A Hét Évkönyve, 1990

Tartalom

hová nézzen). A Vénusz és a Nap kapcso­lata ezért nem volt első pillantásra szem­betűnő. Ehhez is magas szintű csillagá­szat kellett. Ami pedig a Merkúrt illeti, a helyzet még rosszabb volt. Mindazonáltal, körülbelül i.e. 350-ben egy Pontoszi Hérakleidész nevű görög csillagász mégis fölvetette, hogy a Vé­nusz és a Merkúr a Nap körül kering. És ha két bolygó a Nap körül kering,­­miért ne keringhetne a többi is — a Földdel együtt? Csakugyan, körülbelül i.e. 280- ban Szamoszi Arisztarkhosz görög csil­lagász megtette ezt a lépést, és megalkot­ta a heliocentrikus világmodellt. Ekkorra azonban a geocentrikus szem­lélet már belekövült a görög gondol­kodásba. Sőt, mi több, Arisztarkhosz sem tagadhatta, hogy legalábbis a Hold Föld körüli pályán mozog. A geocentri­kus felfogást tehát nem vetették el, s a görög csillagászok leleményes modellek­kel igyekeztek megoldani, hogy a Vénusz és a Merkur a Föld körül keringjen, mégse távolodjon el a Naptól. Az olvasó fölteheti a kérdést, hogy végül is nem mindegy-e az „egyszerű" embereknek vagy a történelemnek az, hogy a filozófu­sok a geocentrizmust vagy a heliocentriz­­must részesítik-e előnyben. Mit számít, hogy a Föld kering-e a Nap körül, vagy fordítva ? Sajnos, nagyon is sokat számít. Az átlagember számára az ókorban (de most is) az ég és mindaz, ami rajta van, alá­rendelt fontosságú (kivéve talán a Na­pot). A Föld az, ami számít, és csakis a Föld. És a Földön csak az emberiség számít. És az emberek között csak az én városom, az én törzsem, az én családom, én magam számítok. Az átlagember geo­centrikus, antropocentrikus, etnocent­­rikus és egocentrikus. Ha a világ szellemi élcsapata­i azok, akik gondolkodnak, beszélnek, írnak és tanítanak — egyetért abban, hogy a világmindenség valójában geocentrikus, akkor ezt minden más centrizmus sokkal természetesebben tudja követni. Ha az egész világmindenség a Föld körül forog, ki vonhatja kétségbe, hogy a Föld a teremtés legfontosabb része, hogy a Föld az, amiért,­a világmindenség többi része létrejött ? És ha a Föld köz­ponti fontosságú, akkor nem az emberért van-e így, aki szemmel láthatóan a Föld ura? És ha az ember az egész teremtés ura, a cél, amelyért az egész teremtés létrejött, akkor miért kellene elfogad­nia bármit, ami cselekvéseit korlátok közé szorítja ? Az ember a király, kinek óhaja törvény, s ki mindig helyesen cse­lekszik. Ebben az esetben azoknak a vallások­nak is, amelyek Föld- és emberközéppon­­túak, több, logikusabb értelme lesz. Mivel a pogány filozófia és a keresztény­ség egyaránt geocentrikus és ennél­fogva antropocentrikus volt, a Római Birodalom könnyebben válhatott ke­reszténnyé. Kölcsönös volt a támogatás ebben az alapvető kérdésben, és a keresz­ténység, amely a geocentrizmust és antropocentrizmust központi dogmájá­vá emelte, Arisztotelészt, Ptolemaioszt és más görög gondolkodókat hívott se­gítségül, hogy meggyőzze azokat a szel­lemeket, akiket a szentírás önmagában nem elégített ki. (...) Noha a ptolemaioszi rendszer olyan gyönge lábakon állt, hogy hiányosságai már zavarba ejtőek voltak, mégis csak a XVI. században merészelt Nikolas Ko­pernikusz, a lengyel csillagász ismét meg­alkotni egy heliocentrikus elméletet, s ő is inkább csak 1543-ban publikálta, amikor bizonyos volt benne, hogy hama­rosan úgyis meghal. Aztán még egy tel­jes évszázadba telt, míg Nyugat-Európa szellemi világába behatolt a heliocentriz­­mus, legyőzve a vallás ellenállását. Brú­nónak máglyára kellett mennie, Galilei­nek vissza kellett vonnia tanait, mielőtt eltűnt a geocentrizmus. De még akkor sem volt teljes a győ­zelem. A megrögzött szokások rendkí­vül szívósak, és tanítsanak akármilyen tudományt az iskolában, a világ „fejlett" országaiban az emberek zöme még min­dig azt hiszi, hogy az ember a mértéke mindennek, az ember a teremtés ura, aki kénye-kedve szerint cselekedhet. Ennek eredményeképpen most, a XX. század utolsó évtizedeiben is még mindig pusztítjuk a növény- és állatvilágot, még mindig pusztítjuk az élettelen környezetet — mindent aláren­delve vak szeszélyünknek, a pillanatnyi gyönyörnek és kényelemnek. A nyilván­való jelek, melyek szerint ebbe bele fog pusztulni az emberiség — mert nem él­het működőképes ökológia nélkül —, mintha lepattannának annak a felfogás­nak a sima faláról, amely úgy tekinti a világmindenséget, mintha az emberisé­gért jött volna létre, csakis érte. Az én gondolkodásmódomban mindez visszanyúlik a geocentrizmushoz, ame­lyet azok a ragyogó szellemű görög filo­zófusok plántáltak bele az emberi elmébe, akiket egyebek között befolyásolt az is, hogy a Hold csakugyan a Föld körül ke­ring. De képzeljük el, hogy a Hold nem a Föld körül, hanem a Vénusz körül ke­ring, tehát nem a Vénusznak, hanem a Földnek nincs holdja! Képzeljük el, hogy a Vénusznak hold­ja van, méghozzá a mi Holdunk; ugyan­olyan méretű és ugyanolyan jellegű, s ugyanolyan távolságra van a Vénusz 62

Next