168óra, 2012. január-március (24. évfolyam, 1-13. szám)

2012-03-14 / 11. szám

Glóbusz­ tett emberek fogják irányítani, a ne­vüket is ismerjük. Ám hogy az átme­net sima legyen, a követendő kurzus fő vonalait már kijelölte a jelenlegi vezetés. Ven Csiao-pao miniszterelnök, aki azt a bizonyos 7,5 százalékot (nyolc év óta a legalacsonyabb növekedési rátát) bejelentette, parlamenti beszé­dében lényegében azt fejtette ki, hogy Kína az eddigi beruházás- és exportvezérelt növekedésről áttér a fogyasztás vezérelt s ennélfogva egy­előre alacsonyabb tempójú gyarapo­dásra. A régebbi politikai gazdaság­tan szótárából merítve ezt úgy tudom magyarázni, hogy a belföldi felhasz­náláson belül az utóbbi javára változ­nak meg a beruházások és a fogyasz­tás arányai. Ez valójában óriási dolog; modern­nek, természetesnek és időszerűnek mondható szemléletváltás egy olyan ország esetében, amely pár évvel ez­előtt az összes megtermelt jövedelem tekintetében az Egyesült Államok mögé, exportteljesítmény dolgában pedig az addig listavezető Németor­szág elé kúszott. Tudniillik még a lai­kus számára is adódott a kérdés, hogy Kína, amelynek már több mint 1300 millió lakosa, tehát irdatlan mé­retű belső piaca van, miért ragaszko­dik olyan konokul javainak tömeg­méretű exportálásához, miért nem hagy odahaza több jövedelmet az emberek kezén. Ülnek a pénzhegyen Miért van az, hogy a kevesebb mint negyedakkora népességű Egyesült Államokban mindig a belső kereslet pörgeti föl a gazdaságot (utánanéz­tem: ott a GDP 70, Kínában csak 35 százaléka származik a fogyasztói köl­tekezésből), miközben a kínaiak csak a hatalmas ipari beruházásokban és a kivitelben bíznak, és bénán ülnek egy akkora tartalékhalmon, amelynek jobb helyet, mint biztonságos ameri­kai államkötvények vásárlását, szinte nem is tudnak. Továbbá: miért van az, hogy a tőkemozgások (átváltási árfo­lyamok, kamatok, külföldi beruházá­sok) vasszigorral eszközölt ellenőrzé­se folytán Kína működőtőke-importja és -exportja a „béka feneke” alatt van, holott, ami az utóbbit illeti, nyilván könnyűszerrel megengedhetné magá­nak, hogy a 9,5 milliós Svédország­nál többet ruházzon be külföldön. Amit nem tesz. Még Oroszországgal sincs versenyben. A problémák egymásba fonódnak, gazdaságilag is, politikailag is. A részletek kibontása egy disszertá­ció témája lehetne. Itt erre nincsen hely, de a lényeg elmondható. A névleg „kommunista” Kínában az utóbbi évtizedben a jövedelmi olló szélesebbre tágult, mint Ameriká­ban vagy Oroszországban. Bármi­lyen hihetetlen, nincs átfogó társa­dalombiztosítási és nyugdíjrend­szer, nincs olcsó állami lakhatás, rendkívül alacsony a minimálbér, a városokba áramló paraszti tömegek nem jutnak letelepedési engedély­hez, földjeikkel meg szinte tetszés szerint gazdálkodnak (azaz jelképes összegekért „megváltják” azokat) az ipari beruházások őrületében élő helyi önkormányzatok. Kialakult egy olyan „modell”, hogy a tarto­mányi vagy járási hatóságok olcsón kínálnak telket, villamos energiát a beruházni akaróknak, s jóformán nem is adóztatják őket, mert Kíná­ban egy helyi funkcionárius előme­netele attól függ, hogy a „feuduma” milyen mértékben tud hozzájárulni a GDP-hez. Robbanás előtt Az elégedetlenségnek kézzelfogható jelei vannak. Lázongó munkások, lá­zongó migránsok, lázongó parasztok „nyomják” a Kínai Kommunista Párt vezetőit afelé, hogy több jövedelem­ dlORA __u ico­n..

Next