A Hon, 1866. november (4. évfolyam, 252-276. szám)

1866-11-08 / 257. szám

257-ik sz. Csütörtök, november 8. 1HI **e**fl4 Postán küldve, vagy Buéaÿcsten -Mrtnn haldka 1 hónapra ......................................... frt 76 kr. 5 hónapra .•••*». 6 frt 25 kr. 5 hónapra 10 frt 60 kr. Az előfizetés az év folytán minden hónapban megkezdheti?, s ennek bármely napján történik is, mindenkor a hó első napjától fog­ számíttatni» Blinden panzsiru­kk fedrmentisitva kérelik békáidésul. Szerkesztési­ iroda : Pereg«M»k tere 7-Ho­tzsm 1-sS emelet. Szerkesztő lakása­­ Megyer-nleze 8-dik szám 2-dik emelet. Beiglatási díj: 7 hasábok ilyféle petit sora .... 7 kr. Bélyegdij minden beigtatásért ... 30 kr. Terjedelmes­ hirdetések többszöri beiktatás mel­lett kedvezőbb föltételek alatt vétetnek föl. —» Nyilt-téri 5 hasábos petit sorért . . 25 kr Az előfizetési dij a lap kiadó hivatalához küldendő (Ferencziek tere 7. SZ. földszint.) E lap szellemi részét illető ,minden közü­lemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezekte fogadtatnak el. Rendkívüli előfizetés :A HON‘ nov.­decemberi folyamára­ Előfizetési dij : Két hóra 3 k­t 50 kr. A „Hon“ szerk. és kiadó hivatala. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDÁSZATI NAPILAP: clericalisok, a protestáns Poroszország és ortho­dox Oroszország iránti gyűlölségből, — az or­­leanisták az orleanista restauratio eshetőleges kilátásai tekintetéből, minden áron háborúba szeretnék keverni a jelenlegi napóleoni kor­mányi A czél bizonyos. Majd meglátjuk azon­ban, hogy III. Napoleon és Bismarck gróf ki­egyezhetnek-e. Ha igen , akkor kártyavár az egész machinatio­­delemnek, s hogy erre aggodalom nélkül nem gondolhatunk, azt meg fogja nekünk engedni a „P. L.“ PEST, NOVEMBER 7. Politikai szemle. (I). A „Norddeutsche Alig. Ztg“, a minő csí­pős gunynyal szólt Beust bárónak ausztriai mi­niszterré néreztetéséről, és oly éles bírálattal ki­séri az osztrák kü­lképviselőkhöz intézett, kör­iratát. „Beust osztrák külügyminiszter­­ exclja az osztrák politika kü­lképviselőihez intézett kör­­sürgönynyel jelenti hivatalba lépését , mely sür­göny nem veszt azért érdekességéből, hogy in­kább az újonnan kinevezett miniszter személyé­vel, mint az osztrák politikával foglalkozik. El­lenkezőleg : azon átalános viszonyoknál fogva, a­melyek között az európai diplomatiai közle­kedés szokás szerint mozog, s azon nézeteknél fogva, melyek eddig az osztrák politikát vezet­ték, nagyon meglepő, a­midőn Beust úr megbíz­za Ausztria követeit, miként emeljék ki a klis­­hatalmak minisztereivel tartandó beszélgetéseik alkalmával, hogy ő, Beust úr, nem vitt át a­­ helyzetébe sem előszeretetet, sem h­ara­g­o­t.“ Ezt olvashatni szó szerint a sürgönyben, s mi alig mondhatjuk kellemesnek azon osztrák diplomata feladatát, ki ezen utasí­tás szerint cselekszik, s azon udvar miniszteré­nek, melynél meg van bizva, azon közlést teszi, hogy Beust ur nem resz ember többé. Mert százat lehet feltenni egyre, miként az lesz a válasz ezen nyilatkozatra, hogy meglehetős közönyös dolog, ha Beust ur valami előszeretettel vagy haraggal viseltetik vagy nem viseltetik valaki iránt ; el­lenkezőleg az a fődolog, minő szándéklatokkal viseltetik ausztriai császár ő Felsége, kinek szolgálatában áll Beust