168óra, 2010. április-június (22. évfolyam, 13-25. szám)

2010-06-17 / 24. szám

Kultúra élcelődött rajta: Mészöly új műfajt teremtett, a „munkaizmust”. Cserba Júlia Mészöly egykori ha­zai tárlatainak dokumentumaiból arra következtet: utoljára 1938-ban járha­tott Magyarországon a festő. Egyik utolsó képe a holokauszt borzalmai­nak előérzete: asszonyok karon ülő gyerekekkel menetelnek hosszú sor­ban, a háttérben füstölgő gyárké­mény. Hiába menekült vissza Mészöly Franciaországba, 1942-ben Drancybe, a hírhedt gyűjtőtáborba zárták, ahon­nan a második világháború alatt hat­vanötezer zsidót deportáltak. Mé­szöly Béla is köztük volt. Nem élte túl az auschwitzi haláltábort. (Művé­szetét mostanában a hazai magánga­lériák is fölfedezték, festményeinek egy részét a Nagyházi Galéria köl­csönözte a tárlatra.) Wittmann Zsigmond húsz évvel Mészöly után született, 1909-ben. Szülei elváltak, nagyanyja nevelte. Hogy megéljenek, Wittmann már ka­maszként munkát vállalt: modell volt a Képzőművészeti Főiskolán, akro­bata a cirkuszban, dolgozott üveg­gyárban is. Majd 1929-ben bekerült a Mészöly-Munkás Bála: Öreg kapu főiskola híres műhelyébe. Osztályfő­nöke Réti István volt, a nagybányai művésztelep egyik alapítója, teoreti­kusa. Wittmann főiskolai indexe megmaradt: feljegyezték, hogy „iz­raelita vallása miatt csak egy évet végzett el”. 1930-tól Berlinben tanult festészetet, közben plakátokat terve­zett a német antifasiszta mozgalom számára. Hitler hatalomra jutása után áttele­pül Párizsba. A Montparnasse-on bé­rel műtermet, a művészkávéházak­­ban gyorsan összeismerkedik alko­tókkal, írókkal, kritikusokkal. Befo­gadják, és elismerik a bohém, mindig nyughatatlan, kalandkereső magyar festőt. Közös tárlatokon mutatkozik be párizsi művészekkel. Wittman ’36-ban önkéntesnek je­lentkezik a francia seregbe, s bár ha­marosan leszerelik, harcos hevülete csak erősödik. Megpróbál átszökni ’37-ben Spanyolországba, hogy a köztársaságiakat segítse, de a határ­nál elfogják, a mirandai internálótá­borban tíz hónapig tartják fogva. Szabadulása után feleségével Mar­­seille-be költöz­nek. Párizsi mű­vész barátai ott mutatják be Lily Pastré grófnőnek, a legendás mecénás­nak, aki felkarolja. De Wittmann to­vábbra is a harctér­re vágyik. 1942- ben beáll a Francia Szabad Erőkhöz, előbb Casablancá­ba, aztán Olaszor­szágba, majd a francia Vogézekbe vezénylik, végül zászlóalja ’44-ben Belfortban küzd a németek ellen. Né­hány héttel a fel­­szabadulás előtt halálos találat éri. Harmincöt éves. Fiatalkori művei­nek egy része a há­ború alatt odave­szett párizsi műter­mében. De Cserba Júlia szerint­­ ami megma­radt, akár az önarcképe, akár az inter­nálótáborban készült festményei azt mutatják: Wittmann Zsigmond rend­kívül tehetséges volt, nagy jövő előtt állt. Saját nyelvére „fordította le” a kor­izmusait. A párizsi zsidó múzeum és francia magángyűjtők kölcsönöz­ték műveit a Páva utcai kiállításra. Bán Kiss Edit - eredetileg Roth Edit - pesti nagypolgári zsidó család­ban született 1905-ben. Apja neves ügyvéd volt. Edit előbb szintén Réti Istvánnál tanult a Képzőművészeti Főiskolán, majd 1926-tól a düssel­dorfi művészeti akadémián. Két év után tért vissza Budapestre, s került kapcsolatba a Szocialista Képzőmű­vészek Csoportjával, amely a Szo­ciáldemokrata Párt keretei között működött. Festett, szobrászkodott, ám nem tudott megélni a művészet­ből. Titkárnő lett a Hitel Bank igaz­gatójánál, Kiss Sándornál, akihez ké­sőbb feleségül ment. Wittmann Zsigmond: Gitáros

Next