A Hon, 1871. február (9. évfolyam, 26-48. szám)

1871-02-14 / 36. szám

36. szám. IX évfolyam. Kiadó­hivatal: Ferencziek­ tere 7. sz. földszint. Előfizetési díj: Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti kiadás együtt: 1 hónapra ........................1 frt. 85 kr. 3 hónapra ...... 5 „ 50 „ 6 hónapra ........................ 11 „ — „ Az esti kiadás postai különküldéseért felülfizetés havonkint ... 30 kr. Az előfizetés az év folytán minden hónapban megkezdhető, s ennek bármely napján történik ie, mindenkor a hó első napjától fog számíttatni. Reggeli kiadás. Pest, 1871. Kedd, február 14. HON POLITIKAI ÉS KÖZGAZDÁSZATI NAPILAP. Szerkesztési iroda: Ferencziek­ tere 7. sz. Beiktatási díj: 9 hasábos ilyféle betű sora . . . 9 kr. Bélyegdij minden beiktatásért . . 80 kr. Terjedelmes hirdetések többszöri beiktatás mel­lett kedvezőbb föltételek alatt vétetnek föl. — Nyilt-téri 5 hasábos petit sorért ... 25 kr. Az előfizetési és hirdetményi dij a lap kiadó-hivatalába küldendő. E lap szellemi részét illető minden köz­lemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. — Kéziratok nem adatnak vissza. Előfizetési felhívás „A H­O N“ IX-ik évi folyamára. Egész évre.......................... 22 frt — kr. Fél évre............................... 11 frt — kr. Negyed évre ..................... 5 frt 50 kr. Az esti kiadás postai kü­lönkü­ldé­séért felülfizetés havonkint. 30 kr. £JBF~ Külön előfizetési íveket nem küldünk, s mert senki sem használja, s sokkal egyszerűbb is a pénzt postai utalványozással küldeni, mert ennek bérmentesítése csak 5 krajczárba kerül. A „HON“ kiadóhivtala. PEST, FEBRUÁR 13. Még egyszer a reactióról Sok lap komolyan foglalkozik a reac­­tióval. Nem annyira az osztrák miniszté­rium kinevezése,mint a magyar kormány­ban újabban történt személyváltozások bírnak arra, hogy e tárgyra még vissza­térjünk. A hír most a reactiót a magyar és osz­trák kormányra és úgy kiterjeszti, mint a közös kormányra, sőt az egész osztrák­magyar diplomatiára is. Bonczoljuk e kérdés három részét: Lássuk a közös kormányt! Mi megvalljuk, semmit indokolatlanabb dolognak nem tartanánk, mint személy­változást és reactiót most a közös kor­mányban. Ha 3 hóval ezelőtt fordult elő a közös kormányról ilyen hír, annak volt alapja, mert Beust és Kuhn ellen a monarchia mindkét felében erős támadások voltak intézve — de a delegatió mindent kibékí­­tett. Beust a külügyi vitából győzelmesen került ki és Kuhn báró sem panaszkod­­hatik , mert zsebét tisztességesen meg­tolták a delegatiók. Tehát a külügyekben személy változás indokolva nincs. — És reactió ? Ez ma­gyarázatot igényelne. Mert tulajdonké­pen azt se tudjuk, mely irányban lehetne itt reactió. Conservativebb politikát leg­feljebb a római kérdésben követhetnénk — ha megindulnánk a pápa­­ megszaba­dítására.“ Ezt még Rauscher és Haynald se kívánja. Minden más irányban csak szabadelvűbbek lehetünk, de conservati­­vebbek nem, már pedig a reactió hátral menésben áll. Ha tehát a külügyekben a személyvál­tozás indokolatlan, a­­reactió nem képzel­hető és a személyváltozás mégis megtör­ténik , akkor alakilag sokat veszt a delegatió, mert ez határozottan ennek be­folyása és hitele ellen lenne intézve, de anyagilag aligha vesztenénk. Ez csak a delegatió rosszaságát bizonyítná — többet nem. A másik fórum: az osztrák­­kabinet. Itt már változás állott be, melynek módoza­tát, mint alkotmány­ellenest roszaljuk ugyan, de anyagilag még ebben