Horing Károly szerk.: Religio, 1873. 1. félév

1. szám

harczba keveredett, s önvédelmi térre szoríttatott. Nem teheti, h­ogy fel ne szólaljon ott, hol oly elve­ket hirdetnek s érvényesíteni iparkodnak, melyek legbensőbb meggyőződése szerint, mialatt a vallást s vallásosságot fenyegetnék, egyszersmind távol attól, hogy a polgári társadalmat szilárdabb ala­pokra fektetni képesek volnának, inkább annak végveszélyét készítik s idézik elő, melyek, a­he­lyett, hogy a régibb bajokat orvosolnák, még uja­kat is teremtenek, s ezáltal az amúgy is nehéz hely­zetet elviselhetlenné, a majdani javulás reményét pedig egyre bizonytalanabbá teszik ; — nem teheti, mondjuk, az egyház, hogy ily körülmények közt a változhatlan jó­­s igaznak jogait s érdekeit köte­lességszerí­leg ne védelmezze, hogy az örvény szé­lén barangoló társadalomnak, ha még lehet, meg­mentésére, intő szavát ne hangoztassa, hogy a té­velygőket ne oktassa, a gonoszul cselekvőket ne feddje s az ingadozókat megnyerni ne iparkodjék, szóval, hogy el ne járjon amaz isteni küldetésében, melynél fogva az igazság őrének, hirdetőjének és védőjének lennie kell ; mert „nem rejthető el a he­gyen helyzett város, sem gyertyát nem gyújtanak, hogy a véka alá tegyék, hanem a gyertyatartóra, hogy világoskodjék mindazoknak, kik a házban vannak." ') Ebből pedig a világnak fiai ürügyet s alkal­mat vesznek maguknak, hogy mint állítólag meg­támadott fél kettőztetett szenvedélyességgel az egyház elleni h­arczra keljenek. S innen származik azon szomorú küzdelem, melynek, ugy látszik még csak kellő közepén állunk; innen azon vészes tév­kör, hogy az igazságtalanul megtámadottnak jogos védelme veszélye túlkapásnak bélyegeztetik ; innen pedig a katholikus irodalomnak, főleg az időszaki irodalomnak, azon nem épen örvendetes, nem épen könnyű, s épenséggel nem veszélynélküli feladata is, hogy szakadatlanul résen állva, folytonosan a leghevesebb ostromok visszaverésével elfoglalva, idejének s erejének legjavát, melyet rendes időkben a béke üdvteljes munkálataira fordíthatna ; kény­telen oly meddő harczok kivivására felhasználni, melyeknek eredménye a legjobb esetben is csak oly szellemi javaknak megőrzése vagy visszaszerzése, melyeket az emberi nem már évezredek előtt ismert és birt, s melyeket egy tisztultabb eszméjü kor nem csak becsült, de hálásan élvezett is ; mig a mai nemzedék, hallását, mint sz. Pál mondja 2) elforditván az igazságtól s mesékre térvén, ama­zoknak tagadásában a bölcselmet, kicsinylésökben a felvilágosodást, elnyomásokban a haladást rejteni véli, s zokon veszi, sőt haragra, dühre lobban, va­lahányszor felforgatási útjában a jog­i igazságos­ság védőire talál, kik nemcsak, hogy ádáz tevé­kenysége elé legyőzhetlen akadályokat gördítenek, hanem mint a lelkismeret intő s­zorgáló szózata, nem engedik meg, hogy gonosz gyakorlatának megfelelő fonák elméleteket is gyártván, az isteni jog helyébe a maga elméjének lázas képzelődéseit, irányzatos ferditéseit s hamis lehozásait tegye; — nem engedik meg, hogy igazságnak mondassák a mi hazugság vagy tévely, haladásnak, ami vissza­hanyatlás a szellemi vadság, az erkölcsi művelet­lenségnek szomorú korszakába s törvénynek, a mi erőszakoskodás, vagy legfelebb is csak a gonosz­nak hivatalos elismerése és szabályozása. Nincs kedvünk ezen eszméket tovább fűzni, mert úgy látszik nekünk, miszerint fentebb hang­súlyozott félelmünknek e kadatolására talán elég ennyi is. Ha csak azon öntudattal nyúlnánk a toll­hoz, hogy szerkesztői pályánkon sűrű ellenmon­dással találkozandunk, hogy ellenséget szerzen­dünk magunknak talán ott is, hol használni vél­tünk, hogy akadályok fognak utunkba gördít­tetni oly helyről, honnan baráti részvétet, s­zives támogatást, vagy legalább is ügyrokoni elnézést, nem csak reméllem­ ; de talán várni, sőt követelni is fogunk volna , meg h­ogyán ! — ilyféle nehézsé­gekkel majd megküzdendünk ; sőt vannak akadá­lyok, melyeknek legyőzése a bátran törekvőnek izmait nem, hogy megzsibbasztaná, mint inkább még jobban aczélozza, mert erejének öntudatára ébreszti s annak kellő használatára tanítja. Nem is ez az, mi talán csüggesztőleg hathatna lel­künkre; mert saját személyünk ama magasztos ügyek mellett, melyeknek szolgálatára vállalkoz­tunk, merőben el kell, hogy enyészszék ; de épen ez ügyek azok, mikre nézve aggódunk, váljon esz­méink, rendszerünk, nézeteinknek összlete s azon mo­dor, melylyel mindezeket érvényesíteni készülünk, a legjobb szándék mellett is hasznukra leend­ e, s képes-e arra, hogy a józanul, s méltányosan ité­lőknek helyeslését vívja ki számunkra. íme megpróbáljuk! Vezérfonalul azt bírjuk, melynél jobb s biztosabb nem létezik : a katholika egyház tanát, csalhatatlan tekintélyét. Ebben van a kereszténységnek telje, ebben az igaz, örök és élő isteni tekintély, melyen kívül, mindent kicsinyleni Máté V. 14. 2) Tira. II. 4, 4. 2

Next