Somogyi Károly szerk.: Religio és Nevelés, 1845. 2. félév

1. szám

kik buzgó imádság közt, és Istennek fölvilágosító malasztjáért szakadatlanul esdve, hosszas tűnődések után határozták el magukat e' fontos, és az egész örökkévalóságra nézve eldöntő lépés'k megtevésére, tudnillik előbbi (prot.Vallásuk' megváltoztatására; ke­resénk egy Haliért vagy Hurtert, egy Winckelmannt és Schlegelt ; kiket a' mélyebb tudomány ezerek és milliók fölött akkép tüntetett ki, hogy értelmi be­látásuk még a' hitnek amaz igazságait is könnyeb­ben elfogadhatókká tenné, mellyeknek illy értelmisé­gek is méltónak itélék meghódolni ; aggodalommal fürkészénk köztök egy, egyedül Istennek és Istenért élő mecklenburg-schwerini Adolf herczeg, egy Wer­ner Zacharias, egy hiterős Starck, egy Schlosser,(Ke­ resztély és Fridrik)Möller, Eckstein báró,Müller Ádám, Gossler, Overbeck, Herbst, Arendt, Beckedorf, Jarke, Philipps és számtalan más, részint tudósok, részint nagyhirü művészek és statusférfiak, erköl­csi jellemekre nézve is mindannyi jelesek, után­a 's örvendénk illyeket ama' seregben nem találhatni. Mert illy megtértekkel egyedül a' kath. egyháznak lehet dicsekednie. Pedig a' nevezettek mind csak egy országban, 's nem nagy idő óta vallották maguké­nak a kath. hitet, mellyet ha egy Rinaldo nevet érdem­lett Ronge, vagy egy fajtalan életű, 's e' miatt hi­vatalától fölfüggesztett Czerski, vagy egy-két, tes­tiség' vágyainál magasbakat ismerni nem képes ál­lati ember, nem tud gondolkodása­ és érzelmeivel egyezőnek találni: ezzel épen olly szép bizonyságot tesz ama' nálánál sokkal fönségesb religionak iste­ni volta felől, mint a' milly letörülhetlen bélyeget nyom értelmi belátása­, vagy pedig erkölcsi jelle­mére, egy olly egyház' megbecstelenitése­ és oda­hagyásával, mellyet Stolberg Leopold gróf, erényes nejével, annyi nagy lélekkel tárt nehézségek és aka­dályok' daczára is, méltónak tartottak fölkeresni. A' kath. egyház méltán örvendhet, ollyakat mutatva föl az őt fölkeresők közt, mint az 1817-ben megtért szász-gothai herczeg, ki lelkismeretes jámborságá­nál fogva a' katholicusok' tiszteletét épen olly mér­tékben birta, minőben a' protestánsokét kiérdemelte, erényeivel mindnyájok' közös épülésére válván , mint az ugyanez évben katholicussá lett hessen-darmstadti Fridrik herc­eg,és mint az anhalt-kötheni, ki 1826­ben követte,nejével együtt e­ példát, mint a­ solms­beyreuthi kegyes grófné, ki 1821-ben téve le kath. hitvallását, vagy a­ dán korona-örökösné, Charlotta­ Friderika, ki 1830-ben lépett a­ kath. egyház­ ke­belébe 'stb.; kiket a' világi érdek nem köthetett egy oliv hitvalláshoz, mellynek alaptalan volta felől hosz­szas, és többnyire súlyos évek' folyta alatt tartott komoly visgálatok, küzdelmek és kiállott­ szenvedé­sek után, lelkekben meggyőződtek: e'hitökben nem sokára az örökkévalóságba nyugodtan átköltözendők. Itt egy uralkodó herczeget látunk, ki a' teen­dő lépés' roppant fontosságának egész lelket rendi­tő érzetében jegyzi föl az utódok' okulására, hitvál­toztatásának okait ; de e' fejedelem katholicussá lesz! Amott pedig embereket veszünk észre, kik iszonyú zaj­jal harsogtatják a' lerázott hitigátóli fölszabadulás' dia­dalmát, és sietnek uton-alkotott egyházukba, hitek' igazságának zálogául. •— ágyasaikat elveendők ! 'S ők a' kath. egyházat hagyják oda.... „Több éveken át igyekeztem egyedül az igazság' tiszta szeretetétől, 's üdvösségem iránti gondoskodástól ösztönöztetve , egész szorgalom- és buzgósággal — az igaz, és egye­dül­ üdvözitő hitet föltalálni ; még pedig azon igaz­ság' teljes öntudatában, miszerint a' földön egyetlen egyreligionál több igaz nem lehet..."igy ir Antal-Ulrich fejedelem ; 's ,,e' végre különféle akadé­miákat megkerestem ; egész könyvtárakat fölkutat­tam ; összehasonlitom a' legújabb és pontosabb hitű virály-irókat, mindennemű religiokhoz tartozó kü­lönféle tudósokkal értekezém, megjelenék nyilvános vitatkozásaikon, e­ fölött otthon magán-értekezések­ alkalmával is előterjesztvén kétségeimet, valamint katholicus­, úgy nem-katholicusoknak, a­nélkül, hogy legforróbb vágyaim­ kitűzött czéljához eljuthattam volna. Elhatároztam végre magamat, alkalmas időt és helyet választani, mellyben egyéb foglalkozásaimtól megváltan, örök üdvösségemnek ezen nagy fontosságú ügyében nagyobb haszonnal járhatnék el ;­­s hogy eb­beli szándékomat szerencsés siker koronázza, előre szükségesnek ítéltem, a­ következő pontokban megálla­podni. Először is, teljes szivemből esedeztem a' Szent­lélek'gyámolitásáért,és kértem Istent, mint minden va­lódi világosság' örök atyját,hogy engem az igaz hit által megvilágosítson ; miután ő az, a' ki minden embert, ki e' világra jön, megvilágosít... Másodszor, erősen föltet­tem magamban,'s elhatárzom, az isteni malaszt' sege­delmével minden bűnt távoztatni ; megemlékezvén, hogy a'bölcseség nem száll a'gonosz lélekbe, 's... az állati ember be nem látja, mi az Isten' lelkéé. . . Harmadszor, óvakodtam minden, az egyik vagy má­sik religio iránti ellenszenvből származott részrehaj­ 5) ,Fünfzig Beweggründe warum die katholische Re­ligion allen andern vorzuziehen sei. Von Anton Ulrich, Herzog von Braunschweig und Lüneburg. Zweite Auflage. Einsiedeln. 1843.' (Lefordítva a' pesti magyariskola'munkálataiban is. XI. Köt. 137 1.)

Next