A Munkás, 1930 (21. évfolyam, 2-24. szám)

1930-01-18 / 2. szám

1930 Január 18. KÁROLYI “SZOCIALISTA” (Folytatás az 1-ső oldalról.) Sáros ülések a karzaton még harmadáig sem voltak tele. A színpadon 8.45-kor megje­lent Robert Erskine Ely, a League for Political Education elnökének és Morris L. Ernst, ügyvédnek a társaságában Ká­rolyi Mihály. Mr. Ely nyitotta meg a gyű­lést, átadva a szót Mr. Ernst­­nek, aki röviden ismertette Ká­rolyi Mihály elleni kizáratásnak, majd a beengedésének előzmé­nyeit. Élesen kritizálta Hughes és Kellogg volt külügyi titkáro­kat, akik Károlyit mint nem kí­vánatos idegent kezelték. Majd megdicsérte az új adminisztrá­ciót, amely az amerikai ősi tra­díciókat megszégyenítő régi ha­tározatot megdöntötte és Káro­lyinak teljes szabadságot adott. “Kettős ünnepünk van tehát, — mondá befejezésül Ernst, — először ünnepelni a demokrácia diadalát és ünnepelni gróf Ká­rolyi Mihályt, Magyarország el­ső köztársasági elnökét.” Mr. Ely erre visszavágott, hogy nincs kettős ünnep, mert “hagyjuk a múltat, az a múlté, hanem ünnepeljük gróf Káro­lyit”. Bemutatta őt és átadta néki a szót. Általános taps kö­­­­szöntötte Károlyit, mikor széké­ről a szónoki állványhoz és hang­­erősítő felvevő microphonehoz ■ lépett. Károlyi a “Fascismo Its Dang­­­­er to World Peace” előadá­­­­sában először röviden ki­jelentet­ik be, hogy nem kívánja az ameri-­­­kai kormányt kritizálni a múlt­­**bani eljárásáért, de örömének ad kifejezést, hogy most nyíl­­tan­ szólhat, elmondhatja az eu­rópai helyzetről véleményét. Beszédét angol nyelven tar­totta, s jó részben igénybe véve jegyzeteit, majd belemelegedve, Be nem is pillantva jegyzeteibe, szabad előadást tartott. Elmondta, hogy a szegény nép érdekét képviseli, s a nyomorú­ságot nem könyvből ismeri, ha­nem gyakorlatból, mert ő is, csa­ládja is saját magukon érezték, mit tesz a nyomorúság, elnyo­matás. A fascismust Európa békélé­­sére nézve nagy veszélynek tart­ja. Ezt a középosztály utolsó kísérletének tekinti, amellyel uralma további fenmaradását kísérli meg. Majd elmondta, mint került ő az események for­gatagába a világháborút meg­előzőleg, és az alatt. Ismertette, hogy ő a német militaristákkal való szövetségtől Magyarorszá­got meg akarta óvni, a háború ellen volt, s elfogadhatóbb bé­kefeltételekért küzdött. Gúnyosan említette meg, hogy éppen azok, akik őt haza­árulással vádolják, azok, akik az országot a romlásba vitték, ő nem írta alá a békeszerződést, azt visszautasította, mert or­szág­­­ára nézve azt elfogadha­tatlannak tartotta. A Bethlen­­kormány azonban úgy szeret tündökölni, mint az ország meg­mentő­je, holott valósággal lehe­tetlen állapotokat teremtett. Magyarország egy lehetetlen­ség: királyság ugyan, de király nélkül, demokratikus nép­jogok nincsenek, tehát az ország köz­társaságnak sem tekinthető. A Horthy-uralom Mussolini ural­mával azonos. Elmondta Károlyi, miként pró­bálta e földreformmal a feuda­­lista főurak uralmát korlátozni. Ma is azt tartja, hogy Magyar­­országon a legfontosabb teendő a feudalizmus megdöntése. Csak­is ekkor lesz az ország népének alkalma arra, hogy a nyugati államok demokratikus alapjain újjáépüljön. “A feudalista fő­urak vámpírok, akik a népen élősködnek”, — mondá. Európában a fascizmus épp oly veszedelmet, olyan lángba borulást jelent, mint az 1914-iki európai helyzet. “Egy egyesített Európa jelen­ti a mentséget a veszedelemtől”, — fejtegető, majd megmagya­rázta, hogy egyesített Európa alatt nem egy kapitalista rend­szerben való egységességet ért, mert a kapitalista rendszer ma­gával hozza az országhatárokat, a