Breznay Béla szerk.: Religio, 1895. 1. félév

44. szám

380 RELIGIO. 386 PÜNKÖSD ÜNNEPE. Mikor az utolsó­ vacsora idején az apostolok mód felett busultak, amiért szeretett Mesterek­től meg kell válniok, a Mester avval az Ígéret­tel vigasztalgatta barátait, hogy ámbár meg fog halni, hanem harmadnapra feltámad; ámbár halála és mennybemenetele következtében az ő érzéki jelenlététől meg lesznek fosztva, ámde nemsokára, mihelyt Atyja jobbján helyét elfog­lalta, maga helyettese gyanánt elküldi a Szent­lélek-Istent, a­ki addig is, míg eljő megítélni eleveneket és holtakat, velük és közöttök lesz, hogy csodálatos működésével megújítsa a vi­lágot. Pünkösd ünnepe — mint az égből alászállott Szentlélek-Isten emléknapja — tanúbizonyságunk, hogy Jézus az apostoloknak tett ígéretet bevál­totta. A Szentlélek tűzláng alakban alászállott az egyházra, melynek első képviselői az apostolok valának a B. Szűz­anyával, és az Evangélisták néhány megtért zsidóval. És a keresztény mű­veltség 19 százados története tanuak, hogy a Szentlélek csodálatos erejével a világon csak­ugyan megújította, átalakította. Egy ízben így szólt Jézus az őt körülvevő sereghez : „ Ha felmagasztaltatom a földről, mindent magamhoz vonzok." (Jan. 12, 32.) A keresztfán kimúlásom után az az Ige, melyet hirdettem és hirdetek, elhat mindenüvé, valamerre csak em­berek laknak. A delejességhez hasonló ereje lesz az én halálomnak : magához vonzza a népek millióit, Ádám szerencsétlen gyermekeit és azok egy ellenállhatatlan vonzalomtól hajtva sietnek keresztemhez, hogy előtte leborulva kiáltsák: Ern Uram, én Istenem! Más szóval ugyanazon dolgot kifejezve, azt akarta Jézus idézett nyilat­kozatával jelenteni, hogy a kereszten és aztán a mennyben bekövetkezendő felmagasztaltatása után, csodálatos mozgalom támad a lelkek világában, melynek következtében megváltozik, megújul az emberek világának a kinézése, mint ahogy a természet képe megújul hosszú ideig tartó szá­razság után. Azonban Jézus nemcsak általános körvona­lakban hirdette Igéjének mindeneket magához vonzó és mindeneket megújító hódítását, hanem részletezésbe is bocsátkozik. T. i. előre hirdeti a csodálatos átalakulások irányait: átalakul az em­berlakta világ külső- és belsőképen. Ami a külső átalakulást vagyis vallásának feltűnően gyors és átalános elterjedését illeti, talán soha érthetőbben nem nyilatkozott, mint amikor mennyeknek országát vagyis egyházát a mustármaghoz hasonlította. „Hasonló meny­nyeknek országa a mustármaghoz, melyet vévén az ember, elvete földébe, mely kisebb ugyan minden magnál, mikor pedig felnő, nagyobb minden növénynél, és fává leszen, ugy, hogy az égi madarak eljönnek és ágain laknak.* (Máté 13, 31, 32.) A hasonlat megértése végett tudni szükséges, hogy ámbár a keleti mustármag a kerti növénymagvak közt a legigénytelenebb, mindazonáltal fejlődése folyamán felülmúlja vala­mennyi növénytársait. Hirtelen nő nagyra, nem ritkán 4—5 méternyi famagasságra, miközben sűrűn elágazik, megbokrosodik, alkalmas pihenő-és lakóhelyül a madaraknak. E szerint, mikor Jézus mennyeknek országát — terjeszkedési folyamát tekintve — a mustármaggal hozza párhuzamba, utal ezzel egy azéhoz hasonló tör­vényre, melyet az ő igéje fog követni fejlődé­sében. Hirtelen fog elterjedni­ az egyház, mely kezdetben csak arra a teremre szorítkozott, mely­ben egybegyűlve az apostolok a Szentlélek el­jövetelét várták, a föld legvégső határáig kiter­jedő birodalommá lesz, melyben az égbe szárnyaló lelkek biztos otthonra találnak. Vájjon beteljesedett, amit Jézus evvel a ha­sonlatos beszéddel kilátásba helyezett? Erre ki­merítő választ adni egy czikkelyen belül lehe­tetlen. Mert hisz akkor századról-századra menve el kellene beszélnem a különféle népek megtéré­sének történetét. Azért csupán azon egyetlen ész­revételre szorítkozom, hogy nincs ma már az az emberlakta zuga a földnek, melyben Jézus val­lásának hirdetője, szószólója, terjesztője ne volna. Már most mit feleljek annak, aki a világ cso­dálatos külső átalakulásának gondolatába me­rülve, ez átalakulás oka, szerzője után tudako­zódik ? Ha azt felelném, hogy ez az apostolok és az ő utódaik — a kath. papság — műve, ez ellen maguk az apostolok és missionáriusok tiltakoznának, kik csodálatos működésök folya­mában mindig élénk tudatában voltak és vannak annak, hogy ők merő eszközök, haszontalan szol­gák, egy magasabb hatalom szolgálatában. Tehát ki az a csodálatos hatalom ? A mi Urunk Jézus, igen, oly értelemben, hogy az Igét a földön él-

Next