Zycie Warszawy, grudzień 1987 (XLIV/281-305)

1987-12-01 / nr. 281

NR 281 (13662) Wyd. 2 WTOREK, 1 GRUDNIA 1987 R. DZIŚ STRON 16 CENA 10 ZŁ Pt ISSN DI37 9431 NB INDEKSU 35059 Posiedzenie Centralnej Komisji do spraw Referendum Ogłoszenie wyników głosownnin Uczestniczyło 17.638.483 obywateli — 67,32 proc. uprawnionych (P) 30 listopada po południu odbyło się posiedzenie Centralnej Komisji do spraw Referendum. Przewodniczył Adam Łopatka Komisja zapoznała się z protokołami łącznych wyni ków głosowania na obszarze województw, nadesłanymi przez wojewódzkie komisje do spraw referendum, porównała te wyniki ze zbiorczymi zestawieniami przygotowanymi na podstawie tych orotokolów. Po sprawdzeniu prawidłowości obliczeń przyjęła: • Protokół ustalenia wyników referendum oaólnókraiowe«o: • Tekst „Obwieszczenia o wynikach referendum ogólnokrajowego przeprowadzonego 29 listopada”; • Sprawozdanie dla Sejmu o przebiegu referendum. Komisja przyjęła również ta-, formacie o sposobie załatwienia skarg i wniosków, które napłynęły od obywateli w kampanii poorzedzaiaeei referendum oraz w dniu głosowania. Adhm Łopatka wyraził serdeczne,. podziękowania członkom r*entralnei Komisji do spraw Referendum oraz członkom kombii- wojewódzkich i szczebla podstawowego _ ponad 220 tysiącom społeczników — za dobre przygotowanie i sprawne przeprowadzenie głosowania. Podziękował inspektorom centralnej komisji, którzy zadbali w terenie o właściwy tok przygotowań do referendum. Wyraził też uznanie pracownikom Kancelarii Rady Pań dwa, w których rekach spoczywały wszelkie sprawy natury prawnej i techniczno-organizacyjnej związane z glosowaniem. O godz. 18.30 Centralna Komisja do spraw Referendum zakończyła prace. (PAP) Kart nieważnych oddana 69.520, a kart ważnych 17.568.963. B Na podstawie kart ważnych ustalone zostały następujące łączne wyniki głosowania na obszarze kraju: NA PYTANIE 1: Odpowiedzi Tak” udzieliło U.601.975 osób. co stanowi 66.04 proc. głosów ważnych: Odpowiedzi „Nie” udzieliła 4.866.207 osób, co stanowi 27,70 proc. głosów ważnych. Nie udzieliło odpowiedzi na Dostawione pytanie albo też przekreśliło karte w obrębię tego pytania 1.100.781 osób. co stanowi 6.26 proc. głosów ważnych. NA PYTANIE 2: Odpowiedzi ..Tak” udzieliło 12.127.621 osób. co stanowi 69.03 proc. głosów ważnych: Odpowiedzi .Nie” udzieliła 4.317.401 osób. co stanowi 24.57 proc. głosów ważnych. Nie udzieliło odpowiedzi na Dostawione pytanie albo też przekreśliło karte w obrębię te(DALSZY CIĄG NA STR. 2) Obrady Centralnej Komisji Wspćlrałania z udział m PRON (W) 30 listopada or. odbyło sie w gmachu Sejmu posiedzenie Centralnej Komisji Współdziałania PZPR. ZSL i SD z udziałem pozostałych sygnatariuszy deklaracji w sprawie Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego' oraz przedstawicieli PRON. Omówiono przebieg i wsteipne wyniki, ogólnokrajowego referendum oraz wnioski z tego olvnace (PAP) Konferencja prasowa rzecznika rządu Sejm oceni wyirki i wyciągnie wnioski z woli głosujących (W) (Obsługa własna PAP) Czekanie na wyniki i przedłużało się. Zapowiedziana na godz. 18 w poniedziałek konferencją prasowa rzecznika rządu min. Jerzego Urbąną .,tłui,i)PiS