ur, s kinek parancsait végrehajtandó. Más állása csakugyan nincs Beust urnak, ha csak hirtelen valamiféle palota­forradalom nem történt Bécsben, s Beust ur min­denható úrrá nem lett, kinek előszeretete nap­fényt áraszt, haragja miatt pedig csüggedve hajtják le fejüket. De ez az eset nem áll, s ha állna is, úgy véljük, hogy ily dolgokat nem szokás elmondani, annál kevésbbé egy idegen előtt és külföldön. Vegyük csak azt az esetet, hogy egy más hatalom minisztere, például egy franczia vagy angol miniszter oly sürgönyt akarna Európához intézni, melyben az van elmondva, mit Beust ur sürgönyében jelent! ha pedig Beust urnak főként előbbi állásánál fogva azt kellett hinnie, hogy neki ilyesmit el kell mondania : az első hibának tartjuk, hogy őt ezen új állomásra helyezték. Hogy pedig azt valóban ki is mondta : ez a második hiba. Mert ha Beust úr egy idegen államot felszólít, hogy ne aggódjék a Beust-féle haragtól, ne kössön re­ményeket a Beust-féle szeretethez, ő úgy tekinti magát, mint ki politikai múltjával szakított ; ez még sem jelent egyebet, mint ezen rendkívüli tévedést tukmálni az idegen hatalmakra , hogy Beust ur nem az osztrák politika közege, hanem inkább annak súlypontja, a központi nap, mely felé Ausztria gravitál : ez oly felfogás volna pe­dig, melyet magán Beust uron kívül alig fog va­laki osztani. De engedjük meg, hogy a minisz­ter úr ily véleményt táplál maga felől, enged­jük meg, hogy ő az isteni gondviselés oly spe­ciális ügynökéül tekinti magát, kinek rendelte­tése Ausztriát regenerálni . — jó, de, mint mon­dottuk, ily dolgokat nem szoktak elbeszélni, s nem teszik föl másokról, hogy azt elhiszik, még akkor sem, ha ezek, rá emlékezve azon mondásra, miként Beust mint szász minister igen nagy volt hazájának, Ausztria érdekében azon őszinte óhajtást táplálják, hogy megfordítva ne legyen a viszony Beust ur új állásában.“ A „Nord.Alig. Zig“ előtt feltűnik azon hideg­ség, melylyel Eszterházy Móricz gróf miniszteri tárczájától felmentetett, holott Ausztriában min­dig nagy kimélettel szoktak viseltetni a lelépő nagyságok iránt. A grófnak az idézett lap sze­rint igen nagy befolyást tulajdonítottak legma­­gasb körökre, s őt mondják az osztrák politika tulajdonképi motorának az 1865-iki nyár óta. Eszterházy grófnak köszönhetné Ausztria Schmer­ling minisztériuma " megbuktatását, a stagnatiot minden belkérdésben s a Poroszország elleni háborút ; e volt leghatározottabb ellene a ma­gyar minisztérium kineveztetésének, s átalán nyilvános ellensége volt az alkotmányosság­nak. A „Norddeutsche Allgem. Zeitung“ azon­ban sokkal kevésbbé van beavatva a bécsi ud­var titkaiba, mintsem véleményt mondhatna ezen állítások alapossága iránt ; ezek némely tekintetben még sem lehetnek alaptalanok, mi­vel a magyar országgyűlés összehívása s a fél­­hivatalos sajtó reformbaráti okoskodásai feltü­­nőleg összevágnak Eszterházy gróf elbocsátta­­tásával. A grófnak hivatalban maradt egykori társai képességére és akaraterejére különös vi­lágot vet e tény, mivel azt mutatja, miként Ausztriában előfordulhat azon eset , hogy mi­niszterek akaratuk ellenére elveikkel ellenkező irányt követnek, ha egyes személy elég ügyes, eltérő nézeteinek érvényt szerezni. Csak az új nera következményei szolgáltathatnak az