Somogyi Károly szerk.: Religio és Nevelés, 1848. 1. félév

1. szám

•2 gondviselései terveinek fejl­eménye , mellynek irá­nyunkbani föladata : sorsokat intéző kezének a' vi­lág-események' vezetésébeni felismertetése, 's hoz­zá és feléje való irányoztatásunk. Ez a' józan ész' szava ; de ugyanez magáé, az Istené is, ki Izrael' népének meghagyá : „Et narres in auribus filii tui, et nepotum tuorum , quoties contriverim Aegyptios et signa mea fecerim in eis; et sciatis, quia ego Dominus". (II. Mózs. 10, 2.) És ismét: „Memento dierum antiquorum, cogita generationes singulas. Interroga patrem tuum, et annunciabit tibi, majores tuos, et dicent tibi. Quando dividebat Al­tissimus gentes , quando separabat idios Adam, constituit terminos populorum". (V. Mózs. 32, 7.) Melly isteni meghagyás, a' történetnek valamint szellemi 's gyakorlati föladatát, ugy irányábani kö­telességünket is nyilván kimondja: de egyszers­mind azt is kitünteti, milly szoros viszonyban áll a' világtörténet a' megváltandott emberiség' vi­szontagságaival, 's a', megváltandásának irányában, kezdet óta fejledező isteni tervek' érlelésével; szóval, milly szoros viszonyban áll a' világtörté­net, a' világgal egykorú egyház' történetével. Mit h­a feledünk, vagy mellőzünk; ha Krisztust, az ősezredek' reményét és várakozását, a' történe­tek' folyamából kifeledjük : nem marad egyéb hát­ra, merő vak sors szülte, értelmetlen tényhal­maznál; 's mi jogosítva leszünk az Istent és gond­viselését a' világból kitudni, kitagadni. Ellenben, ha Krisztust, az idők' középpontjául mutatja föl a' történet; 's ha ennélfogva a' történetnek szelle­mi föladata, bizonyságot tenni az idők' Uráról, ki­nek kezeiben vannak ,omnium potestates et jura regnorum'; de ki minden hajunk'szálára is gondot visel; és ha ennélfogva a­ történetnek gyakorlati föladata, e' bizonyságok' nyomán, bennünket rá fi­gyelmeztetni, és hozzá fölirányozni, fölbiztatni, akkor a­ történet, az irott bibliával egykorú h­a­gy­omány-bibliánk; akkor a­ történet maga is kinyilatkoztatás ; és Schellingnek teljes igaza volt, midőn állította, hogy: ,,a'kinyilatkoztatás történet; és a' történet kinyilatkoztatás ; vagyis a' kinyilat­koztatás, kinyilatkoztatása a'történetnek." 4) 'S bi­zonyára, ha az Isten nem hagyta magát, mikép sz. Pál erősiti, (Ap. csel. 17, 26—27.) bizonyság nélkül a' természetben : mi sem természetesb, mint hogy a' történet' vezetésében is kinyilatkoz­tassa magát; mikép ezt önmaga is értésünkre adta. ,Fecit signa sua, ut solamus, quia ipse Domi­nus,4 (II. Mózs. 10, 21 „qui fecit ex uno omne genus hominum inhabitare super universam faciem terrae, definiens statuta tempora et terminos habi­tationis eorum, quaerere Deum, si forte attre­ctent eum, aut inveniant, quam­vis non longe sit ab uno quoque nostrum." (Apost. csel. 17, 26—27.) Micől Stauden­maier is, a' történet' magasabb pra­gmatismusát fejtegetve, utóbb azon fontos ered­ményt következteti, hogy: „a' történet, és a' tör­ténet általi kinyilatkoztatás, azon nagy módszer, melly által Isten az emberiséget előbb ugyan ön­tudatra hozza, azután czéljához irányozza, 's meg­térésre vezérli. Általa ülteti be az egyetemes és egyéni életbe az isteni élet' csiráját, 's azt atyai kézzel ápolja, érleli .) E' szerint tehát vala­mint a' természetről, ugy a' történetről is el­mondhatjuk, mikép az, az emberiségnek e­l­e­ven bibliája, mellyet a'sorsunkat intéző örök Isten, a' világnak nagy életiskolájában, kezdet óta tettleg értelmez és magyaráz; 's boldog azon nem­zedék, melly korának időjeleit jókor megismerve, 's jövője iránt magát tájékozva, elejét veszi, ne­hogy Krisztus­ szavai rajta is teljesedésbe menje­nek : „Quia si cognovisses et tu ... . quae ad pacem tibi! Nunc autem..." — De fájdalom! „Vir (aetas) insipiens non cognoscit, et stultus non in­telligit." Igenis, fájdalom! Miután még a' pogány őskor is többet sejtett a' népek' viszontagságaiban, merő vak-sors intézte eseményességnél , mi neki annál nagyobb becsületére válik, minél kevesbbé tudta sejtelmeit valódilag értelmezni; holott ko­runk­ álbölcsesége mindent megfoghatóvá akar ér­telmezni ,­­s maga fölött semmi magasbat sejteni nem kiván. Mennyivel méltányosabb volt ebben az őskor maga iránt, midőn alanti viszontagságait is egy olymposi lénynek, Kalliopenek nemzetsége alá helyzé! Az ős mythosnak ezen kegyelete vajmi so­kakat, és méltán pirulásba hozhat. — De a'történet­ 4) .Vorlesungen über die Methode des akademischen Studiums'. S. 105. 4) ,Geist der göttl. Offenbarung, oder Wissenschaft des Geschichtsprincipien des Christenthums.'

Next