reactiót nem­ látunk. Mert ha az uralkodó eljárá­sát nem menti ki az, hogy parlamenti kormány a Lajthán túl már nem volt le­hetséges, és az új kormány eredetét (és alakilag eredete reactionarius is) elégnek tartják elítélésére, akkor a reactió már a Hasner és a Potocki kormánynál megvolt, mert ezeket sem parlamenti többség hozta létre. Legfeljebb az utóbbi kormány abban reactionáriusabb, hogy se a közvélemény, se Beusz és Andrássy nem tudtak róla semmit. De igaz-e, hogy az uralkodó ren­des tanácsadói ne tudtak semmit? Ezt kellene Andrássytól egy interpel­­látióban minél előbb megkérdeni,legalább lenne a reactió irány­áról ,ha ugyan létezik, egy kis­­ szélrózsánk. És ez főleg a jobboldal érdekében áll, mert ha alkotmánya fenállását akarja, sietnie kell csirájában ragadni meg a re­­actio elődi növényét (t. i. a rothadt helye­ken), mert ha az ő alkotmánya útján átjőne az hozzánk is , az csak ez alkotmány veszélyes voltát bizonyíta­ná újra be. Szükséges ez azért is, mert tudnunk kell, mily befolyások alatt áll az uralkodó ? Mert ha az osztrák kabinetváltozás csakugyan a reactió műve, akkor a mi kormányunk köteles­sége erről a nemzetet felvilágosítani, hogy minél előbb intézkedjék annak el­hárításáról, vagy hogy legalább Magyar­­országra ne terjedhessen az. Ez joga és kötelessége. És ha mi, a látszat ellené­re i­s, azt mondjuk, hogy a reactióban nem hiszünk , ez onnan van, mert An­drássy grófban sokkal több alkotmányos érzületet teszünk fel, hogysem elhihessük, miszerint csak egy perczig is helyén ma­radjon és a nemzetet ne értesítse egy oly veszélyről, melynek első szükségszerű következménye kell hogy legyen: An­drássy nyílt fellépése a reactió ellen, és nyílt fellépése a nemzet előtt, ha mindjárt állásába kerül is az. Hát a magyar kormányban hogy áll­hat elő a reactió ? Sőt az eddig történtek­ből, az újabb kinevezésekből kiindulva, nem kérdhetnék-e sokan. Nincs-e meg ? Nem feszegetjük ezt most, részben azért, mert fájdalmas búrokat megérinteni nem akarunk; részben azért, hogy az új kine­vezések irányának ne praejudi­­káljunk. De figyelmeztetjük a jobboldali lapokat, hogy ha a netán Ausztriában elő­­állott reactió szükségszerű következmé­nyének hirdetik azt, hogy nálunk is az következzék be, akkor csak a közös ügyes alkotmány alatt vágják le a fát, már­pe­dig ők ezen csüngnek —■ szívben, tettben. A delegátió intézménye az a galvani fo­nal, mely úgy összeköt az osztrák viszo­nyokkal, hogy azok minden vergődését megérzik közügyeink. Ezért vagyunk el­lenségei. De addig is még fenáll: érdekünk köve­teli, hogy kormányunk éber szemmel ki­sérjen minden befolyást, mely akár Bécsben, akár Meranban, akár Prágában az uralkodó sze­mélyére hatást gyakorolni igyekszik és az ő kötelessége a nemzetnek jelenteni azt, ha oly befolyások veszik körül, me­lyeket ő paralysálni nem tud és melyek az alkotmányos életet és fejlődést mega­kadályozhatják akár a Lajthán túl, akár innen. Ha a nemzet felvilágosítva lesz, akkor tudni fogja mit tegyen ? De most veszem észre, hogy igen ko­molyan vettem egy h­í­r­t. Mindegy ! A nemzet, az országgyűlés is vegye komo­lyan: hadd tudják meg azok, kiktől e hí­rek (akár követi tett azokat, akár nem) erednek, hogy a magyar nem ijed meg minden bokortól, ha mindjárt e bokorba az uralkodót szeretnék bujtatni is. Ez legyen válasz a reactió hí­rére: a reactió tettére más stylus­­ban fognánk válaszolni. Hegedűs Sándor. — Baudirectio és köztek, myste­­rium. A