Zycie Warszawy, marzec 1983 (XL/50-76)

1983-03-26 / nr. 72

eycie m warszawy m 72 (12274) W SOBOTA—NIEDZIELA, 26—27 MARCA 1983 R. DZIŚ STRON 12 CENA 5 ZŁ Wskazówki-do przodu Pociągi—inaczej (P) W nocy je soboty na nieddelę, ściśle określając 27 marca o godzinie 1 po północy, powinniśmy przesunąć wskazówki zegarów 0 60 minut do przodu, tj. na godz. 2, gdyż właśnie o tej porze zacznie obowiązywać w Polsce czas letni. Zmieniamy jednak nie tylko czas, lecz także rozkłady jazdy pociągów, autobusów PKS, samolotów' PLL LOT. Już w sobotę 26 marca niektóre pociągi dalekobieżne odjadą po południu 1 wieczorem o zmienionych w stosunku do dotychczasowych rozkładów jazdy godzinach. Radzimy sprawdzić to wcześniej na dwor- Cii, aby nie Spóźnić się na pociąg, (dr) Z czym do wiosny —w geesach Kto odejdzie z kwitkiem? ♦ Pasze jak lemiesze ♦ lest węgiel, czy go nie ma? (P) (Informacja własna). Ilu rolników odejdzie z kwitkiem ze sklepów i magazynów GS — wiejskiego handlowca-monopołisty? W powodzi różnych informacji trudno się czasem zorientować, czego naprawdę brakuje, co jest, ale np. jest źle dzielone i sprzedawane, czego jest w nadmiarze itd? Ocenie zaopatrzenia rolnictwa w środki produkcji poświęcona była konferencja prasowa zorganizowana przez Centralny Związek Spółdzielni Rolniczych „Samopomoc Chłopska” w Warszawie. Nawozy. Kiedyś system m.in. bonifikat powodował, że rolnicy kupowali nawozy przez cały rok. Obecnie biorą je wtedy, kiedy są one im potrzebne. Dlatego do 15 marca sprzedaż była dość niska, a zapasy rosły. Gdy jednak ruszyły prace połowę, zapasy te_ zaczęły się kurczyć i z województw południowo-zachodnich dochodzą już sygnały o brakach. Cała sztuka polega więc dziś pa tym, aby dostawy kierować nie według rozdzielników, a wędłpg zgłaszanego popytu. W połowie mafea, W skali całego kraju geesy miały ok. 150 tys. ton nawozów azotowych i fosforowych oraz ponad 500 tys. ton potasowych. Tych ostatnich jest więc nadmiar: import idzie, ale chłopi soli potasowych nie poszukują, chociaż w niektórych rejonach kraju uży-wa się ich za mało. Prezesi GS otrzymali od swych zwierzchników zalecenie, aby nawozy sprzedawać także w soboty i w niedziele. Środki ochrony roślin. Sytuacja jest dokładnie odwrotna niż w nawozach. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 1983 r. zrealizowano od 13 proc. (zaprawy nasienne) do 32 proc. (preparaty do zimowych oprysków sadów) planu dostaw I półrocza. Najgorzej jest z preparatami owadobójczymi dc zwalczania stonki oraz szkodników rzepaku. Większość środków pochodzi, niestety, z importu. (A) DOKOŃCZENIE NA STR. ( Wojclech Jaruzelski przyjął Aleksandra Kopcia (W) 25 bm. prezes Rady Ministrów gen. armii Wojciech Jaruzelski przyjął prezesa NOT dr. Aleksandra Kopcia. Omówiono kierunki działalności środowisk naukowo-technicznych w okresie realizacji 3-letniego planu stabilizacji gospodarki. a przede wszystkim role inteligencji technicznej we wdrażaniu reformy, w rozwiązaniach antyimportowych. szczególnie racjonalizacji zużya wania surowców, materiałów i energii Prezes NOT poinformował premiera o stanie realizacji uchwał XX Kongresu Techników Polskich. (PAP) Zaopatrzenie rynku * Bezpieczeństwo górników Sprzedaż