168óra, 2016. október-december (28. évfolyam, 40-52. szám)

2016-12-08 / 49. szám

58 »» KULTÚRA«« ISTEN VELED, POSZTMODERN » A SZŰCS Julianna Nem lenne szabad Bán Mariann életrajzára gondolni. El kellene felejteni, hogy a „másképpen al­kotók” egyik markáns iparművész egyéniségeként ízlésforradalmár­nak számított a hetvenes évek végén. Hogy öntudattal vállalt külön utat a Manuál csoportban a nyolcvanas években. Hogy a rendszerváltó Magyarországon minden közéleti megmozduláson részt vett a kilencvenes évektől kezdve, jócskán túl az ezredfordu­lón. Hogy amikor már nem látott semmi reményt - se a tágabb, se a szűkebb körlet vidékén —, ki mert lépni az egészből 2014-ben. Azért kellene mindezt felejteni, mert ezek a kerámiák a Fúga Ga­léria összegző tárlatán nem csak egy képzelet dús egyéni teljesít­ményként és egy furán kék hajat hordó mester különös önmegva­lósításaiként méltók a figyelemre. (Akkoriban ugyanis sokunkat feszítette a képzelet és többen hordtunk volna kék hajat, ha nem is az utcán, de legalább ál­mainkban.) Az ő majolikából és porcelánból formázott lényei leg­inkább egy életérzés lenyomatai. Egy korszaké, amely alatt mosta­nában mintha megnyílna a föld és a fantázia szülte teremtménye­ket mintha elnyelné az a mély­ség, ahonnan vétetett: a szomorú agyag. Bán világa nem hasonlít a mai fantáziára. Ő hárítja a felsőbb­rendű tekintélyeket. Az angyalok pufók seggecskét mutatnak a ma­­gasságos égnek. A halottak pa­rányi múmiát játszanak, és nem koporsóba, hanem szivarskatu­lyánál alig nagyobb koporsóban fekszenek. A doboznak kereke nőtt, a szeráf sípnak képzeli ma­gát. A persely tojik a pénzre, a ha­rang lába meg valódi láb. A doboz teteje paplan alakú, a tégely meg kaloda, fejeket és végtagokat he­lyez zár alá. Jól meglennének kü­­lön-külön, de az érző lelkű, okos kurátor, Kovalovszky Márta nem hagyta őket elmagányosodni. Tizenöt, egyenként négypolcos üvegvitrinbe rendezte az alig tár­gyakat, a félig embereket, a majd­nem állatokat és a rozmaringgal, rózsával, margarétával, pálmaág­gal festett növényes díszeket, így derült ki, hogy van közös bélyegük, nem is akármilyen. A százvalahány műtárgy többsége ugyanis - mint anyajegyet — le­­vakarhatatlanul hordja magán a függetlenség ősi címerét, a macs­kát. Világ cicái egyesültek itt a cserépállományon, elnyújtózva és belapulva, alattomosan és ártat­lanul, dorombolva és szunyókál­va, hátat görbítve és vadászatra készen, de mindig a kompozí­ció szerves részeként. Ismertem olyan kollégát, aki teknősbéka­­szobrocskákat gyűjtött. Volt, aki a bagolyban találta meg totemál­latát. Több olyan baráttal büsz­­kélkedhetem, aki elefántra spe­cializálódott. De Bán Mariann „macskasága” több mint egyszerű fölhalmozó szenvedély. Jelképpel van dolgunk. Egy méltatója azt mondta erről, hogy rejtett ön­arcképek. Összevág azzal, amit maga írt pályája elején: „Mindig olyasmit akartam csinálni, amit csak én csinálhatok meg, amiről rám ismernek és én is magamra ismerhetek.” Stimmel: a zsebtig­ris tényleg Mariann. Hasonlít rá, ez csak az övé, de mégis több. A szabadság szimbóluma hever az edényeken szerteszét, egy ősi is­ten vigyázza a többiek színes, tö­rékeny és komolytalan kinézetét. Nem magasztosan és fenségesen, hanem bájosan és rendületlenül. Főként pedig annyi iróniával, ahogy akkoriban, a rendszervál­tás környékén mindezt megéltük. Bán világa továbbá azért sem hasonlít a mai világra, mert több­értelmű. Ahogy a kurátor egy régebbi katalógusban írta: „Nem könnyű megnevezni őket, olykor talán lehetetlen is. (...) Többnyi­re gyakorlottan hajolnak félre a »találat« elől... Öntudatlanul su­gározzák azt a vonzó és intim at­moszférát, amely az évszázadok, évezredek mélyén született régi nagy kultúrákban oly otthonos fényben ragyogott.”

Next