magy. kir. vasutépitészeti igazga­tóság (Baudirectio) személyzete közt közelebb múlt napokban egy örvendetes hir kóborolt, mely szerint a közmunka és közlekedési minisztérium­ban két jelesebb vasúti főmérnök miniszteri tanácsosokká, sőt egyik ismertebb magyar tech­nikai szakférfi az építészeti igazgatóság veze­tőjévé neveztetnék ki, és az eddig elé méltatla­nul mellőzött többi jeles szakférfiúink is elfog­lalnák az őket legtöbb joggal megillető főbb ál­lomásokat. E hir teljes jogosultságánál fogva általános hitelre talált. F. hó 11-én egy másik hír, az előbbinek halotti jelentése, mint „be­­végzett tényt“ hurczolta meg azt az izét, a­mi itt következik. Hogy a közmunka és közlekedési minisztériumban ne legyen az az egyátalán nem odavaló sok jogász­­titkár,hát azok közül egy párt taná­­csossá fognak előléptetni. Ez előléptetési hírek valósulása esetén aztán bátran el lehetünk készülve arra is, hogy Nagy László oszt. tanácsost, az ő kis technikai személy­zetét is ügyvédjelöltek — vagy egy kis válto­zatosság kedvéért gyógyszerészekkel fogják he­lyettesíteni. Az eddig elé elkövetett tömérdek baklövések és botlások, műnyelven: Nyir­ádák nagyon meg­engedik azon föltevést, hogy a mi közmunka és közlekedési minisztériumunk még ezentúl is botlik, de eme hít annyi absurdumot rejt magában, hogy még a tudvalevő nyomorúságos előzmények által indokolva is hihetlennek tart­juk azt, mert oly sok jóakaró figyelmeztetés és sokszorosan kiérdemelt megrovás után a sze­­méremmel többé nem ignor­ál­ható m­a­­gy­ar t­echnikai er­ők nyilvános meg­alázása és oktalan kihívása lenne az.­­ Az országos központi honvéd­­bizottság tegnap esti (febr. 13.) ülésén a hon­­védmenház ügyében kiküldött bizottság tette meg jelentését a fölajánlás nyomán megvizsgált aszódi és tétényi kastélyok, úgy a Pest városa határában megvásárolt telekre nézve. A bizott­ság mindezen javaslatoknak, a kellő fölszerelé­sek, tervek és adatokkal, egy máj. 7-ére egybe­hívandó országos honvédgyűlésre benyújtását határozta. A Lajthán túl.­ ­ A a­g­yminisztérium főelve úgy látszik a gyorsaság.Kineveztetése után másodnap­ra az amnestia, harmadnapra a birodalmi tanács összehívása következett,és most ismét egy hasonló tényről értesülünk. A ministerelnök , Hohenwarth gr. ugyanis Hopfen elnökhöz ment, és kijelente kívánságát, hogy a kir. tanács mennél nagyobb erélylyel fogjon a munkához, d­e kü­lönösen a budget tár­gyalásokat fejezze be mennél előbb, mivel a delegációk még f. évi májusban fognak összehivatni. E határidő — mondá a ministerelnök, — szintén egyike azon alapelveknek, melyeket a kormány maga elé tűzött, mivel okvetlenül szükségesnek­­látja, hogy az 1872-ik évi budget kellő időben tárgyal­­tassék.­­ Az egyleti életben is nagy mozgalmat keltett az új kormány kineveztetése, így a bécsi alsergrundi kerületi demokrata egy­let Loeblieb képviselő elnöklete alatt egyhangú­lag elhatározta, hogy a Hohenwart-ministerium programmját teljesen elfogadja azon fen­tartás­sal, hogy a választási reform eszközlése alkal­mával a csoport-systema eltöröltetik. Schrank képviselő a neubaui kerület gyüleke­zetén dicsérőleg­­nyilatkozott fáz új ministerium programmja fölött s kiemelte a munkásvezetők­­nek adott amnestiát. Az úgynevezett „Verbrüderungsbund“ végre azt monda ki, hogy az új kormánynyal szemben várakozó magatartást fog követni, mivel eddig semmi okot sem lát az ellenségeskedésre, sőt az, hogy új polgári perrendtartás, egyenes vá­lasztás, és az esküdtszékek hatáskörének tágí­tása helyeztetett kilátásba, épen nem okozhat bi­zalmatlanságot. A reactiótól nem fél az egylet, mert ennek ellenében biztos kezességnek t­artja az uralkodó szavát. A főváros többi demokrata egyletei is hason­­lóképen szándékoznak nyilatkozni.