külön-külön hadsereget, a nemzeti gyűlöletet és ennélfog­va a háborúkat, melyekben győz­het egyszer egy, máskor másik hatalom, de elvérzik a nép. ő Európa 360 milliós népének szo­cialista alapon való egységét ér­ti Európai Egyesült Államok formájában. A fascizmus ezen új rendszer kialakulását akarja meggátol­ni. Ez ellen küzdeni kell, de vele csak a forradalmi szocializmus birkózhat meg. A fascizmust ahhoz hasonlította, mintha pél­dául egy hajón a lázadó legény­ség elleni lépésnek a hajó elsü­­lyesztését választanánk. A fas­cizmus Európa romlását, elsü­­lyedését jelenti. Egy egységes szocialista Eu­rópa volna csak képes a mai ká­oszból kiemelni az emberiséget. Az egész rendszer megváltozta­tásáról van szó. Az anarchiszti­kus termelés helyén szocialista termelési rendszert kell megva­lósítani. “Még Amerika is a szocializ­mus felé fejlődik” — mondá. A tőke koncentrálódása vezet el ehhez, a szocializmus elkerülhe­tetlen. “Szocialista rendszer alatt én azt értem, — mondá Károlyi,— hogy gazdasági rend­szerben a termelés nem a ma­gántulajdon alapján, hanem kö­zös használatra történik.” A magántulajdonú termelés ve­szély. Különben is, maga a tő­késosztály is ellensége a kis magán­tulaj­donnak, mert a kis­­tőkét állandóan kiszorítja. Majd kitért Károlyi arra, hogy bizonyos körökben nyilat­kozatokat várnak tőle, tulajdon­képpen mi is ő. “Én szocialista vagyok”, jelenti ki. Nincsen egy pártban sem, sem a II. In­­ternacionálban, sem a III. Inter­­nacionálban. ő pártonkívüli szo­cialista és azt hiszi, hogy őt, mint ilyet Magyarország föld­­mívesei és népe visszavárják. Rátért azután arra, hogy so­kan őt bolsevikinek tartják.­­ Ezeknek azt feleli, hogy az oroszországi eseményeket a tör­ténelem szempontjából kell elbí­rálni. Megemlítette, hogy a szovjet­ rendszer Oroszország­ban tény, ezt el kell ismernie az európai államoknak. Azok az ál­lamok pedig, amelyek azért nem akarják elismerni a szovjet­ kor­mányt, hogy saját országuk rendjét veszélyezteti, “nagyon szegény bírálatot mondanak sa­ját rendszerükről, amelynek ösz­­szeomlását féltik az orosz pro­paganda által. A rendszerek bu­kását nem a propaganda hozza magával.” Majd kijelentette: “Nem vagyok bolseviki, de ugyanekkor nem vagyok az, aki minden reggel egy bolsevikit akarok elfogyasztani reggelire”, *— jelente ki nagy derültséget keltve. “Nem vagyok bolseviki, nem vagyok szociáldemokrata. A római katholikusról, aki nem hisz a pápa csalhatatlanságá­­ban, azt mondják, hogy nem ró­mai katholikus. Én szocialista vagyok, aki az osztályharc alap­ján áll.” Ismételten rámutatva, hogy a fascizmus elleni védekezés csak a szocializmus, egy óra hosszan tartó beszédét úgy fejezte be, hogy “a szocializmus ma még semmi Európában, de minden lehet holnap.” Károlyi beszédét kellő érdek­lődéssel hallgatta mindenki, már annál is inkább, mert be­szédhibája miatt jól kellett fi­gyelni, hogy a kiejtett szavak megérthetők legyenek. Elég hangos taps jutalmazta az elő­adását. Még a páholyokban ülő kivágott ruhás hölgyek és frak­­kos urak is tapsoltak. Ugyan miért? Hogy a szocializmus kí­­sértete csak Európa felett van és nem Amerika felett, legalább is még jó időre? Vagy pedig az­ért, mert színházba és hangver­senyre járásban hozzászoktak a tapsoláshoz ? A börleszk bolsevikok látható csalódáson estek keresztül. íme itt van Károlyi, akit be tudtak ugyan ugratni abba, hogy ne menjen el a Rand School társa­sághoz, mert irigyelték tőlük a konkurrenciát, s Károlyi első előadásának bizonyára jó üzle­tét, s most füstté oszlatta szép tervüket, hogy őt gyűléscégévül és