Pollák János szerk.: Religio, 1863. 2. félév
1. szám
* 2 «*— halmaza miatt történik. Az istentelenség már ingerkedik, daczol az Istennel, alkalomra lel, hogy megvetését iránta nyilváníthassa. — Az iskolából az egyház kizárva, a házasság az egyháztól elvéve, az ajtatos alapitványok részént megtiltva, részént akadályozva, a papság a birtoktól letiltva, a jótékony intézetek az államtól kezeltetve, Belgiumban a kath. egyetem alapitványai elkobozva, most a templom, ennek pénzei, a temető világrasittatása foganatba véve. Soktól a társadalomban a papot letiltja az egyház, a többitől letiltja az államhatalom, nem lehet az egyházat megdönteni, legalább minden befolyástól az államra és a társadalomra kell őt kirekeszteni. Adakozni az Isten nevében tiltatik, a szegénynek csak a caesar és az állam iránt szabad hálásnak lenni. Mint tényező az egyház mindenütt üldöztetik, az egyén lelkismeretére szoríttatik, és ha itt uralkodik, kőmives lévén a miniszter, ily egyén az állam hivatalaiból kizáratik. A vallásos buzgalom embernek egyedüli joga van az állam terheit viselni, a javakat mások élvezik. Elszakadt az államhatalom az Istentől, elszakittatik általa a társadalom az egyháztól. Quiescere faciamus dies festos Dei in terra. Kerülik a vallást, mégis mindenütt beleütődnek. Nem volt korszak, melyben a religio oly horderővel lépett volna ki. A nagy izgalom az egész világon vallásos mozgalom. Nena Sahib vallásos szónoklatai halált szórtak az angolokra; Japánban Micado vallásos fejedelem forrongást indít a világi fejedelem ellen, mivel a kikötőket az idegenek előtt megnyitotta; Tu-duc, Huenak zsarnoka, vallást üldöz; Lee, trónkövetelő, vallásszabadságot ígér; Juarez az egyházat elpusztította; Puebla bevézetett, a száműzött püspökök újból szervezett megyéjükbe visszatérnek; a keleti kérdés csomója a szent sir birtoka; Angliát a "no popery' düh emészti ; a lengyelek vallásért küzdenek ; a muszka kormány a papok fölakasztásával, Felinski érsek fölidézésével, a kath. egyház kiirtását ennek megbecstelenitésével tetézi, a lengyelek legyilkolásából fáradtan hazatérő raskolnikikat megdicséri; Loulé, portugalli kormánynak feje, a szerzetesnők kiűzéseivel uralkodik; a belga kormányt az egyház elleni intézkedés tartja fen, a solidarisok pártját az egyház gyűlölete fűzi össze; a párisi kormány egyik oldalra vallásos arczot mutat, másik oldalról, hogyan zaklassa az egyházat, mindent fölkutat ; Poroszországban, a német fejedelemségekben vallás a főkérdés. Jöjjünk-e még közelebb? Kézzel tapintunk mindent. Itália? Az egyházat üldözik, mégis jun. 7-én áldását kérik. A kierőszakolt áldás istenkáromlás, az énekelt .Te-Deum istenkísértés, egyházárulás. A forradalom kifárad az üldözésben, a papság ki nem fárad az üldöztetésben. A száműzött, a börtönözött 63 püspökök számát jan. 11-től Arnaldi, spoletoi érsek, IX. Fiúsnak az érseki széken utódja, szűz Máriának inkább szerető gyermeke, semmint tisztelő hive, szaporitja. Elfogatik, érseki városában, hogy érzékenyebben sértessék, ítélet elé vitetik , naponként a szent misétől megakadályoztatik, nagy kegyelem volt a csendőr századostól, hogy elfogatásakor hajnalban házi kápolnája küszöbére letérdelve három ,Üdvözlégy Máriát mondhatott. „Az egyházat sárba kell fojtani; nem csak, hanem megbecsteleníteni."Mastrix 16-ik századi hithagyott szájának szólama, a mai kőmivességnek szabálya, czélja, iránya. A vallásos türelemről tartott félszázados szónoklatok vallásháborút szültek? Kerülni akarták az Istent, mindenütt föltalálták; szabadságot pengetnek, a lelkismeret szabadsága fölött sírt emelnek; futnak az Istentől, nem menekülnek hatalmas kezétől. Si ascendero in coelum tu illices; si descendero ad infernum, ades. Vallást kerülnek, s vallást üldöznek; sokat kezdenek, mindenben sülyednek; a köznyomor az Isten szövetségese e földön. Malum et amarum est deseruisse Dominum Deum. Hanem durum est contra stimulum recalcitrare. Az üldöztetés egyedül papi testületünk osztályrésze. Si de mundo essetis, mundus, quod suum est, diligeret utique; sed quia non estis de mundo, ideo odit vos mundus. Scitote, quoniam me prius odio habuit. A mult törvényhozói ülésszak végén száz iparos kérvényt nyújtott a franczia senatushoz, szüntetné meg az állam vasárnapokon az állami közmunkákat. Theyer jelentése a kérvényről rokonszenvvel fogadtatott. Egyedül Francziaország az, hol vasárnaponként dolgoznak. Másutt nyugszik a kéz, alszik a gyár. Francziaország nagyobb városaiban Húsvét első napján is szökik a tű, csörög az orsó, ordit a pöröly. Sokat elfogadott Európa a franczia nemzettől, de a vasárnapok megszentségtelenítését el nem fogadta. Az iparosok egyletbe állottak, hogy vasárnapon boltjaikat bezárják, a munkát megszüntetik. Paksnak sok boltajtamn olvasható ,itt nem árulnak vasárnap." A vallásos visszahatás a nép képviselőinek atyáskodása ellen a népből keletkezett. A vasárnapi nyugalom vallásos, erkölcsi, politikai, gazdászati, egészségi s nemzetiségi nyereményeit kiki ismeri. Proudhon is vallja, de nem dolgozni vasárnap az Isten hatal a) De la célébration du Dimanche, considéré sous les rapportes de l'hygiène publique, de la morale, des relations des familles et de cité. — Des bienfaits du christianisme p. 553. Paris 1856.