168óra, 2004. október-december (16. évfolyam, 40-52. szám)

2004-11-25 / 47. szám

Autótükör Akik az utóbbi tíz évben ismerték meg a Citroent, úgy vélik: a francia márka józan, nem túl fantáziadús autókat készít. Utóbbi modelljeivel azonban a cég mindinkább visszatér a különleges megoldásokhoz. CSIKÓS ZSOLT vizsgálja, vajon mennyire eredeti az új C4-es. Hol van már az az idő, amikor a fran­cia márka minden újabb modellje szin­te sokkolta a közvéleményt! A front­hajtás nagyköveteként ismert 7 CV, a zseniálisan egyszerű és komfortos 2 CV, a minden idők legfuturisztiku­­sabb személyautójaként citált DS, a Maserati-sportkocsimotorral hajtott, szinte felfoghatatlan tudású SM, a sci­­fi világából előlépett CX, sőt még a prózai, ám a kezelőszerveket teljesen új módon megközelítő Visa is egyéni­ség volt a maga idejében. Ám a vásár­lók a nyolcvanas években elfordultak a márkától - a gyár pedig úgy vélte, hogy az elhidegülés hátterében a sok­sok szokatlan megoldás áll. Szerintem tévedtek a döntéshozók: nem az egye­diséget kellett volna felszámolni az újabb modelleknél, inkább a megbíz­hatóságot felhozni az általános nívóra. De mindezt csak halkan jegyzem meg, mert már így is éppen elég Citroën-má­­niás szurkál­ja gombostűkkel a rólam mintázott vi­aszbábut. Az óvatosságtól egyenes út vezetett az elszürküléshez, s ma már a Re­­nault-t és a Peugeot-t tartjuk merész­nek­­ azt a két francia márkát, amely­nek modelljei hajdanán konzervatív őskövületnek tetszettek egy-egy Citro­en mellett. Amióta a japánok rendkívül veszélyes ellenfelekké váltak, sőt a ko­reai márkák is veszettül tépázzák a klasszikus európai gyártók pozícióit, azóta komoly sporttá vált a tradíciók felelevenítése. Márpedig ilyen hagyo­mányokkal a Citroennél teli a pince, szinte érthetetlen, hogy miért is kellett ilyen sokáig várni a régi receptek ki­próbálásával. A C3 volt az első újkori autó, amely merész belső és kevésbé óvatos külső megjelenést kapott útrava­­lóul, s a vevők azonnal a kegyeikbe fogadták, noha a minősége közel sem kiváló. A C2-nél már bátrabban nyúltak a lemezekhez, a kabrióból kabrió-limuzin­­ná, kabrió-limuzinból ku­pévá, kupéból pickuppá alakítható Pluriel kapcsán pedig már hajlok arra a fel­­tételezésre, hogy a derék konstruktőrök a tervezőiro­dában ismét Edith Piafot hallgattak, és jófajta burgundit hörpöl­­tek a rajzasztalok mellett, akárcsak ré­gen. Most pedig előrukkoltak a Xsara utódjával, a C4-gyel, amelynél nem is bor, hanem abszint hatására gyanak­szom. Már a forma is mellbevágó, kü­lönösen a háromajtósé, amelyet egyedi kialakítása miatt a Citroen kupénak ti­tulál. Meglehet, hogy a tervezői bravú­rok még nem elegendőek a Renault Mégane elhalványítására, ám a kocsi részletmegoldásaival egyetlen típus sem kelhet versenyre. Egyike ezeknek a műszerfalba csúsztatható ampullával működő, a szellőzőrendszer szerves ré­szét képező illatosító, amelyből há­romféle szagot adnak az autóhoz, és további hatból lehet válogatni a kereskedőnél. Különle­ges a teljes hos­­­s­z­ú­s­á­g­ú

Next