paliw dla rolnictwa * Zasiłki chorobowe Posiedzenie Prezydium Rządu centralnym planie rocznym na I półrocze br. wynika, że trudności w zrównoważeniu rynku będą się jednak nadal utrzymywać. Przychody ludności są bowiem Wyższe, aniżeli dostawy towarów do sprzedaży w handlu. Handel będzie w stanie sprostać oczekiwaniom klientów w sprzedaży artykułów reglamentowanych, zwiększyć sprzedaż przetworów mleczarskich i kasz, a także systematycznie zwiększać' sprzedaż żywności poza reglamentacją. Nadal jednak utrzymywać się będą niedobory wielu wyrobów przemysłowych, w tym artykułów włókienniczych, sprzętu mechanicznego dla gospodarstw domowych, materiaiörv budowlanych. Klienci odczują niedostatek artykułów z importu — kawy i owoców cytrusowych, Kluczowego znaczenia nabierają działania, które mają na celu dalszą poprawę zaopatrzenia ludności. Prezydium Rządu zaleciło w związku z tym ministrom resortów gospodarczych, wojewodom oraz zarządom centralnych związków spółdzielczości podjęcie środków zaradczych oraz nałożyło obowiązek przeprowadzenia rozmów z dyrekcjami zrzeszeń i wielkich przedsiębiorstw celem wyjaśnienia stopnia realizacji zadań produkcyjnych w porównaniu z mocami wytwórczymi i środkami zaopatrzenia materiałowosurowcowego. Chodzi o to, że część przedsiębiorstw nie wykorzystuje swoich możliwości produkcyjnych, szczególnie dotyczy to niektórych przedsiębiorstw w branżach przemysłu lekkiego, elektromaszynowego, meblowego. Tymczasem handel musi szybciej odbudowywać zapasy, jeśli ma być zachowana ciągłość sprzedaży i uspokajany ma być rynek. Prezydium Rządu będzie co miesiąc oceniać wielkość produkcji rynkowej przemysłu założoną poziomem produkcji w,centralnym planie rocznym. Wobec krytycznych uwag społeczeństwa na temat śtosowania przez zakłady sprzedaży wymiennej pracy tzw. Prezydium Rządu postanowiło wprowadzić zakaz tego rodzaju nrak(A1 DOKOŃCZENIE NA STR. 2 (..Zasiłki chorobowe — zgodnie z opinia społeczna" — str. 6) (P) Biuro Prasowe Rządu informuje: Na posiedzeniu w dniu 25 bm. Prezydium Rządu omówiło sprawy zaopatrzenia rynku w towary. Oceniono pozytywnie te działania, które doprowadziły do uspokojenia rynku żywnościowego. Dobre jest zaopatrzenie w mleko i artykuły mleczarskie, warzywa, owoce i ich przetwory, artykuły zbożowe, jaja oraz Handel nie odczuwa napoje. braku masła. Realizowana jest bez zakłóceń reglamentowana sprzedaż mięsa i jego przetworów. Stopniowo, ale konsekwentnie odchodzi się od sprzedaży kartkowej. Opanowana została sytuacja w handlu artykułami służącymi do utrzymania czystości. Z dokonanej oceny przychodów ludności oraz wstępnej oceny przebiegu wykonania dostaw towarów określonych w Projekt zasad i sposoby tworzenia ogólnokrajowych organizacji związkowych Posiedzenie Społecznej Komisji Konsultacyjnej (P) 23 bm. odbyło się w Warszawie kolejne posiedzenie Społecznej Komisji Konsultacyjnej, powołanej przez Rade Państwa, jako organ doradczy dla związków zawodowych. Tym razem komisja zaakceptowała niezwykle istotny dla rozwoju ruchu zawodowego projekt dokumentu — w sprawie zasad i snosobu tworzenia ogólnokrajowych organizacji związkowych. Jert on pomyślany jako projekt uchwały Rady Państwa. W tym kontekście trzeba