki i rady podczas trwania naszej konsultacji pt. „Co dalej ósmoklasisto’', która organizujemy przy telefonie 250-205. Trwają już zapisy do szkół ponadpodstawowych. Dla kandydatów przygotowano prawie pół miliona miejsc w zasadniczych szkołach zawodowych, w'liceach i technikach zawodowych oraz w liceach ogólnokształcących. Teraz, przed uczniami klasi ósmych stoi decyzja: co dalej? Jaką szkolę wybrać, jakiego uczyć się zawodu? Kim być w przyszłości? Oczywiście wybór nie jest łatwy, zwłaszcza że w tym roku szkoły zmieniają sposób przyjęć, przeprowadzają egzaminy wstępne, itp. Trzeba Kfeż brać pod uwagę możliwości znalezienia pracy w przyszłości, po skończeniu nauki. Na te i podobne pytania oraz wątpliwości Czytelników odpowiadać będą: 9 mgr ANNA BĄKOWSKA wicekurator oświaty i wychowania ds. kształcenia ogólnego w Kuratorium Oświaty i Wychowania Stołecznego Województwa Warszawskiego, • mgr BERNARD FIAŁKOWSKI — naczelnik Działu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Kuratorium Oświaty i Wychowania, 9 mgr IRENA RAPACKA — pedagog, dyrektor Wojewódzkiej Poradni Wychowawczo-Zawodowej, • inż. JEREMIASZ SALWA — dyrektor Departamentu Kształcenfa Zawodowego i Ustawicznego w Ministerstwie Oświaty i Wychowania, 250-2 (P) 1 kwietnia rozpoczyna się sezon żeglugowy na Bałtyku. Cena biletu na trasie Gdynia — Hel skalkulowana została na około 300 zł. Na pewno nie pozostanie to bez wpływu na frekwencję, Statki „białej floty” są jak zwykle dobrze przygotowane do novzego sezonu. Na zdjęciu: morski transport pasażerski przed rozpoczęciem sezonu. Fot. caf — Janusz tikiejewski Kierunki współpracy z krajami socjalistycznymi Posiedzenie Komitetu Gospodarczego Rady Ministrów (P) Biuro Prasowe Rządu informuje: 31 marca br. Komitet Gospodarczy Rady Ministrów dokonał oceny współpracy z krajami socjalistycznymi w roku ubiegłym i w I kwartale br. oraz omówił kierunki dalszego rozwoju wzajemnych kontaktów gospodarczych W toku posiedzenia podkreślono ujemne- dla naszej gospodarki skutki nadmiernego uzależnienia importowego od" krajów kapitalistycznych, potęgowane zastosowanymi wobec Polski restrykcjami ekonomicznymi przez niektóre z tych krajów. Sytuacja ta uwidacznia z cała jasnością konieczność znacznie szerszego oparcia polskiej gospodarki o współprace z krajami RWPG. dzięki którym udało sie częściowo załagodzić nasze trudności ekonomiczne. W ubiegłym roku przy spadku eksportu ogółem o 14,7 proc. a importu o 12,2 proc. import z krajów kapitalistycznych zmniejszył sic aż o 30,4 proc., a eksport o 20,3 proc. Spadek ten i konsekwencje. jakie wiązały się z gwałtownym pozbawieniem naszego przemysłu importowanych surowców i materiałów, mogły zostać ograniczone dzięki równoczesnemu wzrostowi naszego importu z krajów socjalistycznych o 2,3 proc., mimo iż równocześnie nasz eksport do tych krajów zmniejszył się o 10,2 proc.. Niezwykle istotne znaczenie miały tu dostawy z ZSRR, które w porównaniu z rokiem 1980 wzrosły o ponad 11 proc. Wobec narastającego deficytu w naszych obrotach handlowych z całością krajów socjalistycznych, pomoc stanowiło także rozłożenie przez naszych partnerów spłaty zadłużenia. W przypadku Związku Radzieckiego Uzyskaliśmy zgodę na zbilansowanie, przy pomocy kredytu, ujemnego salda z tytułu wzajemnych rozliczeń płatniczych w latach 1981—82 w łącznej wysokości 2.7 mld rubli. Także pozostałe kraje socjalistyczne wyraziły, w już podpisanych protokołach handlowych, zyode na „zamrożenie” stanu naszego zadłużenia na rok 1982. Znaczna pomoc gospodarczą od krajów socjalistycznych otrzymała Polska na przełomie ubiegłego i bieżącego roku. Pomoc ta była dla nas szczególnie cenna, gdyż przyszła w najtrudnieiszvm okresie. Obejmowała przede wszystkim artykuły rynkowe, przyznana została na zasadach bezzwrotnych lub na dogodnych warunkach. Obecnie chodzi o przyśpieszenie w II kwartale dostaw towarów rynkowych, surowców i (C) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 Siewy zbóż jarych w pełni Mały popyt na ziarno siewne * 30 procent rzepaku wymarzlo na było wprowadzić maszyny W tym roku