Zycie Warszawy, wrzesień 1986 (XLIII/203-228)

1986-09-01 / nr. 203

NR 203 (13280) Wyd.^ PONIEDZIAŁEK, 1 WRZEŚNIA 1986 R. DZiS STRON 12 CENA 8 ZŁ FL ISSN 0137-9«? ' '' ęytjyu-y. '“2- ______/f QQ/ -8 2 O 1 • — , »B INDEKSU S505S W przededniu 47 rocznicy wybuchu II wojny światowej Hold poległym żołnierzom Września Manifestacje patriotyczne w kraju (P) 30 i 31 sierpnia br. — w przededniu 47 rocznicy niemieckiej agresji na Polskę — wybuchu II wojny światowej — w wielu miejscowościach kraju odbywały się liczne uroczystości. W Sieradzu 30 sierpnia br. tysiące mieszkańców miasta, a wśród nich kombatanci i młodzież, wzięły udział w patriotycznej manifestacji, podczas której odsłonięto odnowiony Pomnik Wdzięczności, wzniesiony ku czci tych, którzy zginęli w obronie i w czasie wyzwalania ziemi sieradzkiej. Pod pomnikiem złożono wieńce. Odczytano apel poległych. Odbył się uroczysty capstrzyk ulicami miasta W Bydgoszczy, której ludność szczególnie doznała okrucieństw niemieckiego terroru i faszystowskiego ludobójstwa, 31 sierpnia br. mieszkańcy miasta wraz z kombatantami i żołnierzami Pomorskiego Okręgu Wojskowego oddali hołd pamięci poległych i pomordowanych. Przed obeliskiem ku czci poległych żołnierzy 61 Pułku Piechoty oraz batalionów obrony narodowej z Bydgoszczy, Koronowa i Nakła — złożono kwiatu-W Koszalinie, w salach ratusza odbył się wiec, w którym wzięli udział kombatanci — żołnierze wojny obronnej Polski 1939 oraz młodzież. Uchwalona apel pokojowy, a następnie delegacje partii i stronnictw politycznych, wojska, organizacji społecznych, kombatanckich i młodzieżowych oraz zakładów pracy złożyły kwiaty przed pomnikiem „Byliśmy-Jesteśmy-Będziemy”, upamiętniającym powrót ziemi koszalińskiej do Macierzy. Trzeba docierać do młodego pokolenie (P) Zrozumienie racji, które dojrzałe dziejowych pokolenia Polaków zdobywały przez karbowanie na własnej skórze brutalnych lekcji historii — powiedział na odbywającym się w przededniu 47 rocznicy agresji niemieckiej na Polskę plenum Głównej Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich w Polsce, Instytutu Pamięci Narodowej prof. Kazimierz Kakol — mamy obowiązek przyswoić młodym pokoleniom. Z ta wypowiedzią poświęconą działaniom komisji w sferze kształtowania świadomości historycznej Polaków, w pełni korespondowały wystąpienia innych uczestników obrad. Dyskusja i przyjęta rezolucja potwierdziły, że należy nada) w pracach komisji koncentrować wysiłek na ściganiu hitlerowskich zbrodniarzy wojennych, dokumentować i naukowe opracowywać dane o stratach narodu polskiego w latach wojny, docierać z Runi informacjami do społeczeństwa, a zwłaszcza młodego pokolenia. Jest 'tc o tyle istotne, że bilans 40 lat działalności organów' wymiaru sprawiedliwości w RFN daje podstawy do określenia te; działalności mianem nozorowania ścigania, manipulacji kamuflującej godzenie śie ze zbrodnią. Od zakończenia wojny — warto podkreślić ten fakt (C) dokończenie na str. 1 (Uroczystości w Warszawie str. 8) 1 września, godz. 12 W całym kraju uczcimy pamięć bohaterów (P) Dla upamiętnienia 47 rocznicy agresji Niemiec