168óra, 1994. június-december (6. évfolyam, 26-52. szám)
1994-12-13 / 49. szám
FÉK Sztrájkolni könnyű. Legalábbis egy embernek, aki ilyenkor nem tesz mást, mint nem tesz semmit. De hogy egyszerre sokan - például több ezer vasutas - beszüntessék a munkát, azt jóval nehezebb megszervezni, mintsem gondolnánk. Nem elég azt mondani, hogy holnap tíz órától leállunk, mert abból csak iszonyú káosz keletkezne. Ráadásul az effajta akció bizony törvénytelen megmozdulásnak minősülne, s ezért természetesen az égvilágon semmiféle eredménnyel nem járna. Legalábbis a sztrájkolók számára. Akkor hát hogyan kell egy harminchat órás leállást kifogástalanul végrehajtani és végrehajtatni? Ezt kérdezte az éppen ezekben a napokban buzgón tevékenykedő egyik hivatásos sztrájkcsinálótól, dr. Márkus Imrétől, a Vasutas Szakszervezet elnökétől, SZILÁGYI JÁNOS. - Vegyünk egy klasszikus esetet: az emberek keveslik a bért, s hiába követelőznek, a munkaadó nem hajlandó többet fizetni. Mi a teendő? - Először tárgyalni kell. Ha sikertelenek a megbeszélések, s ennek következtében a munkavállalók úgy döntenek, hogy a legkeményebb törvényadta lehetőségükkel, a sztrájkkal próbálják meg kicsikarni a követelésüket, akkor azt írásban közölniük kell a munkaadójukkal. Ezután újabb, minimum hét napon át tartó egyezkedés következik. Eközben egy alkalommal, legfeljebb kétórás figyelmeztető sztrájk tartható. ■ - A figyelmeztető sztrájk mire figyelmeztet? - Arra, hogy a munkáltató rádöbbenjen, nem babra megy a játék. ■ - Hanem? - Károkozásra. - Ön most vagy tréfál velem, vagy végtelenül cinikus. - Egyikről sincs szó. Hisz ha belegondol, a sztrájk nem más, mint a munkáltatónak okozott szándékos kártevés, ami nem von maga után kártérítési kötelezettséget. A sztrájknak éppen ebben rejlik az ereje. Kárt okozok valakinek anélkül, hogy ezt ő utólag megtorolhatná. Ha betartom a játékszabályokat, a törvény engem véd, nem őt. - Miből lehet észrevenni, hogy egy ilyen „Nana!” sztrájk következtében a munkaadó begyulladt? - Abból, hogy ezután a tárgyalások mindig konkrétabbá és tartalmasabbá válnak. - Vagyis kezdik sejteni, hogy most már komolyra fordulhat a dolog, azaz a két órából akár több nap is lehet. - Igen, de ez automatikusan nem jelenti azt, hogy megváltoztatják a maguk álláspontját, mint ahogy ez most is történt. A MÁV vezetése, illetve a kormány makacsul ragaszkodott az eredeti számokhoz, ami nekünk elfogadhatatlan volt. Ledolgozott konfliktus? S így hát önöknek nem volt más választásuk, kibiztosították leghatásosabb fegyverüket, másfél napos sztrájkot helyeztek kilátásba. - Ezt már a múlt hét csütörtöki leállás előtt megtettük, ezért most csak a „nagy” sztrájk részleteiről alkudoztunk, arról, hogy közben milyen szolgáltatásokról kell gondoskodnunk. - E szorongatott helyzetében is diktálhat a munkaadó? - A törvényben szerepel a „még elégséges szolgáltatás” fogalma. Ez azt jelenti, hogy sztrájk esetén bizonyos alapvető teendőkkel nem szabad felhagyni. De hogy pontosan melyek ezek, arról nem szól az írás. Ezért aztán alku tárgya, hogy, mondjuk, az ápolónők sztrájkja esetén elégséges szolgáltatás-e napi egy injekció beadása vagy sem. ■ - A vasutasok hány „injekcióban” egyeztek meg? - Az álláspontok a lehető legtávolabb estek egymástól, mert a MÁV vezetősége szerint még elégséges szolgáltatás, természetesen, a menetrend betartása, mi pedig legföljebb a várótermeket fűtöttük volna. A szembenálló felek, persze, pontosan tudták, hogy a másiknak engednie kell. WT - Mi lett a vége ennek a bazári alkudozásnak? - Hogy minden fontosabb helységből egy vonat reggel elmegy, este meg visszajön. Ez 530 szerelvényt jelent. De, hogy ezek hol fognak közlekedni, azt nem mi határozzuk meg. - Mitől függ egy sztrájk időpontja? Például a múlt heti kétórásat miért éppen 8-án és miért reggel tartották meg? - Mert még a választások előtt szerettük volna a lakosság figyelmét felhívni a kormány viselkedésére, hogy ily módon is sarokba szorítsuk tárgyalópartnerünket, azaz a kormányt. Ebben van logika. Azt viszont nem hiszem, hogy a kormány túlságosan izgatta volna magát amiatt, hogy önök hajnalra vagy kora estére hirdetik-e meg a munkabé 1i szüntetést. Azért választottuk a reggeli időpontot, mert arra gondoltunk: ha az embereket megakadályozzuk abban, hogy beutazhassanak a munkahelyükre, az ő munkaadóikat is befolyásoljuk, hisz áttételesen nekik is kárt okoz Ha megáll a vonat... Márkus Imre: „Az álláspontok a lehető legtávolabb estek egymástól" .