2000, 2002 (14. évfolyam) március

Sorin Antohi: A „bovarizmustól” az etnikai ontológiáig

­ Csehszlovákia, Magyarország és némi habozás­sal Lengyelország —, amelyek az olyan prominens személyiségeknek köszönhetően, mint Milan Kundera vagy Konrád György, a hetvenes évek végén és a nyolcvanas évek folyamán rendkívül hangosan képviselték közép-európaiságukat, nem örültek annak, hogy Romániával kell közös­ködniük. Amikor feltámasztották Közép-Európa kulturális-ideológiai fogalmát, hogy távolságot teremthessenek maguk és a Szovjetunió között, és hogy felébresszék a Nyugat bűntudatát, Kun­déra és a hasonló szerzők (valamint nyugati tá­mogatóik) idealizált képet mutattak fel a tradici­onális Közép-Európáról a maga irodalmával, ze­néjével, Gemütlichkeitjével és más múltbéli dicső­ségeivel. A lehetséges fő vetélytársak az önérde­kű szimbolikus földrajz nevű versenyszámban nem tiltakoztak az ellen, hogy a fogalomnak új jogtulajdonosai akadtak: az osztrákoknak felte­hetőleg tetszett a dolog, mivel glorifikálta hasz­nálható múltjukat, miközben jótékonyan hallga­tott a kínosabb emlékekről; a németek látszólag nem törődtek az üggyel, mivel az ő Mitteleuropa­változatukat kompromittálta a Harmadik Biro­dalom, a Német Szövetségi Köztársaság pedig szimbolikusan az Atlanti-óceán felé csúszott, hosszú történelme során először válva nyugativá. Az NDK volt a szovjet tábor egyetlen barakkja, amely elégedettnek látszott geopolitikai státusá­val. A JL­­lz adott körülmények között a Nyugat kezdeményezése, hogy Közép-Európa fo­galmába tartozzon bele Románia is, nem tudott senkit sem meggyőzni. Csak az első román poszt­kommunista külügyminiszter (Adrian Nastase, a jelenlegi miniszterelnök) terjesztette hálásan a hírt arról, hogy országa belépett Közép-Európa exkluzív elitjébe. Elragadottságában még azzal is előállt, hogy Közép-Európa természetes keleti ha­tára a Dnyeszter, azaz hazafiasan Moldvának is közép-európai státust követelt. Akárhogy van is, a művelet — mely révén a geokulturális bova­rizmus kis híján hivatalos állami doktrína lett — senkit sem nyert meg, és Románia, amelynek hosszúra nyúló átmenete nem követi a közép-eu­rópai mintákat, a jelek szerint csúszik vissza a Bal­kánra, vagy — hogy a politikailag korrekt kifeje­zést használjuk­­ Délkelet-Európába. Vissza az első kockába, úgymond. Geokulturális bovarizmus A Ce este Sud-Estul European? (Mi az európai délkelet?) című könyvecskében, amely 1940-ben, azaz abban az évben jelent meg, amikor a Vasgárdisták kezén tragikus halált halt, Iorga — túllépve az ország fölrajzi helyzetéről szóló vitá­kon­­ elmagyarázza, miért nem balkáni ország Románia: „Egy ország nem ahhoz a területhez tar­tozik, ahol fekszik, hanem ahhoz a célhoz, ame­lyik felé fordul". Ez talán az általam „geokul­turális bovarizmus"-nak nevezett jelenség legsza­batosabb megfogalmazása. A Webster 1996-os kiadása a bovarizmust kö­vetkezőképp határozza meg: „önmagunk túlbe­csülése, kiváltképp túlzott dicsőítése; önhittség". A szótár Flaubert Bovarynéját jelöli meg a foga­lom forrásaként. Az 1966-os kiadásában ponto­sabb meghatározást találunk: „önmagunk a való­ságostól oly mértékben eltérő elképzelése, hogy általános viselkedésünket ez az elképzelés szabja, illetve határozza meg; különösen: az ilyen ideali­zált, felmagasztalt, dicsőített vagy másként irreá­lis önkép dominanciája, amely drámai személyes konfliktushoz (mint a tragédiákban), feltűnően szokatlan viselkedéshez (mint a paranoia eseté­ben) vagy komoly teljesítményhez vezethet". Az alábbiakban nem tartom magam szigorúan ezekhez az értelmezésekhez, és távol áll tőlem a behaviorizmus is. A bovarizmust képletesen, nem pedig fogalomként használom a román önazonos­sági diskurzusok megértésében. Fő ihletforráso­mul Hayden White­ munkái szolgálnak, elsősor­ban az alapvető Metahistory (The Historical Ima­gination in Nineteenth-Century Europe, 1973). A hagyományos retorika különböző eszközei (metafora, metonímia, szinekdoché és irónia), valamint a különféle cselekményes formák (ro­mánc, komédia, tragédia, szatíra) alakítják a kol­lektív identitás és a szimbolikus földrajz diskurzu­sait is, éppúgy mint bármily más beszédmódot. Románia geokulturális bovarizmusa nem egyéb, mint az a mélyen gyökerező elgondolás, hogy az országot gyengéd szálak fűzik a Nyugat­hoz, különösen Franciaországhoz, még inkább pe­dig Párizshoz. A nemzeti vágyálom e formája az 1840-es évekig nyúlik vissza, amikor számos moldvai és havasalföldi járt párizsi iskolákba és egyetemekre, és dolgozott Jules Michelet kariz­matikus vezetése alatt, illetve Edgar Quinet ren­dületlen politikai-diplomáciai támogatásával - a 20 C1 2000

Next