hitlerowskich na Polskę i oddania hołdu poległym, zabitym i zamordowanym w łatach wojny i okupacji, września o godz. 12 we wszy1 stkich miejscowościach kraju włączone zostaną syw reny i wstrzymany na minutę ruch i komunikacja. (PAP) Dwa stutysięczniki dla armatora liberyjskiego z gdyńskiej „Komuny (P) W gdyńskiej Stoczni im. Komuny Paryskiej trwa budowa dwóch wielkich statków typu „OBO”, rudo-ropo-masowców po blisko 100 tys. J3WT każdy. Ich odbiorcą będzie liberyjski armator —Sorabe Maritime Corporation. ce Prowadzone są ostatnie prakosmetyczno-wyposażeniowe na pierwszym z zamówionych statków. Otrzyma on nazwę „Arrow Gdynia" (Strzała Gdynia), zaś następna jednostka, która przekazana zostanie do eksoloatacji w III kwartale 1937 r. nazwana zostanie „Arrow Gdańsk”. (PAP) Nowe kadry dla LWP Uroczyste promocje absolwentów w wyższych szkołach oficerskich (P) 39 1 31 sierpnia — w przededniu 47 rocznicy napaści Niemiec -na .Polskę — w wielu miastach kraju uroczyste promocje odbywały sie absolwentów wyższych szkół oficerskich. Pierwsze stopnie oficerskie otrzyir.ali wysoko kwalifikowani dowódcy i specjaliści — inżynierowie oraz pracownicy aparatu partvinö-Dolitvczneßo sil zbroinveh. Ajfju promocji absolwentów Wyższg.i Szkojy Oficerskie.i Wojsk Rakietowych i Artylerii im. gen. Józefa Bema dokonał 31 sierpnia br. w Toruniu członek Biura Politycznego KC PZPR, minister obrony narodowej - —- gen. armii- Florian Siwirk Promocje oficerskie się także we Wrocławiu. odbyły Pile. Poznaniu, Gnieźnie, Sieradzu, Jeleniej Górze. Kętrzynie, Krakowie. Koszalinie i w Opolu. Przemawiając podczas oromocji w Toruniu ffen. F. Siwicki podkreślił, że promocje oficerskie wieńczą czteroletni wysiłek podchorążych oraz ich nauczycieli i przełożonych. Ten pięk-ny. tradycja ukształtowany ceremoniał dowodzi, że wielka sprawa obronności Polski uzyskała kolejne, znaczące kadrowe wsparcie. W tym uroczystym dla wojska dniu, w imieniu I sekretarza KC PZPR. Rady Państwa. przewodniczącego zwierzchnika sił zbrojnych PRL, gen. armii Wojciecha Jaruzelskiego oraz własnym, pozdrawiam i serdeczni® gratulują nowo promowanym podporucznikom wszyst(D) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Ostatni sierpniowy weekend Chłodno, deszczowo i mglisto * Obfite grzybobrania w lasach świętokrzyskich * Tłoczno na szlakach turystycznych w Tatrach i Beskidach * Nad morzem silne wiatry i burze (P) (Informacja własna). O-statni weekend sierpnia minął pod znakiem dość chłodnej i deszczowej pogody. Jedynie w sobotę przez chmury wyglądało słońce. Nad morzem, także na Pojezierzu Mazurskim, zaobserwowano odloty ptactwa. To znak zbliżającego się końca lata. Miniona sobota i niedziela były jednocześnie ostatnim wakacyjnym weekendem dla tysięcy dzieci, które już dziś rozpoczynają nowy rok szkolny. Mimo chłodnej i deszczowej pogody na szlakach turystycznych w Tatrach i Beskidach było tłoczno. Zakopane pękało w szwach, niczym w pełni letniego sezonu. Tasiemcowe ogonki ustawiły się przed kasami do kolejki linowej na Kasprowy Wierch, a także na Gubałówkę. W samym Zakopanem termo-metry