przypomnieć, że w wielu zakładach i branżach coraz częściej wysuwany iest postulat o konieczności i potrzebie organizowania ponadzakladowych reprezentacji związków zawodowych. Projekt uchwały w tei sprawie, który przygotował specjalnie w, tvm celu powołany zespół Społecznej Komisji Konsultacyjne' ma bvć przedstawiony już wkrótce Radzie Państwa. O treści dokumentu poinformował członków komisji przewodniczący zespołu — doc Adam Zieliński. Przewiduje sie m.in. tworzenie federacji zrzeszających związkowe ogniwa w zakładach pracy jednej gałęzi tego samego rodzaju zatrudnię-nia lub zawodu. Inna forma zrzeszania się mogą być — w myśl projektu — organizacje skuniaiace bezpośrednio pracowników iednorodnvch branż i zawodów. W tvm drugim wy(B) DOKOŃCZENIE NA STR. (i ROLA TEATRU (P) W niedzielę, 27 marca, obchodzimy już po raz dwudziesty drugi Międzynarodowy Dzień Teatru. Zbiega się on w tym roku z 35-leciem działalności Międzynarodowego Instytutu Teatrainego (ITD. Z tych dwóch okazji uroczyste orędzie pn. „Rola teatru” skierował do ludzi sceny całego świata dyrektor generalny UNESCO, Amadou-Mabtar M’Bow. Czytamy w nim co następuje: „Teatr jest jedną z najstarszych form sztuki, stworzonych przez człowieka, jedną z tych, które najgłębiej odbijają ewolucję myśli, głos sumienia i wrażliwość serc społeczeństwa. Jak roślina zakorzeniona w glebie, teatr wyrasta ze swej publiczności i tylko dla publiczności żyje. jest sztuką bezpośredniego oddziaływania, kontaktu i wspólnoty. Wzajemna więź twórcy, aktora i widza stanowi zarówno siłę, jak i kruchość sztuki teatralnej, szczególnie w czasach, kiedy pojawiają się nowe, konkurencyjne formy wyrazu: kino i telewizja. W tej sytuacji trzeba zrobić wszystko, aby zachować specyficzne powołanie teatru, odnawiając jego środki wyrazu i aktualizując jego jeżyk. Ludzie teatru wszystkich kontynentów stoją obecnie w obliczu tej samej konieczności —• musza rozwinąć inwencję i połączyć talenty, aby stworzyć nowe formy teatralne, które przekazywałyby wątpliwości i nadzieje, troski i radości współczesnych ludzi. W ‘epoce stale wzrastającej wzajemnej zależności naszych losów, solidarność narodów całego świata staje się jednym z warunków przeżycia ludzkości. W poszukiwaniu pokoju, sprawiedliwości i braterstwa ludzie winni wykorzystać wszelkie środki, które przyczyniają się do zbliżenia, porozumienia i wzajemnego szacunku między narodami i kulturami. Wszystko to wyznacza teatrowi szczególną rolę. Teatr jest miejscem uprzywilejowanym, gdzie rodzi się najbardziej intymne współbrzmienie wartości inspirujących twórców i wartości poruszających publiczność całego świata. Ci, którzy działają w służbie teatru mogą zawsze Uczyć na pełną i gorącą pomoc ze strony UNESCO”. Pokój, sprawiedliwość, braterstwo, zbliżenie, porozumienie, szacunek wzajemny... Wszystkie te wzniosłe idee przyświecać dzisiaj powinny nie tylko teatrowi, nie tylko sztuce w ogóle, ale też każdemu myślącemu człowiekowi schyłku XX wieku. Nie ma po prostu alternatywy, o ile przetrwać ma ludzkość i jej kultura Teatr polski zapisał swoją piękną kartę w walce o ideały humanizmu i pokoju. Pielęgnował te tradycje bez względu na przebiegające przezeń mody i tendencje, bez