168óra, 2003. április-június (15. évfolyam, 14-26. szám)

2003-04-30 / 18. szám

vünk, balkézre a sarkon: akik eljutottak a Marczibányi térre, azok jobb, ha tudják, túlmentek rajta.) Mármost ami a társal­gások trükkjét illeti, azt valahogy ekkép­pen kellene megfogalmazni: ők találják meg biztos kézzel az idősebb korukban igazi másod- (harmad-, negyed-) virágzá­sukat élő alkotókat, vagy az idős mesterek ecsetje táltosodik meg attól, hogy lehető­séget kapnak náluk? Akárhogy van is, a kortárs képzőművészek új anyagait bemu­tató kiállítások közül az utóbbi időben rendre kiemelkedik a társalgóbeli tárlat, és olyan, gazdag életművű alkotók is tud­nak itt újat mutatni nekünk, mint a Gyémánt, a Kokas és mint most a Sváby Lajos. Svábyt, gondolom, nem kell bemutatni senkinek, iskolateremtő (sőt, sokáig iskolavezető) alakja , a kortárs magyar képzőművé­szetnek, tanulmányok sora elemezte - és méltán - megújulási ké­pességét, különleges ecsetkezelését, kompozíciós technikáját, exp­­resszionizmusának folyton táguló határait. Én most csak áradó életkedvéről szólnék. Áll az ember a kiállí­tási tér közepén, hogy minél több képet tudjon befogadni a szemé­vel, és egyszer csak úgy érzi, szédülni kezd. Mintha valami bálba került volna, vagy vásári forgatagot nézne a ringlista hintájáról. Ott forognak, táncolnak, kavarognak, örvény­lenek körbe-körbe a Sváby összefonódó, különös alakjai, és ott kavarognak ezek a hús­színű képek is, harsogva hirdetve, hogy élni - mondjuk, öregen is - csodálatos dolog. És milyen igaza van. Jolsvai András Magam is, mint annyian, Molnár botanikus úrnak köszön­hetem a Füvészkertet, akkor mentem először, amikor boldo­gult paidagógosz koromban feladtam a Pál utcai fiúkat a ne­bulóknak. Bejártam akkor a regény egész területét, a Mária utcától a Tisztviselőtelepig (igaz, gittet nem rágtam közben, mint a Kolnai), elképzeltem, hol állott a grund, és hol lakott Csele, és aztán elindultam megnézni azt is, hol fázott meg Nemecsek. (Ecsek, nem­ecsek, nem ka­pok mást - elné­zést, nem tudtam megállni.) Amikor persze először látja az ember a kertet, csodálkozik erősen, hogy milyen kicsi - úgy kell utá­naolvasnia, hogy Bokáék idejében a valóságban is sok­kal nagyobb volt, csak ahogy a város körülölelte, zsugo­rodott folyton. Most persze már nincs meg a tó sem, meg a sziget, csak egy apró imitáció maradt (vagy épült újra), a kései Molnár-rajongók kedvéért. De a növények ma is olyan fiatalok, mint régen. Nádas Sándor K U L T­Ú R A Telitalálat Van az úgy, hogy az élet nagyobb falattal kínálja meg az embert, mint amit még le tud nyelni. így járt Hackspacher Béla sztahanovista targoncás is, akinek 1956. október 23-án délután fizették ki a 12 találatos totószelvény nyereményét, hatszáz-egynehányezer forintot, százévi fize­tését. Az is előfordul, hogy az ember életének egyéni fordulatai nem esnek egybe a nagy, mondjuk úgy: történelmi mozgásokkal. Az ef­féle mesék műfaja többnyire a groteszk. Mint szemtanú azt mondhatom: annyiféle '56 van, ahányan átéltük és túléltük. Hackspacher Béláé is a sajátja volt. Nem kér­hetem rajta számon az enyémet, nem lévén akkoriban sem sztahanovista, sem targoncás, sem totónyertes. (Akkor sem­­ csak mondom a Szerencsejáték Rt.-nek.) Amit igazán szeret­tem a filmben, az a forradalom előtti idők görbe tükre. A munkaverseny, ami képpé vált a targoncás melósok műszakkezdő ámokfutá­sában, a körgangos házak ribilliói, a daloló tanácstag, az ágyrajáró ávós. Annak az idő­szaknak az ábrázolása, amikor mindenki sza­badsággal köszönt, pedig e téren is a hiány­­gazdaság szabta ki az életkereteket. Kolbász­hoz éppen hozzá lehetett jutni feketén, de szabadsághoz alig. Amikor aztán Hackspacher megcsinálja a szerencséjét, megcsinálja egyúttal a szeren­csétlenségét is. Mit lehet kezdeni egy aktatás­kára való pénzzel két belövés között? Kardos Sándor és Szabó Illés műve jó né­hány '56-os film antológiája is. Törőcsik Mari bumerángként visszatérő '56-os nagymama (már a Szamárköhögésben is az volt), a mula­tós jelenetek meg a menjek/ne menjek dilem­mái a Szerencsés Dániel motívumaiból idéz­nek. Maga a cím is visszacsenget a Mese a 12 találatról című, 1956-ban készült Makk Ká­­roly-opusra. Csak hát persze ez Hackspacher Béla története, aki élő személy volt, s valóban felvette október 23-án délután a rekordnyere­ményt. Ennyi tudunk róla hitelt érdemlően. Innentől kezdve a film a maga életét éli. Bölcs István 168 óra •2 1

Next