8 Órai Ujság, 1920. szeptember (6. évfolyam, 207-231. szám)

1920-09-26 / 228. szám

«. ISSN­ Vasárnap, 1920 szeptember 26. városi történet. . Imlékek az antiszemitizmus lélektanához. „ I­A leggonoszabb zsidó. JF Azokban a­ boldogabb időkben akiikor Wampeti­­ vendéglőjének alácsa alatt a mai haititull­inosok helyén hs nem társas­ságok túráztak, egy forró augusztusi na­pon ebésyutcán arról folyik vita, hogy kik vannak­­ többségben M­udapest­en: a zsi­dók-e,­­vagy a kersztények. Más szóval: minő esélyei leszenek egy esetleges ke­resztény tierzésnek avagy pogromnak?! A társaságban jelen volt többek között Roskovics Ignác, a híres templomfestő is, a leglelkesebb antiszemita, továbbá Do­­nith Gyula a bohém szobrász, aki elszánt szenvedéllyel vallotta magát zsidónak, ők ketten rögtön szerződést kötöttek: pog­rom esetén Roskovics megmenti Donáthot, ha pedig keresztény üldözés törne ki, Do­ni­th ad menedéket Roszkovicsnak. Miután szövetséget kötöttek, Donáth /•'ÍJ* megszólalt, mondván: — És most valld be Náci, ki lenne az­­ első zsidó, akit te felakasztatnak­ Mindenki kíváncsian leste, hogy a temperamentumos antiszemita, akinek rendelt­­ésére bocsátják .Budapest egész zsidóságát, kit fog kimazsolázni elsőnek az akasztófára. Roskovics habozás nélkül így felelt: — Rock Jánosi n. Heine: Vallomásaiból. „Különös, hogy Isten gyilkosaként ál­lítják oda épen azt a népet, amelynek egész élete isteni jámborságot áraszt ki magából­. Ennek az őrületnek véres paródiáját a sanct-domingói forradalom kitörésénél láttuk. A néger csőcselék, amely öldö­kölve és gyújtogatva kereste fel az ültet­vényeket, egy fekete fanatikus követet, aki egy rengeteg kereszttel kezében vér­szomjasan egyre ezt ordította: — A fehérek megölték Krisztust, öl­jünk meg minden fehér embert!..." III. Azok a sárbogárdi zsidók! A paksi zsidóság egyszer küldöttséget menesztett az öreg Cziráky grófhoz. — Kegyelmes uram, — szónokolt a hit­községi elnök, — szeretnénk olyan szép zsinagógát, mint a bodajkiaknak van. De szegény az eklézsia, segítsen ki bennün­ket nyersanyaggal. Az öreg kegyelmes zordul összeráncolta homlokát és szigorúan rászólt a küldött­ségre : — Semmit sem adok nektek. Harag­szom rátok. Takarodjatok! . . . A megszeppent küldöttség visszavonu­lásba fogott, amikor az egyik bátrabb zsidó megkérdezte a grófot: — És miért haragszik ránk a kegyel­mes úr? — Mert ti öltétek meg Krisztust. Mikor már az a­jtónál voltak, visszafor­dult az egyik zsidó: — Kegyelmes uram! Krisztust nem mi öltük meg. Krisztust a sárbogárdi zsidók ölték meg . . . Az első küldemény valódi príma Carolin-rizs érkezett, kilója....................... 82 K. Most, hogy már megfelelő finom fajtám­ és minőség­i nyers kávék­kal rendelkezem, megkezdhetem újból a „Gasíno-K­everék“ árusítását E .Casino Keverékot, mint annak idején, békeidőben, na­p­onta frissen pörkölöm saját vil­­ányerőre berendezett pörköl dobon. Kilója filia K. Házi neverek kilója 176 K. Horváth Nándor IV., Vámház-körút 4. IV., Türr István­ utca 7. szám. a, 8 s­iXBBn&e&s& a Új teads&ee­r képviselőtestületek­­ megalakításánál. — Saját tudósítónktól. — A nemzetgyűlés a wv. héten előre­láthatóan lefejezi a­ Lisebb javaslatok vitáját és­ még a héten megkez­dődnek a föltívoti­ok reformjavaslat bi­zottsági­­tárgyasai. A bizottság ülését szerda­­hétadur öt órára hívták össze, hogy megkezdje munkáját- A fölmive­­lésügyi, az igazságügyi és a közigazga­tási bizottság együttesen fogja tár­gyalni a javaslatot, a pénzügyi bizott­ság pedig ezekkel egyidejűleg, de kü­lön fog foglalkozni a földbirtokreform kérdésével. A kisgazdák körében nagy megütkö­zést keltettek az Országos Magyar Gaz­dasági Egyesület tegnapi ülésén tör­téntek és az ott elhangzott­­kijelentése­ket erős kritika tárgyává tették. Külö­nösnek tartják, hogy az OMGE, amely eddig mindig a földbirtokreform meg­valósítása mellett nyilatkozott, most egyszerre nem tartja időszerűnek a javaslatot. A