przygotowano w przedsiębiorstwach nasiennych 122 tys. ton ziarna siewnego. Jest to znacznie mniej niż przed rokiem, mniej też niż w poprzednich latach wynosiło zapotrzebowanie. Mimo to wiele zbóż czeka na nabywców. W tym roku wprowadzono zasadę, że za jeden kilogram ziarna siewnego rolnik musi sprzedać do skupu 1,2 kg zbóż. Od tej zasady są wyjątki. Obejmują one powodzian oraz łych rolników, którzy wywiązah się z kontraktacji zbóż i nie mają własnego ziarna O remontach maszyn potowych pisaliśmy już kilkakrotnie. Znanjf jest także fakt,- że zaopatrzenie w nawozy będzie w tym roku mniejsze niż w 1981 r. Dramatycznie przedstawia się zaopatrzenie w środki ochrony roślin. Szacuje się, że tego typu ochrona powinna objąć u nas w kraju 20 min hektarów, jednak jeśli nawet zostaną zrealizowane wszystkie zamierzenia, zabiegi ochronne będzie można wykonać na '50—60 proc. tej powierzchni. Przeprowadzono już wstępną ocenę przezimowania zbóż i rzepaku. Zima pozornie tylko była łagodna. Rośliny odczuły spadki temperatur często dc minus 20 st. przy braku lub cienkiej warstwie śpięgu. Szacuje się, że ok. 30 proc. rzepaku wymarzło, w niektórych rejonach wymarznięcia sięgają nawet 70 proc. Są to straty duże, w latach normalnych mróz niszczył średnio ok. 20 proc. plantacji, (mp) (P) (Informacja własna). Pogoda nadal sprzyja, na coraz większym obszarze kraju rolnicy mogą przystąpić do prac Polowych. Siewy zbóż jarych są w pełni. Dotychczas, głównie w zachodnich województwach, rolnicy obsiali pszenicą i jęczmieniem oraz owsem 160 tys. hektarów. Obsiewa się przeważnie pola o lekkich, szybciej obsychających glebach. Na gruntach o glebie ciężkiej, trudne przepuszczającej wodę, jest jeszcze zbyt grząsko by moż- Obrady Komitetu Warszawskiego PZPR Jak rozwiązać budowlany węzeł (P) (Obsługa własna). Działaniom zmierzającym do poprawy warunków mieszkaniowych w stołecznym województwie były poświęcone wczorajsze obrady plenum Komitetu Warszawskiego PZPR. Jest to problem wielu powodów trudny do rozz wiązania, w ostatnich latach coraz bardziej nabrzmiewający. W spółdzielniach stołecznej aglomeracji czeka obecnie mieszkania 230 tys. członków na kandydatów. Wiadomo również, i że najpilniejsze potrzeby szacuje się na 120—140 tys. mieszkań. Aby więc do 1985 r. tylko złagodzić sytuację, trzeba by Oddawać ok. 25 tys. mieszkań rocznie, Co w obecnych warunkach jest nierealne. Problem zresztą nie kończy się na samych mieszkaniach, jako że istnieją poważne opóźnienia w całym budownictwie towarzyszącym — brakuje szkół, przedszkoli zdrowia, i żłobków, przychodni sklepów i placówek usługowych. Dlatego plenarne obrady poprzedziły konsultacje w środowiskach architektów, inwestorów. producentów materiałów budowlanych, a także ludzi czekających na mieszkania. Wypadkową tych konsultacji i dyskusji na plenum będą zadania dla instancji i organizacji partyjnych, gospodarzy województwa i przedsiębiorstw; realizacja .tych zadań powinna złagodzić, a z czasem doprowadzić do r(».wiązania problemu dla wielu ludzi najistotniejszego. Komitet Warszawski uznał, że obiektywnym nakazem chwili jest niedopuszczenie, i to za wszelką cenę, do dalszego pogłębiania się bardzo trudnej i nabrzmiałej sytuacji. Faktem jest, że w minionym 5-ieciu rozbudzono nadzieje ludzi na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych do 1985 r. Prawdą jest jednak i to, że rozbudzeniu tych. ze wTszech miar uzasadnionych nadziei, nie towarzyszyły na tyle przemyślane i dalekowzroczne decyzje, aby aspiracje ludzi miały szansę spełnienia zgodnie z obietnicami. Podkreślano m. in., że nastawienie budownictwa wyłącznie (DOKOŃCZENIE NA STR. 8) Sukces Ewy Podleś w Sztokholmie Od stałego korespondenta MACIEJA GÓRSKIEGO Sztokholm, 31 marca (P) Instytut Polski w Sztokholmie już ósmy rok jest miejscem tradycyjnych polskoszwedzkich spotkań. Ostatnio gościł on przedstawicieli szwedzkiego świata kultury, znanych muzyków, dyplomatów i dziennikarzy. Zaproszeni goście i przyjaciele instytutu przyszli, by posłuchać wspaniałego głosu Ewy Podleś, która śpiewała przy akompaniamencie