­­ Prágában f. hó 9-én az ifjú és az ó­­cseh pártok vezérei és képviselői együttes érte­kezletet tartottak, melyben részt vettek Palacz­­ky, Rieger, Klaudy, Sladkowsky, Skreischows­­ky, Prachensky, Greger sat. Ötórai vitatkozás után abban állapodtak meg, hogy a ministérium­mal szemben várakozó, de nem visszautasító ma­gatartást követnek. Ugyancsak Prágában a cseh iparosok elhatá­rozták, hogy egy nagy épületet emelnek állan­dó ipar és mezőgazdasági kiállítá­sok számára.­­ Mintegy 30,000 négyszögölnyi területre szándékoznak emelni az épületet, mely­nek költségei körülbelül 300,000 ftot fognak igénybe venni.* A prágai német polytechnikusok egy gyűlése elhatározta, hogy a tanszabadság ér­dekében a tanári testület útján egy kér­vényt fog benyújtani az orsz. bizottmányhoz. — A volt kereskedelmi minister, de P r­e t i­s Triestbe neveztetett ki helytartónak. Pauler & Tóth. A Tehát újra van két uj ministerünk.A legfon­tosabb két állást két uj ember foglalja el. Előreitélni nem szokásunk De úgy az illetők, mint olvasóink érdekében jogosítva érezzük ma­gunkat a két novus humora egy pár megjegyzést tenni. Hogy milyenek lesznek új állomásukon?Nem tudjuk , kívánjuk, hogy a haza érdekének minél többet használjanak ott. De épen azért, mert jövőjükről szólani nem akarunk, és mert hibáktól akarjuk őket eleve óvni, szükségesnek tartjuk múltjukból egy pár vonást felemlíteni. Ex ungue leonem, írót munkáiból ítélhetni meg. Ha irodalmi munkásságról és tudományról van szó, akkor nem Tóth Vilmosról beszé­lünk. Pauler Tivadar legelső élő magyar kriminal­is­tánk. Nem eszmei újsága által foglalja el ő e­zért, mert ő — mint minden egyetemi tanárunk — eklektikus, hanem széles tudománya, ügyes előadásánál fogva, ő az európai irodalomban nem létezik, (egyetemi ta­náraink közül csak Kautz áll ott) hanem a ha­zai irodalomnak használt, mert a jó kézikönyv haszon. És mily állást foglal el ama tudományban, melynek egész életét szentelé és melynek dicső­ségét köszöni ?Ezt bajos lenne megmondani, mert ő széles tudománynyal, sok adat­ felhalmozásával elő tudja ugyan adni a tudomány fejlődését és jelen állását; de hogy mi az ő rendszere ? mi az ő elve? azt megmondani nem lehet. Kézi­könyvében legfeljebb egy kérdésben foglal el határozott állást: a halálbüntetés mellett. Másutt csak bonczol és adatokat ad elő. * Épen ilyen rendszere az „Észjog“-ban is, melynek második (fő) részében elfogadta Viro­­zsilt. És igy nem csoda, ha se újat nem mond, se szabadelvű irányt az „Észjog“-ban nem fog­lal el. Előadja híven a theoriákat egész a diplo­­matiai ceremóniákig, egész komolysággal és akkor beteszi könyvét Különben kitűnő tanár volt, mert folyékony előadása van. Az igaz, hogy ma d. e. 11 órakor ugyanazt mondja, ugyanazon anekdotával, ugyanazon szavakkal, mit elmondott ezelőtt tíz évvel és elmondana ezután 10-et. De azért e kis pedantéria szép előadásának gyakorlott folyé­konyságát csak növeli. Ilyen mint tudós. És mint politikus ? Oh azzal soha se foglalkozott. Híve volt mindig a f elsőbb­ségnek , akár Bach, akár Schmerling, akár An­drássy volt légyen bár neve, nem azért, mert szolgai, nem azért, mert rész hazafi,­ hanem