iránt bizonyítványt, váljon ezután is nem egyesek ro­kon- vagy ellenszenvei döntenek e Ausztria sor­sa fölött. A franczia lapok nagy zajt ütnek „La Pres­se“-nek, a párisi pápai nunciaturától eredő le­leplezéseivel, a porosz-orosz szövetséget illető­leg. E c­élzatos mesterkedésre, igaz, némi ala­pot szolgáltat az orosz kormány által most ren­delt ujonczozás is. A clericális és orleanista la­pok bevégzett ténynek tekintik e szövetséget. A Pest? november 5. Az országgyűlés tehát csakugyan ismét össze van híva, és ismét oly­annyira sötétben vagyunk az iránt, hogy hajlandó-e és mennyire hajlandó a kormány engedni a nemzet törvényes kívá­nalmainak, hogy alig lehet az eredmény iránt vérmes reményeket táplálnunk. A „Pesti Napló“ folytonosan oly czikkeket, hoz, melyekben az okokat fejtegetvén, a­melyek miatt az általa képviselni mondott párt a veze­tést többé meg nem tarthatja, ezáltal azt árulja el, hogy tudomása szerint legalább még most is hiányzik a hajlam teljesíteni azt, mit az ország oly méltán várhatott. Részünkről úgy fogjuk fel a dolgot, hogy e czikkek a baloldal többségre jutásának lehető­ségét a felfelé gyakorlati de­pressio érdekében mutatják fel, és ebben semmi hibát nem látunk, sőt bevalljuk, hogy a Naplónak teljesen igaz­sága van ha azt mondja, hogy csak az ő pártjá­nak többségében maradásával lehet a kiegyen­­lítést a 15-ös albizottmány többségének értel­mében eszközleni, hogyha ezen párt a többséget, elveszti, nem a kormány iránt engedékenyebb, de a nemzet jogai érdekében követelőbb több­ség fog alakulni. Még abban is igaza van, hogy az első kü­lönbség az 1861-ki felirati és határozati párt között a bizalombani különbségből eredt, csak hogy ma már az egyik rész nagyobb bizalom, a másik nagyobb bizalmatlanság által vezetve, nagy elvi különbség választja el a 65-ös ország­gyűlés jobb és baloldalát. Elválaszt bennünket az, hogy mi ama javas­lat által, melyet a közös viszonyokra nézve a 15-ös albizottmány jobb oldali többsége készí­tett, s a­melynek alapján látszanak minden­ combinatiói téve lenni, ha­zánk állami függetlenségét veszé­lyeztetve látjuk. A jelen országgyűlés eddigi folyamán a mo­dor, az erősebb vagy gyöngédebb hang iránt lévén közöttünk a különbség, tudtunk engedni, belenyugodtunk, hogy a szelídebb modorban, hogy gyöngédebb hangon fejeztessenek ki az ország jogos kívánalmai, de most, midőn szerin­tünk hazánk függetlenségének megóvásáról le­­end szó, kénytelenek leszünk fölvenni a küzdel­met, ha kisebbség leszünk, és készek leszünk megállni szavunkat, ha — mit a Napló igyek­szik elhitetni — a bal oldal felé hajlanék a többség véleménye. Készek leszünk, mert bár amint a dolgok ma állanak, nem biztathatjuk magunkat az­zal, hogy a mi nézeteink elfogadtatnának ott, hol még a jobb­oldal kívánalmai is elvettetnek, de úgy hiszszük, hogy szent kötelességet teljesí­tünk, midőn az ellen, a­mi szerintünk hazánk függetlenségét veszélyezteti, küzdeni fogunk, úgy hiszszük hogy mint kisebbség álljunk bár, vagy mint többség , a nemzet többsége méltányolni fogja működésünket, és valamint nem vádolja ma a jobb­oldalt azért, hogy nem tudta megvál­toztatni a kormánykörök nézeteit, épen úgy nem fogja a bal­oldalt vádolni a siker, az eredmény kimaradásáért. Csak egyéni nézeteim azok természet szerint, melyeket itt elmondok, de nem hiszem, hogy csalódjam, ha azon véleményt fejezem ki, hogy így fogja fel a bal­oldal helyzetét, és sem mint kisebbség, sem mint többség nem fog a reá váró kötelesség teljesítésétől visszarettenni. Tisza Kálmán, ír A Pesther Lloydnak.