względu na swoje artystyczne wzloty i przejściowe słabości. Można mu wiele zarzucić, nie to jednak, że nie jest „sztuką bezpośredniego oddziaływania, kontaktu i wspólnoty”. Stoi na straży swojej publiczności, żyje z niej i dla niej, mocno zakorzeniony w narodowej glebie. W tym jego siła i jego kruchość w naszych niespokojnych czasach. (pa) Środa, 6 kwietnia, tel. 250-205 Konsultacja „Życia” w sprawie propozycji rządowych J ak pokonać inflację? (P) Przy pustych półkach nie ma mowy o chęci do pracy, tak jak przy stojących maszynach nie może być żadnej reformy. Rząd przedstawił trzy dni temu w Sejmie projekt planu gospodarczego na lata 1983—85, przy pomocy którego proponuje łamać kryzys. Warunkiem koniecznym dla urzeczywistnienia planu jest realizacja dwóch programów: antyinflacyjnego i oszczędnościowego (wczoraj i przedwczoraj drukowały je gazety). Ich projekty — jak stwierdzono na Wiejskiej — będą rozważane w komisjach sejmowych oraz powinny stać się przedmiotem jak najszerszej konsultacji ze społeczeństwem. Czasu na dyskusje jest niewiele. Wiadomo, że programy rządowe stawiają na oszczędność i ciężką pracę i... że są w wielu punktach kontrowersyjne. Dali temu wyraz posłowie podczas sejmowej debaty. Świadczą o tym również telefony od naszych Czytelników, którzy dzwonią i pytają: „co my na to?!”: • gdy rząd proponuje podnieść wkłady na mieszkania lokatorskie do 15 proc. kosztów1 budowy. Dzisiaj oznacza to dla mnie sumę ponad 130 tys. zł. Skąd je wziąć, gdy zarabiam 14 tys. miesięcznie, żona nie pracuje i zajmuje się dzieckiem? Czy będzie to można sfinansować nisko oprocentowanym kredytem bankowym? ® czy przymusowe odpisy na fundusz rozwoju przedsiębiorstw nie kłócą się z ich samodzielnością finansową? • z jednej strony rząd zapewnia jak najdalej posuniętą stabilność cen produktów rolnych, a z drugiej — tuż przed żniwami podnosi cenę oleju napędowego. To Chyba musi się jakoś odbić na cenach żywności; ® czy turystyczny wyjazd zagraniczny za uciułane przez lata oszczędności uważa pan za luksus, który należy opodatkować? Tak przecież napisano w programie antyinflacyjnym. Pytań tego typu otrzymaliśmy wiele. Rząd ustami wicepremiera Janusza Gbodowskiego zapewnił w Sejmie, że „...będzie kontynuował rozmowy i konsultacje wymienionych programów w różnych środowiskach. Wynikające z tej wymiany poglądów wnioski rząd przedstawi komisjom oraz Wysokiej Izbie w postaci dodatkowych propozycji i autopopra-Uznaliśmy więc, że środowisko czytelników „Życia Warszawy” jest równie dobre do konsultacji, jak każde inne. Za kilkanaście dni, 6 kwietnia br. proponujemy naszym Czytelnikom telefoniczną konsultację na temat rządowych propozycji. Mamy już zapewniony udział reprezentantów Ministerstwa Finansów, Urzędu Gospodarki Materiałowej, Komisji Planowania, Urzędu Cen. Nim jednak dojdzie do „starcia” Czytelników z ekspertami rządowymi za pośrednictwem telefonu 250-205, proponujemy wcześniej zgłaszać do „Życia” swoje uwagi, wątpliwości oraz d obre pomysły do programów oszczędnościowego i antyinflacyjnego. Czekamy na listy, które prosimy adresować: „Życie Warszawy”, ul. Marszałkowska 3/5, 00-624 Warszawa, z dopiskiem na kopercie „Jak pokonać inflację?” (j) Maienały