przybyłymi korespondentami zagranicznymi i krajowymi rozpoczęła się z 50-mlnutowym opóźnieniem. Min. Urban przeprosił mówiąc: Czekałem na przekazanie przez Centralną Komisję do spraw Referendum wyników referendum do Polskiej Agencji Prasowej. Polska Agencja Prasowa już otrzymała wyniki, tym samym będą one opublikowane. Na>t-'w’ie min. Jerzy Urban złoży! oświadczenie: Wyniiki referendum ukazały społeczne zaufanie, do nowej u nas tastvtucii rozstrzygania o ważnych sprawach' kraju poprzez powszechne głosowanie. Władze pragnęły uzyskać autentyczna opinie społeczeństwa, opinie swobodnie wyrażoną. W imieniu rządu wyrażam satysfakcję..,* .tego, że uzyskaliśmy taką opinię. Przeważająca większość głosujących «oparła program realizacji radykalnych reform. Uformowała proreformatorska przewagę liczebna. Ponad 2/3 dorosłych Polaków 'odpowiedziało na wezwanie Sejmu i poszło do urn dowód, że pragnie dialogu dając władza n,a tematy o szczegól2 nym znaczeniu dla kraju. Jest to dowód wysokiej aktywności obywatelskiej. W Polsce referendum nie mą tradycji. Uczestnictwo nie wynika z przyzwyczajenia. W Szwajcarii, gdzie referenda odbywają się od 290 lat przeciętna- frekwencja wynosi 43 proc. Wszędzie w świecie udział w referendum z reguły test niższy, niż w wyborach parlamentarnych. W Hiszpanii w ub. roku w referendum wzięło udział niespełna 60 proc uprawnionych, opinia 31 proc, uprawnionych rozstrzygnęła o wyniku. W USA. gdzie w stanie Maryland ogłoszono we wrześniu tego roku referendum. uczestniczyło w nim E proc. uprawnionych. na światowym tle polska frekwencja jest wysoka. Bojkot referendum się nie udał. Około 11 600 tys. obywateli opowiedziałó się za rządowym projektem dotyczącym tempa i zakresu reform gospodarczych. Przeciwko — 4300 tvs. Ponad 2/3 tych obywateli, którzy wyrobili sobie zdanie o tempie i zakresie reform pragnęli ie wypowiedzieć poi parło projekt reform radykalnych. szybkich i głębokich. Ani na pierwsze, ani na drugie pytanie referendum przewaga głosów ..Tak” nie jest taka. aby była prawnie rozstrzygająca. Wymagałoby to bowiem . jednomyślności ponad połowy uprawnionych do głośowabia a nie wystarcza nawet (DALSZY CIĄG NA STR. 3) Będzie chłodniej Fo?kmurny kopiec listopada (P) {tutor a.; ja własna). Pożegnanie z listopadem było de szczowe j pochmurne Ponie działek był pochmurny, w wo jewództwach południowych północno-zachodnich padał deszcz i mżawka Większe przejaśnienia wystę powały jedynie na północy. W południe najchłodniej było w Zakopanem (minus 4 st.5, Suwałkach. Mławie, Ostrołęce 4 Jeleniej Górze (zero), najcieplej zaś — w Rzeszowie (7 st.), aa Kasprowym Więrchu zmierzono minus 4, na Śnieżce minus 5 st Jesteśmy teraz pod wpływćn. zatoki niskiego ciśnienia, związanej z większym niżem znad Włoch Na północnym zachodzie zaznaczy się wpływ wyżu. Na wtorek meteorologowie z przewidują zachmurzenie duże nym przejaśnieniami na północzachodzie. Miejscami — głównie na południu i wschodzie — opady deszczu i deszczu ze śniegiem. W górach — śnieg Temperatura maksymalna od 3 do 7 st. Wiatr słaby i .umiarkowany, północno-wschodni wschodni, We wtorek i środę zachmurzenie na ogół umiarkowane. Miejscami