wskazywały 12 st., ale wysoko w górach było znacznie chłodniej. Na Kasprowym w niedzielne południe notowano zero st. Prawdziwy najazd turystów przeżywały miejscowości leżące na głównych szlakach wycieczkowych w Beskidach. Do Szczyrku. Wisły, Korbielowa, Ustronia i Zwardonia zjechało, jak się oblicza, ponad 60 tys. turystów z całe i Polski. Nie zabrakło tez (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Zmiana kursu zíofego (P) Jak informuje Narodowy Bank Polski — od 1 września 1983 r. wprowadza sie nowy podstawowy kurs złotego do rubla transferowego i dolara amerykańskiego. Nowy kurs złotego do rubla transferowego wynosić będzie jak 1:95. co oznacza dewaluacje złotówki o 4.4 proc. Nowy kurs w stosunku do dolara amerykańskiego wynosić będzie jak 1:200. co oznacza dewaluacje złotówki o 11,6 proc, Kolejna zmiana kursu złotówki w stosunku do walut państw obcych jest wyrazem aktywnej, proeksportowej polityki gospodarczej. W szczególności ma ona zwiększyć opłacalność eksportu i zachęcić przedsiębiorstwa do jego rozwijania. Dokonana dewaluacja złotego powinna przyczynić się również dc (A) DOKOŃCZENIE na ste. : Dziś początek zajęć szkolnych Przemówienie ministra oświaty i wychowania o godz. 9.00 (P) 1 września nastąpi inauguracja nowego roku szkolnego 1986/87. Do wszy; stkich uczniów i nauczycieli minister oświaty i wychowania Joanna Michałowska-Gumowska wygłosi przemówienie o godz. 9.00 w programie I Polskiego Radia, (PAP) Budżet państwa Posiedzenie prezydium Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (P) Budżet i bilans finansowy państwa na lata 1986—1990 był 30 sierpnia tematem obrad prezydium Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, z udziałem ministrów resortów funkcjonalnych i prezesa NBP. Prace nad tymi dokumentami jak podkreślono podczas posiedzenia — mają na celu zapewnienie zgodności planowania rzeczowego i finansowego. Na podstawowe wymogi, które muszą spełniać budżet i bilans finansowy państwa w latach 1986—1990 zwrócił uwagę prowadzący obrady wicepremier, przewodniczący Komisji Planowania Manfred Gorywoda. Zostały one sformułowane w uchwale X Zjazdu PZPR, mówiącej 0 przyspieszeniu wdrażania II etapu reformy gospodarczej, a więc likwidacji deficytu budżetowego, ograniczeniu dotacji 1 urealnieniu parametrów ekonomicznych (takich jak kursy, wycena majątku produkcyjnego i ceny) oraz o opanowywaniu procesów inflacyjnych. Uznano, że opracowane przez Ministerstwo Finansów wariantowe wstępne szacunki budżetu i bilansu państwa są generalnie zgodne z tymi wymogami. Oceniono, że szczególnie trudnym i złożonym problemem, z uwagi na uwarunkowania spo(E) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 W 6 rocznicę Porozumień Sierpniowych Kwiatv i wieńce pot! poloniami stoczniowców (P) W sobotę, 30 sierpnia, w 6 rocznicę podpisania Porozumień Sierpniowych pod pomnikami stoczniowców w Gdańsku i Gdyni, a także pod pamiątkouyą tablicą przy Bramie Szczecińskiej Stoczni im. Adolfa Warskiego społeczeństwo wybrzeża złożyło wieńce i kwiaty. W Gdańsku u stóp Pomnika Stoczniowców wieńce złożyli: delegacja