168óra, 2001. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)

2001-10-04 / 40. szám

Kultúra Mindhalálig Liszt Kísérlet járta be Európát - a Liszt-darabok játéká­nak kísérlete. Ám a próbálkozás kevés sikerrel járt. Hiá­ba, hogy a legkülönbözőbb nemzetiségű pianisták összeve­gyültek Budapesten, hogy az egész világnak nyíltan szeme elé tárják felfogásukat, céljaikat, törekvéseiket, s többük a „ csak a pontos játék fontos ” meséjével magát a zenét állítsa szembe. A Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraversenyen egyrészt vol­tak teljesen felesleges kísérletek. Áldozatai lettünk például egy gyermekkori tévedésnek: egy versenyző karatézni szeretett vol­na, de szülei zeneiskolába íratták. Eljöttek a megbízható porté­kát áruló zeneügynökök, akik legyűrték a muzsikálást nem pusztán technikai feladatnak tartó versenyzők nagy részét. Például Massimiliano Motterle: nála unalmasabban a döntőben senki sem játszotta a h-moll szonátát. Mivel e telje­sítményével kiérdemelte a három harmadik díj egyikét, a gá­laesten, mint sikertől megrészegült házaló, elveszítette fejét: úgy döntött, hogy valójában művész. Az, hogy az élet őt iga­zolta, a hallgatókat vigasztalhatta, de Lev Vinocourt - aki szí­nészként és zongoristaként is jelentősebb nála, ám csak dicsé­rő oklevelet kapott - nem. És a kanadai Li Wang pajtást sem, akit talán példás magaviselete miatt jutalmaztak ugyanígy (já­tékáért díjat érdemelt volna). E tekintetben Motterlét két magyar versenyző is megelőzte: a szintén harmadik Farkas Gábor tehetségével, Tóth Péter pe­dig, azon felül, második díjával (első helyezett nem volt). Ha valami, ez fontosabb a precíziós műszerészek előretörésénél. Mert emiatt mi, versenyre összegyűlt hallgatók az egész világ­nak nyíltan szeme elé tárhatjuk felfogásunkat: Liszt élt, Liszt él, Liszt élni fog.Sípos Balázs iSm fCctus^)' 168 óra 44 Gozsdu szerelme Olvastam egy könyvet. Gozsdu Elek és Weisz An­na levelezését (Kortárs Kiadó) levélregénynek nevezi az iro­dalmi leletmentő Pongrácz P. Mária és Alexa Károly. Mert egy szinte feledésre ítélt írónk került e dokumentummal méltó he­lyére, így értéke szerint lehet jelen a 19-20. századfordulós magyar Parnasszuson. S e könyv korfestő ereje, személyes hi­tele révén a közemlékezetben. Jókai, Mikszáth, Justh Zsigmond, Ambrus Zoltán, Eötvös Károly, Csáth Géza, Bródy, Gárdonyi, a Cholnoky fivérek „ társaságában ” Gozsdu Köd című regényével (1882) és Tan­talus című novelláskötetével­­(1886) erőteljesen indult. A ne­mesi középosztály hanyatlástörténetével, ám a racionális okok mögött sok irracionális elemet is sejtetve. Megértést, együttér­zést feloldhatatlan rejtélyekkel, mitikus melankóliával társít­va. Justh írja róla, hogy „ álmodozik és cigarettázik, mélázva szemléli a világot. ” Aztán egyszer csak eltűnik Budapestről. „ Kivonul ” Temes­várra, s közéleti emberré, főügyésszé válik. Pesten feledik, ott fényes fogadások eminens prominense. Ám ez csak lényének legkülső burka. 57 esztendősen megismeri a 17 éves Weisz An­nát, és találkozásaikban, leveleiben éli igazi életét. S bár dol­gozószobájának még ablaka sincsen, elefántcsontszín levélpa­pírjain ez a „ télre itt rekedt gólyamadár ” messzi égövekre lát. A Nílus-parti kultúrától a hellénekig, a szanszkrittól a japán vi­lágig. S a „Nagyságos Asszony!” kilenc rózsafájától az itáliai San Silvestro templomáig. Kérve múzsáját, mondjon ott „po­gány imát Giorgionéért”. És érte (Kedves Gozsdu! ’’-ért) is. JÁRATLAN UTAKON Régóta tartozom magamnak azzal, hogy szóljak is ,­ erről a kiállításról­­ valahogy mindig közbejött valami, hol ez volt fontosabb, hol az, ráadásul :"­:~EEEEEE~,; itt is az ezredév lett (ha erősen áttételesen is) megünnepelve, az pedig hónapokig akkor is folyt a csapból, ha akartuk, ha nem. Közben meg a világ is kimozdult kicsit medréből, máshová kerültek a hang­súlyok, átalakultak az értékrendek az utóbbi időben, szó­val volna mentségem ezer is, mégis sajnálnám, ha emlí­­tetlenül múlna el Borsos Mihály fotókiállítása a Nemzeti Galéria negyedik emeletén, körben. Pedig ide csak a leg­­elszántabbak küzdik magukat fel, azok, akiknek semmi sem elég, akik végigsétáltak már az időszaki tárlatokon, megcsodálták a Habsburg-kriptát, mentek három emele­tet és négy évszázadot a magyar piktúra történetében, és még mindig szomjasak a szépre. Ezúttal nem fognak csa­lódni. Híres magyar helyeket fotózott végig Borsos Mihály, fel­idézve az ország vérzivataros és csendesebb évszázadait. Olyan ember barangolta végig Magyarországot, aki nem­csak a fényképezés tudományában van otthon, hanem a történelemről is megvan a maga álma, aki nemcsak arra képes, hogy egy-egy lírai vagy drámai beállítással, egy hűvös nagytotállal vagy egy meglepő közelivel felidézze számunkra a közös kultúrkincset, hogy együtt lapozza át velünk a hazai história fontos lapjait, hanem arra is, hogy mai magyarként továbbszője a történeteket - számítva a nézők aktív közreműködésére is. Aki eltöltött néhány évti­zedet itt, a Kárpát-medencében, annak sok kép ismerős lehet - felidézheti saját priváttörténeti élményeit is, miköz­ben sokszor érzi úgy, a fotós elmondott valami olyat is, amit ő, ottjártakor, észre sem vett. Ily módon a kölcsönös magunkra találás élményével ajándékoz meg minket ez a kiál­lítás­­ ezért, hogy szinte észre se vesszük, és megha­tódunk. Egyetlen képen sincs ember, csak a tájak meg a

Next