A Hon, 1876. május (14. évfolyam, 100-125. szám)

1876-05-06 / 105. szám

105. szám. XIV. évfolyam. Kiad­ás-hivatal: Barátok­ tere, Athenaeum-épület földszint. Kifizz­etési díj: Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti kiadás együtt: 3 hónapra......................................8 frt “ ki 6 hónapra........................................... fc Az esti kiadás postai különküldéseért felülfizetés negyedévenkint ... 1 » — » Az előfizetés az év folytán minden hónapban meg­kezdhető, de ennek bármely napján történik is, min­denkor a hó első napjától számittatik. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDASÁGI NAPILAP. Esti kiadás: dington a felsőbb oktatási javaslattal és Tes­­serrene de Bort a világkiállítási javaslat­tal. A többi nem tett semmit. — Az országgyűlési szabadelvű­ párt kör f. é. május hó 6-án d. u. 6 órakor értekezletet tart. A főrendiház ülése május 6. Elnök: Majláth György; jegyzők: gr. Batthyá­nyi F. és Zichy Victor. A miniszterek közül jelen vannak : Wenckheim, Trefort, m 1 után Tisza és Széll. Elnök bejelenti gr. Crenville Lajos, gr. Te­­leky Domokos, gr. Windischgrätz Alfréd és Tomcsá­­nyi József halálait, különös melegséggel emlékezve meg gr. Teleky Domokos és Tomcsányi Józsefről s indítványozza, hogy ezek emléke jegyzőkönyvileg örö­­kittessék meg. (Helyeslés.) Budapest, 1876. Szombat, május 6. Szerkesztési iroda: Barátok­ tere, Athenaeum-épület A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogad­tatnak el. — Kéziratok nem adatnak vissza. HIRDETÉSEK szintúgy mint előfizetések a kiadó-hivatalba (Barátok­­tere, Athenaeum-épület) küldendők. Budapest, május 6. Ő császári és apostoli királyi felsége, a hi­vatalos lap mai száma szerint, a következő leg­felsőbb kéziratokat méltóztatott kibocsátani : I. Kedves gróf Andrássy ! A közös ügyek tár­gyalása czéljából a birodalmi tanács által az 1867. évi deczember hó 21 én kelt törvény értelmében az 1876-ik évre megválasztott, a magyar országgyűlés által pedig az 1877. évre kiküldendő közösügyi bi­zottságokat, a másolatban mellékelt kézirataimmal folyó évi május hó 15-ik napjára Budapestre össze­hívtam ; minélfogva megbízom önt, hogy az illető előterjesztések megtétele iránt intézkedjék. Kelt Bécsben, 1876. évi május hó 3-án. F­e­­rencz József, 8. k. Andrássy, s. k. II. Kedves Tisza! A közösügyek tárgyalása czéljából a magyar országgyűlés által az 1867. XII. törvényczikk értelmében 1876. évre kiküldendő bi­zottságot, valamint a birodalmi tanács által az 1867. évi deczember hó 21-én kelt ottani törvén­y értelmé­ben az 1876. évre megválasztott közösü­gyi bizottsá­got, a részükre törvényileg fenntartott teendők vég­zése végett folyó évi május hó 15-ik napjára Buda­pestre egybehivandónak tartom. Midőn ehhez képest közösügyi minisztériumai­mat egyúttal alkotmányszerü előterjesztéseik megté­telére utasítom, megbízom Önt, hogy a bizottsági ta­gok megválasztása s egybehivása végett a szükséges intézkedéseket megtegye. Kelt Bécsben, 1876. évi máj 3-án. Ferencz József, s. k. Tisza Kálmán, s. k. III. Kedves herczeg Auersperg! A közösügyek tárgyalása czéljából a birodalmi tanács által az 1867-ik évi deczember hó 21-én kelt törvény értel­mében 1876-ik évre megválasztott közösügyi bizott­ságot, valamint a magyar országyülés által az 1867. XII. törvényczikk értelmében az 1876-ik évre ki­küldendő közösügyi bizottságot, a részükre törvényi­leg föntartott teendők végzése végett, folyó évi má­jus hó 15-ik napjára Budapestre egybehívandóknak találom. Midőn ehhez képest közösügyi minisztériumai­mat