niewielkie opady — przeważnie śniegu. W dzień temperatura od minus 2 do plus 3 st., w nocy od minus 2 do minus 7 st. Wiatr umiarkowany, zmienny. (CAD) OBWIESZCZENIE o wyniku ogólnokrajowego referendum przeprowadzonego w k 29 lisfopada 198? r. l Dnia 29 listopada 1987 r. przeprowadzone zostało referendum ogólnokrajowe, postanowione uchwałą Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 10 października 1987 r. Treścią referendum ogólnokrajowego bvły dwa pytania określone przez Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej uchwale z dnia 23 październiw ka 1987 r.: PYTANIE 1 cja ..Czy jesteś za pełna realizaprzedstawionego programu radykalnego Sejmowi uzdro wicnia gospodarki, zmierzającego do wvraznei poprawy warunków życia społeczeństwa wiedząc, że wymaga to przejścia przez trudny dwu-trzyletni okres szybkich zmian?” PYTANIE 2 „Czy opowiadasz sie za polskim modelem głębokiej demokratyzacji życia politycznego, której celem jest umocnienie samorządności, rozszerzenie nraw obywateli i zwiększenie ich n czestnąctwa w rządzeniu krajem?” Referendum przeprowadziły powołane w tym celu komisje; Centralna Komisją do spraw Referendum. 49 wojewódzkich komisji do spraw referendum 23491 komisji do spraw referendum stopnia podstawowego (miejskich, dzielnicowych, gminnych oraz miast i gmin) i 21.374 obwodowych komisji do, spraw referendum; skład komisji weszło 225.9R1 yateli. n Wyniki ełbi. Kaw referenAdum . ogólnokrajowym. Liczba Osób uprawnionych do udziału w referendum, czyli osób objętych spisami według stanu w chwili zakończenia głosowania wynosiła 26.201.169. W glosowaniu udział wzięło 17.638.483 unrawnionveh osób. co stanowi 87,32 proc. tii Pod lupą „Życia” Żeberka w kożuszkach (P) Okienka piwniczne w domu przy ul. Konwiktorskiej 3b pozbawione są szyb. W drzwiach wejściowych dolna część żabi ta jest dyktą, górny otwór zieje pustką. Za to tuż obok nich widać kaloryfer opatulony troskliwie, by nie zaszkodziły mu podmuchy zimna z dworu. Owijanie żeberek zapoczątko wano kilka lat temu gdy podczas któregoś ataku mrozu w Warszawie popękały grzejniki ńa klatkach schodowych, zwłaszcza te usytuowane tuż obok -wejść do budynków lub nieszczelnych okienek. Miało to pozwolić przetrwać instalacjom do wiosny. Zapowiadano, że potem zacznie się je przebudowywać zgodnie ze zdrowym rozsądkiem, czyli odsunie kaloryfery z miejsce szczególnie narażonych na przemarzanie. (A) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 Balet Teatru Wielkiego w Bonn Niełatwo, ale z powodzeniem Korespondencja własna 2 RFN PAWEŁ CHYNOWSKI Bonn, 30 listopada (P> „Jezioro łabędzie” Piotra Czajkowskiego wszędzie sprzedaje się dobrze i wzbudza szczery aplauz na widow,ni. Sprawa jest prosta — znane są ponadczasowe walory muzyki, libretta i klasycznej choreografii tego baletu, a adanza się, że atrakeją przedstawień bywają też wykonawcy głównych parŚwiadom magicznej siły tytułu dzieła Czajkowskiego zachodni pniiemięcki 'impresario Michael Km och właśnie z „Jeziorem łabędzim” gości najchętniej na Zachodzie balet Teatru Wielkiego. A jest nasz zespół jedynvm bodaj w Europie, który podejmuje dzisiaj ryzyko prezentowania' „Jeziora” w trudnych