mert nem politikus; nem volt ideje magának határo­zott elveket szerezni, annyira elfoglalta eddig a tanulás és tanítás. És most elfoglalja a cultus- és nevelés­ügyi tárczát. Elfoglalja azt a tért, melyen az európai magaslaton álló államférfi oly nehezen haladott elő, oly keveset tehetett az akadályok miatt. Itt a tudomány, az ecleticizmus, a szobatudósság nem segít ki; itt határozott elvekre, vasakarat és nagy administratív gyakorlatra van szükség. (NB. A gyakorlattal csak annyit foglalkozott, hogy volt kétszer — rector.) Pauler rendkívül szorgalmas, nagyon lelkiis­meretes és jószívű ember. De kérdés, e tulaj­donságok képesitni fogják-e a sisiphusi mun­kára — mikor nála még egy akadály van : túl­ságosan buzgó katholikus és az egyetemi tanács­ban mindig Konekkel és a papsággal tartott. Ezeket meggondolva aggodalmaink vannak. De hisszük, hogy ő számot vetett magával és kí­vánjuk, hogy aggodalmainkat tetteivel c­áfol­­ja meg. Mit mondjunk Tóth Vilmosról? Munkái nin­csenek, talán csak petitiókat és beszédeket irt. Tetteiről 1861. óta hall az ország csak. De meg­elégelte. Ő valóságos parvenü a nagyság fáján. Sikerét annak köszönheti, hogy bírt annyi ész­szel mindig, hogy ha a jobboldal A—t mondott, ő mindig kimondta a B—t és ha valamire argu­mentum kellett ő elindult és keresetiből doron­got, hol insinuatiót — denique argumentalt. Szó­val, haladott, mert tudott szolgálni. De hát most, mikor ő a vezér ? IV. Sixtus mindig meggörbedve járt, míg pápa nem lett: ekkor kiegyenesedett, mert, megkapta Péter kulcsait, melyeket eddig keresett, mint mondá. Tóth Vilmos is megkapta a kulcsot —­ ki fog-e egyenesedni? Kívánjuk. Bécs és Florencz. Florenczben febr. 7. és 8-án tárgyalták bi­zottságilag az Austria és Olaszorszég közt létre­jött egy­ességet, mely miatt Lónyay minister is járt Florenczben. A kamara­ bizottsága, melynek ez ügy jelen­téstétel végett kiadatott, élénk vitatkozás tár­gyává tette azt, mivel az ügynek elég nagy el­lenzéke támadt. Nevezetesen azt hangsúlyozta az ellenzék, hogy a bécsi kormány kárpótlással tar­tozik még mindazon károkért, melyeket az 1848., 1849., 1859. és 1866. évi hadjáratokban okozott, s hogy a trónfosztott fejedelemnek enge­délyezett pénzösszeg nagyon nagyra van szá­mítva. Sella pénzü­gyminiszer és Lanza belügyér ez állítások ellen szólaltak fel. Az előbbi különösen kijelentette, hogy Ausztria mit sem akar tudni a hadikárpótlásról, s hogy arra nem is kötelez­hető a békekötések értelmében. A hosszas vitá­nak azonban mégis az lett vége, hogy a kormány előterjesztését a bizottság elfogadta, s így azt a kamarában is valószínűleg elfogadják. Ezen kiegyezés lényeges pontjai a követ­kezők : Olaszország Ausztriának és az­­ausztriai csá­szári családnak a trónvesztett fejedelmek kár­térítéséül évenkénti 621.011 frankot tartozik biz­tosítani. Mivel azonban más részről Olaszország egy tőke fejében évenként 486.250 frankot követel Ausztriától, az olasz kormány évi 134.761 frank fizetésére kötele­zi magát, s ezzel minden, 1866 óta Bécs és Florencz között felmerült pénzügyi kérdés elin­­tézettnek tekintetik. Ezenkívül a toscanai nagyherczeg örökösei­nek a következő tárgyak adatnak vissza: 1. Egy értékes imakönyv, kézirat és miniatűr­­festményekkel, melyet az elhunyt III. Ferdinand nhg vett meg,­­ mely eddig a nemzeti múzeum­ban őriztetett. 2. Az elhunyt II. Lipót nhg. levelezései és kéziratai. 