egyúttal alkotmányszerű előterjesztéseik megté­telére utasítom, megbízom önt, hogy a bizottsági ta­gok megválasztása s egybehivása végett a szükséges intézkedéseket megtegye. Kelt Bécsben, 1876. évi május hó 3-án. Fe­rencz József, s. k. Auersperg, s. k. A képviselőház mai ülésének főtárgya interpellatiók benyújtása volt, melyet alan­tabb találnak olvasóink. A főrendiházban a népiskolai ha­tóságokról szóló törvényjavaslat — ha­bár átalánosságban mindenki elfogadta s csak néhány, felekezeti szempontból tett módosí­tásokat emeltek ki — élénk átalános vitát idézett elő a felekezeti vezérek részéről, mely­ben az állam és egyház conflictusa több mó­dozatban sűrűén emlegettetett. A bibornok- prí­más a püspöki kar legnagyobb részével meg­jelent, a főrendek azonban igen csekély szám­mal voltak jelen. A bankkérdésben a lapok különböző verziókat közöltek annak szervezetéről, úgy hogy szükségesnek tartjuk még az általunk közlöttekhez a következő részleteket is csa­tolni. Legfontosabb kérdés az, hogy milyen hatásköre lesz a központi felügyelő tanács­nak. Ez ad hoc bizottság lesz, mely a bank összes ügyeire felügyel és hatáskörébe külö­nösen négy főteendő tartozik. Először az érczalapra való felvigyázás. Azonban itt nem az érczalap megosztása ér­tendő a társulat két bankja közt, hanem a valuta­politika, tudniillik hogy milyen arány­ban legyen a pénzpiacz helyzete szerint az arany-, ezüst- és érczváltó a bank alapjaiban. Az érczalap megosztására nézve csak arra kell vigyáznia, hogy a jegyforgalomnak meg­felelő arányban legyen a budapesti és bécsi banknál az érczalap letéve. A felügyelő tanács másik nevezetes teen­dője a két igazgatóság közt fölmerülő vitás üzleti kérdésekben való határozás, így pl. ha a kamatpolitika, vagy a kölcsönüzletek be­osztása fölött vita támad. Azonban a statútu­mok e tekintetben megszorítandják hatáskö­rét, mert a lombardirozandó értékpapírok és ezek hitelszázaléka a statútumokban lesznek megszabva s nem lesz megengedve a felügye­lő tanácsnak, hogy az egyes formák hitelös­­­szegeinek megszabásába, fiókok felállításába, egyes hitelkérvények megszavazásába bele­szóljon ; ez az önálló igazgatóság hatásköré­nek tartatik fen. Az érczalap megosztására nézve úgy tudjuk, abban történt megállapodás, hogy nem fixk­oztatik ugyan, hogy változatlanul annak 30% a Budapesten érintetlen legyen, azonban ki van kötve, hogy a jegy­forgalom 30%-ának, mely mindig Magyarországon fo­rog, a megfelelő érczfedezet mindig megtar­­tassék. Ez tehát csak azt teszi, hogy jelenték­telen hullámzásnak az érczalap is ki lesz té­ve, a­mit szükségessé tesz épen a valuta-po­litika, a szerint, a­mint hol az arany-, hol az ezüst-, hol az érez-váltók aránya módosul. Harmadszor hatáskörébe tartozik a fel­ügy­elői tanácsnak a részvényesek összes jogaira való felügyelet, a dividenciáknak megállapí­tása, részvényeknek átírása és esetleg a rész­vénytőke szaporítása vagy apasztása iránti felterjesztés. Végre negyedszer a közgyűlés elé ter­jesztendő ügyeknek megállapítása. Mindenféle haszontalan polémiát kerülni szoktunk. Ezért a »Pesti Napló« kétnapi po­lémiájára röviden, de határozottan kijelent­jük : 1. A quota változatlan maradását soha vívmánynak nem tartók , ellenkezőleg szük­ségesnek tartjuk az adózási arányokra fektet­ni a számítást. 2. Az uj kiegyezést soha nem dicsértük, hanem úgy állítuk fel annak el vagy el nem fogadását, mint a »P. N.« maga, midőn ma ezt mondja : »Kiki szavazzon meggyőződése szerint, a mint vagy a szerződések beczikkelyezését, vagy a jelen kormány bukását tartja következményeiben nagyobb résznak.