A Motor, 1921 (9. évfolyam, 1-48. szám)
1921-01-01 / 1-2. szám
14 A MOTOR alsó (II) kötéldob, a kötélnek (AT2) szárát magáról letekercselődni engedi. A (Kg K2) kötél a berajzolt nyilak értelmében való ezen haladása esetén az ekekocsi (1) kötélkorongját az óramutató járásával megegyezően forgatja. Az (1) kötélkorong (4) tengelyén ülő két kilincsmű közül tehát most a baloldali (11—12) kilincsmű kapcsolja be a (6—8) fogaskerék-áttételt (míg ugyanekkor a másik kilincsmű lazán leperegve, kapcsolatlanul hagyja a jobboldali láncáttövést); tehát a (14—15) tengely és a (1( 1%) járókerekek az óramutató járásával ellentétes értelemben indulva az ekekocsit a kívánt irányban viszik ki a szántóföld másik széle felé. Amint a kötél az alsó (II) dobról lefogyott — és tehát részben a felső (I) foglal helyet, részben pedig az erőgép és ekekocsi közötti távolságot hidalja át — az erőgép kezelője a (z) kapcsoló révén az (I) dobot oldja és ugyanekkor a (II) dobot kapcsolja be, akkor a két dob eddigi szerepét egymással felcseréli, tehát a (Ky K2) kötél az 1. ábrán feltüntetett nyilakkal ellentétes értelmű mozgásban részesül és ennek folytán az (1) kötélkorongot is óramutatóval ellentétes értelemben fogja forgatni. Ebben az esetben azután automatikusan veszi át a jobboldali (10—13) kilincsmű a baloldalinak menesztő szerepét [utóbbi ezzel egyidejűleg szabadon leperegve, lazán hagyja a (6—8) fogaskerékáttövést], tehát az (5—7) láncáttétel viszi át a forgást — mégpedig az (1) kötélkorongnak az óramutatóval ellentétes értelmű forgását — a (14—15) tengelyre, illetőleg a (Jy Jt) járókerekekre, amelyeknek forgásiránya tehát meg nem változott és így változatlanul viszik kifelé az ekekocsit. A kötélnek a felső (I) dobról való teljes elfogyása esetén, az erőgép kezelője ismét megcseréli a dobok szerepét és ezt mindaddig folytathatja, amíg a kötél mindkét dobról teljesen le nem fogyott, illetőleg amíg az ekekocsi a szántóföldnek másik széléhez nem érkezett. Ha az ekekocsi útjából menetközben valami akadályt kell elhárítani, az ekekezelő a keze ügyében levő (3) emelőkar révén pillanat alatt iktathatja ki az (1) kötélkorong és (4) tengelye közötti (2) kapcsolót és ezzel idejében állíthatja meg az ekét, anélkül, hogy az erőgép kezelőjének ezt a szükséget tesnie és az erőgépet megállítania kellene, ami a legéberebb figyelem mellett is csak késve következhetnék be és így az eket fenyegető akadály bajt okozna. Az akadály 1. ábra, 1—2. szám.