3. Öt értékes kép: „Ulyszes és Telemachus“ Bordhétól. „Cleopatra“ a nápolyi és egy „Szent“ a lombardi iskolából, (mind a kettő mester ltt.) „Megváltó“ Tiascopolitól és „Borletta“ Conté­­tól. — E képek Mária Antoinette nigne magán­­tulajdonai. Viszont a nagyherczegek visszaadják az olasz kormánynak az 1786. évi fenyitőügyi refor­mokra vonatkozó okmányokat ,és számos más, — az olasz levéltárakból elvit­t ad­ókat. Rafael mesterműve, „Madonna del Granduea“ igen vitás tárgyat képezett; a vitát azonban Fer­dinand nagyherczeg nagylelkűsége oldotta meg, ki e remek festményt szülővárosának, Flo­­reneznek ajándékozta azon feltétellel, hogy ez mindig a Pitti palotában maradjon. «UwwmWkWM­’-vm Országgyűlési tudósítások. A képviselőház 286. ülése febr. 13. Erdélyi telekkönyvi kirendelt­ségek. Ezen rovathoz első emelt szót, Benedikty Albert, visszatekintve a te­­lekkönyv­ezetési intézmény munkálkodására, azon meggyőződést meríti, hogy a lefolyt sok időhöz­i és felemésztett nagy pénzösszeghez képest, a telekkönyv igazgatósága aránylag igen csekély eredményt bír felmutatni. Ezen állítás igazságát azzal igazolja , hogy a közelebb lefolyt több évi munkálkodások után egész Erdélyben csak is egy megye és 3 város t. i. Kolos megye, Kolozsvár, Szamosújvár és Se­gesvár bíz rendezett telekkönyvi tanácscsal, s ebből lehetlen más következtetést vonni, mint azt, hogy ily lassú és nehézkes munkálkodás mellett nagyon sok idő fog még eltelni addig, míg Erdély egészben telekkönyvezve leend. S ezen eredménytelenségnek okát abban ta­lálja,­­hogy a telekkönyvvezetési igazgatóság be­szervezése hibás és hiányos, továbbá hogy egy telekkönyv vezetési igazgatóság egész Er­dély gyors telekkönyvezésére nézve elégtelen. A febajt annak tulajdonítja, hogy egész Erdély helyszínelezése és telekkönyvvezetésének nehéz és nagy munkája, csakis egy telekkönyvvezetési igazgatóság munkálkodására, vezetésére és fel­ügyeletére bízatott. Már­pedig tekintve, hogy Erdély területe 1054 □ mértföld terjedelmű és nagyobb részt erdős, havasos és sziklás hegyi vidék,­­ tekintve to­vábbá, hogy térséges képzeletet felülmúló ezer meg ezer apró és különböző alakú parcellákra van szétdarabolva, kitűnik, hogy ily csoportos akadályok és nehézségek mellett 1054­­ mért­­földnyi területet egy igazgatóság vezetése és fel­ügyelete mellett gyorsan, helyesen és rövid idő alatt keresztülvinni teljes lehetetlen! Ily körülmények között szóló igazoltnak ta­lálja Hunyad megye bizottmányának az ig. ü. ministerhez intézett azon feliratát, melyben a te­­lekköny­vek rögtöni munkálatba vételét kéri, s itt sajnálattal említi fel, hogy e tekintetben az ig. ministérium részéről ezen kívánatnak megfe­lelő intézkedések nem tétettek. Ezen igazságos és méltányos óhajtásnak szóló nézete szerint, csak úgy lehet eleget tenni, ha Erdély délnyugati­­részeinek telekkönyvezésére nézve egy 2-dik telekkönyvezési igazgatóság kiküldetése azonnal megrendeltetnék. Végül felkéri az ig. U. ministert, hogy Hunyad megye felirata értelmében lehető leggyorsabban intézkedjék. Horváth Boldizsár előadván, hogy Erdély­ben épen a sok parcella és hegyes sziklás vidék miatt megy lassan a telekkönyvi munkálat, Er­délyre nézve következő­­adatokat sorolja fel: ott a munkálatok­­ nagyobb mérvben csak tavaly kezdethettek­­meg, mert a képr.