« 3. A balközép politikája nem vallott ku­­darczot, ha a Deákpárté nem, melynek szét­hullását azon hibák okozták, melyeket a »Napló« szakadatlanul védelmezett. 4. A »P. Napló« mai hosszú czikke czéltalan, mert egyetlen érvünkkel sem foglalkozik, csak ön­magát dicsőíti; erre gyalázással felelni nem akarunk. Vegye a »Pesti Napló« ezeket tudo­másul. Az angol alsóház május 3-ai ülésében a czimkérdés fölött ismét vita fejlett ki. Henry James interpellációjára a kincstári kanc­ellár következőleg felelt: »A czimkérdés fölött folytatott vitákban úgy a miniszterelnök, mint a kormány más tagjai is kije­lentették, miszerint azt fogják tanácsolni a király­nőnek, hogy a »császárné« czimet ne használja ez országban, hanem hogy az egészen locális jellegű, csak Indiára vonatkozó czim legyen. (Helyeslés az ellenzéken.) Egyébiránt azt is kijelenti a kormány­elnök, hogy jöhetnek olyan körülmények, melyek között a királyné szükséges­nek fogná tartani, hogy magát ez or­szágban »India császárnéj­á«-nak ne­vezze, s másoknak is megengedje, hogy őt így nevezzék.« Erre nézve példák hozattak fel, melyek következtében hosszabb vita után a ház elvetette Pease képviselő úrnak azon módosítványát, melynek czélja volt meggátolni a királynét abban, hogy az országban »császárné« czimet használja. És ezen szempontoknak teljesen megfelel a királyné pro­­clamatiója. D­i 1­k­e erre azt kérdé Disraelitól, hogy hasz­náltatni fog-e a hadsereg tisztjeinek okmányaiban a császári czim. Disraeli így válaszolt: Oxford igen tisztelt képviselője (W. Harcourt) azt kérdezi tőlem a napokban, hogy használtatni fog-e a császári czim mindazon állami okmányokban, melyekben a királyné teljes czime használtatni szo­kott. Erre én ezt feleltem : Első­sorban az czélozta­­tik, hogy az »India császárnéja« czím az egyesült királyság belkormányzatában ne használtassák. De valószínű, hogy az országnak a külhatalmakhoz való viszonyában föl fog vétetni. Ezt feleltem én akkor, midőn nevezett képviselő egész sorozatát olvasá fel az okmányoknak, tudni akarva, hogy a császárné czim fog-e azokra alkalmaztatni. A jelen kérdésre azt fele­lem, hogy a proclamatió teljesen fedez minden belföldi okmányt, kivéve a hadsereg tisztjeiét és ezek fölemli­­tése szántszándékkal hagyatott ki a proclamatióból, mert a hadsereg Indiában is szolgál és nagy anomá­lia lenne, hogy ezek okmányaiban az »India császár­néja« czím ne használtassák.« Ezután heves polémia sejlik ki Lowe, Lewis és Disraeli között; előbbinek egy nép­­gyülésen tett azon nyilatkozatáért, hogy a ki­rályné már két miniszterelnököt szólított fel, hogy a törvényhozáshoz egy czimjavaslatot terjes­szen, de egyik sem vállalkozott reá. Lowe azt mondá, hogy ő nem tartozik senki­nek számadással azért, a­mit valahol a par­lamenten kívül beszélt s keményen megrója, hogy ilyes dolgok a kamara elébe hozatnak, hova egyátalában nem tartoznak. — Disraeli és Lewis pedig kemény megrovással illetik Lowet, ki ama nyilatkozataival megszegte titkos tanácsosi esküjét, a­mit egy volt mi­nisztertől épen nem lehetett volna várni. Dis­raeli mondá, hogy fel van hatalmazva kije­lenteni, hogy a királyné soha egy miniszte­rét sem szólította fel, hogy »India cs­ászár­­néja« czím megalkotására javaslatot terjes­­szen a törvényhozás elébe. A felső házban is szóba hozták ez ügyet ugyanezen napon Selborne és Hatherley lordok. A kormány itt is meg­nyugtatóig azt jelenti ki, hogy a császári czim kizárólag csak Indiát illetőleg fog hasz­náltatni, s angol belföldön, a­hol csak lehet, mellőztetik. Május 