kisgazdapártiak különö­sen a földművelésügyi miniszter ellen irányuló támadást ítélik el. Kijelen­tik, hogy a miniszter azért nem küldte meg véleményezés végett a házhelyek kijelöléséről és kishaszonbérletek ala­kításáról szóló törvényjavaslatot, mert ez voltaképen a nagy földbirtokreform javaslatból van kivéve, azt pedig az OMGE már igen jól ismerheti. Egyéb­ként is hangoztatták, hogy a föld­mivelésügyi miniszter végre is nincs alárendelve az OMGE tanácsának és nem követelhető meg, hogy minden egyes kérdésben csak az ő meghallga­­tása után dönthessen. Ezzel szemben természetesen az OMGE sem fog a földbirtokreform kérdésében tétlenül maradni és meg­felelő módon igyekezni fog a maga álláspontjáról a közvéleményt felvilá­gosítani és azokat a szempontokat ki­emelni, amelyek a birtok­reform mos­tani radikális megoldását nem te­szik kívánatossá. A törvényhatósági választási reform Legközelebb a kormány már be­nyújtja a vármegyei törvényhatóságok és községi képviselőtestületek újjá­alakítására vonatkozó törvényjavasla­tot. A javaslat lényegesebb intézkedése az, hogy a törvényhatósági bizottságok és a községi képviselőtestületei meg­alakításánál új rendszert szándékozik életbe léptetni. A javaslat szerint ugyanis a bizottsági tagok egy­harmad részét az általános választójog arányán választanák meg, egyharmad részük a földadót fizetők közül kerülnének ki, míg a harmadik harmadát a virilisták közül állítanák össze, még pedig úgy, hogy négyszer annyi jelöltet kell meg­nevezni, mint ahány hely a virilistákat megilleti és a legtöbb szavazatot el­nyertek fognak aztán bekerülni a tör­vényhatósági bizottságba, illetve a községi képviselőtestületbe. Pékár ktsstes^álLamtítfeár a magyar képzőművészet sorsáról. Szolnokon, Koís­zeméten és Pécsen plain-art­­telepek lesznek. — A kecskeméti művész-ünnep, / f — Saját tudósítónktól. — A világ nagy társa^lm­ában a nem­zetek összekapcsol«tásának első sor­ban gazdasági elő^tételei vannak. Ha azonban­ gazdasági téren egy nívón akarunk, állam­i ezekkel a nemzetek-' kel, a gazdaság előfeltételekkel együtt meg kai teremteni a kulturális lehe­­tőségeket­it, amelyek a materiális ér­deklődésén túlmenve módot nyújta­nak a nemzetek között művészi köte­lékek létesítésére is. A magyar művészet és első­sorban a képzőművészet, eddig ha csak némi­leg is érvényesülni akart, csak a kül­földi reformon keresztül nőhetett nagyra és lehetett előharcosa az iga­zán magyar művészeteknek. A nem­zeti újjáébredés idején a kul­­tuszkormány művészeti program­­ját olyképpen alakította, hogy a magyar művészetnek a külföldi művészetekbe való belekapcsolódását­­elsősorban a magyar nemzeti jel­legnek megfelelően biztosíthassa- Messzemenő és nagyszabású programm­­mot dolgozott ki, amely elsősorban a központi irányítású művészképzés mel­lett a vidéki művésztelepek fejlesztését célozza. Művésztelepeink közül Kecs­kemét és Szolnok azok, amelyek ez idő­­szerint rendelkezésre állanak. Remél­hető, hogy Pécs is nemsokára a miénk lesz és ezeknek a művésztelepknek fej­lesztésével a kultuszkormány mintegy kiegészíteni kívánja a magyar művészet fejlődését irányító és állami felügyelet alatt álló iskolákkal. Erre vonatkozóan megkérdeztük dr. Pekár Gyula vallás- és közoktatásügyi államtitkárt, aki a művésztelepek sor­sáról a 8 Órai Újság munkatársa előtt a következő nyilatkozatot tette: — Végvidékeink megszállásával a művésztelepek ügye, sajnos, sokkal kisebb térre szorul, mint eddig. .A kultuszkormánynak azonban első dolga, hogy ezt az ügyet is új ala­pokra fektesse és új irányt adjon a magyar művészetek fejlődésének. Re­méljük, hogy Pécs mihamarább föl­szabadul és az ottani művésztelep, a Zsolnáé-féle magasnívójű kerámiai gyár szomszédságánál fogva nem­csak a képzőművészetek terén, ha­nem az iparművészet terén is nagy fontosságra­­tesz szert. Szolnok és Kecskemét m ..maradtak nekünk. A kettő szomszédos és mindkettő azt a célt lesz hivatva szolgálni, hogy a