­ ­ A „P. Lloyd“ tegnapi esti száma szokás szerint neki rontván a „Hon“-nak, mely állandó nem tetszését találta megnyerni, azzal vádolja az Irány eszmék jegyű íróját, mintha az el­lenkezőt állított volna, mint a mit az 1861-ki második felirat tartalmaz, Magyarországnak a külügyi téren kellő képviseltetése tárgyában. Kérjük az illető c­áfolót, hogy olvassa el job­ban az ide vonatkozó szakaszát ama föliratnak s megtalálandja benne, hogy Magyarország Rendei és képviselői igenis mindenkor és mél­tán követelték, hogy a magyar király, mint ma­gyar király is legyen képviselve a külhatalmas­­ságoknál, s a külügyek vezetésébe magyarok is befolyjanak. Ez alatt pedig nem az volt értve, hogy tán minden küludvarnál két követ képvi­selje az uralkodót, egy mint osztrák császárt, más, mint magyar királyt , hanem egyenesen az, hogy ha a külpolitikában nyugat f­e­l­é a né­met tartományok érdekei az irányadók, kelet felé Magyarország érdekei legyenek azok. Le­hetetlen azt nem érteni. Ne fogjon ránk a „Lloyd“ absurdumokat, mert a mi kivánatainknak húsa és vére van, s azok nem tegnap született esz­mék. A hibás osztrák külpolitika már a mult században osztály alá bocsátotta Szent­ István király koronájának szövetséges királyságait ; egy netán újabb hibás keleti külpolitikája Ausz­triának most már magát a legszorosabb értelem­ben vett Magyarországot tehetné ki nagy vesze­­ ti a kérdése i­. (.­.. .) Őrizkedjünk a „közös ügyek“ törvény­telen és helytelen kifejezésétől , melyet a bécsi publicisták és kormányférfiak erőnek erejével reánk akarnak perrogálni. Nekünk magyarok­­nak különös okunk van az ilyen kifejezé­se­k­t­ö­l óvakodni, melyek eleinte ugyan semmi eszmét nem tartalmaznak, de később s talán épen azért, testet akarnak nyerni. Így történt, hogy csak néhány példát idézzek, hogy a hazánk földiratával ismeretlen idegen katonai vezérek által alkalmazott, eleinte ártat­lan, őseink által talán megmosolygott „Slavonia“ elnevezés, három, egész 48-ig mindig magyar­nak tartott s a magyar megyék jogaival élt va­lóságos magyar megyét, a szorosan vett Magyar­­ország területéből elszakadott. Így tudjuk, mennyi alaptalan ráfogásokra vezette a Lustkandl-féle közjogtanárokat, a pra­gmatica sanctio „inseparabiliter az indivisibili­­ter“-féle kifejezései, így az „ausztriai császári“ czím, melyet 1804-ben a magyar király fölvett, a nélkül, hogy egy osztrák császárság alapításáról csak szó is lett volna, rávezetett az osztrák császárság esz­méjére, melyet aztán Bach, habár 3000 millió ft államadósság árán is — megvalósítani s meg­testesíteni törekedett ; é s mely törekvés azon­ban Königgrätzhez s az olasz és német befolyás végképi elvesztéséhez vezetett, nem maradván abból semmi hátra, mint a fatális „k­ö­z­ö­s ügye­k" ismét test nélküli eszméje. Egész közjogunk s összes 1848 előtti törvé­nyeink nem csak hogy semmi közös ügye­ket, de még valami kapcsolatot sem ismer­nek közöttünk s ő Felsége egyéb tartományai között. Közjogunk