2000, 2001 (13. évfolyam) november

Szergej Gennagyijevics Nyecsajev: A forradalmár katekizmusa

2000 dött, vagy száműzött részeként határozták meg. Ma­gyarországon is ekképp látták őket, de a kor korláto­zott nyilvánosságában inkább stigmatizáló kifejezé­sek társultak hozzájuk. A X­V. kiindulási helyzet idő­vel mindegyik kivándorlási hullámban megváltozott. Már a bevándorlókat sem lehetett az otthoniak távo­li képviselőinek tekinteni. Megtelepedésüket követő­en egyre inkább kezdtek különbözni az otthoniaktól. Idővel az óhazához tartozás jelentése is árnyaltabbá vált, az elnevezés mégis megmaradt. Az „amerikai magyarság" a „külföldi magyarság", vagy újabban a „határon túli magyarok" csoportjai között szerepel, ami eltorzítja a valóságos helyzetet. Ez a „kiterjesztés­koncepció" a kibocsátó ország - a politikusok, a köz­vélemény formálói — kategorizációs eljárásának a gyümölcse, mellyel a diaszpórában élők egy része azo­nosul, illetve ezen logika alapján fogalmazza (és éli) meg azonosságát. Ettől a nézettől jelentősen eltér az Egyesült Álla­mokban született nemzedék(ek) önmeghatározása. Születésük, állampolgárságuk alapján ők nem tekint­hetők egy európai nemzetállam külföldön tartózkodó egyedeinek. Ők nem kivándorolt-áttelepült, vagy menekült, száműzött magyarként határozzák meg ön­magukat. Elsődlegesen az amerikai társadalom és tör­ténelem részvevői, de ez nem zárja ki, hogy különböz­zenek, vagy alkalmanként tudatosan megkülönböz­tessék magukat a társadalom egészétől, illetve annak bármely komponensétől. Ez akár a bevándoroltak ne­gyedik, ötödik nemzedékéhez tartozók körében is ta­pasztalható (Byron 1995, 1998). Itt fontos az ameri­kai közhangulat, folyamatos változása az etnicitás ügyeiben. Az etnikai „különbözés" történeti konstruk­ció, melynek során a „mi" és az „ők" közötti határok részben a csoporttagok tevékenységétől függetlenül is fennmaradnak, részben tudatosan fenntarthatóak. Két koncepció áll tehát szemben egymással, me­lyek a hagyományos nemzeti identiás és az etnikus azonosság ellentéteként is megfogalmazhatók. A va­lóságban az amerikai magyarok tág köre e két „tiszta" típussal nem jellemezhető teljes körűen. Már szó volt róla, hogy mindazokat, akik még Magyarorszá­gon (vagy a környező országok magyar lakosságú helységeiben) születtek, tévedés egyszerűen „külföldi magyaroknak" tekinteni, bár kétségtelenül közelebb állnak az identitás „óhazai" modelljéhez, mint a be­vándorolt magyarok amerikai születésű gyermekei. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a szülő­földről az „amerikai magyarságnak" címzett hazatérés­re buzdító felhívásokra csak elenyésző kisebbség vála­szol. Ezt látjuk 1989 után is: van hazatérés, de ez számban sem jelentős, és a politikai-közéleti szerep­vállalás miatt ismert példák (Borbándi 1996) alap­ján sem jellemző. Törvényszerű, hogy az elvándorolt vagy elmenekült generációk esetében a kettős kötelék 11. § Amikor valamelyik bajtársa veszélybe kerül, és el kell döntenie, megmentse-e őt, a forradalmárt nem ve­zethetik személyes érzelmek, csakis a forradalmi ügy érde­kére lehet tekintettel. Ennek megfelelően egyfelől azt kell mérlegelnie, mekkora hasznot hajthat bajtársa, ha élet­ben marad, másfelől annak a ráfordításnak a mértékét, amelyet megmentése a forradalom erejéből követel, mert csak így fogja látni, melyik nyom súlyosabban a latban, és csak így cselekedhet megfelelően. Hogy tekintsen a forradalmár a társadalomra? 12. § Új tagfelvétele a társaságba, föltéve, hogy nem szavakkal, hanem tettekkel is bizonyított már, csakis egy­hangú döntés alapján történhet. 13. § A forradalmár az állam világába, az osztályok világába, az úgynevezett civilizált világba csakis azért lép­het be és azért él benne, mert hisz annak közeli és teljes lerombolásában. Nem forradalmár az, aki ebben a világ­ban bármit is sajnál. Nem hátrálhat meg semmilyen, eh­hez a világhoz tartozó pozíció, kötelék vagy ember meg­semmisítése elől. Mindent és mindenkit egyformán kell gyűlölnie. Ha ebben a világban rokoni, baráti vagy szerel­mi kapcsolatai vannak, annál rosszabb neki; nem forra­dalmár az, akinek ilyen kapcsolatok lefoghatják a kezét. 14. § A kérlelhetetlen rombolás kedvéért a forradal­márnak lehet, sőt gyakran kell is a társadalomban élnie, egészen másnak tettetve magát, mint ami. A forradal­márnak mindenüvé be kell jutnia, minden osztályba, a legmagasabbakba csakúgy, mint a középosztályba, a ke­reskedőboltjába, a templomba, az arisztokrata kastélyá­ba, a hivatalnoki, a katonai és az irodalmi világba, a har­madik ügyosztályba (a cári titkosrendőrség - a szerk.), még a Téli Palotába is. 15. § Ezt az egész ocsmány társadalmat több kategóriára kell osztanunk. Az első kategória az azonnali halálra ítélte­ké. A bajtársak állítsanak össze listákat ezekről az elítéltek­ről, abban a sorrendben, hogy melyikük mennyire kárté­kony a forradalom ügyére nézve, úgyhogy a lista élén szerep­lők elintézésére előbb kerüljön sor, mint a többiekére. 16. § E listák összeállításakor és a sorrend megállapí­tásakor semmiképp nem szabad valakinek az egyéni elve­temültségét alapul venni, sőt még a gyűlöletet sem, me­lyet a szervezet tagjaiban vagy a népben kelt. Ez az elve­temültség és ez a gyűlölet bizonyos fokig még hasznos is lehet, amennyiben a népet lázadásra készteti. Csak azt 55 AZ ETNICITÁS ÁRNYALATAI

Next