pénzcsinálásul felhasználják. A csalódást még fokozza az, hogy Károlyi a kérdések folya­mán Sinclair Lewis író kérdésé­re válaszolva kijelentette, hogy nem fog a kommunisták gyűlé­sein beszélni, de nem fog egyet­len párt vagy szervezet gyűlé­sén sem beszélni, mert nem en­gedi személyét pártpolitika cél­jára felhasználni. Sajnálja, hogy az ő kábel­je félreértést okozott. Egy kérdező azt akarta tudni Károlyitól, hogy mi a különbség a szociáldemokrata és szocialis­ta között. A válasz az volt, hogy a frakciók a végcélban ugyan megegyeznek, de az eszközben nem. A bolsevikok diktatúrát akarnak először, s később de­mokráciát, míg a szociáldemok­raták a nép többségét akarják előbb programoknak megnyerni. A szocialista nem tartozik ezek egyikéhez sem. Kérdés: Ha ön Magyarorszá­gon hatalomra kerülne, mily törvényeket tartana szükséges­nek eltörölni vagy életbe léptet­ni? Válasz: Nem egyes törvé­nyek, hanem az egész rendszer megváltoztatása a kérdés. Kérdés: Milyen úton lehet az ön programját megvalósítani? Válasz: Sem McDonald, sem Le­nin módszerével. Valahol a ket­tő között is van mód. Kérdés: Magyarországon de­mokratikus fejlődés útján lehet­­séges-e valamit elérni? Válasz: Nem. Csak a feudalizmus meg­döntésével lehet alkalom. Azok­nál a választás meghamisítása könnyű, akik még frankok hami­sításában is szakértők. Kérdés: Híve ön India füg­getlenségének? (Ezt egy hatal­mas termetű hindu adta föl. ) Válasz: Ha hatalmamban állna, én holnap megadnám Indiának a teljes függetlenséget. (Pofon, jól megérdemelt, McDonald­­nak!) Kérdés: Mire alapozza azon állítását, hogy kapcsolat van Mussolini és a magyar kormány között? Válasz: Tényekre. Be­bizonyult, hogy különböző mó­dokon, még mint élelmiszer cso­magok is, gépfegyverek lettek küldve Magyarországra. Musso­lini Magyarországot Jugoszlá­via ellen támadásra akarja föl­használni. Kérdés: Miért hibáztatja a MacDonald kormányt? Válasz: Sokkal helyesebb egy erős el­lenzék, mint egy gyönge kor­mány ! MacDonaldnak nincsen többsége a parlamentben. Kérdés: Ha ön azt állítja, hogy Európában egymást ölik a nem­zetek, nem volna-e jobb, ha tényleg egymást ölnék meg és vége lenne az egésznek? Válasz: Engem ugyan megfosztottak magyar állampolgárságomtól, és most nincs hazám, mindazáltal, miután európai ember vagyok, egyáltalán nem óhajom az, hogy meggyilkoljanak. Kérdés: Hiszi-e ön, hogy segí­ti Magyarországot? (Én egy akadozva kiejtett női hang volt. Az illető személy egy általunk láthatatlan helyen, valószínűleg páholyban ült.) Válasz: Igen, azt hiszem, segítemi Magyaror­szágot. (Hosszan tartó taps.) Megkíséreltem segíteni Ma­gyarországot a háború előtt, a háború alatt, és annak összeom­lásakor is. Azonban olyan hely­zetben voltam, az ország olyan viszonyok között volt, hogy még egy,... mit is mondjak csak... még a szent pápa sem tudott volna segíteni, vagy mást tenni, mint én. Az ülésvezető ekkor hivatkoz­va arra, hogy az idő már későre jár és soknak vonatot kell fog­ni, mások pedig másnap mun­kába mennek, több kérdésnek nem adott helyet, majd kijelen­tette, hogy “aki annyit áldozott egy ügyért, mint gróf Károlyi, az nemcsak saját hazáján, ha­nem az egész emberiségen akart segíteni”. Ezután azt indítvá­nyozta, hogy Károlyi élettársát, Károlyi grófnét üdvözöljék. (A páholyban ülő hölgyek erősen tapsolnak.) Erre Károlyi Mihály első ame­rikai előadása a fascizmusról és annak ellenszeréről, befejezést nyert, éjjel 11 óra után néhány perccel. A tőkés lapok jelentései A “World” az előadásról nem so­kat ír, fontosabbnak vélte azt részletezni, kik sértődtek meg amiatt, mert