1 én Londonban a sheriffek kö­­zépkorias szertartások mellett hirdették és trombitáltatták ki a népnek a császári czimet. Francziaországban a közvélemény kezd elégületlen lenni a kormány eddigi mű­ködésével, nevezetesen a hivatalnoki kar pu­­rificatiója tekintetében. A félrendszabályok felbátorították a reniitens praefeteket és mai­­reket, hogy fulmináns nyilatkozatokat tegye­nek közzé a lapokban a kormány ellen, mely azt hitte, hogy kíméletes eljárással többre fog menni. Az »Opinion Nationale«, mely eddig szigorú kormánypárti újság volt, kritika alá veszi a kormány tetteit és azt találja, hogy mióta fennáll a­­ Dufaure-kormány, csak két miniszter volt képes állást foglalni . Wad­A képviselőház ülése május 6-dikán. Elnök : Ghyczy ; jegyzők : Wachter, Gullner, Molnár. A miniszterek közül jelen vannak : Tisza, Széll, Perczel, Simonyi, Bedekovics. Molnár Aladár jegyző olvassa a múlt ülés jegyzőkönyvét, mely észrevétel nélkül hitelesíttetik. Elnök több kérvényt mutat be. Elnök bemutatja a delegáczió összehívása iránti királyi kéziratokat, melyek ki fognak nyomat­ni s a hétfői ülés napi­rendjére tűzetnek. Jelenti továbbá elnök, hogy Axentie Szeveru az elnök hozzá intézett felszólítására nem felelt, sem mandátumát be nem mutatta. E jelentés ki fog nyo­matni s tárgyalásra tűzetni. Frölich Gusztáv benyújtja a zárszáma­dási bizottság jelentését az 1874-ki hitelműveletek iránt. Következik a gazdasági bizottság jelentése a ház ápril havi költségvetés iránt. Zsedényi Ede megütközik azon, hogy a hiva­talnokok fizetése­ ápril hóra 96 frttal nagyobb, mint márcziusra; nem érti, hogy hány ablaka törhetett ki a háznak, midőn üveges számlára 480 frt vétetett föl; evégre azt kérdi, hány évre szolgál az a 79 frt, a mit e jelentés a falragaszok felragasztásáért felszámit? (Derültség) Jankovics Miklós előadó utal arra, hogy a kérdéses 96 frt egy gyorsírói gyakornok s egy díjnok fölvétele folytán szükséges. Kovács László háznagy azt bizonyítgatja, hogy az üvegeskontó nem sok, mert a ház üvegfede­lének re­perácziójára kellett, s csak szakértői vizsgá­lat után engedélyeztetett, a fölragasztás díja pedig két hóra szolgál, s szintén jutányos. Zsedényi megnyugszik a válaszban, mire a ház Jankovics rövid fölszólalása után elfogadja a budgetet. A kérvények­­ ezután a következő sorozata vita nélkül az illető minisztériumokhoz utasittatik. Következnek az interpellácziók. Irányi Dániel emlékeztet arra, hogy legkö­zelebb egy berlini lap, mely félhivatalos hírben áll, egy czikket közölt, mely szerint Ausztria-Magyaror­­szág Boszniát és Herczegovinát fegyveresen meg­szállja. Ezért s hasonló czikkek jelenvén meg bécsi s szentpétervári lapokban is — a következő inter­­pellácziót nyújtja be: Külföldi jelentékeny hírlapok a föllázadt tö­rök tartományoknak magyar és osztrák csapa­tok által leendő megszállását szükségesnek muto­gatván, miután ezen hangok az illető lapoknak köz­hiedelem szerint a kormánykörökkel való összekötte­tése miatt, különösen a három császári kormány kép­viselőinek e napokban leendő találkozása előestéjén figyelem nélkül alig hagyhatók . Kérdem a t. miniszterelnök úrtól : Van-e az említett felszólalásoknak valamely komoly alapja s ha van, milyen irányban szándéko­zik a magyar kormány törvényszerű befolyását a megszállás eshetőségével szemben érvényesíteni. Ürményi Miksa bizonyítgatja, hogy a mi­niszterelnök azon eljárása, hogy a bécsi alkudozások eredményét csak interpellációra adandó válaszban akarja most feltárni, nem helyes. Senki stenograph­­szerű jelentése nem kell, de minthogy