AGRÁRTÖRTÉNETI SZEMLE 16. évfolyam (1974)

1974 / 3-4. sz. - KÖZLEMÉNYEK - POGÁNY MÁRIA: A vasútépítő munkások bér- és életviszonyai a magyar vasútépítés hőskorában, 1846-1873

VASÚTÉPÍTŐ MUNKÁSOK BÉR- ÉS ÉLETVISZONYAI (1846-1873) 407 Egy-egy nagy vasútépítő munka megindulásakor a legnehezebb feladat a munká­sok összeszedése és munkába állítása volt: nem véletlenül hasonlítják közíróink e folya­matot kisebbfajta hadművelethez. Kezdetben a munka megindulásának közvetlen környékéről jöttek kubikmunkára agrárproletár és szegényparaszti elemek. Az első magyar vasút, a pesti váci vonal építéspénzügyi és politikai botránnyal zárult. Az ügy­ben 1946 márciusában vizsgálatot rendeltek el, az 54 tanú vallomását tartalmazó jegyző­könyv 15 volt munkás vallomását is megőrizte. Felsorolásuk, státusuk leírása nem érdektelen, mert egyrészt azt tükrözi, mint vettek részt helybeliek a vasúti munkában, másrészt azt, miként húzódtak a vidéki születésűek Pestre. Íme: Bordács István, 40 éves, pesti születésű lakos, napszámos; Drassovszki Márton, 35 éves, Nógrád megyei születésű, pesti lakos, napszámos; Gácsi Márton, 32 éves, cinkotai születésű, pesti lakos, napszámos; Gregoricza Miklós, 32 éves, sziléziai születésű, pesti lakos, napszámos és szabósegéd; Haigl Márton, 31 éves, pesti lakos, napszámos; Hibácska György, 17 éves, fehérvári születésű, napszámos; Láng Anna, 30 éves, pesti lakos, „gőzhajói teherhordó­nak neje"; Langits Konrád, 27 éves, pesti születésű és lakos; Lilik Mihály, 35 éves, Palota helységbeli zsellér; Matusz Mihály, 59 éves Palota helységbeli féltelki jobbágy; Melieh János, 22 éves, Alberti születésű, pesti lakos, napszámos, „most lovammal­szekeremmel keresem élelmem"; Novák Károly, 19 éves, pozsonyi születésű kőműves­legény; Rostják György, 52 éves, pilisi földes gazda; Szebelédi György, 22 éves, peregi születésű, pesti lakos, napszámos; Szűcs István, 34 éves, Palota helységbeli negyedrészes jobbágy; Schoebel Pál, 25 éves, morvaországi születésű, pesti lakos, napszámos és kocsis. A 15 emberből (ha Rákospalotát Pesthez számítjuk) 8 vidéki vagy külföldi születésű, s úgy telepedett át a fővárosba. Foglalkozásukat tekintve: 8 napszámos, 2 zsellér, 2 jobbágy, 2 „földes gazda", s csak egy vallja magát szakmunkásnak, kőműveslegénynek. E kis csoportban, amely még reprezentációnak sem elegendő (hiszen a vállalkozás mint­egy 14 000 munkást foglalkoztatott), mégis tükröződik valami: sejtetni engedi a vasút­építő munkásság kialakulásának folyamatát, a felszivárgást a fővárosba s az ottani első próbálkozásokat.­ A kubikossá válás egy kényszerítő útját-módját — említettük — a természeti körülmények is siettették. 1849 és 1867 között több ízben sújtotta aszály az országot. 1852-vel kezdődött az aszályos évek sora, majd 1857-ben, 1858-ban és 1861-ben újabb szárazság következett. A legpusztítóbb hatású az 1863. évi volt. Az állam „inségi mun­kák" szervezésével igyekezett az egyre jobban növekvő nyomoron segíteni. „Ínségi munkát" hoztak létre a Tisza szabályozásánál és a vasútépítéseknél is. Gr. Forgách Antal kancellár 1863 őszén 6 oldalas javaslatot tett a királynak,­ amelyben segítséget kért, hogy az alföldi és a pest­­losonci vasútnál állami költségvetésből folytathassák a munkát, mivelhogy annyi munkakereső tódul e helyekre, hogy félő a közbiztonság. A pesti losonci vasút Hatvan és Salgótarján közötti szakaszán a társulat csak 800 embert tudott foglalkoztatni, ennyi munkásra volt felszerelése. A kormánybiztos intéz­kedést kért, mivel: ,, . . . a nevezett szakaszon néhány ezer parasztot találtunk, részben környező, részben távolabbi vidékekről érkezőket, akiket mindnyájukat az éhség és szükség indított munka­keresésre. A vállalat által alkalmazott kevés számú felügyelő kénytelen volt a munkát kereső tömeg erőszakja elől kitérni", — írta 1863. november 2-án.3 A munkát keresők átadása még az 1864. évi márciusi közgyűlést is erősen fog­lalkoztatta.4 Még egy adat az ínségi munkára. Az 1863. november 29-e és december 20-a közötti három héten a pest -salgótarjáni vonalon 35 000 szűkölködő munkás dolgozott, akiknek összesen 29 105 Ft 50 krajcárt fizettek ki munkabér fejében.­ E néhány illusztrációt azért hoztak fel, mert szimptomatikus képet nyújt a magyarországi poroszutas kapitalista agrárfejlődés egykorú állapotáról: a nagybirtokok ellentéteként mint halmozódtak fel ezer- és tízezerszám a nincstelen falusi szegények. A nagy vasútépítkezéseknél a tipikus eset a fent említett példák fordítottja volt, azaz olykor igazi problémát okozott a megfelelő számú munkaerő feltalálása. Sürgős, olykor akut esetekben még az is előfordult, hogy egy-egy város vagy község teljes közmunka­erejét rendelték ki a vasútépítéshez. Erről alább lesz szó. Itt azonban több okból is ! A tanúvallomások és az egész vizsgálat az Országos Levéltárban Helytartótanács, Departamentum Com­merciale, C.64. 1846-31-59-18198.­­ OL. Abszolutizmuskori Levéltár, D.189. Magyar Királyi Udvari Kancellária (MKUK), vasúti irományok, 18816/1863. • OL. Abszolutizmuskori Levéltár, D.189. MKUK, vasúti irományok, 18866/1863. Vö. Dénes György: Az orosházi földmunkások és szegényparasztok 1863. évi megmozdulása c. cikkével. Szántó Kovács János Múzeum Évkönyve, 1959. 77-93. 1.­­ OL. Abszolutizmuskori Levéltár, D.223. Helytartótanács, Közlekedési kútfő, 1869-X-9-4425 (1864-42624). • OL. Abszolutizmuskori Levéltár, D.189. MKUK, vasúti irományok, 365/1864. Itt jegyezzük meg: 1858. nov. l-ig 60, attól kezdve 100 krajcáros forintról van szó.

Next