Cselka Nándor szerk.: Religio, 1872. 2. félév

1. szám

Megjelenik e lap heten­kint kétszer : szerdán és szombaton. Előfizetési dij félévre helyben s posta, küldéssel 5 l­ t. Előfizethetni minden k. postahivatalnál , Pesten a szerkesztőnél (terézvá­rosi plébánián) s Kocsi Sándor nyomdai irodájá­ban, (Sándor utcza 13. szám alatt ) RELIGIO. KATH. EGYHÁZI S IRODALMI FOLYÓIRAT. TARTALOM. Az egyház s a tudomány. — Simor János primás e­ggségének körlevele a breviárium­ról. — Egyházi tudósitások. — Irodalom — Vegyesek. Az egyház s a tudomány. „A tudomány minden ágon a vallás befolyása alatt keletkezett." B a­­ m e s. Az emberi fényes tehetségek mind megannyi tanúi magas rendeltetésének. A már alkotásában is bámulandó test, a teremtés minden műveit fürkészve nyomozó elme, az emlékező és képzelő tehetségek, a részvét édes érzelmeitől hullámzó kebel, a magasabb javakért földiekről lemondani tudó lélek s a minden teremtett dolgokon túlszálló hitéletre való képesség, mind e fenséges tulajdonok oly lényt tüntetnek elő­, melynek nem lehetett életczélul kevesebbet ki­tűzni, mint „Legyetek tökéletesek." Se szép tulajdonokkal biró embert Bay­le mindenre képtelennek mondja, mely csak arra al­kalmas, hogy mindent összezavarjon s mindenre nézve kérdést idézzen elő. Alighogy eszünk vala­mely művet felépített, máris megmutatja az eszkö­zöket, melyekkel ugyanazt leronthatjuk. Az ész valódi Penelope, elrontja éjjel a vásznat, mit nap­pal szőtt. S hogy e lángérméjti philosophus szavai való­ban állanak, arról teljesen meg leszünk győződve, ha csak egy futó pillanatot vetünk a tudomány álla­potára a kereszténység megjelenése előtt s vizsgáljuk a gyümölcsöket, melyeket a magára hagyott emberi elme hozott. A főeszköz, az iskola, teljesen hiányzott. Voltak ugyan iskolák, pl. a spártaiaknál, de ezek nem a szellemi, hanem a testi élet fejlesztői, az ú. n. gymnastikai iskolák, valának. A görögöknél Kr. e. 500 évvel voltak már iskolák, de ezek zártak, magasrangúak számára valának fentartva. A ró­maiaknál Julius Caesar idejében voltak gram­matikai iskolák, hol a latin és görög nyelv tanítta­tott, tehát az emlékező tehetség műveltetett ugyan, de a többiek rovására, tehát nem voltak rendelteté­süknek megfelelők, mivel az emberi tehetségek ha­sonlítanak egy vonó hangszerhez, melynek ha csak egy húrja nincs a többihez kellő arányban hangolva, azon játszani, legalább jól játszani, nem lehet. Voltak ezen iskolákon kivü­l még a sophisták, philosophusok s más bölcselkedők iskolái, melyek a kereszténység előtt vagy annak első századaiban felmerültek s melyek tanaikban a legdőrébb, leg­képtelenebb s legerkölcstelenebb elveket egyesiték. Cerinthus, Menander, Ebi­on, Sa­turni­us, Basilides, Nicolaus, Karpocrates, Valen­tin, M­a­r­c­­­o­n, Montanus, ezek és sok más nevek mind megannyi felekezetekre emlékeztetnek, me­lyeknél az eszelősség együtt járt az erkölcstelen­séggel. Ha egy vizsgatekintetet vetünk is e bölcsészet vallási felekezetekre, azonnal látjuk, hogy képtele­nek voltak csak némileg is összefüggő rendszert kigondolni. És váljon hova jutott volna az úgy ne­vezett philosophia, ha közbe nem lép az isteni vallás az ember túlságos dölyfét megszégyeníteni és meg­mutatni neki, mily hiúk és tévesek gondolatai és mily messze jár a valódi igazságtól, melyet önnön magára hagyatva soha sem leendett képes feltalálni. Mert mik a tárgyak, melyekkel az emberi elme fog­lalkozhatik? Isten, ember, állam, természet, stb. Mindezek pedig tudásvágyaik körén kívül estek. A kath. vallás pedig az említett fogalmakat tekintve nem lép gátlóla­g a szellem elé, azt miben sem kor­látozza, sőt a­helyett, hogy akadályozná, világító torony gyanánt szolgál a tudatlanság éjjelében. A valódi philosophia, — melyből Baco, a nagy tudós, szerint „egy parány hitetlenné tesz, a tökéletes pedig a religióhoz vezérel vissza. — is a Perge itaque alacriter in coepto tuo, praeliare praelia Domini, caritatem incende, pietatem főve, unitati promovendae et arctius compingendae adlabora. Pius P. P. IX. ad Redact. Rel. 27 mart. 1871. Pesten, julius 3-án­­. II. Félév. 1872.

Next