ez ügy az egész házat érdekli, illőbbnek találta volna, ha a miniszté­rium a házzal közli a történteket, mintha egyes kép­viselő kérdésére felel. Utal arra, hogy Angliában a Suez csatornaügyben is történt ily jelentés s ha nincs nálunk preczedens, kell alkotni. Benyújtja’interpellá­­cióját, mely így hangzik : Felkérem a­­ miniszterelnök urat, hogy a kép­viselőházat a vám- és kereskedelmi szerződés és a jegybank ügye iránt folytatott tárgyalásoknak ered­ményéről értesítse és hogy az e tárgyalások meneté­ről szóló adatok közlése által a helyzetet felvilá­gosítsa. Kér különösen a második részre választ, mely az most bír aktuális érdekkel, még az ős­szel aligha. Simonyi Ernő kijelentvén,hogy a ház a minisz­terelnök adandó válaszát mindenesetre tudomásul veszi, nem mintha helyeslené, de rövid idő alatt nem vél ítéletet hozhatni a miniszter szóbeli előadásáról; a következő interpellate nyújtja, be­­tekintve, hogy a Bécsben folytatott alkudozások a közhir szerint be­fejeztettek, tekintve, hogy midőn az ország kormá­nya az országgyűlés megbízásából bárminemű alku­dozásokat folytat és az alkudozások befejeztettek, maga a dolog természete követeli, hogy az alkudozá­sok folyamáról és az eltért eredményekről minden mások előtt az országgyűlés értesíttessék az illető miniszterek által. Kérdem a miniszterelnök urat : 1. Be vannak-e már a Bécsben folytatott alku­dozások fejezve ? ha igen ; 2. melyek azon ügyek, a­melyek ezen alkudozá­sok tárgyát képezték ? 3. Minden egyes ügyre vonatkozólag mi meg­állapodásra jutott egymás közt a két kormány ? 4. Mik voltak a fő indokok, melyek a kormányt ezen megállapodások elfogadására bírták ? 5. Mikor szándékozik a kormány ezen alkudo­zások alapján szükségessé vált törvényhozási intéz­kedésekre nézve a kellő előterjesztéseket megtenni. Mindez interpellácziók kiadatnak a miniszter­­elnöknek s az ülés fél egykor véget ér. adatik.Gr. Karácsonyi Guidó szabadságidőt kér. Meg­A miniszterelnök felhívja a főrendiházat a dele­­­­gatiókba küldendő tagok megválasztására. A válasz­­tás ideje szerdán d. u. 1 órára tűzetik ki. A jegyzői kar s a bizottság tagjai ezen ülés­szakban is felkéretnek tisztjeik végzésére. Tomcsá­nyi József helyére a jogügyi és mentelmi bizottságba új tagok választatnak szintén szerdán. A napirend tulajdonképi tárgya a főrendiház állandó hármas bizottságának jelentése a népis­kolai hatóságokról szóló törvényjavaslat tárgyában. A minisztériumot Szász Károly m. ta­nácsos képviseli. A jelentés néhány — felekezeti szempontból tett — módosításokon kívül a tvjavas­­latot tárgyalás alapjául elfogadandónak tartja. Ipolyi Arnold óhajtandónak tartaná, hogy a népiskolai törvény egészen revideáltassék. Ő ugyan ezen törvényjavaslatot is örömmel fogadja ugyan s óhajtaná, hogy az mindig, mint Trefort is mondá az alsóházban, csak kultúrái szempontból tárgyaltatott volna, azonban némi módosításokat óhajtana. Az ál­lami főfelügyeletet ők mindig készek voltak elismer­ni , századokon át nem fordult elő erősebb conflictus, azonban feltűnőnek tartja, hogy az 1868-ki törvény megvalósítása oly sok zavart és összeütközést idé­zett elő. Ő ennek okát főkép abban látja, hogy a 68-ki törvény megengedi a felekezeti iskolák bezáratását is, mely törvény — anyagi­­ okok miatt kivihetetlen lévén — zavarokat idézett elő s az egyes községekben a felekezetiek s községiek pártolói között viszályok állottak be, melyeket a tanfelügyelő felhasznál. Nem vádolja a minisztert, ki e tekintetben igen mérsékelten járt el s egy rendeletében azt is ki­mondatta, hogy nem a községi