egész 1848-ig jogilag és formailag Magyarországot oly különvált ál­lamnak tartá, melyre nézve Ausztria épen oly „külföld“ volt, mint akár Franczia- vagy Angol­ország. A 48 diki törvényhozásnak volt fentartva , hogy a „birodalmi kapocs“ s az „Ausztriávali viszonyok“ egészen uj s nagyon is indefiniált eszméit s kifejezéseit használja legelőször. Ez ominosus szavak és kifejezések révén csú­szott hozzánk a „közügyek“ ismeretlen, jogosu­­latlan és veszélyes kérdése. Ezen indefiniált viszonyok tisztábahozatalára küldött ki 66-d­iki hongyűlésünk egy választ­mányt, melynek 15-ös alválasztmányától két ja­vaslatot birnánk, t. i. a többség és a kisebbség javaslatait. Az ország közvéleménye úgy látszik egyik­­k­e­l sincs megelégedve. A többségi javaslat gonddal és magas állam­férfias tehetséggel szerkesztett mű , de meglát­szik rajta, hogy maga azon nagy és a nemzet osztatlan tiszteletét és bizalmát bíró szellem is, mely a nemzet jogainak védelme és revindi­álása terén méltán minden századok és nemzetek kép­viselőinek irigységét keltendő föl: a politika vagyis az exigeniták sikamlós terén, nem volt képes a lehetetlent lehetővé tenni ! Magyarország államisága csak esetről esetre való érintkezést tűrhet el, mint ezt ama nagy szellem történelmi súlylyal bíró feliratai oly remekül mutaták ki. Minden kísérlet, mely ez e­s­e­t­r­ő­l esetre való érintkezést állandó­sítani, vagy épen k­ö­z­ös s­z­e­r­v­e­s testület vagy k­ö­z­e­g által létesíteni törekednék, Ma­­gyaorsz­ág önállásának és államiságá­nak ásná meg előbb utóbb sírját. Igaz, hogy midőn a 15-ös alválasztmány több­sége ezen javaslatot magáévá tette, a f­ü­g­g­e­tl­­­e­n felelős magyar minisztérium eszméje lebe­gett előtte, melynek kezében ezen javaslat ke­resztülvitele, Magyarország államiságára nézve kevésbé veszélyesnek tűnhetett föl. De még így is nem ártott volna bevezetésül a következő §­t hozni javaslatba : 1. §. A szentistván koronája alatt egyesült magyar birodalom és Ő Felsége többi országait képező osztrák császárság, egymástól füg­getlen s t­e­l­j­e­s­e­n ö­n­á­ll­ó, s c­s­a­k a k­ö­­zös fejedelem személyében eg­y be­kapcsol­t két k­ülön állam. A közös fejedelem személye által képezett eme kapocsból származó némely viszonyok r­en­de­zése tek­i­n­­tetéből határoztatnak a követke­zők: stb. És ismét a „ k­ül­ügyek “-ről szóló fejezetnél óhajtandó lett volna e szakasz hozzátétele : §. Ő Felsége a külföldi hatalmasságoknál le­vő követe által magát ezentúl mindig mint „osztrák császár és mag­y­ar király“ fogja képviseltetni s magát minden nemzetközi okmányon egyszersmind mint magyar király is aláirni. A külföldön levő szövetségek megszűnnek en­nélfogva ezentúl kizárólag „osztrák követ­ségek“ lenni, valamint a külföld követeinek Ő Felsége udvarában a „m­agyar király­­hoz“ szóló külön megbízással kell ellátva len­niük. A 15-ös alválasztmány kisebbségének javaslata viszont azon hibában szenved, hogy önmagához következetlen. Nem ismerve, nem ismerhetve el úgynevezett közös ügyeket, egyszerűen azt kell róla mon­dania, hogy az esetről esetre érintkezést elegendőnek tartja azon viszonyok fentartása és elintézésére, melyek a közös fejedelem szemé­lyének közösségéből a két egymástól független államra háramlanak. És valóban, ha a közösöknek