168óra, 2016. október-december (28. évfolyam, 40-52. szám)

2016-12-08 / 49. szám

168 óra / 2016. december 8. FOTÓ: FUGA GALÉRIA Így aztán amikor az embernek éppen lenne egy „ahaélménye”, és már mondaná, amikor a sormin­tás karistolásokat látja, ez bizony a neolitikus keramikában honos terra sigillata ornamentikát idézi. De nini! Hát akkor hogyan ke­rült ide a baba­ néni csókos szája és a dobozfedő rózsacsokra, ezek a virtigli rokokó elemek? Vagy az angyalkák mozgatható keze-lába, a ládikóra szerelt gurigák, a reke­szeket rejtő tokok és a kékfestő anyagokból ismerős pontcsok­­réták? Ezek egyszerre mutatják a népi és urbánus vásárfiúk tanul­ságait meg a régi folyamvölgyi kultúrák sírmellékleteinek zavar­ba ejtő humorát. Bán úgy megta­nulta a művészettörténetet, hogy egyetlen tárgyban volt képes az egész tananyagot fölmondani. Mintha csak művelten legyinte­­ne: egy kutya — bocsánat — egy cica valamennyi, a kiemelt bánásmó­dot egyikőjük sem érdemli meg. Ezt a közelmúltbéli jelenséget radikális eklektikának nevezte a szakirodalom. Ez a közelmúltbéli jelenség pedig végtelen optimiz­must sugallt. A történelemnek immár vége, le az oktrojált kor­stílusokkal, le a kívülről diktált csoportformákkal! Éljen az egyé­niség mindenekfelett! És ez az, ami nem jött be. Immár a világ ma, a posztmo­dern után másból sem áll, mint oktrojált csoportformákból. Az elit vezérelte luxusdizájnból és a tömegmédia sugallta cukiság­­ból. Megfizethetetlen áruból odafönt, globalizált bóvliból idelent. A hatalmi gőgtől inspi­rált történelmi felsőbbrendűség fitogtatásából a gazdagoknál és a hülyék ópiumából, a giccsből a szegényeknél. Minden ember egyenlőnek te­remtetett - áll az amerikai Füg­getlenségi nyilatkozat első sorá­ban -, és Bán keramikus ettől a filozófiai dokumentumtól nem tudott és nem is akart eltekinteni. Bár dolga e világban cicácskák és dobozkák, angyalkák és fütyülök alkotása volt, illetve lett volna, de a dolgok állása a tízes évek elején annyira irritálta, hogy tett ellene. Ex voto címmel sorozatot készí­tett, amelynek minden egyes da­rabja olyan „mariamnos” baba volt —ámbár belapítva és világos mázzal bevonva­­, amely alkalmassá vált idézetek hordozására is. Valahogy úgy, ahogy manapság polgárjogi aktivisták képviselik azt tiltakozó felvonulásokon. Jeffersonék pozi­tív üzenete csak annak fényében értelmezhető, hogy a szöveges bá­buk két — tartalmilag ezzel ellenté­tes — szöveget is hordoztak hasu­­kon-hátukon. Elszórva láthatók is a vitrinekben. Egyiket George Orwell írta az 1984-ben, a má­sikat Parti Nagy Lajos a Magyar mesékben. Az egyik disztópia volt a javából, és a totalitárius rendsze­rek technikai fogásairól mondott lényegeset a „new speaktől” a „kontrollált múltig”. A másik az Orbán-rendszer újfeudalizmusát járta körül úgy, hogy a röhögés az arcra fagyjon. (Például: „Magyar zászló, EU-zászló, Sonka, Tojás, Szent Korona, mer azt fevitték a fönnvalók nehezéknek. Vöt egy koronalift, oszt abba. Két riporter vót. Az eggyik térdepelt, a másik dettó.”) Akkora feszültség keletkezett e cserépbábukban forma és tarta­lom, test és lélek, anyag és eszme között, hogy innen továbblépni szinte lehetetlen volt. A tartalom, a lélek, az eszme gyönyörű volt, erről szólt a Függetlenségi nyilat­kozat. A forma, a test, az anyag borzalmas lett, erről szólt Orwell és Parti Nagy. A súrlódási hő elől Vallauris­­ba, a világ kerámia-fővárosába menekült. Ott leginkább a mű­teremgarázs kapujában megjelent életet fényképezte, így búcsúzott ettől a hálátlan világtól. Az utol­só képen - a rendező jóvoltából - hátulról látszik egy jól megter­mett macska is. H ►»KULTÚRA«4­59

Next