Zycie Warszawy, czerwiec 1986 (XLIII/127-151)

1986-06-30 / nr. 151

X ZJAZD PZPR ROZPOCZĄŁ OBRADY msmrnmn NR 151 (13228) Wyd, 2 PONIEDZIAŁEK, 30 CZERWCA 1986 R. DZIŚ STRON 16 CENA 8 ZŁ PŁ ISSN KlMCi NB INDEKSU KUSS Przemówienie I sekretarza KC na otwarcie X Zjazdu SZANOWNE TOWARZYSZKI I TOWARZYSZE DELEGACI, SZANOWNI GOŚCIE! X Zjazd Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej rozpoczyna obrady. Towarzyszki i towarzysze delegaci otrzymali sprawozdanie z działalności Komitetu Centralnego oraz realizacji uchwał IX Nadzwyz czajnego Zjazdu PZPR. Przekazano wam także sprawozdania Centralnej Komisji Rewizyjnej 1. Centralnej Komisji Kontroli Partyjnej. Znane są tezy Komitetu Centralnego, które były tematem przedzjazdowej dyskusji, oraz wstępny projekt planu społeczno-gospodarczego na obecne pięciolecie. Jest w waszych rękach — przeredagowany po szerokiej dyskusji — projekt programu partii. Jest również projekt uchwały X Zjazdu. Przedstawiony dziś zostahie referat - Komitetu Centralnego. Dodatkowe oświetlenia poszczególnych kwestii przedstawią przewodniczący zespołów komisji zjazdowych. Będziemy więt rozporządzać obszernym materiałem wyjściowym do twórczej dyskusji, do owocnej pracy X Zjazdu Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Na nasz zjazd przybyło 107 zagranicznych delegacji. Pragnę skierować do wszystkich naszych gości serdeczne słowa powitania i podziękowania za przyjęcie zaproszenia i udział w obradach. Gorąco witamy dele- R eferat, który w pierwszym dniu zjazdu przedstawił de’egatom W'ojciech Jaruzelski, jest dokumentem programowym rządzącej partii i choćby dlatego odnosi się do wszystkich sfer życia publicznego: od gospodarki po kulturę, od spraw państwa po naukę, od problemów zdrowia narodu po działalność organizacji masowych i społecznych, od kwestii ściśle wewnętrznych po problemy świata i polskiej polityki zagranicznej. Nie czas na szczegółowa analizę treści referatu, do której i my powracać będziemy jeszcze wiele razy. Można natomiast od razu, na gorąco odnotować, co było dominująca cecha tego wystąpienia. B yła nia otwartość, z jaką podjęto wszystkie poruszane problemy. Otwartość w przedstawianiu spraw nych, problemów nie do trudkońca załatwionych lub narastających. otwartość w ocenie minionych 5 lat kadencji Komitetu Centralnego, wybranego na poprzednim, nadzwyczajnym zjeżdzie. Takie samo spojrzenie, nie pozbawione surowej krytyki odnosi sic do spraw gospodarczych i wszystkich spraw wiążących się z tworzeniem perspektywy dla kraju, sięgającej jakże już bliskiego początku trzeciego tysiąclecia. Otwartość przejawiła sic również w sposobie podejścia do problemów, jakie stoją przed nami. W referacie znalazły sic sugestie dotyczące tworzenia nowych organów doradczych przy radach narodowych — na wzór Rady Społeczno-Gospodarczej przy Sejmie, a także w skali centralnej. Była mowa np. o powierzeniu Radzie Ochrony Przyrody uprawnień do występowania w obronie zagrożeń dla środowiska naturalnego, była mowa o stworzeniu postulowanej przez PRON instytucji rzecznika praw obywatelskich oraz utworzeniu przy Radzie Państwa Rady Konsultacyjnej, słowem o kształtowaniu nowych form i płaszczyzn otwartej, krytycznej dyskusji z udziałem szerokiego wicielstwa wszystkich przedstaaktywnych sił społecznych. Taki sposób tworzenia, podejmowania i wykonywania podjętych decyzji