168óra, 2016. október-december (28. évfolyam, 40-52. szám)

2016-12-08 / 49. szám

168 óra / 2016. december 8. KÖNYV » FESTŐI SZERELMEK Most könnyű lenne kisujj­unkat eltartva csak annyit monda­ni: fi done. (Vagyis: piha!) Hogyhogy Munkácsynak szifi­lisze volt és őrültek házába jutott, Med­­nyánszky véletlenül sem festett soha nőt, Lotz Károly (nevelt) lánya aktjait pingálta a leghevültebben, s az első magyar sorozat­­gyilkos neve a hazai festészet történetében is szerepel (aranybetűkkel)? No de magam a korábbi, különféle költői szerelme­ket bemutató köteteknél sem húztam fel a szemöldö­köm (sokan igen), miért tehetném most? Nagy és erős történetek ezek, és mind mögött van aranyfedezet: ma­guk a művek. Van-e jobb annál, mint amikor vitéz nagybányai megáll a hajdani késdobáló kocsmai mutatványos Egri József balatoni lebegései előtt, és azt kérdi a művésztől: „Maga találta ki ezeket így festeni?” Majd hozzáteszi neheztelőleg: „Én nem így látom a természetet.” Az utókor meg csak szusszanthat rá egyet: még szerencse, hogy különböztek! Az is jó, hogy Berény Róbert szülei nem hallgattak a vaskalapos pedagógusra, aki azt tanácsolta: mielőbb szoktassák le fiukat a firkálásról, mert nem figyel. (Leg­feljebb befelé...) Érthető, hogy a nyergesújfalui sváb parasztokat felkavarta, amikor 1919 nyarán Kernstock Károly gyümölcsösében az elvtársnőknek szólított fes­tőiskolai növendékek fára mászva, pucéran dobálták egymást barackkal nagy jókedvűen. Mára az is művészettörténet, hogy Szinyei Merse Pál feleségét négylovas hintón szöktette meg egy éjjel a szomszéd földbirtokos és huszártiszt, az is, hogy Márffy Ödön személyében új férjet talált magának Boncza Berta, aki „nem akart a nemzet özvegye lenni”. Érdekes, olvasmányos könyv ez, ajándéknak is jó. Ritka különleges körülmény, hogy a szereplő alkotók műveiből a megjelenés idején gyönyörűséges kiállítást rendezett a Kieselbach Galéria figyelemre méltó kata­lógussal. (Nyáry Krisztián: Festői szerelmek. Kiadta a Corvina.) ERDÉLYI S. GÁBOR FILM­J­ÉN, DANIEL BLAKE Bemutató: december 1. Az ötvenes/hatvanas évek fordulóján a dühös angol fiatalok­ról szólt a mozi. Manapság pedig az elkeseredett öregekről, akik koruk, iskolázottságuk hiánya, szociális körülményeik miatt kimaradtak a digitalizáció, a technika és az újraterme­lés társadalmából. Ha valaki munkanélküli, idős és beteg, a szigetországban sem az éden várja, hanem a különféle bizottságok, kérdőívek, felülvizsgálatok, paragrafusok őrlik az életét. Az önmagába visszatérő bürokrácia számos csapdát, egymást keresztező zsákutcát állít a neki kiszolgáltatott állampolgár elé, s minden vélt megoldás, kijárat csak újabb kafkai gátakat jelent. És ha a kötélideg is szakad, és hősünk (áldozatunk?) az utca népéhez fordul, az alkalmi nyilvánossághoz, akkor jönnek a rendőrök. Igazolva, hogy ez a köznapi golgota nem egyetlen sors kü­lönc drámája, az alkotó megkettőzi a példát. Címszereplőnk mellé odaállítja Katie-t a két apró gyerekével, akik a szegény Dániel segítségére szorulnak, vagyis olyan (vagy tán nagyobb) áldozatok, mint az infarktusos exasztalos. Az egymásra utalt­ság roppant mértéktartó ábrázolása mellőz mindenfajta lírát, szerelmes filmesdit, az érzelmek tragikai felszorzását. Mégis oázis a rendszerszintű személytelenségben. Az állam akkor is erőszakszervezet, ha szociális céljait hajt­ja végre. Nem a szükség számít, hanem a rend, a szabály, az előírás. Aki az állam szolgája, annak a vállát nem nyomhatja kétség, így jár el, mert így kell eljárni. Ez a helyes. Soron­ és renden kívüli szempontok nem zavarják meg méltóságát. Daniel Blake a földre kerül. A szó szoros értelmében, a hi­vatal vécéjének a földjére. Újraéleszteni nem lehet. Marad a kissé érzelgősre rendezett temetés, és valami nagy-nagy szo­morúság velünk, bennünk. Ken Loach rendező tudja a szak­mát, sőt annál is többet. (A film az idei cannes-i filmfesztiválon Aranypálmát nyert.) Ajánlom minden generációnak. BÖLCS ISTVÁN ►»KULTÚRA «‘57

Next