keresztelt ama k­é­t f­ő-, t. i. a h­a­d- és p­é­n­z­ü­gyet tekintjük , ugyan kérdjük : szükséges volt-e valamely kö­zös orgánumra 1741-ben s a franczia háborúk­ban, vagy bármikor is arra nézve, hogy a magyar nemzet a fejedelem közösségéből származó ka­pocs igényelte kötelességének eleget tegyen ? Arra bizony nem volt szükség. És ismét kérdjük: váljon javára volt-e az osztrák birodalomnak, hogy az osztrák minisz­terek az utóbbi két évtized alatt kényök kedvük szerint, s minden országgyűlési ellenőrzés nél­kül — markolhattak Magyarországnak -- szerin­tük —a közös erszényébe ? A feleletet Solferinónál és Königgri­tznél ta­láljuk meg. Bizony megfoghatalanok az aggodalmak, me­lyeket amott tub­an táplálnak, mihelyt azt kí­vánjuk, hogy valamint mi nem akarunk az ő dolgaikba avatkozni, valamint mi nem kívánunk az ő vagyonuk és vérük felett rendelkezni , úgy szűnjenek meg végre ők is ezt tenni. Ebben rejlenék az i­g­a­z­i és b­é­k­é­s kiegyen­lítés. Van azonban a kisebbség javaslatában egy passus, mely roppant fontosságú, s mely, csodál­­juk, hogy a névleges magyar kormányon ülő államférfiak figyelmét kikér­­lé , pedig abból nagy tanulságot, s ha az activitás erélyével bír­nának, nagy előnyt is meríthettek volna. Ez azon hely, melyben a két birodalom kül­dötteinek meg nem egyezése esetén, az eldöntés ő Felségére bizatik. Tehát a baloldal is mint­egy az alkotmányosság hátrányára, az absolu­­tismusnak látszik kedvezni. *) Igen tanulságos jelenség ez, mely nagyszerű magyarázatát, a magyar nemzet azon összhangzó akaratában találja, mely Magyarország állami­ságát tekinti a főczélnak, s azon nagy kincs­nek, melyért kész feláldozni s­o­k­a­t, s mint a bal­oldali javaslatból kitetszik, inkább mindent, csak magát e kincset, az ország évezredes államiságát nem, semmiért. És itt ismételve csodálatunkat kell kifejez­nünk a felett, hogy a névleges magyar kormány, vagy világosabban szólva : a conservatív párt e körülményt nem tudta, nem akarta fel­használni ! A jelenlegi magyar kormányférfiak csodál­kozva, s talán boszankodva is tapasztalják hogy egy évi kormányzat után sem voltak képe­sek pártot szerezni az országban. Pedig ime, maga a baloldal elárulta ama varázsszót, mely talán a legvadabb tigriseket is szelid bá­rányokká volna képes átalakítni. *) Annyi bizonyos , hogy az ország állami­sága oly zászló, mely körül az egész ország csoportosulna. De a magyar kormányférfiak, mint czikkem elején kimutatom, még saját házukban sem ön­állók, még itthon sem autonóm urak. Pedig az autonómiát még centralista baráta­ink is készek a maguk módja szerint és a maguk értelmében megadni. Csakhogy nem tudják vagy talán nem akarják tudni , hogy az általuk ke­­ z) Itt kénytelenek vagyunk a kisebbségi javas­lat készítőit védelmünk alá venni. Ha arról lenne a kérdés, hogy a törvényhozó testület és a fejedelem mint két alkotmányos factor kö­zötti vitákban legyen a fejedelem akarata az el­döntő , ez az absolutismus körülírása volna ; de a kisebbségi javaslat két minisztérium kö­zötti differenciákt esetében bízza az elhatározást az uralkodóra ; ha a magyar miniszterek vélemé­nye jobb az országra és a trónra nézve, mint az osztrák minisztereké, hát akkor Ő Felsége el fog­ja bocsátani a két összeütköző minisztérium kö­zül