168óra, 2016. július-szeptember (28. évfolyam, 27-39. szám)

2016-07-14 / 28. szám

EMLÉKESŐ­ K­R SZŰCS Julianna Hogy mitől lesz valami hiteles, sikeres és más­­ rejtély. Itt van például Chiharu Shiota. Oszakában született, ausztrál és német egyetemeken tanult, Berlinben él, Ka­liforniában tanít, rengeteg helyen ki­állít. Tavaly a Velencei Biennálé japán pavilonjában. Eddig semmi különös. Teszi azt, amit a világművészet szcéná­­ja valamennyi szorgalmas művész szá­mára előír, már amennyiben hangos karrierre vágynak. Ugye látták a Szex és New Yorkot? Közhelyekre fogékony fantáziánkban ilyen alak a filmbéli Alexander Petrovsky. Munkamániás, önző, hideg. Előny, ha magánéletét alacsony hőfokra állított sütőből húz­za elő, és kurátora, mint a szurikáta, körkörösen figyel, gyanakszik, ha kell, iramodik. Ezzel szemben Chiharu Shiota — a szentendrei Kmetty Múzeumban vetített videó tanúsága szerint - híján van a sztárképzőművész képzeletben konstruált valamennyi toposzának. Szerény, gátlásos, kicsit molett és na­gyon érzelmes. Olyan evidens ismere­tekkel lát el, mint egy tanító néni. Azt mondja például, hogy „a térinstalláció a közönséget is bevonja”. Máskor úgy beszél, mintha pszichológiai szakren­delésen ülne: „Nekem problémát je­lent a sík.” Utóbbi persze nehezen hihető, ha a pöttöm galéria kiállítótermének tíz „bilaterális szituációt”, magyarul pár­­kapcsolatot ábrázoló fekete és színes olajkrétával, továbbá fonállal megol­dott papírmunkáját figyeljük. Túl erős az a drámai aura, amely a Vonszolás, az Ölelés, a Narancssárga ruha szereplőit körülveszi ahhoz, hogy „a probléma” valódi szakmai gondról árulkodhatna. Ez a Shiota tud valamit az életről. A tanítónéni-figura, a pszichotikus pá­ciensmaszk inkább szerepjáték. A raj­zok arasznyi figurái ugyanis magányra ítélve bele vannak vetve a világba. Az egyiket a másiktól elválasztja a madá­chi mondhatatlan űr, és a szó szoros értelemben saját árnyékukat ugorják át akkor, amikor vörös, olykor fekete cérnával slingelt hurkok által remélnek maguk között kontaktust teremteni. Mint látható, a kapcsolatfelvételnek ez a módja sikertelen. A találkozások megtörténtek, a beszédhelyzetek létre-

Next