warunkach takiego objazdu. Efekty pracy zespołu w warunkach tournée, kiedy kaacly wvsteio odbywa sie W innym mieście i nie zawsze w dobrych warunkach scenicznych, sa sumą rozlicznych kompromisów. Pó dwóch bardzo udanych przedstawieniach „Gisełle" A- dama w Luksemburgu i po krótkim odpoczynku w Maińz balet warszawski trafiił z biegu do Bonn, by występować tu właśnie z „Jeziorem łabędzim”. Po raz pierwszy stolicy RFN, choć to już kolejw ne stołeczne. miasto, w europejskich wędrówkach naszego zespołu. A debiutować miał tym razem w warunkach szczególnie nieprzychylnych. w Beethovenhalle. To wprawdzie jedyna duża i reprezentacyjna sala widowiskowa w Bonn, ale typowa sala koncertowa, nie zaś teatralna. Warunki sceniczne były więc nie najlepsze, czas pracy zespołu technicznego ogromnie ograniczony, a balet (B) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 Zbigniew Messner przyjął ministra kultury ChRL (P) W dniach 25—30 listopada przebywał w 'Polsce na zaproszenie mim. Krawczuka minister Aleksandra kultury Chińskiej Republiki Ludowej Wang Meng. 30 listopada prezes Rady Ministrów Zbigniew Messner przyjął ministra kultury Chińskiej Republiki Ludowej Wang Men-W rozmowie poświęconej perspektywom współpracy kulturalne i obu krajów u,ozestniczyj minister kultury i. sztuki Aleksander Krawczuk. Obecny był ambasador ChRL Pei Yuanytag. (PAP) Haiti. Zapowiedziane wybory powszechne zostały odwołane z powodu akcji terrorystycznych. Na zdjęciu: Żołnierze wchodzą do lokalu wyborczego, gdzie zamordowano 14 osób. (Informacja — 6tr. 6) Fot. CAF — Reuter Obradowało Prezydium Rządu Polsko-radziecka fabryka „Pollena Miraculum11 Druga elektrownia atomowa - we wsi Klempicz * * (P) Jak informuje Biuro Prasowe Rządu 30 listopada Prezydium Rządu zapoznało się z informacją o utworzeniu wspólnego polsko-radzieckiego przedsiębiorstwa na bazie fabryki kosmetyków „Pollena-Miraculum” w Krakowie. Powstanie przedsiębiorstwa możliwe jest dzięki porozumieniu podpisanemu w październiku 1986 roku między rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i rządem Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich w sprawie podstawowych zasad tworzenia, działalności i organizacji wspólnych przedsiębiorstw. Fabryka ..Pollena-Miraculum” w Krakowie jest zakładem starym i w znacznej części zdekapitalizowanym. Podjęte w latach 1975—81 inwestycje mające na celu rozbudowę i modernizacje zakładu zostały wstrzymane z powodu braku śród-Ifńw 1 Utworzenie międzynarodowego przedsiębiorstwa polsko-radzieckiego umożliwi dokończenie przerwanej rozbudowy zakładów, modernizacje produkcji oraz stworzenie dodatkowych mocy pozwalających podiać produkcję artykułów najbardziej deficytowych na obu rynkach. W zmodernizowanym i rozbudowanym zakładżie produkowane beda w szerokim asortymencie kremy, szampony, olejki mleczko kosmetyczne. wody perfumy i inne środki kosmetyczne. Zastosowanie najnowocześniejszych technologii pozwoli także na znaczne zwiększenie produkcji na eksport do drugiego obszaru płatniczego. Przewiduje sie że do roku 1993 po zrealizowaniu wspólnych przedsięwzięć inwestycyjnych wartość produkcji wzrośnie blisko pięciokrotnie i