równoznaczny jest z rozszerzeniem form i zakresu demokracji socjalistycznej, Gdy o tym mowa, nie można nie odnotować zapowiedzi uczynienia kroku ,w tym samym kierunku przy opracowywaniu projektów przyszłej ordynacji wyborczej do Sejmu, I jeszcze jeden znamienny przejaw otwartości, rozumianej jako nastawienie, idące w kierunku umożliwienia wszystkim którzy tego pragną, uczestnictwa w normalnym życiu kraju. Wojciech Jaruzelski wyraził w imieniu Komitetu Centralneg« przekonanie, iż „można by stworzyć jeszcze jedną szansę powrotu do normalnego życia dla sprawców określonych przestępstw przeciwko interesom państwa” Jak widać otwartość dotyczy i tej dziedziny naszego życia, świadcząc, w tym wypadku szczególnie wymownie, o postępach stabilizacji i rozszerzaniu się porozumienia, a tym samym społecznej bazy, na której opiera się siła i skuteczność działania każdej władzy. on otwartości, połączonej ze spokojem i zdecydowanien w ujawnianiu słabości, umacnianiu dyscypliny i poczucia obowiązku, odpowiada J pewnością nastrojom społecznym dominującym w naszym kraju, służy dalszemu ich kształtowaniu, zgodnie z naszym wspólnym, polskim interesem. Z.M. OTWARTOŚĆ azt 37Pf Referat Komitetu Centralnego Zadania partii w socjalistycznym rozwoju i umacnianiu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej — str. 3, 4, 5f 6, 7 i 8 Partia musi sprostać nadziejom i oczekiwaniom narodu, rozwiązywać najważniejsze problemy dnia dzisiejszego i jutra W ojciech Jaruzelski wygłosił referat KC M ichaił Gorbaczow wśród uczestników Zjazdu (P) W niedzielę, 29 bm. rozpoczął w Warszawie obrady X Zjazd Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Na to najwyższe forum partyjne wybrano podczas kampanii przędz jardowej 1776 delegatów', wśród których grupę dominującą stapowią robotnicy i chłopi. Mandatariusze liczącej dziś ponad 2120 tys. członków i kandydatów PZPR reprezentują wszystkie środowiska społeczne, zawodowe i regiony kraju, stanowią odbicie stanu i struktury szeregów partyjnych, Ich decyzje, przyjęte na X Zjeżdzie uchwały, wyznaczą cele, formy ich realizacji na kilku- i kilkunastoletnią perspektywę Syntezą drogi, jaką przebyta partia od IX Zjazdu, sumą przemyśleń i wniosków zgromadzonych w kampanii przedzjaasdowej, a przede wszystkim zarysem zadań partii na przyszłość, był wygłoszony przez I sekretarza K.C PZPR — Wojciecha referat Komitetu Jaruzelskiego Centralnego na X Zjazd „Zadania partii w socjalistycznym rozwoju i umacnianiu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej' W obradach X Zjazdu u»zestniczy 107 zagranicznych delegacji. Gorąco powitano delegację Partii Związku Komunistycznej Radzieckiego pod przewodnictwem sekretarza generalnego KG KPZR — Michaiła Gorbaczowa. W popołudniowej części pierwszego dnia obrad . rozpoczęła się na ,X Zjeżdzie dyskusja plenarria. Dziennikarze PAP relacjonują: Sala Kongresowa Pałach Kultury i Nauki w Warszawie. Przez 5 dni toczyć się tu będą obrady X Zjazdu. Wzdłuż amfiteatru transparent: „Przewodząc narodowi —- partia narodowi służy”. Słowa te najpełniej wyrażają sens codzienne; pracy, działania, służby PZPR Przy prezydium — na tle bieli i czerwieni, emblemat X Zjazdu i postument wodza Rewolucji Październikowej — Włodzimierza Lenina. Od rana miejsca na sali zajmują delegaci. Obok nich — członkowie ustępujących władz, nie będący delegatami, a także zaproszeni