Zycie Warszawy, listopad 1984 (XLI/261-286)

1984-11-01 / nr. 261

vmmjmm NR 261 (12752) W CZWARTEK, 1 LISTOPADA 1984 R. DZIŚ STRON 12 CENA 5 ZŁ „Stankoimport”, „Avtocxport”, „Traktoroexport” Sieć radzieckich placówek technicznych w Polsce Wkrótce nowoczesne centrum w Karczewie (P) (Informacja własna) Coraz więcej różnego rodzaju sprzęta, poczynając od obrabiarek i traktorów, a kończąc na maszynach liczących i zestawach komputerowych jest przedmiotem wzajemnej wymiany między Polską a ZSRR. Poprawie obsługi technicznej maszyn i urządzeń dostarczanych we wzajemnej wymianie handlowej sprzyjają ośrodki techniczne, które polskie centrale tworzą na terenie ZSRR, a radzieckie przedsiębiorstwa handlowe w naszym kraju. Sprawy te reguluje porozumienie międzyrządowe, a na zlecenie partnerów radzieckich Centrala Handlu Zagranicznego „Budimex” podpisała kontrakty na realizacją kilku obiektów, które będą stanowić ośrodki techniczne i nadzorować serwis. W latach 1978—1982 powstały na terenie Warszawy dwa tego typu obiekty: Centrum Techniki Maszyn i Obrabiarek „Stankoimport” oraz Ośrodek Techniki Samochodowej „Avtoexport”. Jak nas informuje dyrektor handlowy „Budimexu”, Władysław Juraszyński obecnie na ukończeniu jest ostatni z trzech ośrodków objętych wspomnianym porozumieniem międzyrządowym, a mianowicie Ośrodek Techniczny „Traktoroexport” w Karczewie. Kontrakt w tej sprawie między CHZB „Budimex” a radziecką centralą „Sovstrim” zawarto w marcu 1980 roku, a w lipcu tego samego roku rozpoczęte zostały roboty w Karczewie. Obecny stan zaawansowania budowy gwarantuje zakończenie i przekazanie obiektu przed terminem kontraktowym tj. w lutym 1985 r. W 67 rocznicę Wielkiej Socjalistycznej ' Rewolucji Październikowej nastąpi przekazanie części pomieszczeń przyszłemu użytkownikowi. O- biekt w Karczewie o kubaturze ponad fil tys. m sześć, realizowany jest, podobnie jak i poprzednie, na zasadzie „pod klucz”. Dokumentacja techniczna opracowana została przez polskie biura projektowe „Tor. Projekt” oraz „Budopoł”, a w realizacji uczestniczy szereg przedsiębiorstw. Między ipnymj „Exbud” Kielce jako generalny wykonawca, kielecki „Budopol” — kompleksowy wykonawca. Roboty instalacyjne wziął na siebie MPRI „Budopol” z Mińska Mazowieckiego, a Fabryka Mebli Okrętowych „Famos” — wyposażenie w meble i wystró; wnętrz. Prócz tego uczestniczyły w realizacji tego obiektu kombinat „Kambud” przy robotach kamieniarskich oraz „Metalplast” z Bielska i Obornik przy wznoszeniu ścian osłonowych i wystroju wnętrz. Nit sposób wymienić innych jeszcze z jednostek specjalistycznych, ale dokonanego już wyliczenia widać, że współdziałać musiały ekipy różnych jednostek. Na zlecenie radzieckiej centrali „Sovstrim”, a także innych przedsiębiorstw „Budimex” jako wieloletni ich partner handlowy zrealizował szereg innych obiektów na terenie Polski. Warto przypomnieć o gmachu biura radcy ekonomicznego i handlowego ZSRR w naszym kraju, gdyż budynek ten zdobył tytuł „Mistera Warszawy” w konkursie organizowanym przez naszą redakcję. Również obecnie realizuje się szereg budynków, które podobnie jak i poprzednie. będą dobrą wizytówką możliwości wykonawczych. Jakże by się chciało, aby ta eksportowa jakość utrzymywała się także przy zleceniach wykonywanych dla odbiorców w kraju. (Ch) Konieczność kontynuacji procesów rozpoczętych na helsińskiej KBWE Minister spraw zagranicznych fsiisii zakończył wizytę aficfeEii i Pisie (P) Dobiegła końca oficjalna, trzydniowa wizyta, jaką na zaproszenie ministra spraw zagranicznych PRL Stefana Olszowskiego ztożyl w naszym kraju minister spraw zagranicznych Republiki Finlandii Paavo Vaeyrynen. 