168óra, 2004. április-június (16. évfolyam, 13-25. szám)

2004-04-08 / 14. szám

K­U­LT­Ú­R - re. Abban az évben még ol­vastam kritikát Kondor elv­társ pesszimizmusa címmel, amely szerint Kondor Béla helytelenül száműzte a vörös színt a palettájáról. Pap Gyu­la csak harmadéves korunk­ban vallott néhányunknak bauhausos munkásságáról, Paul Citroennel való szakmai kapcsolatáról. Aztán lassan enyhültek az évek: például kezdtek megjelenni - persze elsősorban baloldalinak szá­mító - nyugati írók, Sartre, Camus, Moravia könyvei. ■ Barcsay Jenő is mestere volt. - Mint akkoriban mindenki­nek, hiszen kötelező stúdiu­mokon tanított tárgyábrázo­lást és művészeti anatómiát. Sokan mégis „kisajátítják”, és védekezni már nem tud. Egyébként elképesztő igé­nyesség jellemezte, penge­éles logikával világított rá a kép-tárgy-tér összefüggései­re. A művészet misztikumát - amely néha túlzásokba megy át - tudományos racio­nalizmussal közelítette meg. Szőnyi és Bernáth tanításá­nak is ez volt a lényege. Pap Gyula inkább érzelmi húro­kat pengetett, ha nem tetszett neki valami, ordított. Bernáth néha csak fájdalmas sóhajjal korrigált. ■ Diploma után tanítani kezdett, foglalkozott illuszt­rációval, készített grafiká­kat, és persze festett. Első fővárosi önálló kiállítása kapcsán írta az Ifjúsági Magazin recenzense: „Ká­dár János Miklós megveti a szőrmentén fogalmazókat, a látszatmegoldásokat, meg­tanulta, hogy az érdekből cselekvők ártalmasak. Küz­deni ellenük úgy lehet, ha nem vonja ki magát a forga­lomból. Ebben segíti opti­mizmusa, történelemszem­lélete.” Másutt azt olvas­tam, hogy ön még tájképei­ben is társadalmi érzéseket fejez ki. Mindez kissé homá­lyos. - Én egy szót sem értek belő­le. De hát az olyan kor volt, amikor az apolitikus alkotá­sokba is állandóan belema­gyaráztak valamennyi politi­kát. Az idézetekből azért ki­derül: engem bizonyos érte­lemben futtattak. Érthető, ak­koriban a Fiatal Képzőművé­szek Stúdiójának voltam az elnöke. ■ Hogyan került pozí­cióba? — Megválasztottak, ami kelle­mesebb helyzet volt, mint kényszeresebb KISZ-titkár­­ságom. ■ Abban mi volt a rossz? — Állandóan gagyi pártiro­dákba rendeltek raportra, ahol azt sem értettem, amit kérdeznek. Végül is egyetlen „hőstettet” sikerült elkövet­nem a szakma érdekében. El­intéztem, hogy a fiatal művé­szek hetedik kerületi irodája a hatodik kerületi alapszerve­zethez tartozzon. Ott ugyanis nagyobb becsülete volt a kul­túrának, mivel azon a kör­nyéken sok színház és egyéb művészeti intézmény műkö­dött. ■ Polgári háttere ellenére később a pártba is belépett. — Nincs nagy ellentmondás a dologban. Apám baloldali volt, párttag, a háborúban egyike az amúgy kevés ellen­állónak. De ahogy eleinte a KISZ-be, úgy a pártba sem kívánkoztam. Első megkere­sésre azt feleltem: legyen elég egy párttag a családból. Aztán édesapám ’71-es halá­la után újra szóba került a be­lépés. Mint sokaknak, nekem is az lett a fixa ideám: jobb, ha nemcsak a partvonalon túlról figyelem, amikor mű­vészeti kérdésekről döntenek. Egzisztenciális okok viszont nem voltak döntésem hátteré­ben, hiszen képeim amúgy is elkeltek. ■ Akkoriban a legnagyobb felvásárló a Képcsarnok volt. Lett is nagy, rendszer­­váltáson átívelő botrány ab­ból, amikor egyesek kifogá­solni kezdték a támogatás­nak ezt a formáját.­­ A Képcsarnok úgy járt el, ahogyan egy komoly műke­reskedő. Vagyis minden kva­litásos művet meg kell venni, lehetőleg alacsony áron, majd évtizedek múltán az időálló értékeket jó drágán eladni. Más kérdés, hogy a Képcsarnok 43 ezer darabos raktárkészlete - még ha csu­pán a resztlijét nézzük is - hány magángalériának szol­gált alapjául valamilyen, előttem sem mindig ismert úton-módon. A készletben Barcsaytól Bálint Endrén át Kokas Ignácig jelentős érté­kek voltak. Tudom, mert át kellett néznem a gyűjte­ményt, amikor megválasztot­tak a Magyar Alkotóművé­szek Országos Egyesületének elnökévé. Megjegyzem: ebbe a pozícióba is úgy kerültem, mint Pilátus a krédóba. ■ Azt nyilatkozta 1990-ben: a vehemens változások olyan szakmákban érzékel­hetők legdrámaibban, ame­lyeknek csak biztos társa­dalmi közegben van esélyük a túlélésre. Félelmei igazo­lódtak?

Next