Rady Miejskiej PRON Wojewódzkiego Porozumienia Związków Zawodowych, przed; stawiciele załóg, organizacji związkowych, partyjnych i młodzieżowych — Stoczni Gdańskiej im. Lenina, Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte. Gdańskiej Stoczni Remontowej, Północnej DOKP oraz Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. W Gdyni hołd stoczniowcom oddały delegacje i przedstawiciele Rady Miejskiej Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego. Stoczni im. Komuny Paryskiej. Stoczni Remontowe; „Nauta”, stoczni Marynarki Wojennej, Morskiego Portu Handlowego oraz Zakładów Radiowych „Radmor”. W Szczecinie kwiaty jjłożyli przedstawiciele kierownictwa stoczni, d7.ialających w niej organizacji politycznych i społecznych, pracownicy wszystkie! wydziałów i komórek organizaWiązanki kwiatów składali rówineż mieszkańcy Trójmiasta i Szczecina. (PAP) (P) Składanie kwiatów pod Pomnikiem Stoczniowców w Gdańsku. Fot. CAF — S. Kraszewski (P) Statki Żeglugi Augustowskiej notowały tego lata rekordy frekwencji. Na zdjęciu: w porcie Żeglugi Augustowskiej. Fot- CAF ~ R- Sieńko Telefoniczna sonda „Życia” W Karkonoszach turyści dopisali Taniej niż nad morzem * Są jeszcze wolne miejsca (P) W poprzednich sondach (ŻW nr 195 ł 197), pisaliśmy c wypoczynku na Wybrzeżu i Mazurach. Opinie były różne, na ogół jednak chwalono tegoroczny sezon. Dziś kolej na góry. Karkonosze największe oblężenie przeżywają w czasie weekendów. Początek sezonu nie wróżył dobrego lata. W czerwcu nastąpił 10- procentowy spadek przyjazdów. Turyści jednak nie zawiedli organizatorów, W. pełni sezonu ruch był większy niż rok temu Oczekuje się. że do końca września woj. jeleniogórskie odwiedzi 2,5 miliona turystów Największą popularnością cieszą się jak zwykle Szklarska Karpacz. Wielu turystów wyi poczywa też w ładnych podgórskich miejscowościach. m.in. Jagniątkowia czy Przesiece. Ceny w górach me są tak wysokie jak w ośrodkach nadmorskich. choć nieco podskoczyły w porównaniu z ubiegłym rokiem. Dwutygodniowe wczasy kosztują średnio od 9 do 16 tys. zł. FWP na wrzesień proponuje skierowania po 13800 w pokojach dwuosobowych II ka-tegorii. Najdrożej w „Orbisie”, który ma wczasy nawet po 24 tys. z zakwaterowaniem w hotelach. Rozpiętość w cenach pokoi gościnnych bywa znaczna. Płaci się po 360 i po 700 zł od łóżka za dobę. Z dostaniem kwatery nie ma w tej chwili problemów. Naturalnie, w lepszej sytuacji są ci. którzy miejsca zarezerwowali wcześniej, bo teraz wybór mniejszy. W odczuciu handlowców poprawiło się zaopatrzenie. Nie brakuje podstawowych artykułów spożywczych, nabiału, pieczywa i mięsa, choć turyści indywidualni mogą mieć trudności z kupieniem wędlin lepszych gatunków. Droższe niż w innych regionach kraju są tu owoce i warzywa. Poprawa w zaopatrzeniu nie dotyczy, niestety, sprzętu tury(G) DOKOŃCZENIE NA STR. i Delegacja PEL udała się z wizytą do Libii (P) Na zaproszenie kierownictwa. Dżamahiriji Libijskiej 31 sierpnia do Trypolisu udała się delegacja PRL. pod przewodnictwem członka Biura Politycznego KC PZPR, przewodnicżącegó . Rady zastępcy Państwa PRL Kazimierza