31 października w godzinach porannych na udekorowanym flagami obu krajów lotnisku Okęcie odbyło się pożegnanie szefa dyplomacji fińskiej. Wziął w nim udział minister Stefan Olszowski. W czasie rozmów w Warszawie— pisze dziennikarz PAF — wymieniono poglądy na najbardziej istotne problemy międzynarodowe ze szczególnyir uwzględnieniem sytuacji w Europie oraz oceniono caloksztall zagadnień związanych z rozwojem stosunków dwustronnych Oba państwa podzielają głębokie zaniepokojenie wyraźnym regresem, jaki nastąpił w stosunkach międzynarodowych « wyniku wzrostu napięć, wyścigu zbrojeń, gróźb użycia silj i otwartych konfliktów zbrojnych. Utrzymywanie się takie! tendencji grozi nieobliczalnym w skutkach, tragicznymi- konsekwencjami dla pokoju światowego. Wychodząc z tych założeń wskazano w rozmowach na pilną potrzebę powrotu w stosunkach międzynarodowych do konstruktywnej współpracy, porozumienia i poszanowania istniejących realiów politycznych. Za kluczową sprawę uznano konieczność powstrzymania wyścigu zbrojeń a zwłaszcza zbrojeń nuklearnych. Podkreślono wagę wykorzystania wszystkich inicjatyw przybliżających osiągnięcie powszechnego rozbrojenia. Strona polska wskazała na znaczenie pokojowych inicjatyw zgłoszonych przez ZSRR i państwa — strony Układu Warszawskiego. Wyrażono również poparcie polskiej propozycji utworzenia strefy bezatomowej na północy Europy. Obie strony podkreśliły znaczenie sztokholmskiej konferencji w sprawie budowy środków zaufania i bezpieczeństwa w Europie i wyraziły gotowość zacieśnienia współpracy w celu osiągnięcia jej pozytywnego rezultatu. Strona polska podkreśliła, że istniejący porządek pokojowy w Europie oparty na postanowieniach z Jałty i Poczdamu stanowi podstawę pokoju w Europie i wzajemnie korzystnej współpracy międzynarodowej. Tendencje podważania polityczno-terytorialnego status quo w A) DOKOŃCZENIE NA STIL ■ Ciągłość i wspólnota (P) Jest rzeczą naturalną, ludzką, iż w dniu Święta Zmarłych nasze myśli, wspomnienia, uczucia, kierujemy ku naszym najbliższym, którzy od nas odeszli. Jest to przeto dzień przeżyć bardzo osobistych. Ale że nie ma wśród nas nikogo, kto w tym dniu nie wspominałby swych przodków, krewnych przyjaciół, jest to więc dzień szczególnej wspólnoty. Wspólnoty rodzinnej, rodowej, plemienmoi Na naszej ziemi nie ma jednego skrawka, który by nie byl nasycony obecnością, pracą, marzeniem, radością, ale i krwią naszych poprzedników, naszych przodków. Tak jest od lat tysiąca. Dlatego ta ziemia jest tak bardzo nasza, jest jedyna Dlatego cmentarze są pomnikami ciągłości narodowej; ich spokój jest spokojem trwania, spokojem poczucia wspólnoty. Bywa, iż nad naszą ziemią nad cmentarzami przechodzą groźne nawałnice wydarzeń, a i bywa i tak. że spokój żywym umarłym zakłóca zgiełk naszych wewnętrznych swarów Miejsca spoczynku naszych Zmarłych bywają też polami walk, jak w Powstaniu Warszawskim, kiedy groby stawały się barykadami, dawały osłonę walczacvm. Lecz burze przemijają, spokój powraca