AGRÁRTÖRTÉNETI SZEMLE 4. évfolyam (1962)

1962 / 3-4. sz. - SÁNDOR VILMOS: A gabonacséplés gépesítése Magyarországon

A GABONACSEP­T­ÉS GÉPESÍTÉSE MAGYARORSZÁGON 407 fődése és a vasúthálózat növekedése kibővítette a magyar gabona külső piacait. Az egyidejűleg emelkedő piaci árak megnövelték az árugabona ter­melésének hasznát. Végül pedig a gépi cséplés technikája s főleg a cséplőgép gőzmeghajtásának gyakorlati megoldása is a XIX. század közepére érett meg. E tényezők egyidejű fellépése és két évtizeden át erősödő hatásuk nagyot lendített a gőzcséplőgépek elterjedésében, elsősorban a gabonatermelésben és a tőkés gazdálkodásra való áttérésben vezető helyet betöltő nagybirtokon. A cséplőgépek gépi erővel történő meghajtása — a gépi cséplés kor­szaka — a hazai mezőgazdaságban négy évtizeddel a lokomobilos megoldás angliai megjelenése után, az 1852. évvel kezdődik.24 Az Angliába szakadt magyar emigránsok közbejöttével ebben az évben került Magyarországra (a kutatások mai állása szerint) az első lokomobilhajtású cséplőgép. Ez a Fehér József törökbecsei (Torontál m.) parasztbirtokos által Angliából hoza­tott Clayton gyártmányú, 301. sorszámú cséplőgépgarnitúra volt. A gép bevált, s a következő évben Fehér még egy garnitúrát hozatott bércséplés­vállalás céljára. „Ezen legelső cséplőgép ugyancsak megtette a kötelességét — számolt be a gép sorsáról a Fehér-család egyik tagja —, mert azon időben a gépek a késő téli é­szakba is bedolgoztak, s miután az egész termés ugyan­azon évben nem volt kicsépelhető, az kora tavasszal, jobban mondva, amint a havazás megszűnt, újra folytatva lett, úgy, hogy akkortájban a cséplési idő évenként mintegy 8 hónapra, sőt még ezen túl is terjedt. A részbeni cséplés akkoriban nagyon dúsan gyümölcsöző vállalkozás volt, mert alig hogy meg­bizonyosodott a cséplőgép fölénye minden más cséplési mód felett, szívesen fizetett a termelő 12 százalékot a gőzcséplőgép csépléséért."25 A gőzcséplőgépek magyarországi elterjedését többféle statisztikai fel­vétel adatainak segítségével 1852-től 1918-ig nyomon tudjuk kísérni. A kezdeti­­évekről az 1863-as osztrák gőzgépstatisztika 26 nyújt adatokat, többek között a stabil gőzgépektől elkülönítve kimutatja a Habsburg-monarchiában 1852-től 1863-ig évenként üzembe állított lokomobilok számát és teljesítőképességét, területi és termelési ágak szerinti részletezés nélkül (1. táblázat). Mivel azon­ban az összegező adatok értelmében az 1863-ig a Habsburg-monarchiában 1. TÁBLÁZAT Az 1852-től 1863-ig évenként felállított lokomobilok száma a Habsburg-monarchiában27 1852 1853 1854 1855 1856 1857 1858 1859 1860 1861 1862 1863 Darab 4 + 5 4 6 10 10 27 31 32 49 60 85 68 Lóerő 69 42 43 48 82 201 263 246 371 497 653 494 24 Ez az időpont az európai kontinens viszonylatában nem tekinthető későinek. Franciaországban az 1830-as évek végén, Nyugat-Poroszországban az 1860-as évek elején, Németország más pontjain még később, 1880 körül kezdődött a gőzhajtású cséplőgépek használata. 25 Levin ff. i. m. 41. 1. 26 Mitteilungen aus dem Gebiete der Statistik. Elfter Jahrg. H. Heft. Die Dampf­maschinen der österreichischen Monarchie. Wien 1864. 27 Uo. 48. 1.

Next