2000, 1991 (3.évfolyam) március

Lukácsy Sándor: A nemzeti bajusz

2000 el, amikor maga a szabadság bukott el. Az új történelmi helyzet ma azt teszi szükségessé, hogy a szabadság súlyos fe­nyegetettségét új, pozitív eszközökkel hárítsuk el. A nemzetgazdaságtan alapjai* Minden, ami az egyetemes történeti látásmódot és a gazda­sági rendszerekben való gondolkodást akadályozza, egyben megnehezíti a modern gazdaság állapotának és alakulásá­nak felismerését is. Mindezért azonban elsősorban a kapi­talizmus fogalma, s különösen annak használata tehető fe­lelőssé. A „kapitalizmus" fogalmának nagyon sok mindenre kel­lett alkalmasnak lennie­­ többre, mint a többi, közönséges általánosító fogalomnak. Általa nem egyszerűen a jelensé­gek ama „lényegét" akarták volna bemutatni, amely túl­mutatna az egyes történelmi jelenségeken, és amely legfő­képp a nemzetgazdászra tartozott volna. Ezt ugyanis a többi gazdasági általánosítás is megcélozta, például a városi vagy a házi (családi) gazdaság fogalma. A „kapitalizmusban" sokkal inkább a modern gazdaság lényegi „hatóerejét" vél­ték megfogalmazni. Az ilyen gondolkodásmód számára az egyes jelenségek - például a kézműveságazatok szétzúzása, a kartellek létrehozása, a világkereskedelem kiterjedése, az országok társadalmi szerkezetének átalakulása - mind egy valóságos lény tetteiként tűnnek fel, s e lény nem más, mint a kapitalizmus, melynek krízise e lény hanyatlásaként fogható fel. Marx és tanítványai nagymértékben segítették ennek a gondolkodásmódnak az elterjedését. Marx sok ta­nítványa és más szerzők a kapitalizmust egyenesen megsze­mélyesítik. Elbeszélik, mit vitt véghez a „kapitalizmus" Eu­rópában és másutt, hogyan fogja pusztítását kiterjeszteni az egész földre; úgy vélik, hogy a virágzó kapitalizmus a fele­melkedés és a hanyatlás sajátos ritmusában élt; feltétele­zik, hogy „ő", előrehaladott korának megfelelően, nyugod­tabbá, megállapodottabbá, értelmesebbé válik, de az áru­készletek pusztításával, s a munkások kizsákmányolásával ekkor sem hagy fel. Sokan szeretnek ilyen kategóriákban gondolkodni, sőt gyakran fordul elő az is, hogy e kategóri­ákat még sajátos érzelmi hangsúllyal is ellátják. Ehelyütt először is azt kell megjegyezni, hogy ennek so­rán súlyos logikai hibát követnek el: hiposztázist alkalmaz­nak. Egy általános fogalmat eldologiasítanak, tárgyiasíta­nak vagy megszemélyesítenek. A kapitalizmus általános, megszemélyesített fogalmához való menekülés így csupán helyettesíti a valóság tényleges vizsgálatát.­­ Valaki felte­szi a kérdést, miért került sor Kanadában, Brazíliában és más országokban a búza, kávé és egyéb élelmiszerek meg­semmisítésére. S a magyarázat: a „kapitalizmus" így cselek­szik. Ez nagyon kényelmes álláspont, de valójában semmit sem tisztáz. Mégis miért semmisít meg készleteket ez a sa­játos tény, a „kapitalizmus" ezeken a helyeken, másokon pedig nem? - Az ilyen elemzőnek inkább meg kellene vizs­gálnia a megvalósult piaci formákat, s akkor rájönne, ho­gyan és miért kerül sor bizonyos monopolisztikus piaci for­mákban javak készleteinek megsemmisítésére, más piaci formákban pedig miért nem. Be kellene hatolnia tehát a valóságba, nem pedig egy fogalomsémára bíznia magát. Az ilyen szerzők modernnek hiszik magukat a „kapitalizmus" tetteinek bemutatásával - valójában azonban a mágikus gondolkodásba esnek vissza. Az extrém fogalomrealizmus régi hibájával van itt ismét dolgunk. A kapitalizmus fogalmának használata további két irányban okozott károkat: nehezíti vagy lehetetlenné te­ . In: W. Eucken: Die Grundlagen der Nationalökonomie6 1950. 