­ház csak a múlt évben adott rendelkezésre e czélra nagyobb pénzösszeget és az eredmény is ennek megfelelő volt, mert 1870-ben befejeztetett a helyszínról néhány tagosítás alatt álló község kivételével egész Kolos megyében, továbbá Kolosvár, Sza­mosújvár és Segesvár városokban,­­s e helyeken a telekkönyvi hatóságok már fel vannak állítva, s azoknak a telekkönyvek vezetése átadatott februárban, tehát a folyó hó folytán be fog vé­geztetni a helyszínelés következő városokban: Deés, Szék, Gyula-Fehérvár, Vízakna,­­Fogaras, Kézdi-Vásárhely, Illyefalva, Udvarhely, Komo­­ródház pusztával és Csik-Szeredában. Ezekre nézve a hirdetményi határidő mártius elsejére van kitűzve a annak lejártával a telek­könyvi hatóságok is fel fognak állíttatni. Tehát március végével a következő új tkkvi hatóságok lépnek életbe: Belső-Szolnok megyében, Doboka megyében, Fogaras vidékén, Háromszékben, Udvarhelyszékben, és Csikszékben. A helyszí­nelés folyamatban van még Doboka­ megye és Belső-Szolnok megye minden helységében; na­gyobb erővel kezdetett meg Naszód, Brassó és Besztercze vidékén, Segesváron, Aranyosszék­ben, Háromszékben, Csikszékben,­ Udvarhely­­székben, Újegyházszékben, Kőhalomszékben, Nagy­sinks­zékben, Medgy­esszékben és Fogaras vidékén. Ezenkívül némely önálló városban, mint Vaj­­dahunyadon, Déván, Tordán, Abrudbányán, N.­­Enyeden, Beszterczén és Brassón. Ezek közül a helyszínelés befejezése még ez év folytán ala­posan várható Doboka megyében,­­Belső Szolnok megyében, Aranyosszékben és Háromszékben, továbbá VajdaHunyadon, Déván és Abrud­bányán. Az erdélyi telekkönyvi ki­rendeltségekre megszavaztatott 330968 forint a pénzügyi bizottság azon módosításával, hogy 206600 ft a rendkívüli költségvetésbe he­lyeztessék­­nyugdíjakra 455000 ft. Rendkívüli szükséglet. Codificationális munkálatokra előirányzat 50000 ft; a pénzügyi bizottság 35000 ftot ajánl oly hozzáadással, hogy miután a szakférfiak egyetemes hatásköre az összes minisztérium kö­zös czéljaira leendő kiterjesztése kívántatik, a ministerelnök költségvetésébe tétessék át. Perczel Béla nem oszthatja a p. v. bizottság javaslatát, és pedig azért, mert tekintve azt, hogy a codif. osztályra a polg. éi büntető tör­vénykönyv elkészítése vár, az e czélra előirány­­zott 50000 ft soknak nem tartható, és mivel azt kívánj­a,hogy a codificationalis azon minister költ­ségvetésében hagyassék meg,a ki a jogi dolgok­kal tüzetesen foglalkozik; szóló a bírót tartja leg­­kompetensebb bírálójának mindazon törvények­nek, melyek az igazságszolgáltatásra vonatkoz­nak; s igy ellene van annak, hogy [a[ministerel­­nök költségvetésébe helyeztessék , a kért 50000 ftot megszavazza. Ghyczy Kálmán : T. ház ! Én azon kérdést, melyet az előttem szóló igen t. képv. ur beszéde végén felemlített, hogy t. i. a codificationális mun­kálatokra megszavazandó összeg melyik minisz­ter költségvetésébe vétessék fel igen másodrendű kérdésnek tartom. A fő kérdés előttem az, váj­jon ezen összeg megszavaztass­ék-e vagy nem, és mily alakban, mily módon szavaztassák az meg. Rla nézve sem vagyok egy értelemben az előttem szóló képviselő úrral, hogy mi legyen véleménye a pénzügyi bizottságnak. Mert én a pénzügyi bizottságnak jelentéséből nem veszem ki azt, hogy a pénzügyi bizottság külön codificatio­nális osztályt akarna felállíttatni, mint ezt az előttem szóló képviselő úr említette. Én a pénz­ügyi bizottság jelentéséből ennek épen­­ellenke­zőjét értettem , és azért szükségesnek­­tartom a tényállást a t. ház némileg felvilágosítani. Több ízben folytattak már e házban tanácsko­zások a codificationális munkálatokra megsza­vazandó költségek felett, de mindig azon az alap

Next