między ludzi między groby. Mury cmentarne i nie dzielą życia od martwoty. One tylko strzegą spoczynku zmarłych w strumieniu krzątai niny żywych. Wątła to granica umowna, albowiem ci, któz rzy odeszli, są przecież zawsze nami. Są wszak obecni w dziełach myśli i w dziełach pracy, nad którymi się trudzili w życiu czynnym i które przekazali nam po to, abyśmy i nich korzystali, rozwijali je pomnażali. Ileż im zawdzięczamy, spoczywającym na cmentarzach. Zawdzięczamy im samo istnienie i wiele z tego, czym oni, rodzice i przodkowie, starali się to istnienie wyposażyć: oświatę, narzędzia pracy, organizację życia i działania. Dodajemy do tego, co sami zdołamy wytworzyć, ulepszamy i rozwijamy, co sami potrafimy 1 to właśnie jest dziedzictwo — wyraz wdzięczności dla poprzedników, obowiązek wobec następców i, gdy się uda, zadowolenie z siebie nas samych, pokolenia dziedziców i przekazicieli. Pamięć o naszych Zmarłych oraz jej wszystkie przejawy — owe kwiaty i znicze, którymi zdobimy groby, są tedy wyrazem nie smutku, lecz woli trwania, woli życia, symbolem zwykłej ludzkiej wdzięczności wobec poprzedników, znakiem wykonywania testamentu przeszłości i zobowiązaniem wobec dziedzictwa, które przyjmujemy ją ko obowiązek wzbogacania, ulepszania i chronienia tego, co mamy dla siebie i dla tych, którym dajemy życie i możliwości jego rozwoju. Kierujemy swe wdzięczne myśli ku naszym wielkim w narodzie, ale i ku wszystkim i tym, których pracy, ofiarności walce zawdzięczamy nasze dziedzictwo. Pamiętamy przede wszystkim o tych, którzy za nas, za nasze dziś, za nasze możliwości jutra oddali swe życie — o żołnierzach walki orężnej i walki cywilnej, o mogiłach, często bezimiennych, rozrzuconych po całej Europie i o prochach rozsianych, bez mogił. I dla nich też barwią się kwiaty i płoną znicze w dniu dzisiejszym. (stg) Fot. Ryszard Przedworski * 161.4 min ton węgla kamiennego v * 109,5 m!d kWh energii elektrycznej Wyniki górnictwa i energetyki po 10 miesiącach (P) W ciągu 10 miesięcy br. górnicy wydobyli 161,4 min ton węgla kamiennego, tj. o prawie 2 min ton więcej niż w tym samym okresie w ub.r. Wydobycie w dni robocze wynosiło około 631 tys. ton, a w soboty w granicach 600 tys. ton węgla. Na eksport skierowano dotychczas ponad 36,5 min ton tego surowca, tj. o ponad 7.6 min ton więcej niż w ciągu 10 miesięcy 1983 roku. Górnicy kopalń odkrywkowych wydobyli w br. 40,6 min ton węgla brunatnego, tj. o 6,5 min ton więcej niż do końca października w ub. r. Zdjęto 235 min m sześć, nadkładu. Przygotowując tym samym pokłady do eksploatacji w okresie jesienno-zimowym. Od początku roku dostarczono gospodarce 10,5 mld m sześć, gazu, w tym 7,3 mld m sześć, wysokometanowego, przy czym 4,6 mld m sześć, stanowił import wysokometanowego gazu ze Związku Radzieckiego. Energetycy praktycznie zakończyli przygotowania dc szczytu jesienno-zimowego. W okresie kampanii remontowej przekazano do eksploatacji ponad 21 tys. MW zainstalowanej mocy. Na składowiskach w elektrowniach i elektrociepłowniach zawodowych zgromadzone ponad 6 min ton węgla kamiennego. Jest to zapas na cc najmniej 1 miesiąc pracy energetyki w warunkach ciężkiej zimy. Wyprodukowano dotychczas 109,5 mld kWh energii elektrycznej, a więc o 8 proc. więcej niż w ciągu 10 miesięcy ub.r. Z tego za granice sprzedano 3,fl mld kWh