62-64. ,,Magyarok, akik a nemzeti bélyeget igyekszenek maguknak megszerezni." A szerző a követelmények minden pontjához magyarázatot fűz. Bajuszt azért kell viselni, „mert a magyar szabad ember, nem szabad pedig, akit orron fognak, s nem fog-e pedig orrod­nál a borbély, midőn bajuszodat kopasztja?" Mikulay János szerint tehát csak az magyar, aki bajuszt vi­sel. Képtelenség, hiszen Kölcsey sem viselt. De ennek a képte­lenségnek erős gyökerei voltak a sűrű magyar életben. Az 1825. évi országgyűlés - ugyanaz, amelyen Széchenyi megala­pította Akadémiánkat - hosszú időt töltött annak megvitatásá­val, hordjanak-e a gárdisták bajuszt. Kazinczyt fölháborította ez a méltatlan tárgy, levelező társát, a kiváló Tacitus-fordítót, Cserey Miklóst nem. „Ami a gárdisták bajuszát illeti - írja Cserey 1826. június 15-én -alzó magában semmiség, de Plato azt mondja, hogy még a muzsikálás nótáit sem bátorságos a respublicában változtatni, a nemzeti viselet pedig van annyi, mint egy táncnóta. Láttuk azt is, hogy az ellágyult és puhult nemzetek szokták az asszonyi nem ábrázatjának szőretlen si­maságát megirigyleni és beretva segedelmével majmolni, miként pedig visszajő a férfiúi bátorság, mint a franciáknál is, a ba­juszviselés is visszajő; nem mintha elvárhatatlanul válna öszve­kötve, hanem hogy mégis van valami öszveillése, mert a Ter­mészetnek okának kellett lenni arra, hogy a férfiaknak ábrá­zattyát megszőresítse, az asszonyokét simán hagyja. Őtet kö­vetve ritkán hibázunk." A bajusz a szóhasználatban toposszá vált: a hagyományhoz vakon ragaszkodók ajkán az igazi, hű magyart, az újítás bará­tainál a bendegúzi maradiságot jelképezte. „Te azt tartod - írta Kazinczy 1817. március 19-én Pálóczi Horváth Ádámnak­­, hogy a te bajuszod és három csombókod nemzeti; én azt, hogy az én beretvált bajuszom is az." Hasonló értelemben használta a szót Berzsenyi, amikor 1809. november 25-én arról írt Ka­zinczynak, hogy tanácsára kezd fölhagyni parlagi nézeteivel: „Én akkor [egy korábbi levelében] úgy szóltam Hozzád, mint borzas bajszú magyar, de azokt a sokat elnyírtem bajszomból, mit gondolsz, nem kell-e egészen lenyírnem."" Végül Széchenyi, a Világban: „Hogy pedig a magyarsághoz csak keveset tudunk édesgetni, sőt a leghosszabb bajszúak elfordultak tőlünk, az -ki kell egyenesen mondanom - azért esett, mert nem tárogató­val s dudával s penészes szokások káposzta- vagy pipaszagával jártuk a verbungost, hanem hazafiságunk valódi áldozatokkal páros honszeretet­re, magyar nyelvre - melytől megint a ba­jusztalan magyarok ijedtek vissza, azt gondolván, a magyar re­voltál, mert magyarul beszél­­ honszeretetre s honnyelvre, mondom, mely egy nemzetnek úgyszólván lelke, s hiány­unk ve­lős megismerésére s azok férfias orvoslására alapítottuk." Bajszosokról és bajusztalanokról szólva Széchenyi - a kisszerű frontok fölé emelkedők magányosságának panaszával - a magyar társadalomnak arról a régi és tartós megosztottsá­gáról beszélt, melyet a XX. század majd népies-urbánus ellen­tétnek nevez. Balgatag őseink, balgatag jelen. 55 GAZDASÁGPOLITIKA

Next