8 Órai Ujság, 1926. december (12. évfolyam, 273-297. szám)
1926-12-25 / 294. szám
1926 DECEMBER 25 kíSÍÖ SZOMBAT 15. OLDAL’ filmeket a szezon további heteire, hogy a nemzetközi filmpiac legújabb termékeit biztosíthassa magának. KAMARA MOZGÓSZÍNHÁZ. A Kamara mozi igazgatósága ismeri a legjobban a saját közönségét. Az igazgatóság azt tapasztalta, hogy az amerikai filmek már nem fogják meg annyira a publikumot, mint azelőtt és ezért a szezon második felére, éppen úgy, mint az első félszezonban, lesznek burleszkjei, lesznek nemcsak amerikai, hanem egyéb nemzetiségű attrakciói is. Január elején mindjárt egy magyar filmmel kezdi meg az új szezont. A csodadoktor a címe ennek a kalandos vígjátéknak, amelyben Rutkai Márton adja a legpompásabb alakítást, de a többiek is egytől-egyig kitűnőek. Valóságos magyar színházi és művészi esemény lesz ennek a filmnek a bemutatója. Gondoskodott a Kamara igazgatósága továbbá német filmekről is, így itt fog megjelenni Harry Liehtkének, a legkiválóbb német bonvivantnak, két legújabb filmje, továbbá a Prágai diák és a Számolj szívem! című pazar német vígjáték, amelyben Ossi Oswalda játssza a főszerepet. Természetesen az amerikai filmek egy cseppet sem kerülnek ezen a réven háttérbe. Nagy érdeklődéssel kell várnunk a Marriage Clause című filmet, amelynek A házassági paragrafus az ideiglenes magyar címe. Ugyancsak a Kamara mutatja be Reginald Denny legnagyszerűbb, legmulatságosabb filmjét. Laura la Plante, Mary Philbin, Normann Kerris, Art Accord, Hooth Gibson és az amerikai színészek legjava is a Kamara műsorán fog továbbra is jelentkezni a közönség előtt. OMNIA MOZGÓKÉPPALOTA. Az Omnia mozgóképpalota, amely az idei szezonban az új vezetés alatt valósággal a renaissanceát éli, csak a szezon második felében fogja elfoglalni ismét a közönség szívében azt a helyet, amelyet egykor elfoglalt. A szezon hátralevő részében szinte minden egyes műsor a maga nemében a legjobbat fogja hozni. Már a legelső műsor az új esztendőben Korda Sándornak, a világhírű magyar rendezőnek legújabb filmjét, Az új ,Dubarrijt hozza, amely Bíró Lajos Toinette című regényéből készült és alkalmat adott arra, hogy Maria Corda még előbbre jusson a világhírnévben. Ez után Iván Mosjotskin hors concours filmje következik, a Sztrogoff Mihály utazása, amelyben a nagyszerű orosz művész úgy mint színész és úgyis mint rendező, világraszóló munkát produkált. Január utolsó hetében jelenik meg a Nordisk-film nagyszerű újdonsága, a Tanzende Tor, amely Psylander legutolsófilmjének témáját dolgozta fel újból, a főszerepben Gösta Ekmannal, a Faust alakítójával és Karina Béllel. Február két hatalmas filmnek van fenntartva. Az egyik a Metropolis, a német filmművészet leggrandiózusabb alkotása, amelyről már a magyar sajtó is beszámolt, a másik pedig Rudolf Valentino legutolsó filmje, A sejk fia, amely Bánky Vilmával a női főszerepben az idei szezon legnagyobb eseménye. Ugyancsak két filmszenzáció dominálja márciusban is az Omnia műsorát Az egyik a Gyurkovics lányok, Herczeg Ferenc vígjátéka, a másik pedigaz első magyar Ufa-film, A csárdáskirályné. PALACE-SZÍNHÁZ. A Palace filmszínház rövid egyéves fennállása alatt már a belsőkerületek közönségének legkedveltebb szórakozóhelyévé vált. A színház válogatott műsorai népszerűséghez juttatták a mozit és a szezon második felében ez a népszerűség még csak növekedni fog. A színház a szezon második felében ismét két Zoro és Huru-filmet fog vászonra vinni és ez a két iZoro és //hru-film még az eddigieknél is jobban megkacagtatja majd a két nagyszerű komikus híveit. A színház programjának egyik kimagasló szenzációja a francia filmgyártásigazgyöngye, A bolygó zsidó, amely Eugen Sue világhírű és klaszszikussá vált regényéből készült, és amely a francia filmtechnika és művészet összes segédeszközeinek felhasználásával valósággal remekbe készült. A mozi műsorán ezenkívül szerepelni fognak az amerikai és francia kine-matográfia legpompásabb alkotásai és a leg-nagyobb nevű színészek legjobb alakításai, valamint a német filmművészet néhány re prezentáns filmproduktuma. RÁDIUS-SZÍNHÁZ. A Rádius Színház második félszezonját néhány nagyszíű és világhírű név fogja dominálni. Itt fog megjelenni elsősorban Az elsülyedt flotta című