Barcikowskiego, Delegacja weźmie udział w obchodach 17. rocznicy rewolucji 1 Września. (PAP) W stolicy Zimbabwe rozpoczyna obrady bili szczyt krajów niezaannażowanych Od naszego specjalnego wysłannika FRANCISZKA NiETZA Harare, 31 sierpnia (P) W wielkim nowoczesnym centrum kongresowym w Harare rozpoczyna dziś obrady kolejny, ósmy szczyt krajów niezaangażowanych. Uczestniczyć będą w nim szefowie państw i rządów lub przedstawiciele nieco niższego szczebla z ponad stu krajów. W stolicy Zimbabwe znajdują się też delegacje kilkunastu państw i organizacji międzynarodowych. mających statua obserwatora. Przewidziane na tydzień spotkanie przywódców poprzedziły kilkudniowe dyskusje ekspertów i ministrów spraw zagranicznych, w czasie których przygotowano podstawowe dokumenty szczytu oraz dokonano wyboru przewodniczącego komitetu politycznego (Jemen Południowy) oraz komitetu gospodarczego, na czele którego stać ma Peru. Data i miejsce obecnych obrad ruchu niezaangażowanycb nie są przypadkowe. Dokładnie ćwierć wieku temú, 1 września 1961 roku odbyła się w Belgradzie I konferencja s fów państw i rządów. Uczestniczyły w niej dwadzieścia trzy kraje Azji. i Afryki, oraz Kuba i Jugosławia. Boliwia, Brazylia i (A) DOKOŃCZENIE NA STR, Wiele, wiele piątek! z Jerzym Chojnackim inspektorem oświaty i wychowania dzielnicy Mokotów w Warszawie (P) W jakim nastroju rozpoczyna pan, inspektorze, nowy rok szkolny? — Jestem z natury optymistą i bardzo mi to pomaga w mojej pracy, polegającej głównie na rozwiązywaniu trudnych problemów oświatowych. Ten mój optymizm wynika także z dobrych kontaktów ze środowiskiem, z dyrektorami, nauczycielami, moimi najbliższymi współpracownikami. Są to ludzie oddani szkole, nie szczędzą czasu i swojego doświadczenia. Pracujemy ze świadomością. że wszystko, o co się staramy, jest dla dobra dzieci. Dużą pomocą służą nam też zawsze partyjne i administracyjne władze dzielnicy, organ.zacje społeczne, zaprzyjaźnione instytucje i zakłady pracy. — Bez tej pogodnej natury i pomocy trudno byłoby chyba rządzić mokotowską oświatą. Dzielnica ta znajduje się przecież w najtrudniejszej sytuacji pod względem szkolnej bazy lokalowej. — Od początku mieszkam i pracuję na Mokotowie, już 32 rok. Dobrze więc znam tę dzielnicę i jej problemy. Jest największa w stolicy, liczy ok. 400 tys. mieszkańców. Systemem oświaty i wychowania obejmujemy zaś ponad 70 tys. dz'eci i młodzieży, choć prawdę; mówiąc, tym, co się dzieje w szkole, zainteresowanych jest o wiele więcej osób, rodzice, dziadkowie, ponieważ i oni po-noszą konsekwencje naszych trudności. A są one rzeczywiście poważne.. Niedostateczna liczba szkół i przedszkoli nie tylko komplikuje organizację zajęć, lecz także powoduje dodatkowe problemy wychowaw(F) DOKOŃCZENIE NA STR. 2 Fot. Ryszard Przedworshi Brązowy medal polskiej sztafety Hans Nielsen wygrał w Chorzowie (P) Wielką niespodzianką zakończył się finał indywidualnych mistrzostw świata na żużlu, rozegrany. w sobotę na Stadionie Śląskim w Chorzowie. Wielki faworyt, obrońca tytułu mistrzowskiego Duńczyk Érik Gundersen. zajął dopiero 10 miejsce. Tytuł, i tak jednak przypadł najsilniejszym obecnie na świecie żużlowcom Danii. .Wygrał Hans Nielsen, przed swym rodakiem Janem Pedersenem i Anglikiem Kevinem Tatumem. Jedyny reprezentant Polski, Ryszard Dołomisiewicz zajął . 