vagy felekezeti, ha­­nem a jól szervezett iskoláról van szó: csak a tényt akarja konstatálni, hogy a tanfelügyelők előtt fődo­log lesz a községi s felekezeti iskola kérdése s e miatt a nép gyanúval is fogadta őket s működésök meglett bénítva. A jelen törvényjavaslat sok tekintetben segít e bajokon, mint p. azáltal, hogy az executiva a megye alá helyeztik s így azt gyakorlativá tettek, de nagy baj az, hogy a felekezeti iskolák bezáratásáról szóló törvény ezen törvényjavaslatban is megerősíttetik. Ő ezen törvényt kivihetetlennek tartja. De lehetne a felekezeti főhatóságot felszólítani, hogy határidőt tűznének ki a rendezésre s ezen esetben az államse­gélyt is czélszerűbben lehetne szétosztani. De ezen idő nem lehetne másfél év. Még inkább szükséges volna ezen szakaszt (1868. 38 t. ez. 15. §) annyiban megváltoztatni, hogy a rendezés »képes­sége« és »akarata« megkülönböztessék, mert hiszen az állam sem képes mindenütt rendezni. Meghajlik a törvényjavaslat szép intenziói mellett, de gyakorlati­lag nem akar oly versenyt előidézni, mely mindkét pártot — az államot s egy­házat — megbénitaná. (Helyeslés a jobb oldalról.) Radvánszky b. elismeréssel nyilatkozik az egyes felekezetek buzgalmáról a népiskolák felett. Kétségtelen szerinte, hogy a népiskolák felvirágzása az egyház érdeme, az állam inkább a fensőbb isko­lákra gondolt. A népoktatási törvény gondoskodott először a népiskolákról, azonban igen hiányosan, mi­után a tanfelügyelőnek nem volt elegendő hatásköre, míg most az intézkedésre a közigazgatási bizottság s közvetve a törvényhatóság is befolyhatna a népis­kolai ügyekre. Ő is hibásnak tartja a népoktatási törvény 15. §-át, mely a felekezeti iskolákat beszüntethetőknek tartja. Ő is szükségesnek tartja azt, hol a részakarat gátolja az iskolák fejlődését s az itt alkalmazott szi­gor jótékony hatású is volna , azonban a törvény je­lenlegi alakja s alkalmazása a felekezetek féltékeny­ségét idézik elő. Ezen féltékenység egyik oka külön­ben abban is áll, hogy a hitfelekezetek egyenjogúsága nincs érvényesítve. Hosszabban szólva a felekezeti iskolák á átalá­­ban a vallásosság lényege felett, mely tekintetben a pietizmust, mint kisebb részét pártolja az indifferen­­tismussal szemben — inti a kormányt, hogy a fele­kezeti iskolák jogait ne csorbítsa. Mutat a pánszláv iskolákra, melyek betöltését maguk a felekezetek sürgessék, s következteti ebből, hogy a tanfelügyelők működése nem volnának képes az iskolák ügyeit a felekezetek segélye nélkül elintézi. A jelen törvény­­javaslatot különben átalános tárgyalás alapjául elfogadja (Helyeslés a baloldalon). Schlauch Lőrincz szintén örömmel üdvözli a törvényjavaslatot, de lényeges módosításokat óhajt rajta tétetni. Az 1868. 38. t. cz.-ben, mint compromis­­sumban, nincs összhangzat, a felekezetek magukra voltak hagyatva, önfenntartásukért kellett küzdeniük. Ezen ellentét következtében a közoktatásügy nem mutatott kellő eredményt. A tanfelügyelő izoláltságának megszüntetése nagy előnye a jelen törvényjavaslatnak, de még en­nek helyzete a közigazgatási bizottságokban is ké­nyes, miután a szakértők nincsenek jelen s így ezen testület határozata igen egyoldalú, Magyarországon pedig minden erővel s tényezővel számolni kell s ezt tekintetbe kell vennie az államnak is, nehogy a vi­szályt élesbítse. A katholikusok a vallást s egyházat ugyanan­nak, az egyházat az iskolától, az iskolát a vallás-er­kölcsi oktatástól teljesen elválaszthatatlannak tekin­tik s ezért nem mondhatnak le iskoláik vezetéséről, bármily iránya legyen a korszellemnek s bármennyire is elismerik az állami fennhatóság jogait. Magyarországon tehát csak egy helyes politika lehet: az állam­i egyház teljes egyetértőleg hala­dása. Elfogadja a tvjavaslatot. Ezután Trefort miniszter kezd beszélni. Er­ről reggeli lapunkban: 25. §. Az illető törvényhatóság indokolt felter­jesztésére az igazságügyminiszternek jogában áll szab. kir. törvényhatósági joggal felruházott és ren­dezett tanácsú várost két vagy több békebirósági járásra felosztani és a felosztott részeket ismét egyesíteni. 