magyarság legmagyarabb, legzurá­­nibb vonatkozásait emelje ki az elött a külföld előtt, amely előtt nagy világszerencsétlenségünk után, mint a világ legvesztesebb nemzete végre-valahára köztudatba kerültünk. — A magyar művészet mindeddig bénán volt kénytelen működni, épen ismeretlenségénél fogva. A magyar művész eddig elébb vágyódott a kül­földre, előbb nyerte el a külföldi is­koláztatást, s csak ha nagy hírre téve­­szert, végre mint külföldi nagyság hazatérhetett, csak akkor lett igazán magyarrá. Az eddigi magyar művészek világnevüket mind külföldön szerezték. Nem kell másra hivatkoznom, mint Munkácsy Mihályra és Liszt Ferencre. A nagy magyar művészeknek, midőn a kül­földön dolgoztak, nem lehetett a speciálisan turáni jellegű művészi értékekkel fellépniük, hanem olyan témákat dolgoztak fel, amelyek a külföldet a maga szempontjából ér­dekelték. így festette Munkácsy Mil­tont, Mozartot, így voltak kénytele­nek mások hasonlóképpen kül­földi vonatkozású témákat keresni. A kultuszkormány az új fejlődés alap­ján épp fordított irányban akarja a művészi nevelést lefektetni.) Ezután azt akarjuk, hogy a magyar­­ művésznek ne a külföld legyen az alapja, hanem a legturánibb belföld. Vagyis a magyar művésznek első­sorban legyen a nevelése magyar és csak azután menjen ki Münchenbe, Parisba, ho­gy a külföldi csiszolást ottan megkapja . Úgy Kecskemét és Szolnok­,­ mint Pécs a kultuszkormány tervei­ szerint, a Képzőművészeti Főiskolai plain-air-telepei lesznek s a maguk­ különállóságában nem lesznek há­j­borgatva, de mind a közös cél eléré­sére dolgoznak, hogy a magyar mű­vészi jelleget fejlesszék és elárasz­­szák vele a jövő művészi generációt. Mindez természetesen azt feltételezi,­ hogy azok a vidéki művésztelepek, amelyek eddig inkább csak afféle, próbálgató iskolák voltak, a leg­szervesebb kapcsolatba kerüljenek a budapesti Képzőművészeti Főiskolá­val és ennek révén a magyar művé­szeti élet központi vezetésével. Most már véget kell vetni a vidéki expo­­zturákkal való­ kísérletezésnek! A nemzeti irány e diadalának szép ün­nepe lesz Kecskeméten október első napjaiban, amikor az ottani művész­­telep matinét rendez, hogy ennek keretében újra felfrissülten beleil­­leszkedhessék a város életébe. Kecs­kemét, mint a jövendő Kecskemét vármegyének és ezzel a Duna­ Tisza­­közének székhelye, lesz hivatva, hogy a magyar rónának turáni köl­tészetét vezesse a paletta és az ecset segítségével, őszinte a hitem, hogy Kecskemét a maga mű­vésztelepét a város legszebb ékkövének fogja te­kinteni és nem tilesmk atlók, hogy áldozatot hozzon a művésztelep fellendítéséért. A kecskeméti művésztelep által ren­dezendő matinét két napra tervezik.. Október 5-én különvonattal leutaznak Kecskemétre Staller István kultuszmi­niszter és Pekár Gyula államtitkár, akik aznap délután a Szociális Misz­­szió Társulat nagygyűlésén vesznek részt. Este, tiszteletükre a Város­­színházban díszelőadás lesz, amelyen­­ Pekár Gyula prológusban fog nyilat­­­­kozni a művésztelep kulturális jelen­tőségéről. A díszelőadáson színre ke­rül Pékárnak A magyar című ver­ses drámája. Másnap, 6-án lesz a mű­­v­észtelep matinéja, amelyen Haller miniszter kifejti a kultuszkormány művészeti programmját. Pekár Gyula felolvassa A bús idegen című Rákóczi­­novelláját, Prohászka Ottokár, Székes­­fehérvár püspöke pedig a művészetek szociális hatásáról mond ünnepi be­szédet, végül Patacsi Dénes államtit­kár verseit fogja felolvasni. „TAURUS“MEISEL írógép és irodabútorüzlet nagy raktára Fürdő-d­oa 8. Telefon 145 — 47. — A­ée hasz­nált irógépet, és iroda­­bútorok eladása és vétel©. Brilliánsokat íri" aranyat, platinát grmját 64-500 K mindenkinél magasabb áron vesz.­ ESPAR, Király-utca 50.; Önborotvahések köszörülése. Szigeti, Dossewffy-n ca­­. viselt fé­ifiirühöt és tápot venni. Popper és Angelus cég, Petőfi-u. 7. Telefon 91-49. K­aksanzoorvost ver gyógyító rendelő­intézet­­ VI Dohány-u. 39. Rend.: 11—1-ig és 4—7-ig

Next