az egyiket, és ez mindig a fejedelmi jogok kö­zé tartozott minden alkotmányos országban. Hogy példát mondjunk : ha a közel­jövőben az uralko­dónak magyar miniszterei a had-, pénz- és kül­ügyi kérdéseknél azon elvekhez ragaszkodnának, melyek a béke megszilárdítását, az osztrák minisz­terek pedig azon elveket sürgetnék, a­mik a há­ború újra megindítását czélozzák, akkor bizony a fejedelmet illetné meg a jog : vagy olyan magyar minisztériumot alkotni, melynek szinte a háború kell, vagy olyan német minisztériumot, mely szin­tén a békén munkálkodik. Ebből nem lehet azt kö­vetkeztetni, hogy négy oly szabadelvű férfi, mint a kisebbségi munkálat készítői, absolut jogokra nyitott volna utat a trónnak a törvényhozás jog­körébe. Szerk. *) Az meglehet. Ha egy nemzet ki van elé­gítve, akkor a tigrisekből bárányok lesznek. Hanem tisztelettel jegyezzük meg, hogy a kisebb­ségi javaslat készítői semmi olyan varázs­szót nem árultak el a jelen kormányférfiaknak, mely­nek segélyével egy felelős magyar miniszté­rium a nemzet és ország kielégítése nélkül fentarthassa magát. Szerke­ gyesen engedélyezni kívánt autonóm­­i­a épen gyanús ellentéte annak, a­mit mi kívánunk, a­mihez hazánknak joga van. Mi hazánk ál­l­a­m­i­s­á­g­á­t akarjuk fentartani, melynek irá­nyában lehetnek egyházak, lehetnek egyes testületek autonómok; de az állam „auto­nómiája“ önmaga irányában absurd be­széd ; egy más állam irányában pedig képzelve, megszűnnék az állam állam lenni, s tartománynyá törpülne le. (1)A prágai nagy tanácskozások eredménye. Hogy Prágában az adminisz­­trativ minden ága tanácskozás alá került, bizo­nyítja a tény, hogy az utóbbi időkben a „Wie­ner Abendpost“ minden nap hoz egy félhivata­los czikket, melyben a reformokat zsák számra ígérik. A külügyi programmot Beust báró kör­levele képezi ; a belügyi tervezeteket Bel­redi- Majláth urak nyilatkozata vázolja, a tizenötös bizottság munkálatának óvatos megdicsérése által. Tegnap a „Wiener Abendpost,“ a had­ügyi reformokat pertradtálta. Ma ugyane lap a pénzügyi kérdésekben igér aranyhegyeket ! Mindezekben van sok szép dolog is , csakhogy a­mi ma történik, vagy történni fog, ezelőtt már 18 évvel be kellett volna következnie. Ma már többet, lényegesebb és gyökeresebb refor­mokat követe­lünk . A­mit ma ígérnek, az mind elkésett jó szándék, miknek valósulásával oda jutunk, a­hol mások már régen vannak, s ha új me­gpróbáltatásra kerülne a sor, ki fog tű­rn­i, hogy a­mire ezen ígért reformok be lesznek hozva, mások egy negyed századdal ismét előbb­re lesznek. Az ígért hadügyi reformok, daczára a félhi­vatalos czikk phrasisainak, lényeges változást nem hoznak létre a hadseregben. Ily szervezet mellett végre sem lesz más az, mint német tiszti­kar, és besorozott különféle nyelvű közlegénység. A disciplina sokat nyom a latban, de elvégre megmarad a hadseregnek azon baja, hogy más eszmék lelkesítik a tisztikart s más eszmék, vá­gyak és érdekek azon népet, melyből a közem­bereket ujonczozzák. Ebben fekszik az eddig be nem gyógyíthatott betegség : a többi csak e be­tegség kórjeleit képezi, miket hiába kúrálnak, ha a betegség anyagához metszőkéssel nyúlni nem mernek, nem tudnak, vagy nem akarnak. — A sor, a félhivatalos elucubra­­tiókban ma a pénzügyi kérdésekre került. Lari­seb