hatalmas német tengerészfilm, amely valóságos ellenfilmje a Knyaz Potemkinnek. Ez a Németországban viharos sikert aratott film nyitja meg a színház új esztendejét, hogy azután helyet adjon legelsősorban Joe Maynak, a nagyszerű mesterrendezőnek, aki Dagfin, der Schneeschuhlauffer című Bataille-dráma, amelynek párizsi sikercímszerepét Paul Wegener játssza, akit e legújabb alakítása után szerződtetett le Rex Ingram, a többi szerepeket pedig Marcella Albani és Paul Richter alakítják. A Radius műsorán fog szerepelni továbbá Petrovich Szvetiszlav legújabb filmje, a La femme uue című Batille-dráma, amelynek párizsi sikeréről most számol be a francia sajtó. Petrovich Szvetiszláv ezzel a szerepével végleg meghódította a francia közönséget és meg fogja hódítani a magyar közönséget is. Petrovichot a magyar mozilátogatók második kedvence, Conrad Veidt fogja követni, aki a Die Lebenge Maske című film főszerepét játssza.. Ez a szerep volt Conrad Veidt utolsó európai szerepe amerikai útja előtt. E filmeken kívül a Radius Színház megszerezte Cecil B. de Mile produkciójának legjavát a szezon második felére is és ezek a filmek is hozzá fognak járulni ahhoz, hogy a közönség igazán jó és, nívós szórakozáshoz jusson a Radius előadásain. UFA-SZÍNHÁZ. Az Ufa-Színház, amely már a múlt szezonban is domináló helyet foglalt el a budapesti mozgószínházak között, az idei szezonban Pásztor Béla szakavatott és invenciózus vezetése alatt még jobban befészkelte magát a közönség szeretetébe. Pedig az igazi nagy attrakciókkal csak az új esztendő hónapjaiban jön a publikum elé az Ufa. Január hónapban mutatja be az Ufa a Sztrogoff Mihály utazását, Iván Mosjoukin nagyszabású filmjét, amelyet a népszerű színész és rendező Verne Gyula regényéből készített. Február hónapban elsősorban Edmund Eysler nagyszerű operettje, az Ártatlan Zsuzsi kerül bemutatásra, Lilian Harveyjel és Willy Fritschcsel a főszerepekben, ezt követi A Gyurkovics-leányok, Herczeg Ferenc vígjátéka, amelyben Betty Balfour játssza a főszerepet és február 17-én kerül a közönség elé az idei szezon egyik legnagyobb eseménye, a Metropolis, amelynek gigászi arányairól már a magyar közönség is tud. A március hónap eseménye viszont Kálmán Imre világhírű operettje, A csárdáskirályné lesz, az első magyar Ufa-film, amely már hazai vonatkozásánál fogva is számíthat a közönség érdeklésére. E kimagasló filmértékeken kívül az amerikai, francia és német filmgyártás néhány más reprezentáns filmje is megjelenik az Ufóban, amely e filmeket a maga művészi beállításában, különböző színpadi számok keretében fogja a közönség elé hozni és számos élvezetes színházi estet fog nyújtani hű publikumának a szezon második felében is. Példátlan válóper, amelyben gramoonlemezek és fényképfelvételek szerzik a konkrét bizonyítékokat Egy budapesti színésznő és egy nagyvállalkozó különös házassági históriája (Saját tudósítónktól.) Megtörtént dolog. A budapesti törvényszéken hatalmas aktatömeg is tanúskodik róla. Azért kell ezt itt mindjárt az első mondatokban kiemelni és hangsúlyozni, mert olyan fantasztikus ennek a történetnek minden eseménye és mozzanata, hogy még a legélénkebb fantáziát is próbára teszi. Nevekkel sajnos, nem szolgálhatunk. Tiltja a törvény és tiltja a jóízlés. De beszél- nek a nevek helyett is az események, amelyek a maguk puszta valóságában itt következnek: A színésznő és nagyvállalkozó háztasságot köt Négy esztendővel ezelőtt, 1922 őszén kezdődik a történet. Kezdődött pedig báztossággal, mint ahogy minden válóper házassággal szokott kezdődni. 1922 őszén egy budapesti nagyvállalkozó, — aki férfi minőségben hőse ennek a történetnek, — tartós és eredményes udvarlás után eljegyezte szíve választottját, egy jó családból való húsz esztendős úrileányt, akit színésznői ambíciók is sűtöttek s rövidesen egyik nemrég megszűnt budapesti operettszínház primadonnája is lett. Boldognak és harmónikusnak indult a házasság. És boldogan és harmónikusan folyt is három esztendeig, amikor feltűnt a történet harmadik hőse, akit ezúttal nem igen lehet csábítónak nevezni, mert bizony — és ez is a puszta valósághoz tartozik — a fiatal asszonykát nem igen kellett csábítani. Megindul a válóper Egy dúsgazdag, elegáns földbirtokos személyében