licząc w cenach z 1986 roku wyniesie 11,5 (C) DOKOŃCZENIE NA STR. 6 Telefoniczna sonda „Życia” Oby tylko nie zawiało.,. Szkolne podróże - (na razie) bez przeszkód (P) Codziennie dowozi się na lekcje, a potem odwozi do domów 700 tys. uczniów szkół podstawowych, głównie wiejskich. Wychodzą często już po 6 rano, wracają o 3—i godzinie po południu. Nie mają najłatwiejszego życia, a jeszcze każe im się dobrze uczyć... Idzie, więc o to, by droga do szkoły była bezpieczna, ale też możliwie najkrótsza i najmniej męcząca. A zima za pasem i różnie z tymi szkolnymi podróżami bywa. Z jakich środków lokomocji korzystają najczęściej, jak się spisuje PKS, W jakim stanie są szkolne autobusy, czy zapewnie no uczniom odpowiednią opiekę Terminy przerw szkolnych ♦ 24 grudnia-2 stycznia ♦ 1-13 lutego 31 marca-5 kwietnia . (P) Zgodnie z kalendarzem bieżącego raku szkolnego, przewidziane są- następujące przerwy w nauce: zimowa przerwa świąteczna od 24 grudnia 1987 r. do 2 stycznia 1988 r., ferie zimowe od 1 do 13 lutego 1988 r.; wiosenna przerwa świąteczna od 31 marca do 5 kwietnia 1988 (RAP) 1 ciepłe posiłki, co przysparza najwięcej trudności organizato rom dowożenia? Zadaliśmy te pytania przedstawicielom kilku kuratoriów oświaty i wychowania. W woj. jeleniogórskim jeździ do szkói ok. 11 tys. uczniów wiejskich, większość specjalnymi lub normalnymi, pasażerskimi kursami PKS. Tam jednak gdzie ich nie ma, a w tym górzystym województwie takich miejscowości jest sporo, docierają oświatowe Jelcze, Osinobusy i mikrobusy, które wożą ok. 3 tys. dzieci. Wicekurator Władysław Morman jest zadowolony z usług PKS, która dowożenie uczniów stawia na pierwszym miejscu. Sprawnie funkcjonuje też tabor szkolny, co jest zasługą licznych napraw i remontów oraz kierowców, którzy nawet na urlopach kupują mogące się przydać części za mienne do wysłużonych pojazdów. (Oddając je do remontu trzeba mieć własne części!). W br. przybył tylko jeden nowy Osinobus i 2 Nyski, złożono też do ministerstwa zapotrzebowanie na 5 nowych autobusów. Poczyniono wiele innych starań. by podróże te były jak najmniej uciążliwe. Wszystkie miejsca oczekiwania są zadaszone, dzieci zbierają się też w sklepach i w domach niektórych rodziców. Jeżdżą zaś pod opie ką nauczycieli, tylko w kilku przypadkach obowiązek ten pełni kierowca. A gdy zimą jakąś drogę 3-ej kategorii odśnieżania zawieje, sołtys bierze sanie czy przyczepę i jakoś do szkoły czy przystanku z uczniami dociera. W woj. słupskim dojeżdża do szkół 14 tys., a więc czwarta część wszystkich uczniów Blisko połowa spośród nich korzysta z pasażerskich kursów PKS ponad 4 tys wożą szkolne autobusy, pozostałych zaś - pojaz dy należące do PGR, SKR i Państwowego Ośrodka Hodowli Zarodowej. 233 uczniów jeździ własnymi rowerami. Tylko w kilku przypadkach, gdzieś z od ległej leśniczówki czy osady dzieci muszą pokonywać ok. 3 km do szkoły lub drogi, gdzie czeka na nie autobus I na to nic poradzić nie można, leśne dukty są nieprzejezdne. Ucznio(DOKONCZENIE NA STR. 3) Wybuch bomby przyczyną katastrofy samolotu KAL TOKIO (PAP), Przedstawiciel tajlandzkich sił zbrojnych poinformował. że w poniedziałek odnaleziono wrak samolotu Koreańskich Lip!! Lot....