energii elektrycznej ło Na wyniki pracy resortu miawpływ harmonijne współdziałanie wszystkich branż Przemysł budowlany, maszynowy. zaplecze naukowo-badawcze oraz służby pomocnicze mają swój udział zarówno w wysokim wydobyciu węgla i produkcji energii elektrycznej, jat również w przygotowaniu bazy paliwowo-energetycznej do pracy w warunkach zimowych. (PAP! Wojciech Jaruzelski przyjął Józefa Wiejacza (P) 31 października prezes Rady Ministrów gen. armii Woiciech Jaruzelski przyjął Józefa Więdaeza — ambasadors Polski we Włoszech. (PAP) Dcpesza kondolencyjna do prezydenta Indii (P) W związku ze śmiercią premierą Republiki Indii, pani Indiry Gandhi. I sekretarz KC PZPR, prezes Rady Ministrów, gen. armii Wojciech Jaruzelski oraz przewodniczący Rady Państwa Henryk Jabłoński, przesiali depeszę kondolencyjną do i A! DOKOŃCZENIE NA STR. i Indira Gandhi zginęła w zamachu 12-dniowa żałoba narodowa w Indiach Rajiv Gandhi mianowany nowym premierem DELHI (PAP). W środę w Delhi dokonano tragicznego w skutkach zamachu na premiera Indii, Indirę Gandhi. Strzały padły ze strony funkcjonariuszy sił bezpieczeństwa, odpowiedzialnych za ochronę premiera Indii. Pani Gandhi zmarła w szpitalu po 2-godzirtnej walce ze śmiercią, która nastąpiła ostatecznie na skutek co najmniej 16 postrzałów. Do zorganizowania zamachu przyznała się separatystyczna organizacja sikhijska. wiać. W pewnym momencie dwaj, członkowie osobistej ochrony pani premier oddali do niej serię strzałów' z pistoletu maszynowego i rewolweru. Niemal natychmiast ranną przewieziono do szpitala — według informacji służb medycznych, kilkanaście kul utkwiło w sercu, w klatce piersiowej i w jamie brzusznej Premier Indii straciła także dużo krwi i mimo wysiłków lekarzy, jej życia nie udało się uratować. Z dwóch zamachowców, jeden został zastrzelony na miejscu przez innych funkcjonariuszy ochrony, a drugi, którego raniono, przebywa pod strażą w szpitalń. Jak podała w środę wieczorem agencja France Presse, jest to podinspektor indyjskich sil bezpieczeństwa Beant Singh. Powołując się na członków ochrony rezydencji pani Gandhi, AFP pisze, że Beant Singh uchodził za jednego z „najwierniejszych funkcjonariusz.}'” strzegących (ej rezydencji i był zatrudniony w służbie bezpieczeństwa mniej więcej od 10 lat. Drugi zamachowiec (zaDo tragicznego w skutkach incydentu doszło o 9.40 rano, gdy pani Gandhi przechodziła ze swej rezydencji do biura na spotkanie z grupą „przybyszów z Indii”, którzy każdego dnia pragnęli 'z nią rozma-strzelony na miejscu) według AFP — szeregowy funkcjonariusz sił bezpieczeństwa Satwant Singh, pracował tam od niedawna AFP pisze też, że dwaj zamachowcy mieli strzec rezydencji po południu i w nocy, ale we wtorek na własną prośbę uzyskali przesunięcie godzin służby — u wejścia do rezydencji — na środę rano. W kilka godzin po zamachu indyjskie agencje prasowe PTI i UŃI podały, że mordercy, obaj sikhowie, należeli do jednego z ekstremistycznych ugrupowań sikhijskich. domagających się oddzielenia stanu Pendżab od Indii. Ogłoszono też, że dc biura amerykańskiej agencji prasowej Assiociated Press w Delhi zadzwonił anonimowy działacz tęgo ugrupowania i o(B) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 (P) Indira Gandhi przemawia na jednym z wieców wyborczych. roś. CAF — UP! Kondolancje od