168óra, 2010. április-június (22. évfolyam, 13-25. szám)
2010-06-17 / 24. szám
Száműzött A Páva utcai Holokauszt Emlékközpont Száműzött művészet című tárlatsorozatában olyan alkotók életművét mutatja be, akik a két világháború között nem maradhattak Magyarországon zsidó származásuk miatt. Bár koruknak meghatározó és különleges művészei voltak, még felfedezésre várnak idehaza. A sorozat első kiállítása - Késői hazatérés - három képzőművésznek állít HERSKOVITS „Az egyetlen enciklopédia, amelyen a teljesség nem számon kérhető, a feledés enciklopédiája. Ami kimaradt belőle, azt elfeledtük. Ha egykoron nyoma volt is, mára befújta a feledés homokja.” Ungvári Tamás író sorait vette alapul a Holokauszt Emlékközpont a tárlatsorozathoz. Nyitó kiállításuk Mészöly Munkás Béla, Wittmann Zsigmond és Bán Kiss Edit „késői hazatérése”. A nagybányai kötődések ellenére is különbözőek az életpályák, de közösek a zsidó sorsok. Közülük egyedül Bán Kiss Edit élte túl a második világháborút, ám lelkileg összeroppantotta a vészkorszak, később öngyilkos lett. Ők hárman „száműzöttek” voltak azért is, mert a hazai művészettörténet elfelejtette őket. Méltatlanul. Idézzük föl sorsukat a Párizsban élő művészettörténész, Cserba Júlia segítségével, aki a három alkotó újrafelfedezője és kiállításuk kurátora, Mészöly Béla 1889-ben született. A Munkás nevet baloldali elkötelezettségből vette fel. Meggyőződését vászonra is vitte: gyakran festett parasztportrékat, munkásokat. A nagybányai Szabad Festő Iskolához tartozott. 1920-ban úgy döntött, „világjáró piktor” lesz. Beutazta Hollandiát, Dániát, Észak-Írországot, Spanyolországot, majd letelepedett Franciaországban. Valójában sosem volt nyugta sehol. Egész életét „útközben” töltötte. Bolyongott Európában, csoportokhoz nem csatlakozott, viszont 1938-ig tagja maradt a budapesti Nemzeti Szalonnak. Képeit a nagybányai posztimpresszionizmus jellemezte, ám alkotásait mindig befolyásolták útjai: az északi országok sötét tónusa után a spanyol fények „mediterrán festővé” ihlették. Mészöly időről időre hazalátogatott, tárlatai is voltak itthon, és zsidóként még a számára vészterhes harmincas években is kiállításokat szervezett festőtársainak, műtermet bérelt számukra. A korabeli sajtó úgy► művészek Az újrafelfedezés tárlata Válogatás Bán Kiss Edit, Mészöly Munkás Béla és Wittmann Zsigmond alkotásaiból Couvres de Edit Bán Kiss, Béla Mészöly Munkás et Zsigmond Wittmann SZÁMŰZÖTT MIVÍSZÍT KÉSŐI HAZATÉRÉS száműzött művészet 168 Óra 31 Kultúra