Danielik János szerk.: Religio, 1849. 1. félév

1. szám

Avagy nem lehető-e, hogy Péter' széke által akart az isteni gondviselés ismét a'társadalmi rend' helyrehozására, és a' politicai elnyomatások' eltör­lésére, 's miként a' múltban, ugy a' jelenben is, a' mindenféle erkölcsi 's anyagi bajok által fenékben megingatott politicai és socialis élet' megjavítására hatni? Ki tudja, ha nem az isteni oeconomiában van-e elhatározva , hogy ismét a' pápai szék legyen a' középpont,hova a'sziv-,hit- és ész-,'s bizodalom­meg reményben eltévelyedett, 's megcsökkent vi­lág' népei emeljék szemeiket, hogy a' habozások' e' körútjában, végre egy irányszálacskát nyerjenek? Még csak most kezdenek az események titkos méhekből kibontakozni; m­íg a'tegnap's ma igen közel vannak egymáshoz; de a'jelek már nem csalhatnak: már látjuk, hogy az európai kérdések' békés és eredménydús megoldása, a'kath­olica egy­ház' föllépésétől fü­ggend. Az események egymás­ra közösen hatni látszanak; megfosztja a' status politicai tekintélyétől az egyházat, megfogyasztja jövedelmei­ és kincseiben , mige'világi hüvelyek's foszlányok' letépésében fáradozik,lankad,'s porlado­zik az erkölcsi erejében elgyengült,társadalmi eré­nyeiben megmérgezett, 's illyetén collectiv­ csalá­dokból álló statustestület, és az omladványok kö­zül az egyház' függetlensége, szabadsága kel ki, mellyet ezer lknareusi karokkal tartott fogva a' mult kor' liberális szelleme 's elvei. A' mostani európai forradalmaknak ez leend leszámolt nyereségök a' katholica egyházra ;'s ez ismét nyereményt hozand az újonan alakitott constitutiókra , mert szilárdabbá teendi a' népek' szabadságait is a' szabaddá 's füg­getlenné lett egyház. Így működteti az eseménye­ket egymásra hatásukban a világot kormányzó kéz; és midőn gondolnák, hogy egy h­acs van előttünk, mellynek semmi hasznát belátni nem tudjuk , lehet, hogy épen az emberiség­ javításának materiáléja az, mi a­ zavaros eseményekben föltűnik. Az európai kérdésekbe bele fog tehát szólani a' katholica egyház is; a' dolgok'uj elrendezésében, 's a' mozgalmak 's fölháborodott kedélyek'lecsilla­pitásában neki is leend, 's talán eldöntő szavazata ; de nem fegyverrel kezében, nem anyagi hatalommal karjaiban, nem az ágyuk' embert gyilkoló tüzével, 's nem a'szuronyok'villámával , hanem titkos,csen­des, szelid és az evangéliumnak a' szeretet' öltö­zetébe burkolt alakjával, egy irgalmas szűznek képében, melly a' szeretetnek türelmével virraszt haldokló betege fölött. A' tudomány, a' mély bu­várlat, a'hideg, megfontolt, az észnek gyöngyeivel megrakott munkák, a' tudományos commentárok, a' csáfolatok, polémiák, kriticák, mindaz, mit a' toll' hatalma, az ész' ereje kiállíthat, 's adhat, sokat, ki­mérhetlent használt, és vissza is vezérelt az egy­ház' kebelébe , de a' sociális bajok , a' megrendült társadalmi állapotnak gyógyítására legtöbbet fog a' szeretetben nyilatkozó kath­olicismus tenni A' melly erőnek meghódolt a' pogány római társada­lom , annak m­eghódoland a' mostani, a' humanis­mus' bal 's kificzamodott elveire fektetett civilisa­iro is. Vigyük oda egyházunk' híveit, hogy mond­hassák róluk : „Ecce ut catholici amant !" E' ke­vés szavakban mondta ki Jeromos, a' mit mondani akarunk: ,Non saltem­ sancta dicere, sed et sancta facere.' Az emberi tudomány az események' össze­függő szálaira azt jegyezi meg , hogy azok termé­szetes eredményei a' társadalomban létező okok­nak. Lehet, mi nem tagadjuk ; de ezen események' irányoztatására mi azt mondjuk : itt Isten' ujja is működik. És midőn a'ch­olera pusztító setét nyomá­val Ázsiát és Európát bevándorolja, mint a' bolygó zsidó ; midőn az éhség sápadt 's halavány képével oda ül a' házak' küszöbeire, mellyekböl a' lakók kihaltak, avagy azt elhagyták ; midőn egy emésztő háborúnak lángja csap össze fejünk fölött , a­ nélkül, hogy okai volnánk, fejtse meg nekem bárki ezen tett dolgokat, természetes okokból, ha tudja; vagy pedig vallja be: ,hic digitus Dei est.' Ez czél, ez ok nélkül nem történik. Midőn Moyses Izrael' népét az igéret' földére bevezetni akarta, előbb a' bűnös nemzedéknek ki kellett veszni, meg­halni, melly a' vétkes bálványozásnak hódolt, és csak az ártatlan nép lépett Kánaánba. A' népve­zérnek, a' látnoknak csontjai is idegen földön ma­radtak. Hogy újjászülessék, 's erkölcs- és hitben m­egelevenüljön a' mostani socialis állapot, talán ismét el kell tűnni és veszni azon embertömegnek, mellyet semmi kegyelem megindítani, semmi bün­tetés megfékezni nem tudott. — Ki tudja minde­zeket? Az isteni harag' villámait látjuk kü­lönböző módon csattogni fejünk fölött; 's kinek még élete van, boruljon le reszketve a' föld' porá­ba, és imádkozzék az emberi­ nemért. Összejátszott pillanatnyira a' tekintély omlani; de az omladvá­nyok között kell, hogy a' hit, a' szeretet 's remény örök zöld színében ismét fölhajtson, 's összeszedje a' romokból a' használható tárgyakat. Krisztus' egyházának pásztorai habár sebekkel megterhelve és foszlányokba takarva, kell, hogy ismét megje­lenjenek a' lerombolt szent épületek' halmain, sze­lid, békitő és szenvedő arczczal, feledve földi veszte­ség- és szenvedéseiket, feledve a'fájdalmat,mellyet a' mindent összezúzó zivatar nekik is okozott; és napkelettől nyugotig, déltől éjszakig, megint be­járják a' kétségbeesésben nyögő társadalmakat, hogy hitet, hogy bátorságot, hogy szeretetet önt­senek beléjük,­­s hogy hirdessék újra az Istent.

Next