Károlyi a Band School embereit eltessékelte ma­gától. A “Times” két hasábos tudó­sítást hoz, amelyben bőven idéz Károlyi beszédéből, amelyben a Horthy uralmat és a fascismust ostorozza. Címeknek ezt írta: “Károlyi a békét veszélyeztetve látja a fascizmus által. — Első előadásában azt mondja, hogy Magyarországban és Olaszor­szágban vissza kell térni a de­mokráciának. — A szocialisták bojkottálták. — A grófot ké­nyelmetlenül érintette a gyűlés rendezése feletti veszekedés, és azt hiszi, hogy vörös intrikának az áldozata”. Az “Evening Post” a kedd es­ti számában azt írja, hogy Ro­ger Baldwin, az American Civil Liberties Union elnöke helyesli, hogy Károlyi visszautasította a Rand Schoolt, mert “a Rand School a Socialist Partyé, amely viszont a II. Internacional tagja, ahová tartozik a magyar Szo­ciáldemokrata párt, amelyet gróf Károlyi avval vádol, hogy paktumot kötött a Horthy-kor­­mánnyal képviselői mandátu­mokért. Ennélfogva nagyon ért­hető, miért foglalt el ilyen állás­pontot ez ügyben.” A szerda es­ti számban “Károlyi félreáll minden párttól” címmel röviden ír az előadásról, annak lényegét, a fascizmus veszélyét kiemelve. Ugyancsak megemlíti Sinclair Lewis felszólalását, aki figyel­meztette Károlyit, hogy mivel a liberálisokat visszautasította, az ő mostani előadása, valójában kommunista gyűlésnek van te­kintve. A “Sun” szintén a gyűlés fe­letti veszekedést emeli ki a tu­dósításában, de idéz a fascizmus elleni beszédéből is. A jelenlevők számát “kicsinynek” jelzi. . A “Herald-Tribune” elég hosz­­szú tudósítást hoz, megjegyezve a beszédből, hogy Károlyi miért volt a háború ellen, miként akar­ta azt megakadályozni, s hogy milyen a jelenlegi helyzet Euró­pában. Végül megjegyzi, hogy Károlyi nyomatékosan kijelen­tette, miszerint ő “szocialista és ennélfogva az osztályharc mel­lett van.” Az “Amerikai Magyar Nép­ A MUNKÁS szava” gúnyosan és röviden ír Károlyiról, aki elé 15 évvel ez­előtt külön hajóval ment ki a ki­kötőbe. Azóta sok víz lefolyt a Hudsonon, s sok pénz elkallódott a szerkesztőség és kiadóvállalat kezén, — Károlyi pénzek is, — most pedig Károlyi szegény, no meg emigráns is, mit lelkesedje­nek érte az Union Square tájé­káról? Vezércikkben azt írja, hogy Károlyi “megméretett és könnyűnek találtatott”. A Hor­­thyék szócsövének fáj az, hogy Károlyi Magyarország jelenlegi kormányát Mussolini szövetsé­geseinek, diktátoroknak nevezi.’ Azt állítja a vezércikket író va­lamelyik sötét lélek, pénzért szellemi prostituált, hogy Káro­lyi “tétovázó, cselekvésre képte­len, ideológiák és világnézetek között tántorgó ex-politikus, a­kinek nem volt egy határozott, világos szava és aki semmivel sem különb, semmivel sem jobb, mint akármelyik Moszkva sok tízezer hivatásos propagandistá­ja közül. A keddi előadása Ká­rolyi Mihály politikai temetése volt. Megméretetett és könnyű­nek találtatott.” Az “Új Előre”, az előbbi fe­kete lap hamis vörös szomszéd­ja ott a Union Squaren, az első oldalon nagy betűkkel számol be a gyűlésről, jelezve, hogy Káro­lyi pofonokat osztogatott nem­csak a horthystáknak és “szo­­ciálfascistáknak”, hanem nekik is. Károlyi ugyanis határozott véleményt mondott, vagyis fáj­lalta, hogy oly csúnyán beugrat­ták a börleszk bolsevikok. Ezért a tudósításban leszámolnak vele a lap első oldalán, míg a belső oldalon sokkal nagyobb helyen, “Liga a horthyzmus Ellen” azon sopánkodik, hogy sokan őket csak papíron létezőknek tartják. Eis Károlyi felé való tapogatód­­zás, hátha bedől ő annak a hum­bugnak, hogy a ligának 15,000 tagja van, s mégis hajlandó lesz az Uj Előre pangó üzletén