2000, 2013 (25. évfolyam) november

Czeglédi András: Ukrónia és vidéke

egyik legtöbbet emlegetett hazai esetnek szem- és fültanúja voltam; kb. 20 éve történhetett, a Bu­dapesti Kamaraszínházban, Thomas Bernhardtól A színházcsinálót adta a társulat, s a darabban ép­­pen tombolt a történelemfilozófiai­ paródia­ és a színház-a­ színházban-effekt: a főhős Bruscon (Sinkó László) „A történelem kerekén” című sa­ját művét adta elő (vagy csak próbálta?). Mindezt hirtelen dramaturgiailag nyilvánvalóan nem ter­vezett nézőtéri mobilcsörgés zavarta meg. Sinkó nem morális leckéztetésbe fogott, nem is bohóc­­kodta el a dolgot, de még csak nem is a nem­ tu­­domásul-vételt választotta - akkortájt ezek vol­tak a leginkább bevett, ha nem egyenesen kizáró­lagos opciók -, hanem méltó színészi-művészi vá­laszt adott. Bevonta ezt a külső történést, beleját­­szotta a mobilcsörgést az előadás élő idejébe (amit egyszerre hátráltatott és könnyített meg, egyszer­re formált és formálódott e révén maga is, a Bruscon alakjában érvényesülő morális komoly­ JEGYZETEK ság és elviselhetetlenség, ripacság és mindennek persziflázsa-reflexiój­a). Mit éltem át Sinkó révén, hogyan lehetne ezt legalább hozzávetőlegesen leírni? Esetleg így: a jó, a meglehetős előadás a színda­rab fiktív idejét átélhető, a nézők számára átérez­­hető színpadi idővé tudja performatíve átalakíta­ni; a zseniális előadás zseniális színészek révén vi­szont egybe tudja nyitni a színdarab fiktív idejét és a nézők valóságos idejét. A zseniális színielő­adás ezért talán ukronikusabb tud lenni, mint bármi más. A genuin színház, akárcsak az ukrajna, Borges Elágazó ösvények kertjével szólván, „az idők végte­len sorában hi[sz], szétágazó, összefutó és párhuza­mos idők szédítő és növekvő hálózatában.” Az ukrajnával találkozó színjátszás „egymáshoz kö­zeledő, elágazó, megszakadó vagy éppen évszá­zadokon át egymást elkerülő időknek a szöve­­vényé­­n­ ­. Renouvier, Charles: „Uchronie, tableau historique apocryphe des révolutions de l’empire romain et de la formation d’une fédération européenne” In: Revue phi­losophique et religieuse, mai 1857, 187-208. Uo: Uchro­nie [­ Uchronie (l’utopie dans l’histoire), esquisse his­torique apocryphe du développement de la civilisation européenne tel qu’il n’a pas été, tel qu’il aurait pu être]. Bureau de la Critique Philosophique, 1876. 2. Poétika 51b. 3. Félreértés ne essék: sárkányok stb. felbukkannak pl. kö­zépkori krónikákban is, amelyek bizonyosan nem egy alternatív világot igyekeztek leírni - hogy mennyire így volt, annak ha nem Isten, akkor mondjuk Hayden White a megmondhatója, miként annak is, hogy nincs történetírás, sőt krónikaírás irodalmi-retorikai fogások alkalmazása nélkül­­, hanem az (akkori) itt-és­ most valóságát. E sorok írója éppen ezért is tartja szerencsé­sebbnek az ukrajia fogalmának nem kiterjesztett, a történeti előzményekkel számot vető, de alapvetően a modernitásra fókuszáló használatát - amikor az i­t­­központúság és a griffmadár dudásai már nem férnek el egy csárdában. 4. Trencsényi Balázs: „A tegnap árnyékában. Bibó István és az Uchronia” In: uő: A politika nyelvei. Eszmetörténeti tanulmányok. Argumentum - Bibó István Szellemi Műhely, 2007, 238. 5. A nyilvánvaló etikai áthallásokon - a Bibó számára mindig konstitutív jelentőségű etikai mozzanaton - túlmenően a történeti decizionizmus nem-etikai opci­ói is fontosak itt: korai kihívásként mindenekelőtt Machiavellire kell gondolni, virtu és occasio találkozó­ 26 O 2000 sára, XX. századi következményként pedig pl. Gram­­scira. Érdekes és elgondolkodtató hangsúlykülönbség, hogy úgy általában a kontrafaktuális történelem örvén a POD (point of divergence), vagyis egy esemény(sor) jelentőségét szokás kiemelni, míg kifejezetten az uk­ránja kapcsán a történelmi mozgástér és az emberi ágensek döntéseinek jelentőségét. A Renouvier-féle „nœud de l’histoire” és a bibói „lehetőségek összesűrű­­södése” összevetéséhez ld. még: Trencsényi, i.m., 235. A „kulcsfontosságú áleseményhez” ld.: Szilárdi Réka - Takács Gábor: „A Mein Kampf, a Ji King és a telefon­könyv” In: H. Nagy Péter (szerk.): Ütköző világok. Ta­nulmányok Philip K. Dick műveiről. Lilium Aurum, 2010, 33-55. o. Ontológiai pluralizmus és metafikció összefüggéséhez ld. Ryan Mullins egyelőre kéziratos tanulmányát, amely hamarosan megjelenik lapunk elektronikus vál­tozatában, a villany2000-ben: http://ketezer.hu/kate­­goria/2k-villany2000/. Bár Mullins elsősorban Foster Wallace írói világára összpontosít, meglátásai általá­­nosíthatóak. Margócsy István hívta fel a figyelmemet Aszimov A halhatatlanság halálára; e regény az egyik legszebb példája az ontológiai pluralizmusnak, az alter­natív világ(ok) megsemmisülésének és a mi tényleges világunkhoz való megérkezésnek a klasszikus scifi mű­faján belül. 7. Ld.: Louis Napoléon Geoffroy­ Château: Napoléon et la conquête du monde, 1812-1832. H-L Delloye, 1836. 8. Amit persze nagyban elősegített, majd megerősített, hogy a steampunk a regényirodalmon és minden iro­­dalmiságon kívül és túl a legkülönbözőbb képződ és

Next