A Hét, 1974 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1974-01-04 / 1. szám

2 „Aktív pihenésként tartson előadást a munkásoknak“ Beszélgetés dr. Bartha Sándorral, a kolozsvári Népi Egyetem prorektorával Évtizedek múltak el azóta, hogy a Tanár úr előadásait hallgattuk, Bartha tanár úrét, akinek oktatói-nevelői egyé­nisége, szelíd-meleg ember­sége kitörölhetetlenül belénk vésődött... Órái — annak idején — világokat nyitottak meg előttünk. Dr. Bartha Sán­dor státusa szerint nyugdíjas tanár, de korát meghazudtoló fáradhatatlan aktivitással ma is nélkülözhetetlenül jelen van a város művelődési éle­tében. A szabadegyetem e­­gyik vezetője, lelkes szervező, ismeretterjesztő. — A kolozsvári népi egyetem tíz­éves. A kezdetről szeretnénk vala­mit hallani: a munkás főiskolai ha­gyományokról. És egy személyes­nek tűnő kérdést: Bartha földrajz-természetrajztanárunk, Sándor, ho­gyan kapcsolódott be a egyetemi mozgalomba, mit szabad­jelent számára ez a munka? — Mindjárt elöljáróban tisztázni óhajtok­ egy fogalmat. A sajtóban hol népi egyetemről, hol szabad­egyetemről olvasunk — lényegében ugyanarról a népművelési intéz­ményről van szó. Kolozsváron, meg­alakulása óta, az elődök haladó hagyományaihoz híven szabad­­egyetem néven említik Intézmé­nyünket. A kolozsvári szabadegyetem va­lóban tízéves, de a kezdetekről be­szélve jóval korábbra kell vissza­mennünk. Nem sokkal 1944 augusz­tusa után városunk több nagyüze­mének előadások dolgozója ismeretterjesztő szervezését igényelte. Az előadások a bőr- és cipőgyár­ban voltak a leglátogatottabbak. Tulajdonképpen ebből a gyári elő­adássorozatból nőtt ki Kolozsvár első ilyen jellegű népművelési in­tézménye, a Kolozsvári Bőr- és Ci­pőgyár Munkásegyeteme. Vezeté­sét, idestova tizenhat éve, rám bíz­ták. 1963-ban hazánk minden jelen­tősebb városában, így Kolozsvárt is megalakult a népi egyetem, a munkásegyetemek megmaradtak az üzemek mellett. Néhány évvel ez­előtt egyesítették a népi- és a mun­kásegyetemet, s azóta a jelentő­sebb központokban népi egyetem működik, amelynek a nagyobb üze­mekben vagy intézményeknél fiók­jai, tagozatai vannak. Ilyen az országos nevű Clujana-fiók is. Ami pedig második kérdését il­leti ..., hogyan kapcsolódtam be a szabadegyetemi mozgalomba — ezt talán egykori kedves professzo­romnak, Emil Racovițának köszön­hetem. Még egyetemi éveim idején, amikor megtudta, hogy bánsági va­gyok, megjegyezte: ha belefáradt a hegyek tanulmányozásába, a bar­langkutatásba, aktív pihenésként tartson egy-egy előadást a resicai vasmunkásoknak, az aninai bányá­szoknak vagy a lugosi gyárak dol­gozóinak. Megfogadtam a tanácsát, s a népnevelés valósággal szenve­délyemmé vált. — Mi a népi egyetemi mozgalom mai funkciója, milyen konkrét szük­ségleteket elégít ki? — Az ismeretterjesztés funkciója, módszerei — egész koncepciója sokat változott az elmúlt évek so­rán. Kezdetben arról volt szó, hogy a kultúrától korábban elzárt töme­gek előtt megnyissuk a művelődés lehetőségeit, így minél több külön­féle ismeret terjesztésére töreked­tünk. Ma már ez az enciklopédikus szemlélet nem felel meg az igé­nyeknek. Feladatainkat tehát a hallgatók műveltségi szintjéből ki­indulva, a társadalom egyre ár­nyaltabb szükségleteit figyelembe véve kell meghatároznunk. Az is­meretkörök és a készségek tervsze­rű, tudatos fejlesztésére kell töre­kednünk. Beigazolódott, hogy az emberek általában foglalkozásuk alaphelyzetéből szemlélik, értelme­zik a fogalmakat, a jelenségeket. Ugyanannak a dolognak, esemény­nek más és más vetülete a könnyűipari dolgozót, a érdekli nehéz­ipari munkást vagy a jogászt. Ez a szabadegyetemi rendezvények sok­rétűségéhez