lendí­teni egyet, gyűléseikre való el­­menéssel. Az Előre egy szóval sem említi meg Károlyi kijelen­tését, hogy nem hagyja kihasz­nálni magát egy párttól sem. Vagyis hallgatólagosan beisme­ri az Uj Előre, hogy heteken keresztül ámította Amerika ma­gyar munkásait, mikor híresz­­telte, hogy csakis az ő rendezé­sükben fog beszélni Károlyi. Hol vannak Károlyi barátai? Az elmondottak után, s a gyű­lésen elhangzottakat, Károlyi politikai felfogását illetőleg, iga­zán kíváncsian várjuk, az mi­lyen visszhangra talál volt hívei között. Követik-e a vezérüket, vagy pedig új program vagy új vezér után kutatnak? A mi véleményünket lapunk más helyén mondjuk el Károlyi politikai állásfoglalását illető­leg. A tőke kerüli a zűrzavart és a harcot: a tőke aggodalmasko­dó természetű. A tőke úgy bor­zad a profit hiányától és a pro­fit túlságos csekély voltától, mint a természet a légüres tér­től. De megfelelő profit vakme­rővé teszi a tőkét. Biztos tízper­­centért bárhová elmegy; húsz percentnél: pezseg a vére; öt­ven percentnél: vakmerővé lesz; száz percentnél: minden emberi törvényt letapos; ha háromszáz percentre lehet reménysége, nincs bűntény, amelyet meg ne kockáztatna, ha mindjárt az akasztófa is meredne is elébe. Ha a zűrzavar és a harc profit­tal kecsegtet, a töke buzdít erre. Bizonyság: a csempészet és a rabszolgaság. Marx. A mai burzsoázia természeté­ben van, hogy a szép dolgot csak a múltban keresse és a jelenben ne imádjon mást, mint a nyere­séges és hasznos dolgokat. Marx. ______________________ * ESEMÉNYEK: MEGJEGYZÉSEK KIÉ EZ A FÖLD? — Ballada. — Se pernye, se láng, se sárga katáng: a csupasz föld vigyorog Leomlik a ház, a rontás tanyáz . . . Itt vaj ki fosztogatott? Kié ez a föld? Ki rabolt és ölt gazdája, hogy menekült. Nem rabolt s nem ölt, nem lopott, se tört és mégis börtönben ül. Mert szót emelt, meg nem süvegeit ostort és bálványokat, csak halk szava volt, de igazat szólt: ma vére csorog és rab. Sebes Árpád. ------------------­működőleg mehet tovább, az automata kormányzást a szán­tott barázda végzi.” KÜZDELEM A GÉPZENE ELLEN Az A F. of L vezérkara a me­leg floridai tengerparton tartja szokásos évi értekezletét, amely­en a hírek szerint állást foglal majd a színházakban tért hódí­tott gép­zene, illetve film- és re­kord­zene ellen. A zenészek szak­­szervezete szerint a színházi ze­nészeknek egy­negyede munka­­nélkülivé vált. Ez több ezer mun­kanélküli zenészt jelent, nagy problémát a szervezetnek. Egyik “orvoslásnak” azt ajánl­ják a zenészek, hogy propagan­da folytattassék a sajtó útján hirdetések formájában, a közön­ségnek magyarázva, hogy mégis csak szebb a zene, ha azt a kö­zönség közvetlenül a jelenlévő zenészektől hallja, nem pedig re­kordokból vagy filmről. Még megérjük azt, hogy a zenészek szervezetének az az öt­lete támad, hogy a munkások ne vegyenek fonográfot és le­mezeket, ha otthon egy kis ze­nét akarnak, hanem alkalmazza­nak eleven zenészt! Amennyit kinyitanak a gazdasági életünk­höz, egyebet nem is várhatni tő­lük. ANYA­VÉDELEM A SZOVJET­UNIÓBAN A Szovjet Unióban, ahol a nő aktív részt vesz a proletár állam vezetésében, az anyavédő tör­vény nem olyan, mint a burzsoá államokban. Íme mit mond Mariana Rouze az anyáról a Szovjet Unióban: “Szülés alkalmával a nő a proletár Oroszországban mente­sítve van minden munkától 8 héten keresztül szülés előtt és utána. A munkahelyét nemcsak hogy nem veszíti­ el (a műhely­ben, gyárban vagy irodában) de megkapja teljes fizetését egész időre míg otthon tartózkodik. A szülés után kilenc hónapon ke­resztül csak 6 órát dolgozik az anya