goście. Godzina 9.00. Na salę wchodzą członkowie kierownictwa partii. Serdecznymi oklaskami powitano Wojciecha Jaruzelskiego i Michaiła Gorbaczowa, członków Biura Politycznego i Sekretariatu KC PZPR, przewodniczących delegacji bratnich partii komunistycznych i robotniczych. Przy dźwiękach fanfar na salę Wkroczył poczet ze sztandarem PZPR. Zebrani wstaja z miejsc. Orkiestra gra hymn państwowy i „Międzynarodówkę”, któręj słowa podejmują wszyscy zgromadzeni. Głos zabiera I sekretarz KC PZPR Wojciech Jaruzelski. gację partii Lenina — Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego pod przewodnictwem sekretarza generalnego Komitetu Centralnego, Michaiła Gorbaczowa, towarzysza naszego wielkiego przyjaciela, z którego imieniem związane są doniosłe inicjatywy w walce o pokój i socjalizm. Gorąco witamy delegacje bratnich partii krajów socjalistycznych. Serdecznie, w poczuciu internacjonałistycznych więzi witamy delegacje partii komunistycznych i robotniczych z Europy Zachodniej, Azji, Afryki, Ameryki Południowej i Północnej. Z uczuciami solidarności witamy delegacje partii rewoiucyjno-demokratycznych i ruchów narodowowyzwoleńczych. Ze szczerym zadowoleniem witamy również delegacje partii socjalistycznych i. socjaldemokratycznych, z którymi PZPR utrzymuje kontakty i współpracę. Pragnę wyrazić przekonanie, że tak liczny udział : gości zagranicznych w obradach X Zjazdu umocni związki naszej partii z międzynarodowym ruchem komunistycznym i robotniczym, z siłami demokracji, postępu..i pokoju na całym , świecie. Składamy dziś hołd wszystkim, którzy naszą partię tworzyli j kształtowali jej marksisiowsko-leninowskie oblicze, którzy budowali fundamenty niepodległego, socjalistycznego bytu naszego narodu. Serdecznie witam obecnych na naszym zjeżdzie przedstawicie-li pokoleń weteranów walki rewolucyjnej i wyzwoleńczej oraz weteranów pracy. Witam przedstawicieli sojuszniczych stronnictw: delegację Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego z prezesem Naczslnegc Komitetu, marszałkiem Sejmu Romanem Malinowskim, delegację Stronnictwa Demokratycznego z przewodniczącym Centralnego Komitetu, wiceprzewodniczącym Rady Państwa Tadeuszem Witoldem Młyńczaleiem Witam kierownictwo Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego z przewodniczącym Rady Krajowej Janem Dobraczyńskim. Witam przedstawicieli ruchu związkowego z przewodniczącym Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych członkiem Rady Państwa Alfredem Miodowiczem, który wespół x licznymi innymi działaczami związkowymi jest delegatem na nasz zjazd. Witam delegacje przedstawicieli świata nauki i kultury, organizacji młodzieżowych i społecznych, wybitnych bezpartyjnych działaczy różnych dziedzin życia naszego kraju. Witam wszystkich zaproszonych gości. Witam was, towarzyszki i towarzysze delegaci. W. Jaruzelski przypomniał, że w mihionym pięcioleciu śmierć zabrała czołowego współtwórcę Polskiej Partii Robotniczej Polski Ludowej, byłego I sei kretarza Komitetu Centralnego, wybitnego polskiego męża stanu towarzysza Władysława Gomułkę, W ciągu tych lat odeszło z naszych szeregów, wielu zasłużonych weteranów 1 ofiarnych członków partii. Vczcijmy ich pamięć minuta milczenia. Zebrani wstaja z miejsc i oddają im hołd. Kontynując przemówienie sekretarz KC PZPR stwierdził: i w okresie przedzjazdowym ludzie pracy, liczne robotnicze