a kisebb közösségekre tagolódáshoz vezet. Nincs szó művelődés tömegjellegének feladá­­­sáról, mindössze a közvetítési for­mák korszerűsödéséről. A szabad­­egyetem hallgató­ közösségei foko­zatosan aktív önművelő kollektívák­ká fejlődnek. Ami az igényeket il­leti, már az első évek során végzett felmérések meggyőztek bennünket arról, hogy a szakmai jellegű, ter­melési problémák iránt egyre na­gyobb az érdeklődés. Ezért műszaki tagozatokat létesítettünk mesterek, technikusok, mérnökök számára. — Ennek megfelelően változtak a szervezeti for­ák is? — Évről évre mind több előadás­­sorozatot, rendezvényt helyezünk át vállalatokhoz, intézményekhez. Te­vékenységünket fontosabb ismeret­körök szerint csoportosítva fejtjük ki. Az általános műveltséget nyújtó ismeretek csoportjába tartoznak azok a kollégiumok, amelyek hallgatóság legváltozatosabb irá­­­nyú érdeklődését elégítik ki. A Lapok hazánk történetéből; A szép világa (magyar nyelven), A XX. század orvostudománya vagy a Nyelv—írás—művelődés (magyar nyelven) című kollégiumok a leg­látogatottabbak. A legújabb felfe­­­dezésekről számol be hallgatóinak Mikro- és makrokozmosz című kurzus. A barlangok világának el­méleti és gyakorlati szakasza is van. Az általános műveltségi cso­porthoz sorolhatjuk klub- és szemi­nárium-tevékenységünket is. Jól mű­ködő dzsessz- és könnyűzene-klu­bunk van, sokat remélünk a most induló Irodalmi stúdiónktól, amely­nek román és magyar tagozatát a kolozsvári írótársaság tagjai ve­zetik. A szép világ a kollégium ze­neszemináriuma minden várakozá­sunkat felülmúlta. Városunk egyik színvonalas rendezvénysorozatát, a Kolozsvári esték ciklust szabad­­egyetemünk a municípiumi művelő­dési bizottsággal karöltve szervezi. Irányítását Ș­tefan Pascu docens doktorral, a Babeș-Bolyai Egyetem rektorával együtt végzem. E ren­dezvényeken művelődési életünk kiválóságai ismertetik két nyelven Kolozsvár múltjának, fejlődésének kiemelkedő eseményeit, személyisé­geit. Tekintettel arra, hogy Kolozs­vár 1850. évfordulójának küszöbén vagyunk, a kolozsvári esték szere­pe megnő. A szakmai kollégiumok az új mű­szaki eljárások, felszerelések, mód­szerek fórumai. A dolgozók ké­résére gyakorlati jellegű tanfolya­mokat is indítottunk (televíziójavító, gép- és gyorsíró, valamint nyelv­kurzusokat). Külön kell szólnom két fiókunkról, a tizenhat éves Clujana-fiókról és az alig egyéves kisipari termelő­szövetkezeti fiókról. A Clujana­­fióknál a szakmai műveltségi elő­adásokon van a hangsúly. A Ba­beș-Bolyai Egyetem kémia tanszé­kével együttműködő ipari kémia­kurzuson a kombinát legtöbb mér­nöke és vegyésze részt vett. Az Automatizálás és az elektronika alkalmazása a bőr- és cipőiparban című kollégium a legújabb műszaki eljárásokat és berendezéseket is­merteti hallgatóival. Már hagyo­mányossá vált tanév végén a Clu­jana-fiók tudományos ülésszaka, melyen a két tanfolyam hallgatói­ból alakított kollektívák dolgoza­tokban számolnak be az elsajátított ismeretek alkalmazhatóságáról kombinát termelésében. A Clujana- a fióknál népszerűek az általános műveltségi kollégiumok is. Évek óta működik a Fiatalság, egészség, eszmények és a Napjaink asszonya című kollégium. Sokan látogatják a bel- és külpolitikai, tudományos és művelődési aktualitásokat is­mertető ötven perc a világ körül kollégiumot, amelyet évek óta jó­magam vezetek. A Kisipari Terme­lőszövetkezetek fiókjánál a Szocia­lista jog és szocialista erkölcs, A nő helye a mai világban és Technikai-tudományos kaleidoszkópa című előadássorozatoknak van legnagyobb sikere. A hallgatók ké­­­zésére mindkét fióknál magyar nyelven is megtartjuk az előadá­sokat. Sikereink