jelentkezett az odiózus harmadik, akinek szemében csillogott a monokli, pénztárcájában pedig duzzadtak a legmagasabb címletű bankjegyek. Már több, mint egy esz- t tendő óta tartott a meghitt, meleg barátság s ezalatt az egy esztendő alatt a művésznő nemcsak a színpadon, de odahaza is rendkívül nagy sikerrel tett tanúbizonyságot színészi képességeiről. A férj tehát nem vett észre semmit. Nem vett észre semmit egészen egy esztendeig, de egy esztendő után gyanút fogott és mivel az elkövetkező események mind azt látszottak igazolni, hhogy gyanúja nem egészen alaptalan, elhatározta a válóper megindítását, ami azonban nem ment egészen simán, mert konkrét bizonyítékok kellettek. Ezeknek a konkrét bizonyítékoknak a megszerzésére azután olyan pokoli tervet eszelt ki, amilyenre eddig aligha volt példa a budapesti válóperek botrányokban nem igen szűkölködő krónikájában sem. Konkrét bizonyítékok gramofonlemezekkel és fényképi elvétetekkel ,nagysága csakhamar elköltözött hazulról. Az elköltözésnek három oka volt: egyrészt „idegei" nem bírták a férj gyanúsításait, amelyek bizony nem egyszer zajos jelenetekben robbantak ki; másrészt a készülő operett nagy szerepe követelte a nyugalmat, a csendet és az egyedüllétet, a harmadik ok pedig a földbirtokossal volt kapcsolatban. A művésznő egyik hűvösvölgyi üdülőtelepre költözött. A legelegánsabb, legkényelmesebb szobát bérelte ki: 27-es volt a száma. A 28-as szobának is csakhamar akadt bérlője, a földbirtokos költözött oda. De a 29-es szobát is rövidesen lefoglalták: a férj megbízásából egy magándetektív foglalta el. A magándetektív néhány nap múlva már a legjobb barátságban volt a művésznővel és a földbirtokossal.ersze, nem mint magándetektív, hanem mint egy vidéki nagykereskedő, aki tüdőcsúcshurutját gyógyítja az üdülőtelepen. Sem a színésznőnek, sem a földbirtokosnak egy percig sem volt gyanús a tüdőcsúcshurutos vidéki nagykereskedő, gyakran sétáltak a verőfényes nyári délutánokon együtt, gyakran bridgeztek esténként hármasban. A magándetektív pedig ezalatt mindent megfigyelhetett — és mindent meg is figyelt. A legelső megfigyelése az volt, hogy a művésznő és A földbirtokos szobája nem egészen elválaszthatatlan. Egy tapétaajtó nyílik az egyik szobából a másikba, amelyen azonban nappal valami díszes függöny volt, miután a magánnyomozó ezt megállapította, megállapította azt is, hogy éjszakánként a függöny eltűnik az ajtóról és az ajtó éjszakánként nincsen bezárva __ Értesítette minderről a férjet, akinek azonban ez nem volt elég. Párizsból hozatott egy felvevő beszélőgépet, amely minden hangot, minden zörejt pontosan megrögzít a lemezen s a magándetektív ügyességére bizta, hogy a gépet a legkritikusabb időpontban hozza működésbe. A férj nem is csalódott a magándetektív ügyességében és a gép csakhamar működött is, több felvételt eszközöltek s amikor a felvevőgép felvételeit áttették a gramofonlemezekre, az első mondat így hangzott a gramofonlemezről: — Palikám! Ha most a Pista itt volna!... Ha a Pista mindezt látná és hallaná ... És a Pista, ha a saját két fülével nem is hallotta mindezt, de hallotta a felvevőgép, amelynek felvételei egyszerűen adták vissza a művésznő édesen csengő hangját. A férj azonban a felvevőgép lemezeit sem találta elég bizonyítéknak. Nemcsak a fülnek, a szemnek is konkrét bizonyítékokat keresett. Erre a magándetektívvel folytatott hosszas és beható, tanácskozások után a következő tervet eszelték ki és hajtották végre. Vásároltak egy nagyértékű fényképezőgépet, amelyet a magándetektív egyik délután elhelyezett a 29-es számú szoba ablakának felső részébe. De felvételt persze nem készíthetett, mert amikor fényképet kellett csinálnia, éjszaka volt. A magándetektív nem maradt tanácstalanul, heteken keresztül várt egy olyan éjszakára, amikor éles gombvillámok világítják meg az egész környéket. Ez az éjszaka el is következett s amikor egyik élesebbnél, éle v. | Ullmann József Budapest,VI., J Nagymező u. 28 | CSÍPŐFÜZŐK |& GM MM J-FÜZÓK | MELLJ MM 7 ÓK | Párizsi iiké különlegességek 1971-33 VTTTTTYYTTTTTTVT>TT?TTTYYTTf7TTTfVTTTTTTTTTTTTTTYYT¥TVtVTTTTVTY’F7T7VTTTTYVTYTTTT1 ilielti: Koronában jól vásároltunk Pengőben még jobban fogunk vásárolni divatáruházában Kőrály utca 53. (Mtk a-u sínk)