i młodzieżowe kolektywy podjęły oraz zrealizowały wiele czynów społecznych i produkcyjnych W przekonaniu, że wyważam uczucia nas i wszystkich pragnę przekazać im słowa szczerej wdzięczności 1 głębokiego uznania. Nasz zjazd wyrasta z wysiłków i dążeń całej partii. Od niej zależeć też będzie pomyślna realizacja decyzji, która tu podejmiemy. Pozwólcie, że w imieniu uezestników X Zjazdu przekażę serdeczne pozdrowienia wszystkim członkom i kandydatom Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. W imieniu Komitetu Centralnego X Zjazd Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej ogłaszam za otwarty, Przyjęcie porządku obrad, wybór komisji zjazdowych Przewodnictwo obrad objąi następnie członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR — Józef Czyrek, który zaproponował składy osobowe organów roboczych zjazdu i porządek obrad. Delegaci zaaprobowali 17-osobowy skład .Komisji Skrutacyjnej, której pracami będzie kierował Andrzej Galus — I sekretarz KZ PZPR w hucie „Jedność” w Siemianowicach, woj. katowickie. Delegacji wybrali z kolei 161- -osobowe prezydium Zjazdu i jego organ wykonawczy — li- ÍDALSZY CIĄG NA STR 21 Podczas otwarcia Zjazdu. Wkracza poczet ze sztandarem PZPR. Kot. CAK — M. I.anzda (P) Na obrady X Zjazdu PZPR przybyły do Warszawy delegacje bratnich partii komunistycznych i robotniczych z państw socjalistycznych. Delegacji KPZR przewodniczy sekretarz generalny KC KPZR, Michail Gorbaczow. Przybyły również inne liczne delegacje zagraniczne, reprezentując« partie komunistyczne i robotnicze, ruchy narodowo-wyzwoleńcze oraz partie socjalistyczne i socjaldemokratyczne ze wszystkich kontynentów. Tak szeroki udział delegacji zagranicznych w X Zjeździe stanowi wyraz uznania dla roli i miejsca PZPR w światowym ruchu komunistycznym i robotniczym, w szerokim froncie sił postępu na świecie. Jest również potwierdzeniem znaczącego miejsca naszego kraju na politycznej mapie świata, oraz kolejnym dowodem wagi przywiązywanej przez partie i ruchy postępowe do wymiany doświadczeń, a także wyrazem wspólnych działań na rzecz zachowania I utrwalania pokoju na świecie. (PAP) Czyny i warty zjazdowe Inicjatywy potrzebne krajowi (P) Korespondenci PAP sygnalizowali w niedzielę z różnych regionów Polski zainteresowanie rozpoczętymi obradami X Zjazdu PZPR. Z uwagą odnoszono się zwłaszcza do nakreślonych w referacie wygłoszonym przez Wojciecha Jaruzelskiego kierunków rozwiązywania naszych problemów społecznych i gospodarczych. Powszechnie doceniana była potrzeba obywatelskiej postawy i efektywności gospodarskich działań. Dawały temu wyraz pierwsze. na żywo formułowane uwagi, którymi dzielili się robotnicy i ludzie z różnych środo wisk społecznych, w domach cżv przy warsztatach pracy Dla wielu były to bowiem godziny spędzone na wartach produkcyjnych, zaciągniętych i okazji zjazdu. W niejednej fabryce i niejednej miejscowości podsumowywano też dotychczasowe wyniki czynu zjazdowego — produkcyjnego * społecznego. W dniu otwarcia X Zjazdu PZPR, stoczniowi delegaci 2 Gdańska złożyli meldunek < zrealizowaniu przśdzjazdowegc czynń. produkcyjnego. Ná miesiąc przed zaplanowanym terminem, w Stoczni Gdańskie; im. Lenina nrzekazano do eksploatacji dla floty towarowe; ZSRR statek chłodniowiec c nazwie „Biełaorod” o nośność: 7,5 tys. DWT. Jest to już i jednostka z serii chłodniowców nowe.i