jórészt tudományos ve­zetőinknek, lektorainknak tulajdo­níthatók. Nemcsak városunk s ha­zánk kiváló tudósai, szakemberei, művészei, hanem az üzemek mér­nökei, közgazdászai, technikusai, sőt mesterei és munkásai is tarta­nak előadásokat. Hallgatóink kellemes szabad ide­jéről is gondoskodunk. Turista kö­rünk minden vasárnap hosszabb­­rövidebb kirándulásokat szervez. — Ez valóban imponáló program. Minden bizonnyal tömegeket vonz. Milyen tapasztalatai vannak a hall­gatóság rétegződéséről s az elő­adások hatásáról, visszhangjáról. — Hallgatóságunk évről évre gyarapszik. Mintegy hétezer állan­dó hallgatónk van, de rajtuk kívül sok a vendéghallgató. A nagy ér­deklődéssel fogadott rendezvé­nyeinket meg kellett ismételnünk. Gondoskodunk az ingázókról is, kérésükre előadásainkat lakóhe­lyükön megismételjük. A hallgató­ság rétegződése mindinkább ér­zékelhető. Ezért szervezünk újab­ban külön kollégiumot a fiatalok­nak, a nőknek, az ifjú házasoknak, az öregeknek. Az országban első­nek sikerült megszerveznünk a Nagyszülők iskoláját Ami szabadegyetemi rendezvé­nyeink társadalmi jelentőségét ille­ti: arra törekszünk, hogy a fejlődő iskolai képzés adott szintjére emel­jük a korábban iskolázottak isme­reteit. — Prorektor elvtárs véleménye szerint mi a kolozsvári szabad­­egyetem népszerűségének titka? — Követtük a hagyományt, de sohasem béklyóztuk meg vele ma­gunkat. Kezdettől fogva szakítottunk a skolasztikus előadási módszerrel. Előadóink szabadon beszélnek mintegy fél órát, majd tíz, tizenöt perces szemléltetés következik, vé­gül kérdések-hozzászólások zárják az „órát". Az előadást egyre in­kább párbeszéddel, kérdés-felelet­tel, kerekasztal-megbeszéléssel he­lyettesítjük. Szemléltetés nélkül le­hetőleg egyetlen előadást sem ren­dezünk. A tapasztalatcserék is igen hasznosak voltak — belföldiek, külföldiek egyaránt. — Végül: hogyan tovább? — Gondunk is akad bőven, mert tömegművelődésünk irányzata is fejlődik, módosul. A központosított tevékenység már túlhaladott, s a­­hogy Nicolas Ceaușescu elvtárs is mondta, a munkahely felé kell gra­­vitálnunk. Az épülő új lakónegye­dek ugyancsak igénylik a műve­lődés hajlékait, a klub-, az előadó­termeket. Ezeknek a felépítése — sajnos — néha elmarad. További gond: a felszerelés. Szabadegye­temünknek hiányos a felszerelése, márpedig korszerű ismeretterjesz­tést csak korszerű készülékekkel, eszközökkel végezhetünk eredmé­nyesen. Amit lehet, igyekszünk sze­rény anyagi alapjainkból kiegészí­teni. Szabadegyetemünk továbbra is igyekszik kivenni részét szocia­lista társadalmunk szellemi kultú­rájának gazdagításában és a töme­gek közötti terjesztésében. Kernád Ágoston Lenin — annyi mint jelen lenni (Folytatás az 1. oldalról) együtt. Éppen annak az évnek a búcsúzásakor, ami­kor a negyvennyolcas forradalmak 125. évfordulóját ünnepel­ve negyvennyolc eszmeuniverzumából azt a csillagké­pet ragyogtattuk fel, amelyben meg volt, meg van és meg lesz írva e tájon élő mindannyiunknak közös sorsa, a testvé­riség. 1974 szabadságunk három évtizedes fordulójával és pártkongresszussal vési majd be magát történelmünkbe, az elmúlt évet ilyen szabású esemény nem fémjelezte, de a többi nagy esemény sorában volt egy olyan 48-as jubileumunk, amikor sajtó, könyvkiadás, szó és gondolat ismét közénk hozta Petőfit, Petőfit és Belcescut, kettőjüket együtt és ezzel azt, ami negyvennyolcból legkövetkezetesebben forradalmi, tehát legmaradandóbb: „Együtt". A fogalom nem meríti ki a forradalmak és a nyomukban járó haladás tartalmát, sőt a legfőbb lényeget sem ez fejezheti ki. De ugyanakkor nél­külük sem jelölhető már nálunk e tartalom és legfőbb lé­nyeg. S ahogyan a