budowlane. Dobre wyniki produkcyjne —- ilościowe i asortymentowe notuje Zakład „Winiary” to Kaliszu, należący do Krotoszyńskiego Przedsiębiorstwa Ceramiki Budowlanej. Specjalizuje się on w vjytwarzaniu stropów ceramicznych typu „Fert”. Dostarcza także elementy ścienne i cegłę szczelinową. rot. caf — Romuald Królak Wygrały prodiże i kineskopy • Depozyt w złotówkach też ważny Pierwsi« w Polsce przetarg wihftowy (P) (Obsługa własna). Tego Jeszcz* nie było. 25 bm. w Banku Handlowym w Warszawie odbył się pierwszy przetarg na zakup dolarów, w którym mogły uczestniczyć przedsiębiorstwa państwowe, nic dysponujące rachunkiem odpisów dewizo, wych. twórczo-Usługowym Przemysłu Terenowego „Prumel” z Pruszkowa ' i Stołecznemu Przedsiębiorstwu Handlu Wewnętrznego i Usług sprzedano twardą walutę. Pierwsze z nich dzięki „wytargowanym“ 20 tys. dolarów będzie mogło kupić niedostępny w kraju drut oporowy i wypro. dukować 370 tys. prodiży- eiektrycznych (uzyskując przy tym efektywność produkcji w wysokości 20 tys. zł za 1 dolar wydany na ..węad dewizowy”). Drugie, za 25 800 dolarów, sprowadzi tzw. działa elektronowe do regenerowanych kineskopów telewizorów kolorowych „RuWzięło w nim udział przedsiębiorstw (jedno wcze8 śniej się wycofało), ale tylko dwom z nich: Zakładom Wy-bin”. Dzięki uzyskanym środkom SPHW będzie mogło zregenerować dodatkowo 2800 kineskopów (efektywność wsadu dewizowego ok. 790 zł za dolara). (C) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Trudno żyć bez ambicji — W ostatniej książce „Kryzys polski i kryzys ludzkości” pisze Pan: „Jakkolwiek trudna byłaby droga wyjścia z kryzysu zaufania, sądzę, że wejść na nią należy, a to poprzez zebranie tych licznych przecież i wybitnych, będących ponad wszelkie chęci przypochlebienia się władzom, którzy nie podlegają histerii zbiorowej i nie lękają się terroru moralnego, zebranie ich, by stanowili forum dla głosów i myśli nurtujących społeczeństwo, by znaleźli sposóh wyrażania szczerej krytyki pod adresem rządu.” Czy takim forum stał się Patriotyczny Ruch Odrodzenia Narodowego, którego jest Pan uczestnikiem? Czy urzeczywistniła się Pańska idea? z Aleksandrem BoclieMim 9 Wk — publicystą i pisarzem Częściowo. — Jak to rozumieć? Skoro formułuje Pan zastrzeżenia, przypuszczam, że ma Pan własną koncepcję ruchu odrodzenia. Czy tak? —■ Chciałbym zwrócić uwagę na dwa zagadnienia. Pierwsze — to jasno powinno być sformułowane, co PRÓN źamierza uczynić,' aby skupić wokół siebie rozsądnych Polaków dobrej woli, o których myślałem, pisząc o konieczności wyjścia " kryzysu. Drugie zagadnienie to określenie kierunku i' sposobu wpływania na władzę, Obydwie sprawy’ się łączą. PRON, aby pozyskać zwolenników, musi wykazać , się wiary(DOKONCżENIE NA STR. 3) Wiosenne ferie szkolne (P) Jak informuje Ministerstwo Oświaty i Wychowania nadchodzące, wiosenne ferie szkolne uczniów trwać będą od 31 marca do 5 kwietnia br. włącznie. (PAP) Opady deszczu i śniegu Lepsza pogoda - w przyszłym tygodniu (P) (Informacja własna). W Warszawie od rana deszcz lał niemal bez przerwy. Podobnie było w innych regionach, na południowym zachodzie padał śnieg z deszczem. Nieco lepsza pogoda panowała tylko w woj. szczecińskim i