Jerzego Marchwińskiego. W programie recitalu znalazły się utwory Brahmsa, Czajkowskiego, Chopina, Rossiniego i Bizeta. Sala zapełniona była do ostatniego miejsca. Znającą się świetnie na muzyce, wymagającą szwedzką publiczność trudno jest pozyskać i porwać. Udało się to Ewie Podleś i Jerzemu Marchwińskiemu. Już po pierwszych utworach gorące brawa i wspaniała atmosfera na sali. Po zakończeniu recitalu niemilknące oklaski. Na bis Ewa Podleś zaśpiewała utwór Stanisława Moniuszki i jeszcze jeden Jouquina Nina. Grupa rybaków chce wrócić do kraiu «3 (P) Jak poinformował Zjednoczenie Gospodarki Rybnej w Szczecinie przedstawiciel polskiego rybołówstwa w Vancouver w Kanadzie Wojciech Pelczar, grupa ponad dziesięciu polskich rybaków dalekomorskich, którzy po 13 grudnia 1981 r. postanowili pozostać w Kanadzie, wyraziła chęć powrotu do kraju. Obecnie załatwiane są sprawy związane z ich powrotem. (PAP) Commerzbank liczy na spłatę długów przez Polskę Od stafeqo korespondenta ZBIGNIEWA RAMOTOWSKIEGO Bonn, 31 maro (P) Jesteśmy kredyty udzielone przekonani, że Polsce nie są na dłuższą metę pieniędzmi wyrzuconymi w błoto. To, co do dziś związane, było z wielkim ryzykiem i nadal obciąża bilans firmy, w przyszłych latach powrócić może w postaci nadzwyczajnych wpływów oznaczających należny zarobek i zwiększone dywidenty dla akcjonariuszy... Oto zasadnicza treść oceny sformułowanej przez szefa jednego z największych instytutów finansowych w RFN — Commerzbank, Waltera Seippa, na dorocznej konferencji prasowej we Frankfurcie, poświęconej omówieniu aktywów, pasywów i perspektyw tego pieniężnego potentata. Commerzbank — w ciągu roku sumą obracający około 76 mld marek, liczący 135 tys. akcjonariuszy i zatrudniający blisko 19 tys. osób — należy do czołówki naszych wierzycieli. Nie objęte gwarancjami państwowymi RFN kredyty udzielone Polsce w minionych la(A) DOKOŃCZENIE NA STR. i Powodzenie operacji „Fath” m Husem poleca wycofanie się na tylne pozycje e Król Jordanii w Bagdadzie Decydujące dni na froncie irańsko-irackim? BAGDAD, TEHERAN (PAP) Z doniesień agencyjnych z frontu irańsko-irackiego wynika, ż€ strona irańska odniosła w ciągu ostatnich dni sukcesy w rozpoczętej 22 marca br. ofensywie zwanej operacją „Fath” (zwycięstwo). Agencje podkreślają, że wojska irackie ustąpiły z części zajmowanych od początku wojny, tj. od półtora roku, terenów irańskich. Cytuje się odezwę prezydenta Iraku, Saddama Husei.na do żołnierzy 4 armii irackiej, która zajmowała pozycje w irańskiej prowincji Chuzestan w pobliżu miast Deżful i Szusz. W odezwie tej, której treść podały we wtorek radio bagdadzkie i iracka agencja INA, Saddam Husein stwierdził, że dowództwo wojskowe podjęło decyzję, by żołnierze 4 armii „na skutek strat jakie ponieśli związku z posuwaniem się naw przód wojsk nieprzyjacielskich” wycofali śię na tylne pozycje i dokonali przegrupowania. Nie jest to oznaka słabości — podkreślił prezydent. Źródła irackie wskazują, że przegrupowanie wojsk, ani wycofanie z niektórych terenów nie oznacza porażki na froncie. W Bagdadzie nie podano jak daleko wycofały się wojska irackie. Agencja Reutera pisze jednak, że ostatnie walki mogą stać się jednym z decydujących czynników w wojnie, zwracając uwagę, że od kilku miesięcy na froncie irańskoirackim prowadzone były głównie walki pozycyjne. W nocy z wtorku na środę przybył niespodziewanie do Bagdadu król Jordanii, Husajn; Był on pierwszym przywódcą arabskim, który wysłał ochotników na front irańsko-iracki. Jordania popiera Irak. (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Brytyjski okrpt podwodny skierowany na Falklandy Zaostrzenie sporu z Argentyną? LONDYN (PAP). hrytyjsko-argentyński Zastarzały spór prawa do Falklandów, archipeo lagu położonego w odległości ponad 700 km od wybrzeży Ameryki Południowej, z' każdym dniem przybiera na sile. We- wtorek wieczorem' brytyjska-niezależna sieć telewizyjna doniosła, - że marynarka wojenna W. Brytanii skierowała przed 6 dniami atomowy okręt podwodny , .Superb” w rejon Falklandów. Ministerstwo Obro(C) DOKOŃCZENIE NA STR. 4