26. §. Kis, úgyszintén a 24. § utolsó bekezdé­sének esetét kivéve a nagy­községek­­ békebirói járást nem képeznek. Nem terjed ki mindazonáltal a járási békebirák hatósága azon ügyekre, melyek a község elöljárói illetékességébe tartoznak. 27. §. Mindenik békebiró hatósága rendszerint az egész békebirói járásra terjed ki. Ha egy békebi­rói járásban több békebiró alkalmaztatik, ezek kö­zött külön területi felosztásnak rendszerint nem leend helye. A törvényhatóság felterjesztésére azonban jo­gában áll az igazságügyminiszternek a jelen törvény 7. és 8. §. értelmében alkalmazott külön békebirák területi hatáskörét a békebirói járás egy részére szo­rítani. 28. §. A békebirói eljár­ás ítél mindazon pol­gári peres ügyekben, melyek eddig az 1868. 54. t. sz. 93. §. szerint a szóbeli bíróság, illetőleg az 1871. 31. t. sz. 15. §. szerint a járásbíróság hatósága alá tar­toztak, a­mennyiben a per tárgyát 1. a pénzkövetelés képezi s ennek össszege a járulékokon kívül 50 frt nem halad fölül, vagy 2. a kereset tárgyának értéke 50 frtot nem halad fölül; illetőleg ha felperes, a ke­reset megindításánál késznek nyilatkozik azon tár­gyért vagy teljesítésért, a­melyet követel, 50 forintot elfogadni. 29. §. A 28. §-ban meghatározott korlátozás nélkül a békebíró hatósága alá tartoznak : 1. a bérelt lakból és tartozmányaiból való kiköltözés, illetőleg a laknak vagy tartozmányainak kiürítése, úgy ugyan­ezeknek bérleményként való elbocsátása iránti kere­setek. Ezen intézkedés gyáraknak, iparvállalat ű­zé­­sére szánt épületeknek, magtáraknak és más oly he­lyiségeknek bérletére, melyek lakást vagy ennek tar­­tozmányait nem képeznék — ki nem terjed; 2. a kereset megindítását közvetlenül megelőzőleg lejárt utolsó bérfizetési határnapon esedékessé vált egy év­­negyedi lakbérösszeg vagy ennek valamelyik része iránt indított keresetek; 3. egy évi kamatok, vagy életjáradékok tartási vagy élelmezési kötelezettségek iránti keresetek, ha a főkötelezettség sem alapjában sem annak összegét vagy mennyiségét illetőleg alperes által kétségbe nem vonatik és azon naptól kezdve a­melyen a fizetésnek, illetőleg a teljesítésnek eszközöl­tetnie kellett volna, 3 év még nem múlt el. 30. §. Addig is, míg a büntető törvénykönyv, illetőleg a btk., és a bűnvádi eljárást szabályozó tör­vények létre­jönnek, a békebíró jár el és ítél 1. azon mezei rendőrségi kihágások eseteiben, melyekre sza­badságbüntetés nincs megállapítva ; 2. a becsületsér­­tési ügyekben, az ország azon területén, hol ezek a polgári peres eljárás tárgyát képezik. 31. §. A községi békebíróság hatásköre csupán azon követelésekre terjed ki, melyek tárgyát a ka­matok és járulékokon kivül, 20 irtot meg nem ha­ladó pénzösszeg, vagy oly ingó vagyon, vagy teljesí­tés képezi, melynek értéke 20 irtot nem halad fölül, vagy a­mely helyett a követelő 20 fttnak elfogadásé­­ra késznek nyilatkozik. 32. §. A 30. §. 1. pontjában említett ügyekben a községi békebíróság akkor sem illetékes, ha a ke­reseti követelés összege 20 f­tot meg nem halad. 