przedstawicieli najwyższych władz Po’ski (P) W związku /z tragiczna śmiercią Dremiera ' Republiki Indii Indirv Gandhi. I sekretarz . KC PZPR. prezes Rady Ministrów gen. armii Wojciech Jaruzelski, przewodniczący Radv Państwa Henryk Jabłoński, członek Biura Politycznego KC PZPR. minister spraw zagranicznych^ Stefan Olszowski wicemarszałek Sejmu Zbigniew i Gertvch przekazali 31 października ambasadorowi Republiki Indii Surendra Kumar Arora w iego rezydencji w Warszawie słowa najglebszegc żalu i y/srółczucia. Przedstawiciele najwyższych władz naszego kraiu złożyli swe podpisy w ksiedzę kondolencvinei (PAP) Dalsze rozszerzenie wsnóbracy i umocnienie integracji i lanie zakoföyia sie MII sesja RWPG Wypowiedź wicepremiera Zbigniewa Messnera dla PAP HAWANA (PAP). Sprawozdawcy PAP Jan Cipiur i Ryszard Rymaszewski informują: W Hawanie zakończyła się w środę 7CTXIX sesja RWPG. W końcowej części obrad zabrał głos przewodniczący delegacji polskiej, członek Biura Politycznego KC PZPR, wicepremier Zbigniew Messner, który podkreślił znaczenie wyników posiedzenia hawańskiego dla dalszego rozszerzania współpracy państw członkowskich rady i umocnienia integracji. ! Zbigniew Messner podziękował gospodarzom w imieniu wszystkich delegacji za doskonałą organizację sesji oraz zaprosił na następną sesję RWPG, która odbędzie się w przyszłym roku w Warszawie. Tego samego dnia odbyło się 112 posiedzenie Komitetu Wykonawczego rady. który określił zadania dla organów RWPG, wynikające z uchwał, pod.ietych podczas sesji hawańskiej. Obradami Komitetu Wykonawczego kierował stały przedstawiciel PRL w RWPG. wicepremier Janusz Obodowski, który zgodnie z ustalonym w radzie trybem przejął przewodnictwo tego komitetu. Obradował również Komitet RWPG ds. współpracy w dziedzinie planowania. (W) Spotkanie Fidela Castro z członkami delegacji Fidel Castro spotkał sie w Hawanie z przewodniczącymi delegacji państw członkowskich RWPG na sesje rady. W spotkaniu uczestniczyli również se- Sensacja w Mielcu Polska-Albania 2;2 (P) W rozegranym w Mielcu meczu eliminacyjnym piłkarskich mistrzostw świata Polska zremisowała z Albanią 2:2 (1:0). Bramki dla naszej drużyny strzelili Włodzimierz Smolarek (23 min.) i Andrzej Pałasz (79 min.), a dla Albanii Arben Minga (54 min.) i Augusin Kola (76 min.). (Informacje sportowe — str. 6) kretarze komitetów centralnych partii komunistycznych i robotniczych z państw członkowskich oraz stali przedstawiciele RWPG. Obecni byli także szew fowie, delegacji państw uczestniczących w charakterze obserwatorów oraz przedstawiciele regionalnych organizacji gospodarczych SELA i CEPAL. Ze strony polskiej wzięli udział: przewodniczący delegacji, członek Biura Politycznego KC PZPR, wicepremier Messner, członek Biura Zbigniew Politycznego. sekretarz KC PZPR Kazimierz Barcikowski i stały przedstawiciel Polski w RWPG, wicepremier Janusz Obodowski. F. Castro obszernie poinformował uczestników spotkania o rozwoju czym Kuby społeczno-gospodarw ostatnich latach. (W) Wypowiedź wicepremiera Messnera Sprawozdawcy PAP Jan Cipiur i Ryszard Rymaszewski zwrócili się do przewodniczącego delegacji polskiej, członka Biura Politycznego KC PZPR, wicepremiera Zbigniewa Messnera o skomentowanie przebiegu hawańskiei sesji RWPG i krótka ocene iei wyników. Dwa czynniki wyróżniają tegoroczną XXXIX