gróf mai beszéde legjobban hasonlítható egy eladósodott nagy úr igérkezé­­­seihez, a midőn hitelezőjét szebb és boldogabb idők bekövetkezésével akarja türelemre kapaci­­tálni. Az alázatos hitelező meghallgatja a szép szót, de ha őszintén merne felelni, igy válaszolna : „Kegyelmes uram ! nem ér ez a beszéd sem­mit. Kegyelmes uramnak gyönyörű szép jószá­gai vannak , de ha birtokának két harmad része­él van adósítva , úgy tekintse magát, mintha régi állapotához képest, csak egy harmadát bír­ná annak amit öröklött. Kegyelmes uram azon­ban ma is oly hatalmas nagy ur akar lenni, mint a minő kezdetben volt, a midőn adósságait még könnyen tűrte. Ha kegyelmes uram nem akar épen csak oly kis u­r­a­s­á­g módjára élni, a minővé most valóban lett : legközelebb megperdül a dob fényes kastélya előtt, s a cső­döt el nem kerülheti.“ Ez a folytonos nagy uralkodás, és nagy ha­talmassági dicsvágy az, mely az osztrák pénz­ügy javulására intézett minden erőködést foly­vást meghiúsít. Körülbelől 4000 millió az adós­ság, s ezen óriási teher Lombard-Velencze el­esése után annyival lesújtóbban nehezedik a megmaradt birtokokra. De azért a bécsi kormány még tovább is csak oly hatalmas úr akar maradni Európában, mint eddig volt. A „Wiener Abendpost“ toldozó-fol­­tozó reformokkal biztat mindnyájunkat, csak azt nem ígéri, a­mi egyedül megvigasztalhatna : tudniillik, hogy oly dolgokban reducálják a háztartás költségeit, a­mik valóban javulást idézhetnének elő. Mit ér egy pár ezer firkáló Beamtert disponi­bilitásba küldeni, ha a mellett a „noblesse obli­ge“ elvénél fogva a luxus kiadásokban verse­nyezni akarnak oly szomszédokkal, a­kik nem verték magukat adósságba, a többi között azért is, hogy az alkotmányos szabadságától meg­fosztott népet évek során át féken tarthassák. Ausztria egy elszegényedett nagy­birtokos. Hitelét a börzén mindennap latra vetik, és osz­trák értékre szóló 100 forintos adóslevelei 54 forinton, azaz, majdnem fele áron kelnek. Most béke idején i­s akkor, a­midőn a „Wiener Abd­­post“ özönével szórja a reform-ígéreteket ! Igen ! mert a hitelt latolgató közönség világo­san látja, hogy a szóban forgó reformok csak palliatív gyógyerővel bírnak, s távol sem hatnak azon gyökérig, melyből a vetéseket elfojtó boj­torján tenyészik. Szavaink igazságáról meg fog győződni a ki a „Wiener Abendpost“ pénzügyi reformokat ígé­rő czikkének kivonatát átolvasandja. Nevezett félhivatalos lap írja : „Rendet hozni az állam­háztartásba a legna­gyobb feladat, melynek megoldása egyaránt áll az összesnek mint az egyeseknek érdekében, s a­mit a belső consolidate, s a külső hatalmi állás is követel. Két fődologról van szó : szabályozni a papír­pénz alakjában létező függő adósságot, s legyőz­ni ama chronicus bajt, a deficitet. „A papírpénzt az utóbbi szerencsétlen háború hozta létre. (Nem az a kérdés , hanem mért gaz­dálkodtak úgy, hogy a háború kiütésének perezé­­ben már minden m­ás segélyforrás végkép kime­rítve volt !■) Ezen háború megsemmisítette az évek folytán történt megerőltetések gyümölcsét, s a midőn már majd czélnál voltunk, megint visszajött az agió. (Bocsánat, a nagyon népszerű hasonlatért: a czigánynak is épen akkor döglött meg a lova, a midőn már szerencsésen megtanította a kopla­lásra.)

Next