33. §. Nem járhat el a békebíró, ha a kereset tárgyát 50 ftot meghaladó tőkének valamely része vagy pedig 50 ft értéket meghaladó más kereseti tárgynak egy része képezi, habár a követelés összege vagy értéke 50 ftot nem halad felül. 34. §. A 29—32. §§-ban elő nem sorolt ügyek­ben a békebíró az esetben sem járhat el, ha a felek magukat vagy valamelyik határozottan megjelölt vagy egyátalán a békebiróság eljárásának és ítéleté­nek vetették alá. 35. §. A bírói illetőséget rendszerint az alperes lakhelye, vagy ha állandó lakhel­lyel nem bir, tar­tózkodási helye, jogi személyek, testületek, közinté­zetek, részvénytársaságok és szövetkezeteknél pedig ezeknek székhelye szabályozza. Ha ugyanazon pa­nasz többek ellen intéztetik, bármelyik alperesnek il­letékes békebírósága választható. — Ha a követelés alapját képező okiratban a kötelezettség teljesítésé­nek helye kiköttetett, a pert e hely illetékes béke­bírósága előtt is meg lehet indítani. Jelen törvény 29. §-ának 1. és 2. pontja esetében a per a bérlemény helyének békebírósága előtt is megindítható. A 30. §. 1. pontja esetében a per azon békebíróság előtt indítandó, melynek területén a mezei rendőri kihágás elkövettetett. 36. §. Több egyenlően illetékes békebiróság vagy ugyanazon békebirói járásban levő külön béke­birák és békebirói hatáskörrel felruházott közigazga­tási tisztviselők közt a választás felperest illeti. 37. §. Az 1868. évi 54. t. sz. 56. §-ban foglalt birói érdekeltség esetében a legközelebbi hason ha­táskörű békebirót illeti az eljárás. Ha a birói érde­keltség az eljárás folyama alatt merül fel az eljárás beállítása mellett az iratok a legközelebbi nem érde­kelt békebiróhoz tétetnek át. 38. §. Mindenik békebiró jogosítva van azon ügyekben is, melyek hatósága alá tartoznak, s me­lyekben illetékes, az eljárás folyama alatt ennek folytatását megszüntetni, ha meggyőződik, hogy vagy a bebizonyítandó állítások sokasága vagy bonyolódott volta hosszú és nehéz eljárást tesz szükségessé, vagy pedig a feleknek meghallga­tása után a jogkérdést olyannak találja, mely­­nek helyes eldöntése csak a rendes bíróságtól vár­ható. A jelen szakasz értelmében a tárgyalás folya­ma alatt félbeszakított ügy csak a rendes bíróság előtt indítható meg. 8 Harmadik fejezet: Az eljárás. 39. §. A békebiróság előtti ügyekben, a­men­­nyiben a jelen törvény ellenkezőt nem állapit meg , a polgári törvénykezési rendtartásnak a sommás el­járásra nézve megállapított szabályai alkalmazandók 40. §. Önjogú személyek a békebiróság előtti ügyekben rendszerint személyesen tartoznak meg­­jelenni. A 41. §. Kiskorúak vagy gondnokoltak, valamint jogi személyek a békebíróság előtt a törvény alap­szabály szerint jogosított képviselő által képviseltet­nek. Oly jogokat vagy kötelezettségeket illető ügyek­ben, melyekre vonatkozólag a kiskorúak is rendelke­zési joggal bírnak , a személyes megjelenési jogosult­ság ezekre is kiterjed. 42. §. Közkereseti társaságok, melyeknek czéme Országgyűlési tudósítás. Törvényjavaslat a békebiróságról. (Folytatás.) Második fejezet. 24. Terület és illetékesség. §. A megyék, székek, vidékek és kerületek mindenik közigazgatási járása (szakasza) egy béke­bírói járást képez. A főváros mindenik kerülete kü­lön békebirói járást képez. Rendszerint külön béke­­birósági járást képez továbbá mindenik szab. kir. valamint törvényhatósági joggal felruházott, úgyszin­tén a rendezett tanácsú város egész területe. Nagy­községek csak az esetben képeznek külön békebiró­­sági járást, ha azokban a 21. §. szerint alkalmazott külön békebiró gyakorolja a békebirói tisztet.

Next