sesję Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej — stwierdził Zbigniew Messner. — Po pierwsze odbyła sie ona w niespełna pięć miesięcy po moskiewskiej naradzie gospodarczej państw członkowskich na najwyższym szczeblu. Podstawowym celem było więc określenie efektywnych sposobów realizacji postanowień narady. głównie tych. które dotyczą umocnienia więzi integracyjnych. prowadzenia uzgodnionej polityki gospodarczej i skoncentrowania działalności na wybranych zagadnieniach, decydujących o perspektywach rozwoju gospodarek państw socjalistycznych. Ma to szczególne znaczenie w obliczu wzrostu napięcia międzynarodowego, będącego wynikiem polityki Stanów Zjednoczonych i innych państw kapitalistycznych. Zwracano na to uwagę we wszystkich wystąpieniach podczas obrad sesji. Po drugie — XXXIX sesja, która odbyła sie w Hawanie, stolicy Dierwszego państwa socjalistycznego na kontynencie amerykańskim, była równocześnie pierwsza sesia ca chwi(B) dokończenie na str. Znaczne różnice temperatur: od 5 st. w Przemyślu do 20 st. w Legnicy O Mgły ograniczajq widoczność na szosach Jeszcze trzy dni złotej jesieni? tni (P) (Informacja własna). Ostadzień października był w całym kraju słoneczny, jedynie na południu i południowym wschodzie na drogach we znaki dawały się mgły. Temperatury były zróżnicowane: najwyższe zmierzono w Gdańsku, Toruniu (17 st.), Poznaniu i Wrocławiu (18 st.), Jelenie; Górze (19 st.) oraz Legnicy (20 st.); najchłodniej było w Przemyślu, gdzie o godz. 13 termometry wskazywały tylko 5 st. W Warszawie, Krakowie i Nowym Sączu było 14 st. Na Kasprowym Wierchu zanotowano 9 st., na Śnieżce 10 st. A oto stan wód na głównych rzekach w Polsce. Na Wiśle:') w Zawichoście 253 cm (w ciągu ostatniej doby ubyło 5 cm), w Puławach 171 (ubyło 5), w Warszawie 160 (przybyło 2). w Kępie Polskiej 190 (bez zmian), we Włocławku 134 (przybyło 2), w Toruniu 230 (ubyło 28); na Sanie w Przemyślu 136 cm (bez zmian), na Bugu we Włodawie 115 cm (bez zmian) że Z map meteorologów wynika Europa północno-zachodnia ma porgodę niżową, pozostałe obszary kontynentu (w tym również Polska) są pod wpływem wyżu. W czwartek ma być słonecznie, rano mgły i zamglenia, ograniczające widoczność na szosach Temperatura maksymalna od 13 st. na wschodzie do 20 st. na południowym zachodzie, tylko w strefie utrzymujących się mgieł temperatura wyniesie ok. 8 st. Wiatr słaby, południowy W piątek \" sobotę zachmurzenie małe, bez opadów. Mgły i zamglenia. Temperatura maksymalna od 15 do 20 st., minimalna od 3 do 8 st. z możliwością lokalnych przygruntowych przymrozków Od niedzieli do wtorku wzrost zachmurzenia z- rozpogodzeniami. Okresami deszcze. Ochłodzenie: temperatura w dzień wyniesie od 7 do 12 st., w nocy od minus 1 do plus 4 st. Wiatr dość silny, północny. 1CAD) Apel papieża do rodaków WATYKAN (PAP). Jan Paweł II zwrócił się podczas środowej audiencji generalnej w Watykanie z następującym apełem do rodaków: „Oddajmy ostatnią posługę księdzu Jerzemu Popieluszce z chrześcijańską godnością i pokojem. Niech wielka moralna wymowa tej śmierci, nie zostanie niczym zakłócona, ani przesłonioną". (P) Po odnalezieniu ciała ks. Popiełuszki Słowo prymasa Polski do wiernych Umiłowani. Środki masowego przekazu podały nam wczora; wieczorem (30 października br.) bolesną wiadomość o odnalezieniu ciała