és munkaidő alatt min­den 3 órában egy fél óra szabad­ideje van gyermekszoptatásra, ami szintén fizetve lesz. Ha az anya egy munkás vagy vörös katona felesége, akkor teljesen ingyen kapja a gyerek részére szükséges kelengyét is. Az anya, aki a gyereket táp­lálja, a rendes fizetésén kívül egy külön segélyt és élelmiszer pótlékot kap mindaddig, míg a gyereket szoptatja. Ha földmives asszonyról van szó, a község megműveli ingyen a földjét. Az állapotos nőnek jo­ga van első osztályba utazni vo­naton és hajón egyaránt. A terhes nők részére vannak intézetek és gyermekmenhelyek, klinikák, ellátják az anyát egész­ségügyi tanácsokkal. Vannak anya és gyerekotthonok, melyek egyben iskolák, ahol kiképezik az anyákat, hogyan táplálja a gyereket. A gyerekotthonok 1- 3 éves korig vannak. Városok­­ban vannak speciális konyhák, a­hol főznek a gyerekek részére az illető gyárigazgatóság fel­ügyelete alatt. A gyárakban vannak speciális helyiségek, a­hol az anya gyerekét elhelyezhe­ti a munkaidő alatt.(“Nőmun­kás”, Bukarest) ÖNMŰKÖDŐ SZÁNTÓGÉP Professzor Cap. E. Miller, a northdakotai mezőgazdasági is­kola elnöke, a “Kansas City Star”-hoz küldött levelében a minap azt írta, hogy a nyáron egy farmert , egy ponyvasátor hűvös árnyában talált, míg a mezőn javában szántott egy tracktot anélkül, hogy valaki kezelte volna. “Swan, farmer, olyan ügyes találmányát mu­tatta nekem, ami neki lehetővé teszi azt, hogy pihenjen, míg tracktor­ja egészen el nem vé­gezte automatikusan a szántást. Három-négy óránkint csak egy pár percnyi kezelést igényel a gép, mikor gazolint és olajat kell utána önteni. A kormánykerék­hez egy készülék van erősítve, a­melynek vége a frissen szántott barázdában gurul. Ahogyan az első kört megtette a farmer a tracktorral, már magára is hagyhatja a gépet, mert az ön­ A TÁRSADALOMTUDOMÁNY FÖLDTANA Ilyen címmel pártunk new yorki szervezetei sorozatos vetí­tett képes előadást rendeznek az Irving Plaza Hall nagytermében (15-ik utca és Irving Place). Az előadást A. J. Taylor elv­társ tartja, aki hónapokon ke­resztül írta ezt, s készíttette il­lusztrációt. Az előadások a következő sor­rendben lesznek: Január 15, szerdán este 8 óra­kor: 1. Az ember életre kelése; a szerszám fejlődésének viszo­nya az agy fejlődéséhez. Január 22, szerdán este 8 óra­kor: 2. A barlang-ember; az ő eszközei és művészete. Január 29, szerdán este 8 óra­kor: 3. A szerszám-ember; az intézmények eredete; Morgan, Marx és a bőbeszédűek. Február 5, szerdán este 8 óra­kor: 4. A föld-ember; A) az ere­dete és fejlődése a Keleten. Február 12, szerdán este 8 órakor: 5. A föld-ember, B); európai vándorlásai és letelepe­dései. Február 19, szerda este 8 óra­kor: 6. A gép-ember: ma és hol­nap. Az előadások természetesen angol nyelven lesznek megtart­va. Taylor elvtárs munkája az első kísérlet arra nézve, hogy a történelmi materialista fölfo­gást egy beható tanulmány for­májában magyarázza földtannal, néprajzzal, régiségtannal, törté­nelemmel és a társadalom­tudo­mánnyal kapcsolatban. Az il­lusztrációk elismert tudósok műveiből vannak kiválogatva. Tekintettel arra, hogy ezen előadások rendezése pártunknak költséget jelent, régi szokástól eltérően, belépőjegyekkel lehet csak bemenni. Belépőjegy egy előadásra 50 cent, a hat előadás­ra összesen egy dollár 50 cent. Aki az angol nyelvet érti, s ön­magát művelni akarja, az nem maradhat távol ezekről az elő­adásokról. MILWAUKEEAK FIGYELMÉBE Az angol szekció minden ked­den este képző gyűlést tart saját helyiségében, 277 Grove Street alatt. A magyar elvtársak is je­lenjenek meg ezen előadáson.

Next