••• Samolot, „Boeing 707”, lecący z Bagdadu do Seulu rozbił sie w pobliżu granicy Tajlandii i Birmy. Szczątki samolotu zostały odnalezione przez załogę śmigłowca tajlandzkich oddziałów ochrony pogranicza w pobliżu wioski Ban Sai Yok. 200 km na nłn.-zach. od Bangkoku Jak wynika z wstępnego śledztwa prowadzonego przez ekipę ekspertów z Korei Południowej przyczyną katastrofy samolotu był wybuch bomby zegarowej — podała agencja UPI. Na pokładzie „Boeinga 707" znajdowało sie 115 osób. Najprawdopodobniej wszystkie zginęły. (P) PARYŻ (PAP). Jak poinformowały w poniedziałek władze lotnictwa cywilnego wyspy Mauritius, przerwano akc-ję ratownicza prowadzona w celu znalezienia ewentualnych rozbitków. którzy mogli przeżyć kakatastrofę „Boeinga” należącego do południowoafrykańskich linii lotniczych SAA. Katastrofa (A) DOKOŃCZENIE NA STR- 4 (P) Kierowco! Podwieź dzieci do szkoły. Fot. CAF — St. Moro2 Tydzień przed szczytem Reagan przygotowuje się do spotkania Korespondencja własna KAROLA SZYNDZIELORZA Nowy Jork, 30 listopada (P) Byt to dla Ameryki bardzo długi weekend — od czwartku do poniedziałku, od Święta Dziękczynienia po zwykłą niedzielę. Prezydent Ronald Reagan spędził go w Santa Barbara, na swoim ranczo, Od swoich doradców otrzymał bogaty materiał do przemyśleń. Jak sie dowiaduje — cały obecny tydzień poświecony bedzie w Białym Domu przygotowaniom merytorycznym do rozmów na najwyższym szczeblu. Najważniejsze będą codzienne narady Krajowej Rady Bezpieczeństwa, które zaczvnaja sie o wpół do dziesiątej. Prowadzi! je dotychczas Frank Carlucci, którego po przejściu do -Pentagonu zastępuje nowy szef Rady, gen. Colin Powell. Pręży’ -at też regularne spotkania z sekretarzem stanu i ministrem obrony, najczęściej podczas obiadu. 10 dni temu. 20 listopada, odbyła sie sesja grupy Planowania Bezpieczeństwa Narodo„ptro i-*a •• przewodził prezydent. Trwała ona dwie godziny 1 uczę - ‘zvl- w typ posiedzeniu wszyscy członkowie rządu i rzy mają bezpośredni związek z bezeczeństwem kraju czy stosunkami ze Związkiem Radzieckim. Podjęto podczas tego posiedzenia wszystkie wiążące decyzje dotyczące szczytu. Tygodnik „Time” przedstawia w najnowszym wydaniu role. jaka w nieformalnych kontaktach, pomiędzy M. S. Gorbaczowem i Ronaldem Reaganem odegral były prezydent USA Richard Nixon. Ale w oć ń -(B) DOKOŃCZENIE NA STR. < Los Angeles. Mężczyzna w masce przypominającej twarz Reagana protestuje przeciwko zalewowi sklepów zabawkami militarnymi. Fot. caf — Reuter FAKTY - O • „Większość funduszów, jaltié pożyczyły państwa ofrykańskie dosłownie „rozwiała się z wiatrem", ponieważ nie była -przeznaczona na rozwój zasobów afrykańskich — oświadczy! sekretarz generalny O JA, Ide Oumarou. • „Władza prezydencka nie powinna być ograniczana do dwu kadencji” :— opinię taką wypowiedział Ronald Reagan, zapowiadając utworzenie, po upływie swej własnej prezydentury, ruchu na rzecz zniesienia tej zasady konstytucji USA. • „Nikaragua robi więcej niż inne państwa środkowoamerykańskie w zakresie wypełniania zaleceń planu po. kojowego z Gwatemali” — stwierdził wicepremier Hiszpanii, Alfonso Guerra podczas swego pobytu w Managu-i.