ś.p. księdza Jerzego Popiełuszki. Po jedenastu dniach od uprowadzenia, kiedy nadzieja na życie ofiary stawała się coraz słabsza, fakt zabójstwa kapłana, umiłowanego przez wiernych, pogrąży) społeczeństwo w głębokiej żałobie. Kapłani- wraz z wiernymi podejmują modlitwy za Zmarłego we wszystkich kościołach Archidiecezji Warszawskiej polecając duszę kapłana-ofiary najlepszemu Bogu i Matce Bożej szczególnie w śpiewie ..Salve Regina, Mater Misericordiae” Dc gorącej modlitwy za ś.p. księdza Jerzego Popiełuszki . zachęcam wszystkich rodaków w kraju i za granicą. Śmierć księdza Jerzego Popiełuszki, zadana okrutnie i z premedytacją, winna w modlitwie, która niesie rozjaśnienie zawiłych dróg, przynieść owoce dla religijnego. życia Kościoła. Obstając przy potrzebie wykonywania sprawiedliwości będziemy także modlili się za zabójców, aby otrzymali łaskę nawróćenia. Prosimy także Ducha Świętego o wskazanie właściwych dróg dla pracy Kościoła ku pokojowi i ku poszanowaniu praw osoby ludzkiej społeczeństwa w ojczyźnie. Zai bójstwo księdza Jerzego staje się dla Kościoła wezwaniem do dalszego odważnego prowadzenia swej duchowej pracy w narodzie w myśl duszpasterskiego hasła: „Nie daj się zwy-ciężać złu, ale zło dobrem zwyciężaj” (XII. 21). Po zakończeniu sekcji zwłok Kuria Metropolitalna poda program pogrzebu ś.p. księdza Jerzego Popiełuszki. Józef kardynał Glemp Warszawa, Prymas Polski dnia 31.19.1984 r. Równocześnie Biuro Prasowe Episkopatu Polski informuje, iż do obecności przy sekcji zwłok zamordowanego ks. Jerzego Popiełuszki dopuszczeni zostali upoważnieni przez władze kościelne: adwokat oraz lekarz specjalista z zakresu medycyny sadowei. (PAP) Z ostatniej chwili (W) Z kom mikatów Biura Prasowego Episkopatu Polski, które otrzymaliśmy w nocy, ze środy na czwartek wynika, że ksiądz kardynał Józef Glemp, prymas Polski, powołał komitet organizacyjny pogrzebu ś.p. księdza Jerzego Popiełuszki. Na sesji Kurii Metropolitalnej Warszawskiej w dniu 31 dziernika br. postanowiono, paźże pogrzeb ks. Jerzego Popiełuszki odbędzie sie w sobotę, 3 listopada w Warszawie. Nabożeństwu żałobnemu przewodniczył będzie ksiądz kardynał Józef Glemp, który również wygłosi kazanie. Wystąpienie przedstawiciela Węgier 11 lat wiedeńskich rokowań rozbrojeniowych WIEDEN (PAP). Już jedenaście lat trwają wiedeńskie rozmowy rozbrojeniowe prowadzone przez delegacje dziewiętnastu państw Europy i Ameryki Północnej w sprawie redukcji sił zbrojnych i zbrojeń w Europie Środkowej. Przypomniał ten fakt 31 października przewodniczący delegacji węgierskiej amb. Janos Petran, .który jako jedyny zabrał głos na posiedzeniu plenarnym. Powiedział, że mija właśnie jedenasta rocznica dnia, kiedy przedstawiciele 19 państw rozpoczęli rozmowy, których celem było i jest osiągnięcie porozumienia yr, sprawie obniżenia pułapu potencjału militarnego w Europie Środkowej. Przedstawiciel Węgier z ubolewaniem stwierdził, iż dotychczas nie udało się uzyskać takiego porozumienia w Wiedniu. Jedną z głównych przyczyn iest to, iż państwa NATO stale dążą do Zniekształcenia mandatu tych rozmów. Dotyczy to np opuszczenia przez nie w ich ostatnich propozycjach takiego zasadniczego problemu jak sprawa redukcji uzbrojenia przyszłym porozumieniu i prów by przeniesienia głównego akcentu na kwestie tzw. środków towarzyszących. (W)