11 miejsce. Na zakończenie lekkoatletycznych mistrzostw Europy ustanowiono dwa rekordy świata. Jurij Siedych: /ZSRR) rzucił młotem na odległość 86,66 m, a Marina Stiepanowa (ZSRR) przebiegła 400 m ppł. w czasie 53,32 sek. Polscy zawodnicy zdobyli w końcu Sie* dal, lecz nie na boisku, a przy zielonym stoliku. W biegu sztafetowym 4x400 m kobiet zdyskwalifikowano bowiem radziecki zespół . i Polki awansowały z czwartej pozycji na trzecia oozveie. W sobotę i niedzielę rozegrano 5 kolejkę' spotkań ekstraklasy piłkarskiej;- Oto wyniki: Górnik Wałbrzych — Legia 2:1, Pogoń Szczecin — Lechia Gdańsk 5:1, Widzew — Lech 2:1, Zagłębie Lubin — Polonia Bytom 1:1, Śląsk Wrocław — Motor Lublin 2:1, Stal Mielec — Ruch Chorzów 0:2, Olimpia Poznań — ŁKS 0:0, Górnik Zabrze — GKS 1:0. (s.ż.) SPORT - str. 4 i 5 Zmarł Urho Kekkemen Żałoba w Finlandii HELSINKI (PAP). W całej Finlandii opuszczono w niedzielę flagi do połowy masztu na znak żałoby po byłym prezydencie tego kraju, Urho Kalevie Kekkonenie, który w niedzielę nad ranem zmarł w wieku 85 lat w zajmowanej przez niego podmiejskiej rezydencji prezydenckiej. Urho Kekkonen był prezydentem Finlandii od 1956 do 1981 r„ kiedy to ze względu na zły stan zdrowia zrezygnował z zajmowanego stanowiska. Powszechnie uważany- był za głównego architekta fińskiej polityki po II wojnie światowej. (B) DOKOŃCZENIE NA STR. i Bez ofiar w ludziach Trzęsienie ziemi w Rumunii BUKARESZT (PAP). Korespondent PAP, Maciej Kuczewski Disze: W nocy z soboty na niedzielę, o godz. 0.29 w sejsmicznym rejonie Vrancea w Rumunii. na głębokości 140 kpi nastąpiło trzęsienie ziemi o sile 6,5 — stopni w skali Richtera. Było ono, silnie odczuwalne m.in; w Bukareszcie, gdzie zarejestrowano 7 i 8 stopni w 12-stopniowej skali Mercallego. Nie stwierdzono większych strat materialnych. Trzęsienie w Bukareszcie trwało kilkanaście sekund. Wydając głuche łoskoty drgała ziemia, a wraz z nią domy. Z półek i stolików spadały różne przedmioty, z pełnych wanien wylewała się woda. Wiszące lampy „tańczyły” jeszcze w kilkanaście minut po trzęsieniu. Niektórzy mieszkańcy Bukaresztu zajmujący wyższe piętra domów podczas snu wypadali z łóżek. (C) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Wstrząsy tektoniczne zanotowano w Polsce (P) W chwilę po silnym trzęsieniu ziemi, które w nocy z soboty na niedzielę nawiedziło Rumunię, fala sejsmiczna dotarła do Polski. Emocje przeżyli mieszkańcy Lublina. Białegostoku. a nawet Warszawy, Kilkanacie mmut przed północą, w Lublinie, na wyższych piętrach domów zaobserwowano zjawiska charakterystyczne dla wstrząsów tektonicznych. Kołysały się żyrandole, przesuwały meble i doniczki z kwiatami. Szkód nie odnotowano, ale w dzielnicach Czechów i Kalinowszczyzna wrażenie było tak duże, iż wiele osób opuściło mieszkania i przez jakiś czas przebywało poza domami. (H) DOKOŃCZENIE NA STR. 2