társadalmi haladás az önfejlődés tör­vénye szerint mind következetesebben adja önmagát, ez a következetesség egyben azt jelenti: az egyenlő jogok együtt az egyenlő esélyekkel, azt jelenti, hogy egységes és bontha­tatlan sikereinkben alkotóelemként van jelen a részek ön­megtartó anyagi és szellemi gyarapodása, a testvériség. Az együtt valóban azt jelenti, hogy együtt. Kezdve a jelenléttel. Megírtuk már, hogy lapunk múlt évi rögtönzött, tehát messzemenő következtetésre nem jogosító cikknépszerűségi versenyében a többi néhány között az a tanulmány került ki nyertesként, amely a negyvennyolcas ha­zai hagyományok felelevenítése során az agyagfalvi székely nemzetgyűlés eseményeit értékeli. És ugyancsak figyelemre méltó a múlt évhez viszonyítva is megszaporodott olvasói kívánság, hogy gyakrabban írjunk a hazai történelem kere­tében nemzetiségünk történelmi múltjáról, a haladás és az együttélés, a közös harc hagyományairól. Honnan ez a múlt­nak forduló érdeklődés? Onnan, hogy ez nem múltba for­dulás, hanem éppen mai jelenléttudatunk és­­ érzetünk igénye. Jelenlét­tudatban is a teljesség igénye ez. Néhány éve, amikor megalakultál­ a Szocialista Egység­front és annak szerves részeként, de sajátos szerepkörrel, a nemzetiségi dolgozók tanácsai, s fogadóórákat hirdettek meg, hogy bárki gyűlésen kívül is hozzájuk fordulhasson. Kolozs­váron az egyik fogadóórára azzal állított be K. Gy. Lénáról, hogy nincs neki semmiféle ügye, éppen csak hallott a tanács megalakulásáról, és úgy gondolta, megnézi. Nem egyébért, csak mert több más jelentős közéleti ese­ménnyel egyidőben, ezekben az év eleji napokban éppen egységfront-tanácsok is alakulnak, újraalakulnak annak a pártvezetőségi határozatnak a szellemében, amely e demok­ratikus szervek gyökereit mélyítendő, kiterjesztette a falvak felé beleszólási lehetőségeiket az országos és helyi ügyek intézésébe. „Azt megnézni" tehát már a szomszédos Lénáról sem kell többé begyalogolni Kolozsvárra. Marxi-lenini nemzetiségi politikájához híven a párt ezúttal is gondosko­dik, hogy az új szervekben a román és a más nemzetiségű állampolgárok arányos képviselethez jussanak. De ugyan­ennek a politikának a szelleméhez tartozik, hogy a jelenlét ezúttal is azt jelenti: önmagukként, tehát az egészért is úgy vagyunk jelen, hogy az egészet a résszel gazdagítsuk. Az általános és a sajátos dialektikája és alkotó egysége­ként. Lét a jelenlét. Tavalyi jelképekből persze még sokáig futná ugyanannak a jelentésnek a variálására, de hadd foly­tassa a sort az idő, amit pár napja úgy hívnak, hogy ezer­ki­lencszázhetvennégy. KOVÁCS ANDRÁS Habán kerámia Kik is voltak a habánok? A törté­nelmi nyomok Svájcba vezetnek. On­nan anabaptista hitük miatt Németor­szágba, majd Morvaországba, onnan pedig Magyarországra és Erdélybe ül­dözték őket. A habán elnevezés állító­lag az anabaptista szó szlovákos elfer­dítése (habanszói, habam). A habánok Mária Terézia uralkodása alatt áttértek a katolikus hitre és beolvadtak a kör­nyező lakosságba, elszlovákosodtak. Alvincre már úgy érkeztek a XVIII. század folyamán. A habán kerámia a XVI. században vált ismertté. Műhelyeikben munka­­megosztással dolgoztak : egyesek az anyagot készítették elő, mások for­máztak, egyesek a mintákat rajzolták, mások festették. Nevükhöz fűződik a fehér cserépedény gyártása. Erdélyben is kezdetben kék-fehér edényeket gyártottak, később azonban áttértek az erdélyi színek alkalmazására is. Való­színű, hogy a sajátos erdélyi fajansz­edényeket a habánok gyártották, aho­gyan a Kalotaszegen ismert sárga, tor­­datúri edények, kancsók és tálak is habán eredetre vezethetők vissza. KASZONI GÁSPÁR I

Next