2000, 2015 (27. évfolyam) március

Lengyel László: A szabadság kalandja - Beszélgetés Hankiss Elemérrel

Kosztolányi Dezső és Csáth Géza Szabadkáról, Babits Mihály Szekszárdról, Bartók Béla Nagy­szőlősről, Kodály Zoltán Kecskemétről, Cs. Szabó László Kolozsvárról vagy Márai Sándor Kassáról. De közelebb menve, Elemér nemzedékéhez köze­lítve, ilyen Kosáry Domokos Selmecbányáról, Keresztury Dezső Nemesgulácsról, Weöres Sán­dor Csöngéről, Rónay György, Nemes Nagy Ág­nes Budáról, Kálnoky László Egerből, van egy sa­játos nem nemesi, lateiner polgári magyar világ. A német ezt Bildungsbürger-nek nevezi. Vagyis olyan családnak vagy az örököse, amelyet nem a származás, a rang, a vagyon, hanem a neveltetés és a tudás tett polgárrá. Gyáni Gábor társadalom­­történetileg megpróbált leírni egy önálló és sajá­tos magyar polgárosodást a zsidó és német polgá­rosodás mellett. Ennek van vallási gyökere is, de talán nem annyira lényeges. Beszélgetéseinkből, ha jól vettem ki, a Hankiss-család, hogy az egé­szen régmúltba ne menjünk, az 1800-as években egy igazi polgári szolgáló család. Mit ad hozzá a vi­lágodhoz és a teljesítményedhez a nagyszülők, a nagyszülők nagyszüleinek teljesítménye, szokás­rendje, hagyománya? Mit adhat hozzá az életed­hez - vagy vehet el rosszabb időkben - egy ilyen polgári család? Úgy kérdezem, hogy mind a ket­ten tudjuk: helyzeted erősen különbözik az itt ülők élethelyzetétől, senki sincs, akinek pont ilyen élethelyzete lett volna. GOMBÁR CSABA: Kivéve téged... LL: Vannak hasonlóságok, de mégis más. Marad­­junk abban, hogy itt teljesen más körökből vagyunk, vagy kevésbé vagyunk ebből a körből. Más kultúrát hordozunk, más anyagi civilizációból jöttünk, vagyis minket az a kultúra, az a civilizáció is érdekel, amit nemcsak Hankiss Jánostól, az egyetemi tanár apától hoztál közvetlenül, hanem sokkal szélesebben, amit a vámigazgató nagyapádtól, vagy a dédszülőktől kap­­tál. Van-e ilyen örökséged, vagy mindez eltűnt 1945 után? Valóban tündérkert volt a családi világod, vagy csak utólag láttad tündérkertnek, amikor kiűztek be­­lőle? Mit látsz ebben a magyar polgárosodásban, ha van ilyen? Vagy nincs is ilyen? Talán a semmiből jöt­tél le és magad teremtetted magadat? Hogy látod? HANKISS ELEMÉR: Hát a tündérkert az csak a saját gyerekkoromra vonatkozik. Mint gyerek én nem érzékeltem a család múltját. Az csak később épült bele a tudatomba nyilvánvalóan, kamasz­­korban vagy még később. Gyerekkoromban a debreceni campus volt a tündérkert, ahol papám egyetemi tanár volt, és gyerekként randalíroz­tunk az erdőben és az épületben. Romboltuk az új központi épületet mindenféle formában. A gye­rekkorom olyan volt, mint egy másik gyereknek a gyerekkora, grundon vagy bárhol máshol, csak más volt a díszlet. Itt nem voltak még semmifé­le múltba visszanyúló csápjai a családnak. Maga a család nem olyan mértékben plasztikus, mint a tiéd. Bennem nincs olyan típusú, idézőjelben és pozitív értelemben „kaszt”- vagy „nagycsalád”-tu­­dat, mint nálad. Sok hasonlóság van bárkivel egyébként. Igen, különbségek és hasonlóságok vannak mindegyikőtök családi múltjával, sok érintkezési pont van. Nem volt a családunk olyan nagypolgári, mint Kende Péternek a családja. Nem jöttem abból a szerintem legpozitívabb ma­gyar rétegből, amiből Romsics Ignác jött, ebből a paraszti, feltörekvő rétegből. Akiket látok, a soly­mári sváb asszonyoktól kezdve, és a nem-sváb asszonyoktól, a kutyás barátaimtól, hihetetlen munkabírás, hihetetlen tisztaság, a gyereket, bár semmi pénzünk nincs, de fölnyomjuk. Jött a ker­tet ásni egy napra 5000 forintért, de a gyerekét vi­szi angol órára. A saját véréből, húsából, csontjá­ból préseli ki és kipréseli, nincs mese. Szóval ez egy csodálatos réteg, ez a felemelkedő kis- és alsó középpolgárság, ez nekem mindig lenyűgöző. Ilyen szempontból vannak hasonlóságok és kü­lönbségek, maga a Hankiss-család több irányból jön. Neked már korábban elbeszéltem, hogy a Hankiss névről több mítosz is élt, egyik jobb, mint a másik... LL: De a legjobb evangélikus papotoké... HE: Valóban, egyik alkalommal a szószékről megfejtette, hogy a sumeroktól származunk, és nevünk azt jelenti: „Az Isten fája”. Mindeneset­re a névre és a családra először a 18. században bukkanunk rá, Mária Terézia földmérője volt egyik ősöm. Szép foglalkozás, így az apai nagy­szülők Temesvár környékéről, majd később Szentes környékéről jöttek, a dédszüleim azok birtokot irányítók, nem ispánok, hanem eggyel feljebb... LL: Jószágigazgató... HE: Igen, jószágigazgatók, meg agrármérnök­­szerűségek voltak az apai dédszüleim. A századfor­dulón a családunk Szentes köztiszteletben álló polgárfamíliái közé tartozott. 4 × 2000

Next