generacji przekazane armatorowi radzieckiemu. W przeddzień zjazdu podpisane protokół zdawczo-odbiorczy. W niedzielę od rana do pełnienia wart zjazdowych przystąpili hutnicy Krakowa i Ska- Winv. W Hucie im, Lenirs warty zaciągnęły brygadj kilkunastu wydziałów i zakładów nu. koksochemicznego. Pełniły je m. 1 in. cała zmiana mistrza Eugeniusza Łęckiego, brygady Edwarda Płócienniką i Stanisława Sokoła. Dziesiątki czerwonych proporczyków znalazły się na stanowiskach produkcyjnych w zakładzie wielkopiecowym, którego załoga d (DOKOŃCZENIE NA STR. 8) Wojciech Jaruzelski sootkał w i przewodniczący!! RK PRON (P) I Centralnego sekretarz Komitetu Polskiej Zjednoczonej’ Partii Robotniczej, przewodniczący Rady Państwa Wojciech Jaruzelski sootkał sie 2 przewodniczącym Rady Krajowe! Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego Janerr D obraczy ń s-ki m. Rozmowa dotyczyła niektórych aktualnych kwestii spoleczno-poli tycznych zwi azanyrt z tematvka obrad X Zjazdu PZPR. ÍPAP) Początek lipca słoneczny i upalny fp) (Informacja własna). Pd chłodnym początku kalendarzowego lata nadeszły i niemal upalne dni. słoneczne Pogoda wymarzona dla wczasowiczów, a także dla tych, którzy w sobotę i niedzielę wybrali się na wycieczki poza miasto, do pobliskich lasów, nad brzegi jezior i rzek. Dużym powodzeniem cieszyły się też miejskie baseny i kąpieliska. Nie brakło również amatorów wycieczkowych rejsów organizowanych przez wiślaną i odrzańską żeglugę. Najcieplej w niedzielę było w Siedlcach, gdzie termometry wskazywały 24 st. ,W Warszawie notowano 20 st. W pasie Wybrzeża było nieco chłodniej. W Świnoujściu 19 st., w Kołobrzegu i Gdańsku po 18 st. Je(DOKOŃCZENIE NA STR 9) Po wprowadzeniu stanu wyjątkowego zginęło 80 osób Kraje EWG odraczają sankcje wobec RPA Protesty przeciw zbrodniom apartheidu LONDYN, LUSAKA (PAP). Agencje prasowe powołując się na oficjalne dane południowoafrykańskie podają, że od wprowadzenia stanu wyjątkowego w RPA do 27 bm. śmierć poniosło ponad 80 osób. Z wyjątkiem dwóch osób są to czarni mieszkańcy RPA. Władze południowoafrykańskie podały, iż w piątek wieczorem w pobliżu granicy z Botswaną policja zastrzeliła 4 osoby, prawdopodobnie partyzantów Afrykańskiego Kongresu Narodowego. Czterech białych uzbrojonych mężczyzn uprowadziło w sobotę czarnego dziennikarza, Zwelakhe Susulu. W sobotę-(28 bm.) w ruchliwym handlowym centrum w miejscowości Queenstone nad Oceanem Indyjskim wybuchła bomba. 2 osoby zostały ranne. Są to biali Południowoafrykańczycy. (DOKOŃCZENIE NA STR. 101 Piłkarze Argentyny najlepsi na świecie ce (P) Mistrzostwo świata w piłnożnej zdobyli piłkarze Argentyny, którzy w finale pokonali na stadionie „Azteca” w Meksyku zespół REN 3:2 (2:0). Mecz, szczególnie w ostatnich minutach, był bardzo emocjonujący, gdyż Argentyńczycy, uspokojeni prowadzeniem 2:0, dali się zaskoczyć rywalom, którzy 8 min. przed końcem spotkania wyrównali. Odpowiedź mistrzów była jednak natychmiastowa. Jorge Burruchaga zdobył w 85 min. najcenniejsza bramkę w swojej karierze. Jest to — dodajmy — drugi tytuł mistrzowski Argentyny. Pierwszy wywalczyła 8 lat temu podczas Mundialu rozgrywanego u siebie. Trzecie miejsce zajęli Francuzi, którzy w sobotę pokonali w Puebla po dogrywce Belgów 4:2 (2:1, 2:2); Zwycięzcy — ćo ciekawe — wystąpili w rezerwowym składzie, m.in. bez Michela Platiniego i Alaina Giresse’a. (y>