pilskim. W godzinach najchłodniej było południowych w Jeleniej Górze (plus 1 st.) i Kłodzku (2 st.), najcieplej — w Nowym Sączu (11 st.) i Przemyślu (13 st.). W Warszawie — podobnie jak w Białymstoku — termometry .wskazywały 8 st. W górach minusowe temperatury: na Śnieżce zmierzono 7, na Kasprowym Wierchu 1 śt. mrozu. Obecnie prawie cały kontynent europejski jest pod wpływem rozległego niżu. W Polsce w sobotę spodziewane jest zachmurzenie duże z opadami deszczu. Tylko na północnym zachodzie . przejaśnienia. Temperatura maksymalna 7 st. na północnym zachodzie do 14 st. na Rzeszowszczyźnie i w Przemyskiem. Wiatr słaby i umiarkowany — we wschodniej części kyaju z kierunków południowych, na zachodzie — północno-zachodni i zachodni. W niedzielę i poniedziałek pochmurno, okresami deszcz. W dzień temperatura od 5 do 10 st., w nocv od minus J do (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Inauguracja Roku Świętego w Rzymie RZYM (PAP). Stukając srebrnym młotkiem w ..święte wrota” bazyliki Sw. Piotra papież Jan Paweł, II zainaugurował w piątek w obecności bziesiatków tysięcy pielgrzymów 2 całego świata obchody Roku Świętego, który będzie trwać dc Wielkanocy 1984 r. Jan Paweł II ogłosił 1983 r. świętym dla upamiętnienie 1950 rocznicy śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Zgodnie z (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Opowieść naocznego świadka Szczegóły zbrodniczej* napaści na kombinat w Aito Catumbela Od stałego korespondenta JANUSZA LATOSZKA Praga, 25 marca (P) Już blisko dwa tygodnie trwają usilne starania władz CSRS mające na celu uwolnienie 64 czechosłowackich obywateli uprowadzonych przez separatystyczne ugrupowanie UNITA w Angoli. Czechosłowackie środki masowego przekazu codziennie informują o wciąż rozszerzającym się kręgu zabiegów dyplomatycznych, a także wielopłaszczyznowych akcji prowadzonych przez liczne organizacje międzynarodowe i znane osobistości świata politycznecza Cała piątkowa prasa zamieszna pierwszych .kolumnach informacje uzyskane od żołnierza angolskich sil zbrojnych (FAPLA) — naocznego świadka zbrojnej napaści band terrorystycznych na kombinat pa(B) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Bankierzy austriaccy: Zachód powinien przyznać Polsce nowe kredyty WIEDEŃ, LONDYN (PAP). Czołowy bankier austriacki Karl Pale oświadczył w piątek, że kraje zachodnie powinny przyznać Polsce nowe kredyty, aby w ten sposób ułatwić jej wyjście z kryzysu gospodarczego. Jak podaje agencja Reutera, Pale, który jest dyrektorem banku Girozentrale, drugiego co do wielkości w Austrii, powiedział na konferencji . prasowej w Wiedniu, że pomoc finansowa dla Polski mogłaby przyjąć postać kredytów eksportowych gwarantowanych przez rządy zachodnie. Dzięki temu kredytodawcami byłyby w istocie rządy, a nie banki. Wicedyrektor banku Girozentrale Rudolf Fiala powiedział, iż doświadczenie uzyskane przy rozwiązywaniu problemu zadłużenia innych krajów wskazuje, że muszą one otrzymać dodatkowy zastrzyk finansowy, aby mieć czym opłacić import niezbędny do ożywienia gospodarki. Samo odraczanie terminów płatności niczego nie daje powiedział Fiala. Konieczne bę— dzie przyznanie Polsce dodatkowych kredytów. (P)