168óra, 2016. július-szeptember (28. évfolyam, 27-39. szám)

2016-07-14 / 28. szám

I68óra /2016. július 14. ►»KULTÚRA«« 55 hőseinek a szemébe, és jeleket keresni, amelyek a kép mögöttes valóságából, egy spirituális világból érkeznek hoz­zánk. A CD ezt már nem tudja, és vége is van lassan, a zenének ma nincs meg­fogható, anyagi valósága, díszlete, kere­te, a zenészeknek nincsenek vonásaik. A vinyl előtt tisztelgő Radiohead­­lemez, a Moon Shaped Pool borító­ja is döntően különbözik az Abbey Roadétól abban, hogy azt már a zene szülte, és nem a zenészeket mutogatja, nem ismeri a személyi kultuszt. A fény­képalapú grafika legfeljebb arcfoltokat idéz meg, egyébként megkövült fák év­gyűrűit látjuk, vöröses, barnás sávokat, az osztrigaformájú medencébe szürke kövek hullanak. Valóság, ha van, az csak a zene valósága. A borító Stanley Donwood álma egy mágikus zenéről: aki nem ismeri a bandát, ebből rájöhet, mi vár itt rá, aki meg­ismeri, már a bo­rítóval elkezdheti az utazást. Az Abbey Road idővonalába azon­ban mégis megéri beszállni, már csak a borító utóélete miatt is. Andy Warhol is utal rá egy munkájában, a Red Hot Chili Peppers meg gúnyosan leutá­nozta: a képen a zenészek meztelenül vonulnak át az úton, csak egy-egy jól felhúzott zokni takarja őket. Íme egy mém, válasz az előző generáció legen­dájára, és a korabeli rajongók hisztériá­jára, amely a mezítlábas McCartneyban a halott Beatles dublőrét látta, Lennon­­ban pedig egy temetési menet lelkészét. Az ötlet egyébként amerikai. Ha pedig a kép bal oldalán parkoló autók jobb oldali kerekeit egy vonallal összekötjük, az pont McCartney fején halad át. Tisz­ta sor: agysérülés. Tiszta sor: a hatvanas éveknek vége. De maradjunk még 1969 szeptem­berében, a Carnaby Streeten vagy a Piccadilly Circus közepén, ahol a swinging London varázsa már fa­kul, a hippik elvándorolnak, de in­nen azért jobban átlátni az ötvenes évekre, amikor a mai értelemben vett lemezborító-kultusz kezdődött. Ezt folytatta később, de teljesen más mó­don David Bailey és Robert Frank, akik a Rolling Stones és Marianne Faithfull lemezborítóit fotózták, Klaus Voorman, aki basszusgitáros is volt, és Robert Whitaker fotóival megcsinálta a Beatles Revolver című albumborító­ját. Brassai, aki a Pirates című Rickie Lee Jones-lemez fotóját készítette. És Daniel Hirst, Robert Mapplethorpe, Helmut Newton, az amerikai Larry Clark, Warhol, és Annie Leibovitz, aki majd a hetvenes években lesz a Rolling Stones hivatalos fotósa. Majdnem mindegyikük a divatfotó világából jön, és előbb-utóbb mind­egyikük megtagadja a beállított, merev, műmosolyú modellek fényképezését, és az új sztárokra veti rá magát, akik egy­­ívásúak a rajongóikkal, s ugyanaz a düh fűti őket, és ugyanazok az illúziók hó­dítják. A közelség, az együttlét, a világ közös utálata a jelszó. A borítóknak ezt kell üzenniük, és egyáltalán, a borítók­nak új feladatuk lesz: a vinyllemez vé­delmén, az áru becsomagolása helyett egy új életérzést kell kicsomagolniuk. Bachnak még nem volt borítója, mondta egyszer a hatalmas trendfordu­lót érzékeltetve Zsuffa Péter rádiós mű­sorvezető, amihez azt tehetjük hozzá, hogy a hatvanas évektől már Bachhoz is új dizájn jár. A természetesség és a kísérletezés lesz a divat, ez pedig mág­nesként vonzza a fiatal művészeket, így aztán egyfajta összművészet születik: a kép fantáziája és a zene ereje együtt. A rajongó fekszik az ágyon, kezében a borító, azt nézi, abba lép bele, a lemez­játszón meg forog az új LP. És az új világ istene a maga teljességében jelenik meg. Innen, Londonból, 1969-ből a hazai világ, a szögesdrót mögötti Magyar­­ország alig látszik. 1968-ban az Ome­ga Red Star néven lemezt csinálhat a Deccánál, és 1970-ben feltűnik egy Illés nevű zenekar is a Trafalgar téri Lyceumban, de a két világ nem talál­kozik. A hazai lemezborítókat készítő fiatal fotósok és grafikusok másolgatják ugyan a hozzájuk néha eljutó nyugati kiadványokat, de alapvetően magukra vannak utalva egy olyan világban, ahol a beatzene megtűrt, a hosszú haj utála­tos és a fiatalok üvöltése a koncerteken kibírhatatlan. Ebből az ostoba korból mintha vala­mi visszamaradt volna: míg Nyugaton a borítók tervezése szinte külön művésze­ti ág lett, itthon a lemezismertetők ma is alig említik a dizájnereket. Ők ma­guk sem teszik a borítóikat kirakatba, mintha ezek a munkák a „komolyabb” művekhez képest csak ujjgyakorlatok volnának, vagy a sima pénzszerzésről szólnának. Pedig Kemény György (Lo­­comotiv GT: Ringasd el magad!), Mes­ter Miklós (Locomotiv GT) éppúgy tervezett borítót, mint Pálfi György László (Edda, Hobo, KFT, Dimenzió, Hofi), vagy Szász Endre (Omega) és persze Szyksznian Wanda (Illés-leme­zek). Említsünk meg néhány fotóst is: Féner Tamást, Hegedűs Györgyöt, Ba­kos Istvánt. A felsorolás távolról sem teljes. A szörnyű, kiirthatatlan giccsről ne ejtsünk szót, a cél most az, hogy örüljünk egy kiállításnak. A Capa Központban ugyanis a Total Records - Lemezborítók, fotográfia és zene bonyodalmas cím alatt 437 híres borítót láthatunk, az anyag a tavalyi arles-i fesztiválon mutatkozott be, ná­lunk októberig lesz látható. Most az egyszer elszakadva a zenétől, falon lóg­va, mintha festmények volnának. És persze néha azok is, csak hát a japán fa­metszetekhez hasonlóan sok tízezernyi másolatban léteznek szerte a világban, ami rendben is van. Ha a beatkorszak, amely életet adott ennek az új műfaj­nak, a közösségről szólt, a lemezborító sem létezhet csupán egyetlen példány­ban. És ami a kiállításon látható, mind jó. Vagyis az áru, amit hirdet, amiről üzen, amit dicsőít, tehát a zene is csak az lehet, jó. Ahogy az egyik francia ku­rátor, Serge Vincendet mondta, rossz zenéhez sosem készült jó borító. Ez kétségkívül piaci unikum. Most már kiléphetnénk az Abbey Road fotójából, de valahogy mégsem akaródzik. Még megvárjuk, amíg a Beatles eltűnik az utcáról, visszamegy a stúdióba folytatni a lemezt. Mi meg egy ritka pillanatban, amikor nem jön autó és nem mászkál senki a zebrán, magunk is átkelünk az út két partja kö­zött. Jó érzés, hogy vittük valamire. ■

Next